1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | class Tankki : PhysicsObject |
---|
9 | { |
---|
10 | public int Elamat = 3; |
---|
11 | |
---|
12 | public Tankki(double leveys, double korkeus) |
---|
13 | : base(leveys, korkeus) |
---|
14 | { |
---|
15 | } |
---|
16 | } |
---|
17 | |
---|
18 | public class Peli : PhysicsGame |
---|
19 | { |
---|
20 | List<Label> valikonKohdat; |
---|
21 | Vector nopeus1Ylos = new Vector(0, 200); |
---|
22 | Vector nopeus1Alas = new Vector(0, -200); |
---|
23 | Vector nopeus2Ylos = new Vector(0, 200); |
---|
24 | Vector nopeus2Alas = new Vector(0, -200); |
---|
25 | Vector nopeus1Oikealle = new Vector(200, 0); |
---|
26 | Vector nopeus1Vasemmalle = new Vector(-200, 0); |
---|
27 | Vector nopeus2Oikealle = new Vector(200, 0); |
---|
28 | Vector nopeus2Vasemmalle = new Vector(-200, 0); |
---|
29 | Tankki pelaaja1; |
---|
30 | Tankki pelaaja2; |
---|
31 | Image oliomkuva = LoadImage("tank"); |
---|
32 | Image tankki = LoadImage("tank2"); |
---|
33 | PhysicsObject este; |
---|
34 | AssaultRifle pyssy; |
---|
35 | AssaultRifle ase; |
---|
36 | Cannon tykki; |
---|
37 | Cannon kanuuna; |
---|
38 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
39 | IntMeter pisteLaskuri2; |
---|
40 | LaserGun pelaajan1Laser; |
---|
41 | LaserGun pelaajan2laserase; |
---|
42 | public override void Begin() |
---|
43 | { |
---|
44 | //kanuuna = new Cannon(50.0, 20.0); |
---|
45 | //tykki = new Cannon(50.0, 20.0); |
---|
46 | //pyssy = new AssaultRifle(20, 5); |
---|
47 | //ase = new AssaultRifle(20, 5); |
---|
48 | |
---|
49 | Valikko(); |
---|
50 | |
---|
51 | |
---|
52 | |
---|
53 | } |
---|
54 | |
---|
55 | |
---|
56 | |
---|
57 | void luopelaaja1() |
---|
58 | { |
---|
59 | |
---|
60 | pelaaja1 = new Tankki(90.0, 50.0); |
---|
61 | pelaaja1.Image = oliomkuva; |
---|
62 | pelaaja1.X = -400; |
---|
63 | pelaaja1.Y = 350; |
---|
64 | pelaaja1.CanRotate=false; |
---|
65 | Add(pelaaja1); |
---|
66 | pyssy = new AssaultRifle(20, 5); |
---|
67 | pyssy.ProjectileCollision = LuotiOsuu; |
---|
68 | pyssy.Shoot(); |
---|
69 | pelaaja1.Add(pyssy); |
---|
70 | tykki = new Cannon(50, 10); |
---|
71 | tykki.ProjectileCollision = KuulaOsuu; |
---|
72 | tykki.Shoot(); |
---|
73 | pelaaja1.Add(tykki); |
---|
74 | pelaajan1Laser = new LaserGun(20, 5); |
---|
75 | pelaajan1Laser.ProjectileCollision = LaserSadeOsuu; |
---|
76 | pelaajan1Laser.Shoot(); |
---|
77 | pelaajan1Laser.Ammo.Value = int.MaxValue; |
---|
78 | pelaaja1.Add(pelaajan1Laser); |
---|
79 | } |
---|
80 | void luopelaaja2() |
---|
81 | { |
---|
82 | pelaaja2 = new Tankki(90.0, 50.0); |
---|
83 | pelaaja2.X = 400; |
---|
84 | pelaaja2.Y = -350; |
---|
85 | pelaaja2.Image = tankki; |
---|
86 | pelaaja2.CanRotate = false; |
---|
87 | Add(pelaaja2); |
---|
88 | ase = new AssaultRifle(20, 5); |
---|
89 | ase.ProjectileCollision = LuotiOsuu2; |
---|
90 | ase.Shoot(); |
---|
91 | pelaaja2.Add(ase); |
---|
92 | kanuuna = new Cannon(50, 10); |
---|
93 | kanuuna.ProjectileCollision = KuulaOsuu2; |
---|
94 | kanuuna.Shoot(); |
---|
95 | pelaaja2.Add(kanuuna); |
---|
96 | pelaajan2laserase = new LaserGun(20, 5); |
---|
97 | pelaajan2laserase.Ammo.Value = int.MaxValue; |
---|
98 | pelaajan2laserase.ProjectileCollision = LaserSadeOsuu2; |
---|
99 | |
---|
