1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Peli : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | List<Label> valikonKohdat; |
---|
12 | |
---|
13 | |
---|
14 | const double nopeus = 200; |
---|
15 | const double hyppyNopeus = 1000; |
---|
16 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
17 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
18 | |
---|
19 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
20 | PlatformCharacter pelaaja2; |
---|
21 | // pelaajien kuvat |
---|
22 | Image pelaajanKuva = LoadImage("peliukko1"); |
---|
23 | Image pelaajan2Kuva = LoadImage("peliukko2parempi"); |
---|
24 | Image tahtiKuva = LoadImage("raha"); |
---|
25 | Image tahtiKuva2 = LoadImage("musta neliö"); |
---|
26 | Image pahiksenKuva = LoadImage("pahis"); |
---|
27 | Image pelaaja2kaannetty = LoadImage("peliukko2parempiKäännetty"); |
---|
28 | Image pelaaja1kaannettu = LoadImage("peliukko1Käännetty"); |
---|
29 | Image taustakuva = LoadImage("taustakuva"); |
---|
30 | |
---|
31 | |
---|
32 | |
---|
33 | List<Pahis> pahikset; |
---|
34 | |
---|
35 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
36 | |
---|
37 | public override void Begin() |
---|
38 | { |
---|
39 | |
---|
40 | // Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
41 | Valikko(); |
---|
42 | |
---|
43 | } |
---|
44 | |
---|
45 | void luoKentta() |
---|
46 | { |
---|
47 | TileMap kentta = TileMap.FromFile("kentta1.txt"); |
---|
48 | kentta['='] = lisaaHaivePalikka; |
---|
49 | kentta['#'] = lisaaTaso; |
---|
50 | kentta['*'] = lisaaTahti; |
---|
51 | kentta['N'] = lisaaPelaaja; |
---|
52 | kentta['M'] = lisaaPelaaja2; |
---|
53 | kentta['V'] = lisaaPahis; |
---|
54 | kentta.Insert(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
55 | Level.CreateBorders(); |
---|
56 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
57 | } |
---|
58 | |
---|
59 | PhysicsObject lisaaTaso() |
---|
60 | { |
---|
61 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
62 | taso.Color = Color.Black; |
---|
63 | return taso; |
---|
64 | } |
---|
65 | |
---|
66 | PhysicsObject lisaaTahti() |
---|
67 | { |
---|
68 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
69 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
70 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
71 | return tahti; |
---|
72 | } |
---|
73 | |
---|
74 | PlatformCharacter lisaaPelaaja() |
---|
75 | { |
---|
76 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(40, 40); |
---|
77 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
78 | pelaaja1.Tag = "pelaaja"; |
---|
79 | pelaaja1.Shape = Shape.Circle; |
---|
80 | //pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
81 | pelaaja1.RightWalkingAnimation = new Animation(pelaajanKuva); |
---|
82 | pelaaja1.LeftWalkingAnimation = new Animation(pelaaja1kaannettu); |
---|
83 | |
---|
84 | AddCollisionHandler(pelaaja1, osuTahteen); |
---|
85 | AddCollisionHandler(pelaaja1, osuHaivePalikkaan); |
---|
86 | AddCollisionHandler(pelaaja1, osuPelaajaan); |
---|
87 | pelaaja1.Weapon = new LaserGun(70, 20); |
---|
88 | pelaaja1.Weapon.ProjectileCollision += AmmusOsui; |
---|
89 | pelaaja1.Weapon.InfiniteAmmo = true; |
---|
90 | |
---|
91 | |
---|
92 | |
---|
93 | return pelaaja1; |
---|
94 | } |
---|
95 | |
---|
96 | void lisaaNappaimet() |
---|
97 | { |
---|
98 | // Komennot |
---|
99 | Keyboard.Listen(Key.R, ButtonState.Released, AloitaAlusta, "aloita alusta"); |
---|
100 | |
---|
101 | |
---|
