1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Peli : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | List<Label> valikonKohdat; |
---|
12 | |
---|
13 | Image olionKuva = LoadImage("pelaaja"); |
---|
14 | Image palikanKuva = LoadImage("seinä"); |
---|
15 | Image vihunKuva = LoadImage("vihollinen"); |
---|
16 | Image maalinKuva = LoadImage("maali"); |
---|
17 | |
---|
18 | PhysicsObject pelaaja; |
---|
19 | PlasmaCannon plasmaTykki; |
---|
20 | |
---|
21 | ScoreList topLista = new ScoreList(10, false, 0); |
---|
22 | |
---|
23 | int kenttaNro = 1; |
---|
24 | |
---|
25 | |
---|
26 | public override void Begin() |
---|
27 | |
---|
28 | { |
---|
29 | Valikko(); |
---|
30 | if (DataStorage.Exists("pisteet.xml")) |
---|
31 | topLista = DataStorage.Load<ScoreList>(topLista, "pisteet.xml"); |
---|
32 | |
---|
33 | } |
---|
34 | |
---|
35 | void Valikko() |
---|
36 | { |
---|
37 | ClearAll(); |
---|
38 | |
---|
39 | Level.BackgroundColor = Color.ForestGreen; |
---|
40 | |
---|
41 | valikonKohdat = new List<Label>(); |
---|
42 | |
---|
43 | Label kohta1 = new Label("Aloita uusi peli"); |
---|
44 | kohta1.Position = new Vector(0, 40); |
---|
45 | valikonKohdat.Add(kohta1); |
---|
46 | |
---|
47 | Label kohta2 = new Label("Lopeta"); |
---|
48 | kohta2.Position = new Vector(0, -40); |
---|
49 | valikonKohdat.Add(kohta2); |
---|
50 | |
---|
51 | Label kohta3 = new Label("Tank Survive"); |
---|
52 | kohta3.Position = new Vector(0, 200); |
---|
53 | kohta3.TextScale = new Vector(4, 4); |
---|
54 | valikonKohdat.Add(kohta3); |
---|
55 | |
---|
56 | foreach (Label valikonKohta in valikonKohdat) |
---|
57 | { |
---|
58 | Add(valikonKohta); |
---|
59 | } |
---|
60 | |
---|
61 | Mouse.ListenOn(kohta1, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, AloitaPeli, null); |
---|
62 | Mouse.ListenOn(kohta2, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, Exit, null); |
---|
63 | |
---|
64 | Mouse.IsCursorVisible = true; |
---|
65 | Mouse.ListenMovement(1.0, ValikossaLiikkuminen, null); |
---|
66 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, ""); |
---|
67 | |
---|
68 | |
---|
69 | } |
---|
70 | |
---|
71 | void ValikossaLiikkuminen(AnalogState hiirenTila) |
---|
72 | { |
---|
73 | foreach (Label kohta in valikonKohdat) |
---|
74 | { |
---|
75 | if (Mouse.IsCursorOn(kohta)) |
---|
76 | { |
---|
77 | kohta.TextColor = Color.Red; |
---|
78 | } |
---|
79 | else |
---|
80 | { |
---|
81 | kohta.TextColor = Color.Black; |
---|
82 | } |
---|
83 | |
---|
84 | } |
---|
85 | } |
---|
86 | |
---|
87 | void AloitaPeli() |
---|
88 | { |
---|
89 | ClearAll(); |
---|
90 | LuoKenttä(); |
---|
91 | LuoPelaaja(); |
---|
92 | asetaOhjaimet(); |
---|
93 | |
---|
94 | } |
---|
95 | |
---|
96 | |
---|
97 | void LuoPelaaja() |
---|
98 | { |
---|
99 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
100 | Camera.ZoomFactor = 4; |
---|
101 | Level.BackgroundColor = Color.ForestGreen; |
---|
102 | pelaaja = new PhysicsObject(29, 50); |
---|
103 | pelaaja.X = -420.0; |
---|
104 | pelaaja.Y = 290.0; |
---|
105 | pelaaja.Image = olionKuva; |
---|
106 | pelaaja.Restitution = 1.0; |
---|
107 | pelaaja.KineticFriction = 1.0; |
---|
108 | pelaaja.LinearDamping = 0.5; |
---|
109 | pelaaja.AngularDamping = 0.5; |
---|
110 | Add(pelaaja); |
---|
111 | plasmaTykki = new PlasmaCannon(20, 1); |
---|
112 | pelaaja.Add(plasmaTykki); |
---|
113 | plasmaTykki.Power.Value += 0.1; |
---|
114 | plasmaTykki.Angle += Angle.FromDegrees(-97); |
---|
115 | Camera.Follow(pelaaja); |
---|
116 | AddCollisionHandler(pelaaja, Kasittelepelaajantormays); |
---|
117 | } |
---|
118 | |
---|
119 | void asetaOhjaimet() |
---|
120 | { |
---|
121 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, null, new Vector(-250, 0)); |
---|
122 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, null, new Vector(250, 0)); |
---|
