1 | using System; |
---|
2 | |
---|
3 | using System.Collections.Generic; |
---|
4 | using Jypeli; |
---|
5 | using Jypeli.Assets; |
---|
6 | using Jypeli.Controls; |
---|
7 | using Jypeli.Effects; |
---|
8 | using Jypeli.Widgets; |
---|
9 | |
---|
10 | |
---|
11 | public class Peli : PhysicsGame |
---|
12 | { |
---|
13 | |
---|
14 | List<Label> valikonKohdat; |
---|
15 | |
---|
16 | |
---|
17 | |
---|
18 | Image olionKuva = LoadImage("Thunderbolt3"); |
---|
19 | Image Fireball = LoadImage("Fireball2"); |
---|
20 | |
---|
21 | |
---|
22 | |
---|
23 | |
---|
24 | const double nopeus = 360; |
---|
25 | const double hyppyNopeus = 2000; |
---|
26 | const int RUUDUN_KOKO = 50; |
---|
27 | |
---|
28 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
29 | PlatformCharacter pelaaja2; |
---|
30 | |
---|
31 | Image Dragon = LoadImage("DragonStance"); |
---|
32 | Image Hunter = LoadImage("Hunter"); |
---|
33 | |
---|
34 | Image paikallaanVasemmalle = LoadImage("DragonStance"); |
---|
35 | Image paikallaanOikealle; |
---|
36 | |
---|
37 | |
---|
38 | Image[] kavelyVasemmalle = LoadImages("JuoksuOikein"); |
---|
39 | |
---|
40 | Image[] kavelyOikealle; |
---|
41 | |
---|
42 | Image paikallaanVasemmalle2 = LoadImage("Hunter"); |
---|
43 | Image paikallaanOikealle2; |
---|
44 | |
---|
45 | |
---|
46 | Image[] kavelyVasemmalle2 = LoadImages("HunterJuoksu"); |
---|
47 | |
---|
48 | Image[] kavelyOikealle2; |
---|
49 | |
---|
50 | |
---|
51 | DoubleMeter pelaaja1Elama; |
---|
52 | DoubleMeter pelaaja2Elama; |
---|
53 | |
---|
54 | |
---|
55 | |
---|
56 | |
---|
57 | |
---|
58 | |
---|
59 | |
---|
60 | |
---|
61 | |
---|
62 | |
---|
63 | |
---|
64 | |
---|
65 | |
---|
66 | |
---|
67 | |
---|
68 | |
---|
69 | |
---|
70 | |
---|
71 | |
---|
72 | |
---|
73 | |
---|
74 | |
---|
75 | public override void Begin() |
---|
76 | { |
---|
77 | |
---|
78 | { |
---|
79 | Valikko(); |
---|
80 | } |
---|
81 | |
---|
82 | |
---|
83 | |
---|
84 | } |
---|
85 | |
---|
86 | |
---|
87 | void luoKentta() |
---|
88 | { |
---|
89 | |
---|
90 | |
---|
91 | |
---|
92 | |
---|
93 | TileMap kentta = TileMap.FromFile("kentta1.txt"); |
---|
94 | kentta.SetTileMethod('#', lisaaTaso); |
---|
95 | ; |
---|
96 | kentta.SetTileMethod('N', lisaaPelaaja); |
---|
97 | kentta.SetTileMethod('X', lisaaPelaaja2); |
---|
98 | |
---|
99 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
100 | Level.CreateBorders(); |
---|
101 | Level.Background.CreateGradient(Color.Green, Color.Blue); |
---|
102 | |
---|
103 | |
---|
104 | } |
---|
105 | |
---|
106 | void lisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
107 | { |
---|
108 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
109 | taso.Position = paikka; |
---|
110 | taso.Color = Color.White; |
---|
111 | Add(taso); |
---|
112 | } |
---|
113 | |
---|
114 | |
---|
115 | |
---|
116 | |
---|
117 | void lisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
118 | { |
---|
119 | pelaaja1 = new PlatformCharacter (leveys, korkeus); |
---|