102 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
103 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
104 | // pelaaja1 ohjaimet |
---|
105 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
106 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
107 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
108 | Keyboard.Listen(Key.NumPad0, ButtonState.Down, AmmuAseella1, "Ammu"); |
---|
109 | Keyboard.Listen(Key.NumPad1, ButtonState.Down, tähtää, "tähtää",pelaaja1,3.0); |
---|
110 | Keyboard.Listen(Key.NumPad2, ButtonState.Down, tähtää, "tähtää", pelaaja1, -3.0); |
---|
111 | |
---|
112 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
113 | |
---|
114 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
115 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
116 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
117 | // Pelaaja2 ohjaimet |
---|
118 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -nopeus); |
---|
119 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, nopeus); |
---|
120 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja2 hyppää", pelaaja2, hyppyNopeus); |
---|
121 | Keyboard.Listen(Key.K, ButtonState.Down, painottomuus, null); |
---|
122 | Keyboard.Listen(Key.K, ButtonState.Up, painottomuusLoppuu, null); |
---|
123 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, AmmuAseella2, "Ammu"); |
---|
124 | Keyboard.Listen(Key.B, ButtonState.Down, tähtää, "tähtää", pelaaja2, 5.0); |
---|
125 | Keyboard.Listen(Key.H, ButtonState.Down, tähtää, "tähtää", pelaaja2, -5.0); |
---|
126 | |
---|
127 | |
---|
128 | } |
---|
129 | void tähtää(PlatformCharacter hahmo, double muutos) |
---|
130 | { |
---|
131 | hahmo.Weapon.Angle += Angle.FromDegrees( muutos); |
---|
132 | } |
---|
133 | |
---|
134 | |
---|
135 | void painottomuus() |
---|
136 | { |
---|
137 | Gravity = new Vector(0.0, 100.0); |
---|
138 | |
---|
139 | |
---|
140 | } |
---|
141 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
142 | { |
---|
143 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
144 | } |
---|
145 | |
---|
146 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
147 | { |
---|
148 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
149 | } |
---|
150 | |
---|
151 | void osuTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject kohde) |
---|
152 | { |
---|
153 | if (kohde.Tag.ToString() == "tahti") |
---|
154 | { |
---|
155 | maaliAani.Play(); |
---|
156 | MessageDisplay.Add("Sait pisteen!"); |
---|
157 | kohde.Destroy(); |
---|
158 | pisteLaskuri.Value++; |
---|
159 | //pisteLaskuri.Value += 1; |
---|
160 | //pisteLaskuri.Value = pisteLaskuri.Value + 1; |
---|
161 | |
---|
162 | |
---|
163 | |
---|
164 | |
---|
165 | } |
---|
166 | } |
---|
167 | |
---|
168 | PlatformCharacter lisaaPelaaja2() |
---|
169 | { |
---|
170 | pelaaja2 = new PlatformCharacter(40, 40); |
---|
171 | pelaaja2.Shape = Shape.Circle; |
---|
172 | pelaaja2.Mass = 4.0; |
---|
173 | pelaaja2.Tag = "pelaaja"; |
---|
174 | pelaaja2.Image = pelaajan2Kuva; |
---|
175 | |
---|
176 | // vaihda asetta kirjoittamaalla sen nimi |
---|
177 | |
---|
178 | pelaaja2.Weapon = new LaserGun(60, 20); |
---|
179 | pelaaja2.Weapon.ProjectileCollision += AmmusOsui; |
---|
180 | AddCollisionHandler(pelaaja2, osuTahteen); |
---|
181 | pelaaja2.Weapon.InfiniteAmmo = true; |
---|
182 | AddCollisionHandler(pelaaja2, osuPelaajaan); |
---|
183 | AddCollisionHandler(pelaaja2, osuHaivePalikkaan); |
---|
