source: 2011/26/OssiV/tasohyppely.cs @ 2303

Revision 2303, 7.9 KB checked in by osmavanh, 8 years ago (diff)

Talletus.

Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9public class Peli : PhysicsGame
10{
11    const double nopeus = 200;
12    const double hyppyNopeus = 1000;
13    const int RUUDUN_KOKO = 40;
14    IntMeter pisteet;
15
16    PlatformCharacter pelaaja1;
17    PlatformCharacter pelaaja2;
18    // pelaajien kuvat
19    Image pelaajanKuva = LoadImage("peliukko1");
20    Image pelaajan2Kuva = LoadImage("peliukko2parempi");
21    Image tahtiKuva = LoadImage("raha");
22    Image tahtiKuva2 = LoadImage("musta neliö");
23    Image pahiksenKuva = LoadImage("pahis");
24
25
26    SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali");
27
28    public override void Begin()
29    {
30
31        // Gravity = new Vector(0, -1000);
32
33
34        luoKentta();
35        lisaaNappaimet();
36
37
38
39
40
41        Camera.Follow(pelaaja1);
42        Camera.ZoomFactor = 1.2;
43        Camera.StayInLevel = true;
44    }
45
46    void luoKentta()
47    {
48        TileMap kentta = TileMap.FromFile("kentta1.txt");
49        kentta['='] = lisaaHaivePalikka;
50        kentta['#'] = lisaaTaso;
51        kentta['*'] = lisaaTahti;
52        kentta['N'] = lisaaPelaaja;
53        kentta['M'] = lisaaPelaaja2;
54        kentta['V'] = lisaaPahis;
55        kentta.Insert(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO);
56        Level.CreateBorders();
57        Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue);
58    }
59
60    PhysicsObject lisaaTaso()
61    {
62        PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO);
63        taso.Color = Color.Black;
64        return taso;
65    }
66
67    PhysicsObject lisaaTahti()
68    {
69        PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO);
70        tahti.Image = tahtiKuva;
71        tahti.Tag = "tahti";
72        return tahti;
73    }
74
75    PlatformCharacter lisaaPelaaja()
76    {
77        pelaaja1 = new PlatformCharacter(40, 40);
78        pelaaja1.Mass = 4.0;
79        pelaaja1.Tag = "pelaaja";
80        pelaaja1.Shape = Shape.Circle;
81        pelaaja1.Image = pelaajanKuva;
82        AddCollisionHandler(pelaaja1, osuTahteen);
83        AddCollisionHandler(pelaaja1, osuHaivePalikkaan);
84        AddCollisionHandler(pelaaja1, osuPelaajaan);
85       
86        pelaaja1.Weapon = new AssaultRifle(40, 10);
87        AssaultRifle ase = new AssaultRifle(20, 5);
88        ase.ProjectileCollision = AmmusOsui;
89
90
91        ase.Ammo.Value = 5000;
92
93
94        return pelaaja1;
95    }
96
97    void lisaaNappaimet()
98    {
99        // Komennot
100        Keyboard.Listen(Key.R, ButtonState.Released, AloitaAlusta, "aloita alusta");
101
102
103        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
104        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä");
105        // pelaaja1 ohjaimet
106        Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus);
107        Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus);
108        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus);
109        Keyboard.Listen(Key.NumPad0, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu");
110
111
112        ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä");
113
114        ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus);
115        ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus);
116        ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus);
117        // Pelaaja2 ohjaimet
118        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -nopeus);
119        Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, nopeus);
120        Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja2 hyppää", pelaaja2, hyppyNopeus);
121        Keyboard.Listen(Key.K, ButtonState.Down, painottomuus, null);
122        Keyboard.Listen(Key.K, ButtonState.Up, painottomuusLoppuu, null);
123        Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, AmmuAseella2, "Ammu");
124
125
126    }
127
128    void painottomuus()
129    {
130        Gravity = new Vector(0.0, 100.0);
131
132
133    }