120 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
121 | pelaaja1.Mass = 7.0; |
---|
122 | pelaaja1.Image = Dragon; |
---|
123 | |
---|
124 | pelaaja1.LeftIdleAnimation = new Animation(paikallaanVasemmalle); |
---|
125 | pelaaja1.RightIdleAnimation = new Animation(paikallaanOikealle); |
---|
126 | |
---|
127 | pelaaja1.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
128 | |
---|
129 | pelaaja1.Weapon = new PlasmaCannon(20, 5); |
---|
130 | pelaaja1.Weapon.IsVisible = false; |
---|
131 | pelaaja1.Weapon.Ammo.Value = int.MaxValue; |
---|
132 | pelaaja1.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
133 | |
---|
134 | |
---|
135 | |
---|
136 | pelaaja1.LeftWalkingAnimation = new Animation(kavelyVasemmalle); |
---|
137 | pelaaja1.RightWalkingAnimation = new Animation(kavelyOikealle); |
---|
138 | |
---|
139 | BarGauge pelaaja1ElamaPalkki = new BarGauge(20, Screen.Width / 3); |
---|
140 | pelaaja1ElamaPalkki.X = Screen.Left + Screen.Width / 5; |
---|
141 | pelaaja1ElamaPalkki.Y = Screen.Top - 40; |
---|
142 | pelaaja1ElamaPalkki.Angle = Angle.FromDegrees(90); |
---|
143 | pelaaja1ElamaPalkki.BindTo(pelaaja1Elama); |
---|
144 | pelaaja1ElamaPalkki.Color = Color.Black; |
---|
145 | pelaaja1ElamaPalkki.BarColor = Color.Red; |
---|
146 | |
---|
147 | Add(pelaaja1ElamaPalkki); |
---|
148 | |
---|
149 | |
---|
150 | |
---|
151 | Add(pelaaja1); |
---|
152 | } |
---|
153 | |
---|
154 | |
---|
155 | |
---|
156 | void lisaaPelaaja2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
157 | { |
---|
158 | |
---|
159 | pelaaja2 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
160 | pelaaja2.Position = paikka; |
---|
161 | pelaaja2.Mass = 7.0; |
---|
162 | pelaaja2.Image = Hunter; |
---|
163 | |
---|
164 | pelaaja2.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
165 | |
---|
166 | pelaaja2.Weapon = new PlasmaCannon(20, 5); |
---|
167 | pelaaja2.Weapon.IsVisible = false; |
---|
168 | pelaaja2.Weapon.Ammo.Value = int.MaxValue; |
---|
169 | pelaaja2.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui2; |
---|
170 | pelaaja2.LeftIdleAnimation = new Animation(paikallaanVasemmalle2); |
---|
171 | pelaaja2.RightIdleAnimation = new Animation(paikallaanOikealle2); |
---|
172 | |
---|
173 | |
---|
174 | pelaaja2.LeftWalkingAnimation = new Animation(kavelyVasemmalle2); |
---|
175 | pelaaja2.RightWalkingAnimation = new Animation(kavelyOikealle2); |
---|
176 | |
---|
177 | |
---|
178 | |
---|
179 | |
---|
180 | |
---|
181 | |
---|
182 | BarGauge pelaaja2ElamaPalkki = new BarGauge(20, Screen.Width / 3); |
---|
183 | pelaaja2ElamaPalkki.X = Screen.Right - Screen.Width / 4; |
---|
184 | pelaaja2ElamaPalkki.Y = Screen.Top - 40; |
---|
185 | pelaaja2ElamaPalkki.Angle = Angle.FromDegrees(-90); |
---|
186 | pelaaja2ElamaPalkki.BindTo(pelaaja2Elama); |
---|
187 | pelaaja2ElamaPalkki.Color = Color.Black; |
---|
188 | pelaaja2ElamaPalkki.BarColor = Color.Red; |
---|
189 | Add(pelaaja2ElamaPalkki); |
---|
190 | |
---|
191 | |
---|
192 | |
---|
193 | Add(pelaaja2); |
---|
194 | |
---|