184 | pelaaja2.RightWalkingAnimation = new Animation(pelaajan2Kuva); |
---|
185 | pelaaja2.LeftWalkingAnimation = new Animation(pelaaja2kaannetty); |
---|
186 | |
---|
187 | |
---|
188 | |
---|
189 | return pelaaja2; |
---|
190 | } |
---|
191 | |
---|
192 | void AloitaAlusta() |
---|
193 | { |
---|
194 | ClearAll(); |
---|
195 | pahikset = new List<Pahis>(); |
---|
196 | luoKentta(); |
---|
197 | lisaaNappaimet(); |
---|
198 | LuoLaskuri(); |
---|
199 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
200 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
201 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
202 | } |
---|
203 | |
---|
204 | IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y) |
---|
205 | { |
---|
206 | IntMeter laskuri = new IntMeter(0); |
---|
207 | laskuri.MaxValue = 10; |
---|
208 | Label naytto = new Label(); |
---|
209 | naytto.BindTo(laskuri); |
---|
210 | naytto.X = x; |
---|
211 | naytto.Y = y; |
---|
212 | naytto.TextColor = Color.White; |
---|
213 | naytto.BorderColor = Level.BackgroundColor; |
---|
214 | naytto.Color = Level.BackgroundColor; |
---|
215 | Add(naytto); |
---|
216 | return laskuri; |
---|
217 | } |
---|
218 | |
---|
219 | PhysicsObject lisaaHaivePalikka() |
---|
220 | { |
---|
221 | |
---|
222 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
223 | tahti.Image = tahtiKuva2; |
---|
224 | tahti.Tag = "musta neliö"; |
---|
225 | return tahti; |
---|
226 | |
---|
227 | |
---|
228 | } |
---|
229 | void osuHaivePalikkaan(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject haivePalikka) |
---|
230 | { |
---|
231 | if (haivePalikka.Tag.ToString() == "musta neliö") |
---|
232 | { |
---|
233 | |
---|
234 | |
---|
235 | haivePalikka.Destroy(); |
---|
236 | |
---|
237 | |
---|
238 | } |
---|
239 | } |
---|
240 | PhysicsObject lisaaPahis() |
---|
241 | { |
---|
242 | Pahis pahis = new Pahis(40, 40); |
---|
243 | pahis.Mass = 10.0; |
---|
244 | pahis.Shape = Shape.Circle; |
---|
245 | pahis.Image = pahiksenKuva; |
---|
246 | pahis.Tag = "vihu"; |
---|
247 | pahis.Elamat = 20; |
---|
248 | |
---|
249 | pahikset.Add(pahis); |
---|
250 | |
---|
251 | |
---|
252 | |
---|
253 | TagFollowerBrain pahiksenAivot = new TagFollowerBrain("pelaaja", 50); |
---|
254 | |
---|
255 | pahiksenAivot.Active = true; |
---|
256 | pahiksenAivot.TargetFollowDistance = 600; |
---|
257 | pahiksenAivot.Speed = 4000; |
---|
258 | //pahiksenAivot.TargetCloseDistance = 20; |
---|
259 | |
---|
260 | |
---|
261 | |
---|
262 | |
---|
263 | //pahiksenAivot.StopWhenTargetClose = true; |
---|
264 | pahis.Brain = pahiksenAivot; |
---|
265 | |
---|
266 | |
---|
267 | Add(pahis); |
---|
268 | return (pahis); |
---|
269 | |
---|
270 | |
---|
271 | |
---|
272 | } |
---|
273 | void osuPelaajaan(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject pahis) |
---|
274 | { |
---|
275 | if (pahis.Tag.ToString() == "vihu") |
---|
276 | { |
---|
277 | if (hahmo == pelaaja1) |
---|
278 | { |
---|
279 | Camera.Follow(pelaaja2); |
---|
280 | } |
---|
281 | hahmo.Destroy(); |
---|
282 | |
---|
283 | } |
---|
284 | } |
---|
285 | void painottomuusLoppuu() |
---|
286 | { |
---|
287 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
288 | |
---|
289 | } |
---|
290 | void AmmuAseella2() |
---|
291 | { |
---|
292 | PhysicsObject ammus = pelaaja2.Weapon.Shoot(); |
---|
293 | |
---|
294 | if (ammus != null) |
---|
295 | { |
---|
296 | ammus.Size *= 1; |
---|
297 | |
---|
298 | } |
---|
299 | } |
---|
300 | void AmmuAseella1() |