100 | pelaajan2laserase.Shoot(); |
---|
101 | pelaaja2.Add(pelaajan2laserase); |
---|
102 | } |
---|
103 | void AsetaOhjaimet() |
---|
104 | { |
---|
105 | |
---|
106 | |
---|
107 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liiku ylös", pelaaja1, nopeus1Ylos, Angle.FromDegrees (90)); |
---|
108 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, pelaaja1, Vector.Zero, Angle.FromDegrees(90)); |
---|
109 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liiku alas", pelaaja1, nopeus1Alas, Angle.FromDegrees (-90)); |
---|
110 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, pelaaja1, Vector.Zero, Angle.FromDegrees (-90)); |
---|
111 | Keyboard.Listen(Key.Q, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu"); |
---|
112 | Keyboard.Listen(Key.Tab, ButtonState.Down, AmmuTykillä, "Ammu"); |
---|
113 | Keyboard.Listen(Key.CapsLock, ButtonState.Down, AmmuLaserPyssyllä, "Ammu"); |
---|
114 | |
---|
115 | |
---|
116 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus2, "Pelaaja 2: Liiku ylös", pelaaja2, nopeus2Ylos, Angle.FromDegrees(90)); |
---|
117 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus2, null, pelaaja2, Vector.Zero, Angle.FromDegrees(90)); |
---|
118 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus2, "Pelaaja 2: Liiku alas", pelaaja2, nopeus2Alas, Angle.FromDegrees(-90)); |
---|
119 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus2, null, pelaaja2, Vector.Zero, Angle.FromDegrees(-90)); |
---|
120 | Keyboard.Listen(Key.End, ButtonState.Down, AmmuAseella2, "Ammu"); |
---|
121 | Keyboard.Listen(Key.Insert, ButtonState.Down, AmmuKanuunalla, "Ammu"); |
---|
122 | Keyboard.Listen(Key.Delete, ButtonState.Down, AmmuLaserAseella, "Ammu"); |
---|
123 | |
---|
124 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liiku oikealle", pelaaja1, nopeus1Oikealle, Angle.FromDegrees (0)); |
---|
125 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, pelaaja1, Vector.Zero,Angle.FromDegrees(0)); |
---|
126 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liiku vasemmalle", pelaaja1, nopeus1Vasemmalle, Angle.FromDegrees(180)); |
---|
127 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, pelaaja1, Vector.Zero, Angle.FromDegrees(180)); |
---|
128 | |
---|
129 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, AsetaNopeus2, "Pelaaja 2: Liiku oikealle", pelaaja2, nopeus2Oikealle, Angle.FromDegrees (0)); |
---|
130 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Released, AsetaNopeus2, null, pelaaja1, Vector.Zero, Angle.FromDegrees (0)); |
---|
131 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, AsetaNopeus2, "Pelaaja 2: Liiku vasemmalle", pelaaja2, nopeus2Vasemmalle, Angle.FromDegrees(180)); |
---|
132 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Released, AsetaNopeus2, null, pelaaja1, Vector.Zero, Angle.FromDegrees(180)); |
---|
133 | |
---|
134 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Valikko, "Palaa valikkoon"); |
---|
135 | |
---|
136 | |
---|
137 | return; |
---|
138 | |
---|
139 | } |
---|
140 | |
---|
141 | void AsetaNopeus(PhysicsObject pelaaja1, Vector nopeus1, Angle kulma) |
---|
142 | { |
---|
143 | pelaaja1.Velocity = nopeus1; |
---|
144 | pelaaja1.Angle = kulma; |
---|
145 | |
---|
146 | } |
---|
147 | |
---|