195 | } |
---|
196 | |
---|
197 | |
---|
198 | |
---|
199 | void lisaaNappaimet() |
---|
200 | { |
---|
201 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
202 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
203 | Keyboard.Listen(Key.P, ButtonState.Pressed, Valikko, "Palaa valikkoon"); |
---|
204 | |
---|
205 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, - nopeus); |
---|
206 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
207 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
208 | Keyboard.Listen(Key.G, ButtonState.Pressed, AmmuAseella, "Ammu"); |
---|
209 | |
---|
210 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
211 | |
---|
212 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
213 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
214 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
215 | |
---|
216 | |
---|
217 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -nopeus); |
---|
218 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, nopeus); |
---|
219 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja2, hyppyNopeus); |
---|
220 | Keyboard.Listen(Key.L, ButtonState.Pressed, AmmuAseella2, "Ammu" ); |
---|
221 | |
---|
222 | |
---|
223 | |
---|
224 | |
---|
225 | } |
---|
226 | |
---|
227 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
228 | { |
---|
229 | hahmo.Walk(nopeus |
---|
230 | ); |
---|
231 | } |
---|
232 | |
---|
233 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
234 | { |
---|
235 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
236 | } |
---|
237 | |
---|
238 | |
---|
239 | |
---|
240 | void AmmuAseella() |
---|
241 | { |
---|
242 | PhysicsObject ammus = pelaaja1.Weapon.Shoot(); |
---|
243 | |
---|
244 | if (ammus != null) |
---|
245 | |
---|
246 | { |
---|
247 | ammus.Size *= 5; |
---|
248 | ammus.CollisionIgnoreGroup = 2; |
---|
249 | ammus.Image = Fireball; |
---|
250 | } |
---|
251 | } |
---|
252 | |
---|
253 | void AmmuAseella2() |
---|
254 | { |
---|
255 | PhysicsObject ammus2 = pelaaja2.Weapon.Shoot(); |
---|
256 | |
---|
257 | if (ammus2 != null) |
---|
258 | |
---|
259 | { |
---|
260 | ammus2.Size *= 5; |
---|
261 | ammus2.CollisionIgnoreGroup = 3; |
---|
262 | ammus2.Color = Color.Blue; |
---|
263 | ammus2.Image = olionKuva; |
---|
264 | |
---|
265 | } |
---|
266 | |
---|
267 | |
---|
268 | |
---|
269 | |
---|
270 | |
---|
271 | } |
---|
272 | |
---|
273 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
274 | { |
---|
275 | ammus.Destroy(); |
---|
276 | |
---|
277 | if (kohde == pelaaja2) |
---|
278 | { |
---|
279 | pelaaja2Elama.Value--; |
---|
280 | |
---|
281 | |
---|
282 | if (pelaaja2Elama.Value == 0) |
---|
283 | { |
---|
284 | pelaaja2.Destroy(); |
---|
285 | } |
---|
286 | |
---|
287 | } |
---|
288 | |
---|
289 | |
---|
290 | |
---|
291 | |
---|
292 | } |
---|
293 | |
---|
294 | void AmmusOsui2(PhysicsObject ammus2, PhysicsObject kohde) |
---|
295 | { |
---|
296 | ammus2.Destroy(); |
---|
297 | |
---|
298 | if (kohde == pelaaja1) |
---|