---|
301 | { |
---|
302 | PhysicsObject ammus = pelaaja1.Weapon.Shoot(); |
---|
303 | |
---|
304 | if (ammus != null) |
---|
305 | { |
---|
306 | ammus.Size *= 1; |
---|
307 | } |
---|
308 | } |
---|
309 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus , PhysicsObject pahis ) |
---|
310 | { |
---|
311 | |
---|
312 | ammus.Destroy(); |
---|
313 | |
---|
314 | foreach (Pahis p in pahikset) |
---|
315 | { |
---|
316 | if (p == pahis) |
---|
317 | { |
---|
318 | p.Elamat--; |
---|
319 | if (p.Elamat <= 0) |
---|
320 | p.Destroy(); |
---|
321 | } |
---|
322 | } |
---|
323 | |
---|
324 | |
---|
325 | //Explosion rajahdys = new Explosion(20); |
---|
326 | //rajahdys.ShockwaveColor = Color.Blue; |
---|
327 | //rajahdys.Color = Color.Blue; |
---|
328 | |
---|
329 | //rajahdys.Speed = 100; |
---|
330 | //rajahdys.Position = pahis.Position; |
---|
331 | //Add(rajahdys); |
---|
332 | } |
---|
333 | |
---|
334 | void LuoLaskuri() |
---|
335 | { |
---|
336 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
337 | |
---|
338 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
339 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 100; |
---|
340 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
341 | pisteNaytto.TextColor = Color.Red; |
---|
342 | |
---|
343 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
344 | Add(pisteNaytto); |
---|
345 | |
---|
346 | Label pisteTeksti = new Label("Pisteitä: "); |
---|
347 | pisteTeksti.X = Screen.Left + 50; |
---|
348 | pisteTeksti.Y = Screen.Top - 100; |
---|
349 | pisteTeksti.TextColor = Color.Red; |
---|
350 | Add(pisteTeksti); |
---|
351 | } |
---|
352 | |
---|
353 | void Valikko() |
---|
354 | { |
---|
355 | ClearAll(); |
---|
356 | Level.Background.Image = taustakuva; |
---|
357 | valikonKohdat = new List<Label>(); |
---|
358 | |
---|
359 | Label kohta1 = new Label("Aloita uusi peli"); |
---|
360 | kohta1.Position = new Vector(0, 40); |
---|
361 | valikonKohdat.Add(kohta1); |
---|
362 | |
---|
363 | Label kohta2 = new Label("Lopeta"); |
---|
364 | kohta2.Position = new Vector(0, -40); |
---|
365 | valikonKohdat.Add(kohta2); |
---|
366 | |
---|
367 | foreach (Label valikonKohta in valikonKohdat) |
---|
368 | { |
---|
369 | Add(valikonKohta); |
---|
370 | } |
---|
371 | |
---|
372 | Mouse.ListenOn(kohta1, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, AloitaAlusta, null); |
---|
373 | Mouse.ListenOn(kohta2, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, Exit, null); |
---|
374 | |
---|
375 | Mouse.IsCursorVisible = true; |
---|
376 | Mouse.ListenMovement(1.0, ValikossaLiikkuminen, null); |
---|
377 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, ""); |
---|
378 | |
---|
379 | } |
---|
380 | |
---|
381 | void ValikossaLiikkuminen(AnalogState hiirenTila) |
---|
382 | { |
---|
383 | foreach (Label kohta in valikonKohdat) |
---|
384 | { |
---|
385 | if (Mouse.IsCursorOn(kohta)) |
---|
386 | { |
---|
387 | kohta.TextColor = Color.Red; |
---|
388 | } |
---|
389 | else |
---|
390 | { |
---|
391 | kohta.TextColor = Color.Black; |
---|
392 | } |
---|
393 | |
---|
394 | } |
---|
395 | } |
---|
396 | |
---|
397 | |
---|
398 | |
---|
399 | } |
---|
400 | public class Pahis : PhysicsObject |
---|
401 | { |
---|
402 | public int Elamat { get; set; } |
---|
403 | |
---|
404 | public Pahis(double width, double height) : base (width, height) |
---|
405 | { |
---|
406 | |
---|
407 | } |
---|
408 | |
---|
409 | |
---|
410 | } |
---|