148 | void AsetaNopeus2(PhysicsObject pelaaja1, Vector nopeus2, Angle kulma) |
---|
149 | { |
---|
150 | pelaaja2.Velocity = nopeus2; |
---|
151 | pelaaja2.Angle = kulma; |
---|
152 | |
---|
153 | } |
---|
154 | |
---|
155 | |
---|
156 | |
---|
157 | |
---|
158 | |
---|
159 | void LuoKenttä() |
---|
160 | { |
---|
161 | int i = 0; |
---|
162 | |
---|
163 | while (i < 30) |
---|
164 | { |
---|
165 | este = PhysicsObject.CreateStaticObject(60.0, 60.0); |
---|
166 | este.Color = Color.Gray; |
---|
167 | este.CanRotate = false; |
---|
168 | este.X = RandomGen.NextDouble(Level.Left, Level.Right); |
---|
169 | este.Y = RandomGen.NextDouble(Level.Left, Level.Right); |
---|
170 | Add(este); |
---|
171 | i++; |
---|
172 | } |
---|
173 | |
---|
174 | Level.CreateBorders(1.0, false); |
---|
175 | Level.BackgroundColor = Color.ForestGreen; |
---|
176 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
177 | |
---|
178 | |
---|
179 | |
---|
180 | |
---|
181 | |
---|
182 | } |
---|
183 | |
---|
184 | void Valikko() |
---|
185 | { |
---|
186 | ClearAll(); |
---|
187 | valikonKohdat = new List<Label>(); |
---|
188 | |
---|
189 | Label kohta1 = new Label("Aloita uusi peli"); |
---|
190 | kohta1.Position = new Vector(0, 40); |
---|
191 | valikonKohdat.Add(kohta1); |
---|
192 | |
---|
193 | Label kohta2 = new Label("Lopeta"); |
---|
194 | kohta2.Position = new Vector(0, -40); |
---|
195 | valikonKohdat.Add(kohta2); |
---|
196 | |
---|
197 | foreach (Label valikonKohta in valikonKohdat) |
---|
198 | { |
---|
199 | Add(valikonKohta); |
---|
200 | } |
---|
201 | |
---|
202 | Mouse.ListenOn(kohta1, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, AloitaPeli, null); |
---|
203 | Mouse.ListenOn(kohta2, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, Exit, null); |
---|
204 | |
---|
205 | |
---|
206 | Mouse.IsCursorVisible = true; |
---|
207 | Mouse.ListenMovement(1.0, ValikossaLiikkuminen, null); |
---|
208 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, ""); |
---|
209 | |
---|
210 | } |
---|
211 | |
---|
212 | |
---|
213 | void ValikossaLiikkuminen(AnalogState hiirenTila) |
---|
214 | { |
---|
215 | foreach (Label kohta in valikonKohdat) |
---|
216 | { |
---|
217 | if (Mouse.IsCursorOn(kohta)) |
---|
218 | { |
---|
219 | kohta.TextColor = Color.Red; |
---|
220 | } |
---|
221 | else |
---|
222 | { |
---|
223 | kohta.TextColor = Color.Black; |
---|
224 | } |
---|
225 | |
---|
226 | } |
---|
227 | } |
---|
228 | |
---|
229 | void AloitaPeli() |
---|
230 | { |
---|
231 | |
---|
232 | ClearAll(); |
---|
233 | LuoLaskuri(); |
---|
234 | LuoLaskuri2(); |
---|
235 | LuoKenttä(); |
---|
236 | luopelaaja2(); |
---|
237 | luopelaaja1(); |
---|
238 | AsetaOhjaimet(); |
---|
239 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Valikko, "Palaa valikkoon"); |
---|
240 | } |
---|
241 | |
---|
242 | |
---|
243 | void AmmuAseella() |
---|
244 | { |
---|
245 | |
---|
246 | PhysicsObject ammus = pyssy.Shoot(); |
---|
247 | if (ammus != null) |
---|
248 | { |
---|
249 | ammus.CanRotate = false; |
---|
250 | ammus.Size *= 1; |
---|
251 | |
---|
252 | |
---|
253 | } |
---|
254 | } |
---|
255 | |
---|
256 | void AmmuAseella2() |
---|
257 | { |
---|
258 | |
---|
259 | PhysicsObject ammus2 = ase.Shoot(); |
---|
260 | if (ammus2 != null) |
---|