123 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, null, new Vector(0, 250)); |
---|
124 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, null, new Vector(0, -250)); |
---|
125 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, KäännäPelaajaa, null, 5.0); |
---|
126 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, KäännäPelaajaa, null, -5.0); |
---|
127 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, KäännäPelaajaa, null, 0.0); |
---|
128 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Released, KäännäPelaajaa, null, -0.0); |
---|
129 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu"); |
---|
130 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
131 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu"); |
---|
132 | } |
---|
133 | |
---|
134 | void LuoKenttä() |
---|
135 | { |
---|
136 | TileMap ruudut = TileMap.FromLevelAsset("level1"); |
---|
137 | ruudut.SetTileMethod('=', LuoPalikka); |
---|
138 | ruudut.SetTileMethod('v', Luovihu); |
---|
139 | ruudut.SetTileMethod('m', LuoMaali); |
---|
140 | ruudut.Execute(); |
---|
141 | LuoLaskuri(); |
---|
142 | Luoelämät(); |
---|
143 | } |
---|
144 | |
---|
145 | void Luovihu(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
146 | { |
---|
147 | PhysicsObject vihu = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus, Shape.Rectangle); |
---|
148 | vihu.Position = paikka; |
---|
149 | vihu.Image = vihunKuva; |
---|
150 | vihu.Tag = "vihu"; |
---|
151 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
152 | ajastin.Interval = 1.5; |
---|
153 | ajastin.Timeout += delegate { vihollineAmpuu(vihu); }; |
---|
154 | ajastin.Start(); |
---|
155 | |
---|
156 | Add(vihu); |
---|
157 | } |
---|
158 | |
---|
159 | void vihollineAmpuu(PhysicsObject vihollinen) |
---|
160 | { |
---|
161 | if (vihollinen.IsDestroyed) return; |
---|
162 | |
---|
163 | PhysicsObject ammus; |
---|
164 | |
---|
165 | int i = 0; |
---|
166 | |
---|
167 | while (i < 4) |
---|
168 | { |
---|
169 | ammus = new PhysicsObject(10, 10); |
---|
170 | ammus.Position = vihollinen.Position; |
---|
171 | Add(ammus); |
---|
172 | ammus.Tag = "vihuammus"; |
---|
173 | switch (i) |
---|
174 | { |
---|
175 | case 0: // ylös |
---|
176 | ammus.Hit(new Vector(0, 100)); |
---|
177 | ammus.Y += 10; |
---|
178 | break; |
---|
179 | case 1: // oikealle |
---|
180 | ammus.Hit(new Vector(100, 0)); |
---|
181 | ammus.X += 10; |
---|
182 | break; |
---|
183 | case 2: // alas |
---|
184 | ammus.Hit(new Vector(0, -100)); |
---|
185 | ammus.Y -= 10; |
---|
186 | break; |
---|
187 | case 3: // vasemalle |
---|
188 | ammus.Hit(new Vector(-100, 0)); |
---|
189 | ammus.X -= 10; |
---|
190 | break; |
---|
191 | default: |
---|
192 | break; |
---|
193 | } |
---|
194 | |
---|
195 | AddCollisionHandler(ammus, kasitteleammuksentormaus); |
---|
196 | i++; |
---|
197 | } |
---|
198 | } |
---|
199 | |
---|
200 | void LuoPalikka(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
201 | { |
---|
202 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject( |
---|
203 | leveys, korkeus, Shape.Rectangle); |
---|
204 | taso.Position = paikka; |
---|
205 | taso.Image = palikanKuva; |
---|
206 | Add(taso); |
---|
207 | taso.Tag = "taso"; |
---|
208 | } |
---|
209 | |
---|
210 | void LuoMaali(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
211 | { |
---|
212 | PhysicsObject maali = PhysicsObject.CreateStaticObject( |
---|
213 | leveys, korkeus, Shape.Rectangle); |
---|
214 | maali.Position = paikka; |
---|
215 | maali.Image = maalinKuva; |
---|
216 | Add(maali); |
---|
217 | maali.Tag = "maali"; |
---|
218 | } |
---|
219 | |
---|
220 | void KäännäPelaajaa(double kulmanopeus) |
---|
221 | { |
---|
222 | pelaaja.AngularVelocity = kulmanopeus; |
---|
223 | } |
---|
224 | |
---|
225 | void LiikutaPelaajaa(Vector vektori) |
---|
226 | { |
---|
227 | pelaaja.Move(vektori); |
---|
228 | } |
---|
229 | |
---|
