1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Peli : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 300; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 1000; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | PhysicsObject KentanAlaReuna; |
---|
15 | Image taustaKuva = LoadImage("CreateStars"); |
---|
16 | |
---|
17 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
18 | |
---|
19 | int pelaajanElamat = 3; |
---|
20 | |
---|
21 | Image pelaajanKuva = LoadImage("Pelaaja"); |
---|
22 | Image vihollinenKuva = LoadImage("Vihollinen"); |
---|
23 | Image rajahdyskuva3 = LoadImage("rajahdys3"); |
---|
24 | Image maaliKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
25 | |
---|
26 | ExplosionSystem rajahdys; |
---|
27 | |
---|
28 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
29 | |
---|
30 | public override void Begin() |
---|
31 | { |
---|
32 | ClearAll(); |
---|
33 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
34 | |
---|
35 | rajahdys = new ExplosionSystem(rajahdyskuva3, 1000); |
---|
36 | Add(rajahdys); |
---|
37 | |
---|
38 | IsMouseVisible = true; |
---|
39 | luoKentta(); |
---|
40 | lisaaNappaimet(); |
---|
41 | |
---|
42 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
43 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
44 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
45 | } |
---|
46 | |
---|
47 | void luoKentta() |
---|
48 | { |
---|
49 | TileMap kentta = TileMap.FromFile("kentta1.txt"); |
---|
50 | kentta.SetTileMethod('#', lisaaTaso); |
---|
51 | kentta.SetTileMethod('*', lisaaVihollinen); |
---|
52 | kentta.SetTileMethod('N', lisaaPelaaja); |
---|
53 | kentta.SetTileMethod('M', lisaaMaali); |
---|
54 | kentta.SetTileMethod('n', lisaaNakymaton); |
---|
55 | kentta.SetTileMethod('l', lisaaLiikkuva); |
---|
56 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
57 | Level.CreateBorders(); |
---|
58 | KentanAlaReuna = Level.CreateBottomBorder(); |
---|
59 | Level.Background.CreateStars(); |
---|
60 | } |
---|
61 | |
---|
62 | |
---|
63 | void lisaaNakymaton(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
64 | { |
---|
65 | PhysicsObject nakymaton= PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
66 | nakymaton.Position = paikka; |
---|
67 | nakymaton.Image = maaliKuva; |
---|
68 | nakymaton.Tag = "nakymaton"; |
---|
69 | Add(nakymaton); |
---|
70 | } |
---|
71 | |
---|
72 | void lisaaLiikkuva(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
73 | { |
---|
74 | PhysicsObject liikkuva = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
75 | liikkuva.Mass = 999999999; |
---|
76 | liikkuva.CanRotate = false; |
---|
77 | liikkuva.Velocity = new Vector(100, 0); |
---|
78 | liikkuva.Position = paikka; |
---|
79 | liikkuva.IgnoresGravity = true; |
---|
80 | liikkuva.Color = Color.Red; |
---|
81 | liikkuva.Tag = "liikkuva"; |
---|
82 | AddCollisionHandler(liikkuva, vaihdaLiikkuvanSuunta); |
---|
83 | Add(liikkuva); |
---|
84 | } |
---|
85 | |
---|
86 | void vaihdaLiikkuvanSuunta(PhysicsObject tormaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
87 | { |
---|
88 | if (kohde.Tag.ToString() == "taso") |
---|
89 | { |
---|
90 | if (tormaaja.Velocity.X < 0) |
---|
91 | tormaaja.Velocity = new Vector(100, 0); |
---|
92 | else |
---|
93 | tormaaja.Velocity = new Vector(-100, 0); |
---|
94 | } |
---|
95 | } |
---|
96 | |
---|
97 | void lisaaMaali(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
98 | { |
---|
99 | PhysicsObject maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
100 | maali.Position = paikka; |
---|
101 | maali.Image = maaliKuva; |
---|
102 | maali.Tag = "maali"; |
---|
103 | Add(maali); |
---|
104 | } |
---|
105 | |
---|
106 | void lisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
107 | { |
---|
108 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
109 | taso.Position = paikka; |
---|
110 | taso.Color = Color.Red; |
---|
111 | taso.Tag = "taso"; |
---|
112 | Add(taso); |
---|
113 | } |