261 | { |
---|
262 | ammus2.CanRotate = false; |
---|
263 | ammus2.Size *= 1; |
---|
264 | } |
---|
265 | } |
---|
266 | |
---|
267 | void AmmuTykillä() |
---|
268 | { |
---|
269 | tykki.Power.Value = 100000; |
---|
270 | PhysicsObject tykkiammus = tykki.Shoot(); |
---|
271 | if (tykkiammus != null) |
---|
272 | { |
---|
273 | tykkiammus.CanRotate = false; |
---|
274 | tykkiammus.Size *=2; |
---|
275 | |
---|
276 | } |
---|
277 | |
---|
278 | |
---|
279 | } |
---|
280 | |
---|
281 | |
---|
282 | void AmmuKanuunalla() |
---|
283 | { |
---|
284 | kanuuna.Power.Value = 100000; |
---|
285 | PhysicsObject kanuunaammus = kanuuna.Shoot(); |
---|
286 | if (kanuunaammus != null) |
---|
287 | { |
---|
288 | kanuunaammus.CanRotate = false; |
---|
289 | kanuunaammus.Size *= 2; |
---|
290 | |
---|
291 | } |
---|
292 | |
---|
293 | |
---|
294 | } |
---|
295 | |
---|
296 | void AmmuLaserAseella() |
---|
297 | { |
---|
298 | |
---|
299 | PhysicsObject laserammus = pelaajan2laserase.Shoot(); |
---|
300 | if (laserammus != null) |
---|
301 | { |
---|
302 | laserammus.CanRotate = false; |
---|
303 | laserammus.Size *= 30; |
---|
304 | |
---|
305 | |
---|
306 | } |
---|
307 | } |
---|
308 | |
---|
309 | void AmmuLaserPyssyllä() |
---|
310 | { |
---|
311 | |
---|
312 | PhysicsObject laserammus2 = pelaajan1Laser.Shoot(); |
---|
313 | if (laserammus2 != null) |
---|
314 | { |
---|
315 | laserammus2.CanRotate = false; |
---|
316 | laserammus2.Size *= 30; |
---|
317 | |
---|
318 | |
---|
319 | } |
---|
320 | } |
---|
321 | void LuoLaskuri() |
---|
322 | { |
---|
323 | pisteLaskuri = new IntMeter(100); |
---|
324 | |
---|
325 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
326 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 100; |
---|
327 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
328 | pisteNaytto.TextColor = Color.Red; |
---|
329 | |
---|
330 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
331 | Add(pisteNaytto); |
---|
332 | Label pisteTeksti = new Label("Health: "); |
---|
333 | pisteTeksti.X = Screen.Left + 50; |
---|
334 | pisteTeksti.Y = Screen.Top - 100; |
---|
335 | pisteTeksti.TextColor = Color.Red; |
---|
336 | Add(pisteTeksti); |
---|
337 | pisteLaskuri.MinValue = 0; |
---|
338 | pisteLaskuri.LowerLimit += laskuriAlarajassa; |
---|
339 | |
---|
340 | } |
---|
341 | void laskuriAlarajassa(int arvo) |
---|
342 | { |
---|
343 | pelaaja1.Elamat--; |
---|
344 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
345 | pisteLaskuri.Value = 100; |
---|
346 | |
---|
347 | if (pelaaja1.Elamat == 0) |
---|
348 | { |
---|
349 | |
---|
350 | } |
---|
351 | |
---|
352 | else |
---|
353 | { |
---|
354 | Timer.SingleShot(2.0, ajastinLaukesi); |
---|
355 | |
---|
356 | |
---|
357 | } |
---|
358 | |
---|
359 | } |
---|
360 | |
---|
361 | void LuoLaskuri2() |
---|
362 | { |
---|
363 | pisteLaskuri2 = new IntMeter(100); |
---|
364 | |
---|
365 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
366 | pisteNaytto.X = Screen.Right - 100; |
---|
367 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
368 | pisteNaytto.TextColor = Color.Red; |
---|
369 | |
---|
370 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri2); |
---|
371 | Add(pisteNaytto); |
---|
372 | Label pisteTeksti = new Label("Health: "); |