299 | { |
---|
300 | pelaaja1Elama.Value--; |
---|
301 | } |
---|
302 | if (pelaaja1Elama.Value == 0) |
---|
303 | { |
---|
304 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
305 | |
---|
306 | } |
---|
307 | |
---|
308 | |
---|
309 | } |
---|
310 | |
---|
311 | |
---|
312 | |
---|
313 | |
---|
314 | void Valikko() |
---|
315 | { |
---|
316 | ClearAll(); |
---|
317 | valikonKohdat = new List<Label>(); |
---|
318 | |
---|
319 | Label kohta1 = new Label("Start"); |
---|
320 | kohta1.Position = new Vector(0, 40); |
---|
321 | valikonKohdat.Add(kohta1); |
---|
322 | |
---|
323 | Label kohta2 = new Label("Exit"); |
---|
324 | kohta2.Position = new Vector(0, -40); |
---|
325 | |
---|
326 | valikonKohdat.Add(kohta2); |
---|
327 | |
---|
328 | foreach (Label valikonKohta in valikonKohdat) |
---|
329 | { |
---|
330 | Add(valikonKohta); |
---|
331 | } |
---|
332 | |
---|
333 | Mouse.ListenOn(kohta1, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, AloitaPeli, null); |
---|
334 | Mouse.ListenOn(kohta2, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, Exit, null); |
---|
335 | |
---|
336 | Mouse.IsCursorVisible = true; |
---|
337 | Mouse.ListenMovement(1.0, ValikossaLiikkuminen, null); |
---|
338 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, ""); |
---|
339 | } |
---|
340 | |
---|
341 | void ValikossaLiikkuminen(AnalogState hiirenTila) |
---|
342 | { |
---|
343 | foreach (Label kohta in valikonKohdat) |
---|
344 | { |
---|
345 | if (Mouse.IsCursorOn(kohta)) |
---|
346 | { |
---|
347 | kohta.TextColor = Color.Red; |
---|
348 | } |
---|
349 | else |
---|
350 | { |
---|
351 | kohta.TextColor = Color.Black; |
---|
352 | } |
---|
353 | |
---|
354 | } |
---|
355 | } |
---|
356 | |
---|
357 | void AloitaPeli() |
---|
358 | { |
---|
359 | ClearAll(); |
---|
360 | MessageDisplay.Add("Song: Slayer-Raining Blood"); |
---|
361 | MessageDisplay.MessageTime = new TimeSpan(0, 0, 10); |
---|
362 | |
---|
363 | |
---|
364 | |
---|
365 | |
---|
366 | pelaaja1Elama = new DoubleMeter(100); |
---|
367 | pelaaja1Elama.MaxValue = 100; |
---|
368 | |
---|
369 | pelaaja2Elama = new DoubleMeter(100); |
---|
370 | pelaaja2Elama.MaxValue = 100; |
---|
371 | |
---|
372 | |
---|
373 | paikallaanOikealle = Image.Mirror(paikallaanVasemmalle); |
---|
374 | kavelyOikealle = Image.Mirror(kavelyVasemmalle); |
---|
375 | |
---|
376 | paikallaanOikealle2 = Image.Mirror(paikallaanVasemmalle2); |
---|
377 | kavelyOikealle2 = Image.Mirror(kavelyVasemmalle2); |
---|
378 | |
---|
379 | |
---|
380 | Gravity = new Vector(0, -1900); |
---|
381 | |
---|
382 | luoKentta(); |
---|
383 | lisaaNappaimet(); |
---|
384 | |
---|
385 | IsFullScreen = true; |
---|
386 | |
---|
387 | Camera.ZoomFactor = 0.6; |
---|
388 | |
---|
389 | |
---|
390 | |
---|
391 | |
---|
392 | |
---|
393 | |
---|
394 | MediaPlayer.Play("Slayer - Raining Blood"); |
---|
395 | } |
---|
396 | |
---|
397 | |
---|
398 | |
---|
399 | |
---|
400 | } |
---|
401 | |
---|
402 | |
---|
403 | |
---|
404 | |
---|
405 | |
---|
406 | |
---|