---|
114 | |
---|
115 | void lisaaVihollinen(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
116 | { |
---|
117 | PhysicsObject vihollinen = new PhysicsObject(40, 50); |
---|
118 | //vihollinen.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
119 | vihollinen.Position = paikka; |
---|
120 | vihollinen.Image = vihollinenKuva; |
---|
121 | vihollinen.Tag = "vihollinen"; |
---|
122 | Add(vihollinen); |
---|
123 | |
---|
124 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain(); |
---|
125 | seuraajanAivot.Target = pelaaja1; |
---|
126 | vihollinen.Brain = seuraajanAivot; |
---|
127 | seuraajanAivot.Active = true; |
---|
128 | seuraajanAivot.Speed = 280; |
---|
129 | } |
---|
130 | |
---|
131 | void lisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
132 | { |
---|
133 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
134 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
135 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
136 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
137 | AddCollisionHandler(pelaaja1, kasittelePelaajanTormays); |
---|
138 | Add(pelaaja1); |
---|
139 | pelaaja1.Weapon = new PlasmaCannon(20, 5); |
---|
140 | pelaaja1.Weapon.ProjectileCollision = kasitteleAmmuksenTormays; |
---|
141 | pelaaja1.Weapon.Position += new Vector(20, 0); |
---|
142 | } |
---|
143 | |
---|
144 | void lisaaNappaimet() |
---|
145 | { |
---|
146 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
147 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
148 | |
---|
149 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
150 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
151 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
152 | |
---|
153 | Mouse.ListenMovement(0.1, KuunteleHiirta, ""); |
---|
154 | Mouse.Listen(MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, Ammu, ""); |
---|
155 | |
---|
156 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
157 | |
---|
158 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
159 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
160 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
161 | } |
---|
162 | |
---|
163 | void KuunteleHiirta(AnalogState liike) |
---|
164 | { |
---|
165 | pelaaja1.Weapon.Angle = (Mouse.PositionOnWorld - pelaaja1.Position).Angle; |
---|
166 | } |
---|
167 | |
---|
168 | void Ammu() |
---|
169 | { |
---|
170 | pelaaja1.Weapon.Shoot(); |
---|
171 | } |
---|
172 | |
---|
173 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
174 | { |
---|
175 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
176 | } |
---|
177 | |
---|
178 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
179 | { |
---|
180 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
181 | } |
---|
182 | |
---|
183 | void kasittelePelaajanTormays(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject kohde) |
---|
184 | { |
---|
185 | if (kohde.Tag.ToString() == "maali") |
---|
186 | { |
---|
187 | MessageDisplay.TextColor = Color.Yellow; |
---|
188 | MessageDisplay.Add("Pääsit pelin läpi!"); |
---|
189 | Timer.SingleShot(3.0, new Action(Exit)); |
---|
190 | } |
---|
191 | if (kohde.Tag.ToString() == "vihollinen") |
---|
192 | { |
---|
193 | kohde.Destroy(); |
---|
194 | hahmo.Destroy(); |
---|
195 | pelaajanElamat--; |
---|
196 | Begin(); |
---|
197 | } |
---|
198 | if (kohde == KentanAlaReuna) |
---|
199 | { |
---|
200 | hahmo.Destroy(); |
---|
201 | pelaajanElamat--; |
---|
202 | Begin(); |
---|
203 | } |
---|
204 | if (pelaajanElamat == 0) |
---|
205 | { |
---|
206 | Exit(); |
---|
207 | } |
---|
208 | } |
---|
209 | void kasitteleAmmuksenTormays(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
210 | { |
---|
211 | if (kohde.Tag.ToString() == "vihollinen") |
---|
212 | { |
---|
213 | rajahdys.AddEffect(kohde.Position, 50); |
---|
214 | kohde.Destroy(); |
---|
215 | } |
---|
216 | ammus.Destroy(); |
---|
217 | |
---|
218 | } |
---|
219 | |
---|
220 | } |
---|
221 | |
---|
222 | |
---|
223 | |
---|