---|
373 | pisteTeksti.X = Screen.Right - 150; |
---|
374 | pisteTeksti.Y = Screen.Top - 100; |
---|
375 | pisteTeksti.TextColor = Color.Red; |
---|
376 | Add(pisteTeksti); |
---|
377 | pisteLaskuri2.MinValue = 0; |
---|
378 | pisteLaskuri2.LowerLimit += laskuriAlarajassa2; |
---|
379 | |
---|
380 | |
---|
381 | } |
---|
382 | |
---|
383 | void laskuriAlarajassa2(int arvo) |
---|
384 | { |
---|
385 | pelaaja2.Elamat--; |
---|
386 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
387 | pisteLaskuri2.Value = 100; |
---|
388 | |
---|
389 | if (pelaaja2.Elamat == 0) |
---|
390 | { |
---|
391 | |
---|
392 | } |
---|
393 | |
---|
394 | else |
---|
395 | { |
---|
396 | Timer.SingleShot(2.0, ajastinLaukesi2); |
---|
397 | |
---|
398 | |
---|
399 | } |
---|
400 | |
---|
401 | } |
---|
402 | |
---|
403 | void LuotiOsuu(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
404 | { |
---|
405 | ammus.Destroy(); |
---|
406 | if (kohde == pelaaja2) |
---|
407 | |
---|
408 | { |
---|
409 | pisteLaskuri2.Value--; |
---|
410 | } |
---|
411 | } |
---|
412 | |
---|
413 | void LuotiOsuu2(PhysicsObject ammus2, PhysicsObject kohde2) |
---|
414 | { |
---|
415 | ammus2.Destroy(); |
---|
416 | if (kohde2 == pelaaja1) |
---|
417 | { |
---|
418 | pisteLaskuri.Value--; |
---|
419 | } |
---|
420 | } |
---|
421 | |
---|
422 | |
---|
423 | |
---|
424 | void KuulaOsuu(PhysicsObject tykkiammus, PhysicsObject kohde) |
---|
425 | { |
---|
426 | tykkiammus.Destroy(); |
---|
427 | if (kohde == pelaaja2) |
---|
428 | { |
---|
429 | pisteLaskuri2.Value = pisteLaskuri2.Value - 10; |
---|
430 | |
---|
431 | |
---|
432 | } |
---|
433 | |
---|
434 | } |
---|
435 | void KuulaOsuu2(PhysicsObject kanuunaammus, PhysicsObject kohde2) |
---|
436 | { |
---|
437 | kanuunaammus.Destroy(); |
---|
438 | if (kohde2 == pelaaja1) |
---|
439 | { |
---|
440 | pisteLaskuri.Value = pisteLaskuri.Value - 10; |
---|
441 | |
---|
442 | |
---|
443 | } |
---|
444 | |
---|
445 | } |
---|
446 | |
---|
447 | |
---|
448 | void LaserSadeOsuu(PhysicsObject laserammus2, PhysicsObject kohde2) |
---|
449 | { |
---|
450 | |
---|
451 | laserammus2.Destroy(); |
---|
452 | |
---|
453 | if (kohde2 == pelaaja2) |
---|
454 | { |
---|
455 | pisteLaskuri2.Value = pisteLaskuri2.Value - 1; |
---|
456 | |
---|
457 | |
---|
458 | } |
---|
459 | |
---|
460 | } |
---|
461 | |
---|
462 | void LaserSadeOsuu2(PhysicsObject laserammus, PhysicsObject kohde) |
---|
463 | { |
---|
464 | |
---|
465 | laserammus.Destroy(); |
---|
466 | |
---|
467 | if (kohde == pelaaja1) |
---|
468 | { |
---|
469 | pisteLaskuri.Value = pisteLaskuri.Value - 1; |
---|
470 | |
---|
471 | |
---|
472 | } |
---|
473 | |
---|
474 | } |
---|
475 | |
---|
476 | |
---|
477 | |
---|
478 | void ajastinLaukesi() |
---|
479 | |
---|
480 | { |
---|
481 | |
---|
482 | luopelaaja1(); |
---|
483 | } |
---|
484 | |
---|
485 | void ajastinLaukesi2() |
---|
486 | { |
---|
487 | |
---|
488 | luopelaaja2(); |
---|
489 | ClearControls(); |
---|
490 | AsetaOhjaimet(); |
---|
491 | } |
---|
492 | |
---|
493 | |
---|
494 | } |
---|
495 | |
---|
496 | |
---|
497 | |
---|
498 | |
---|
499 | |
---|
500 | |
---|
501 | |
---|
502 | |
---|
503 | |
---|
504 | |
---|
505 | |
---|
506 | |
---|
507 | |
---|
508 | |
---|
509 | |
---|
510 | |
---|
511 | |
---|