134    void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus)
135    {
136        hahmo.Walk(nopeus);
137    }
138
139    void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus)
140    {
141        hahmo.Jump(nopeus);
142    }
143
144    void osuTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject kohde)
145    {
146        if (kohde.Tag.ToString() == "tahti")
147        {
148            maaliAani.Play();
149            MessageDisplay.Add("Sait pisteen!");
150            kohde.Destroy();
151
152
153
154        }
155    }
156
157    PlatformCharacter lisaaPelaaja2()
158    {
159        pelaaja2 = new PlatformCharacter(40, 40);
160        pelaaja2.Shape = Shape.Circle;
161        pelaaja2.Mass = 4.0;
162        pelaaja2.Tag = "pelaaja";
163        pelaaja2.Image = pelaajan2Kuva;
164        pelaaja2.Weapon = new PlasmaCannon(40, 10);
165
166        AddCollisionHandler(pelaaja2, osuTahteen);
167        AddCollisionHandler(pelaaja2, osuPelaajaan);
168        AddCollisionHandler(pelaaja2, osuHaivePalikkaan);
169
170
171
172        return pelaaja2;
173    }
174    void AloitaAlusta()
175    {
176        ClearAll();
177
178
179        Begin();
180
181
182    }
183
184    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
185    {
186        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
187        laskuri.MaxValue = 10;
188        Label naytto = new Label();
189        naytto.BindTo(laskuri);
190        naytto.X = x;
191        naytto.Y = y;
192        naytto.TextColor = Color.White;
193        naytto.BorderColor = Level.BackgroundColor;
194        naytto.Color = Level.BackgroundColor;
195        Add(naytto);
196        return laskuri;
197
198
199
200    }
201    void LisaaLaskurit()
202    {
203        pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
204
205    }
206    PhysicsObject lisaaHaivePalikka()
207    {
208
209        PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO);
210        tahti.Image = tahtiKuva2;
211        tahti.Tag = "musta neliö";
212        return tahti;
213
214
215    }
216    void osuHaivePalikkaan(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject haivePalikka)
217    {
218        if (haivePalikka.Tag.ToString() == "musta neliö")
219        {
220
221
222            haivePalikka.Destroy();
223
224
225        }
226    }
227    PhysicsObject lisaaPahis()
228    {
229        PhysicsObject pahis = new PhysicsObject(50, 50);
230        pahis.Mass = 10.0;
231        pahis.Shape = Shape.Circle;
232        pahis.Image = pahiksenKuva;
233        pahis.Tag = "vihu";
234
235
236
237        TagFollowerBrain pahiksenAivot = new TagFollowerBrain("pelaaja", 50);
238
239        pahiksenAivot.Active = true;
240        pahiksenAivot.TargetFollowDistance = 600;
241        pahiksenAivot.Speed = 4000;
242        //pahiksenAivot.TargetCloseDistance = 20;
243
244
245
246
247        //pahiksenAivot.StopWhenTargetClose = true;
248        pahis.Brain = pahiksenAivot;
249
250
251        Add(pahis);
252        return (pahis);
253
254
255
256    }
257    void osuPelaajaan(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject pahis)
258    {
259        if (pahis.Tag.ToString() == "vihu")
260        {
261            if (hahmo == pelaaja1)
262            {
263                Camera.Follow(pelaaja2);
264            }
265            hahmo.Destroy();
266
267        }
268    }
269    void painottomuusLoppuu()
270    {
271        Gravity = new Vector(0, -1000);
272
273    }
274    void AmmuAseella2()
275    {
276        PhysicsObject ammus = pelaaja2.Weapon.Shoot();
277
278        if (ammus != null)
279        {
280            ammus.Size *= 3;
281
282        }
283    }
284    void AmmuAseella()
285    {
286        PhysicsObject ammus = pelaaja1.Weapon.Shoot();
287
288
289        if (ammus != null)
290        {
291            ammus.Size *= 0.5;
292
293        }
294    }
295            void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject pahis)
296{
297    ammus.Destroy();
298    Explosion rajahdys = new Explosion(10);
299    rajahdys.Position = ammus.Position;
300    Add(rajahdys);
301
302}}
303
304
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.