230 | void Kasittelepelaajantormays(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
231 | { |
---|
232 | if (kohde.Tag.ToString() == "vihu") |
---|
233 | { |
---|
234 | AloitaAlusta(); |
---|
235 | } |
---|
236 | if (kohde.Tag.ToString() == "vihuammus") |
---|
237 | { |
---|
238 | AloitaAlusta(); |
---|
239 | } |
---|
240 | } |
---|
241 | |
---|
242 | void AloitaAlusta() |
---|
243 | { |
---|
244 | elämäLaskuri.Value--; |
---|
245 | if (elämäLaskuri.Value < 1) |
---|
246 | |
---|
247 | { |
---|
248 | ClearAll(); |
---|
249 | HighScoreWindow topIkkuna = new HighScoreWindow("TankSurvival", |
---|
250 | "Parhaat pisteet", |
---|
251 | "Onneksi olkoon, pääsit listalle pisteillä %p! Syötä nimesi:", |
---|
252 | topLista, pisteLaskuri.Value+elämäLaskuri.Value); |
---|
253 | topIkkuna.Closed += TallennaPisteet; |
---|
254 | Add(topIkkuna); |
---|
255 | ClearAll(); |
---|
256 | Valikko(); |
---|
257 | } |
---|
258 | |
---|
259 | pelaaja.X = -420.0; |
---|
260 | pelaaja.Y = 290.0; |
---|
261 | } |
---|
262 | |
---|
263 | void TallennaPisteet(Window sender) |
---|
264 | { |
---|
265 | DataStorage.Save<ScoreList>(topLista, "pisteet.xml"); |
---|
266 | } |
---|
267 | |
---|
268 | |
---|
269 | |
---|
270 | void AmmuAseella() |
---|
271 | { |
---|
272 | PhysicsObject ammus = plasmaTykki.Shoot(); |
---|
273 | |
---|
274 | if (ammus != null) |
---|
275 | { |
---|
276 | ammus.Size *= 1; |
---|
277 | AddCollisionHandler(ammus, kasitteleammuksentormaus); |
---|
278 | } |
---|
279 | } |
---|
280 | |
---|
281 | void kasitteleammuksentormaus(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
282 | { |
---|
283 | if (kohde.Tag.ToString() == "vihu" && ammus.Tag.ToString() != "vihuammus") |
---|
284 | { |
---|
285 | kohde.Destroy(); |
---|
286 | Explosion rajahdys = new Explosion(25); |
---|
287 | rajahdys.Position = kohde.Position; |
---|
288 | rajahdys.ShockwaveColor = Color.Red; |
---|
289 | Add(rajahdys); |
---|
290 | pisteLaskuri.Value++; |
---|
291 | |
---|
292 | } |
---|
293 | if (kohde.Tag.ToString() == "taso") |
---|
294 | { |
---|
295 | ammus.Destroy(); |
---|
296 | } |
---|
297 | if (kohde.Tag.ToString() == "maali") |
---|
298 | { |
---|
299 | ammus.Destroy(); |
---|
300 | } |
---|
301 | |
---|
302 | } |
---|
303 | |
---|
304 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
305 | |
---|
306 | void LuoLaskuri() |
---|
307 | { |
---|
308 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
309 | |
---|
310 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
311 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 140; |
---|
312 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 111; |
---|
313 | pisteNaytto.TextColor = Color.Red; |
---|
314 | |
---|
315 | pisteNaytto.TextColor = Color.Red; |
---|
316 | |
---|
317 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
318 | Add(pisteNaytto); |
---|
319 | |
---|
320 | Label pisteTeksti = new Label("Pisteitä: "); |
---|
321 | pisteTeksti.X = Screen.Left + 90; |
---|
322 | pisteTeksti.Y = Screen.Top - 111; |
---|
323 | pisteTeksti.TextColor = Color.White; |
---|
324 | Add(pisteTeksti); |
---|
325 | |
---|
326 | } |
---|
327 | IntMeter elämäLaskuri; |
---|
328 | |
---|
329 | void Luoelämät() |
---|
330 | { |
---|
331 | elämäLaskuri = new IntMeter(3); |
---|
332 | |
---|
333 | Label elämäNaytto = new Label(); |
---|
334 | elämäNaytto.X = Screen.Left + 140; |
---|
335 | elämäNaytto.Y = Screen.Top - 90; |
---|
336 | elämäNaytto.TextColor = Color.Red; |
---|
337 | |
---|
338 | elämäNaytto.TextColor = Color.Red; |
---|
339 | |
---|
340 | elämäNaytto.BindTo(elämäLaskuri); |
---|
341 | Add(elämäNaytto); |
---|
342 | |
---|
343 | Label elämäTeksti = new Label("Elämiä: "); |
---|
344 | elämäTeksti.X = Screen.Left + 90; |
---|
345 | elämäTeksti.Y = Screen.Top - 90; |
---|
346 | elämäTeksti.TextColor = Color.White; |
---|
347 | Add(elämäTeksti); |
---|
348 | } |
---|
349 | |
---|
350 | } |
---|