1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Peli : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 200; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 1000; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | IntMeter pisteet; |
---|
15 | |
---|
16 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
17 | PlatformCharacter pelaaja2; |
---|
18 | // pelaajien kuvat |
---|
19 | Image pelaajanKuva = LoadImage("peliukko1"); |
---|
20 | Image pelaajan2Kuva = LoadImage("peliukko2parempi"); |
---|
21 | Image tahtiKuva = LoadImage("raha"); |
---|
22 | Image tahtiKuva2 = LoadImage("musta neliö"); |
---|
23 | Image pahiksenKuva = LoadImage("pahis"); |
---|
24 | |
---|
25 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
26 | |
---|
27 | public override void Begin() |
---|
28 | { |
---|
29 | |
---|
30 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
31 | |
---|
32 | |
---|
33 | luoKentta(); |
---|
34 | lisaaNappaimet(); |
---|
35 | |
---|
36 | |
---|
37 | |
---|
38 | |
---|
39 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
40 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
41 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
42 | } |
---|
43 | |
---|
44 | void luoKentta() |
---|
45 | { |
---|
46 | TileMap kentta = TileMap.FromFile("kentta1.txt"); |
---|
47 | kentta['='] = lisaaHaivePalikka; |
---|
48 | kentta['#'] = lisaaTaso; |
---|
49 | kentta['*'] = lisaaTahti; |
---|
50 | kentta['N'] = lisaaPelaaja; |
---|
51 | kentta['M'] = lisaaPelaaja2; |
---|
52 | kentta['V'] = lisaaPahis; |
---|
53 | kentta.Insert(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
54 | Level.CreateBorders(); |
---|
55 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
56 | } |
---|
57 | |
---|
58 | PhysicsObject lisaaTaso() |
---|
59 | { |
---|
60 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
61 | taso.Color = Color.Black; |
---|
62 | return taso; |
---|
63 | } |
---|
64 | |
---|
65 | PhysicsObject lisaaTahti() |
---|
66 | { |
---|
67 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
68 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
69 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
70 | return tahti; |
---|
71 | } |
---|
72 | |
---|
73 | PlatformCharacter lisaaPelaaja() |
---|
74 | { |
---|
75 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(40, 40); |
---|
76 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
77 | pelaaja1.Tag = "pelaaja"; |
---|
78 | pelaaja1.Shape = Shape.Circle; |
---|
79 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
80 | AddCollisionHandler(pelaaja1, osuTahteen); |
---|
81 | AddCollisionHandler(pelaaja1, osuHaivePalikkaan); |
---|
82 | return pelaaja1; |
---|
83 | } |
---|
84 | |
---|
85 | void lisaaNappaimet() |
---|
86 | { |
---|
87 | // Komennot |
---|
88 | Keyboard.Listen(Key.R, ButtonState.Released, AloitaAlusta, "aloita alusta"); |
---|
89 | |
---|
90 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
91 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
92 | // pelaaja1 ohjaimet |
---|
93 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
94 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
95 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
96 | |
---|
97 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
98 | |
---|
99 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
100 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
101 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
102 | // Pelaaja2 ohjaimet |
---|
103 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -nopeus); |
---|
104 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, nopeus); |
---|
105 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja2 hyppää", pelaaja2, hyppyNopeus); |
---|
106 | |
---|
107 | } |
---|
108 | |
---|
109 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
110 | { |
---|
111 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
112 | } |
---|
113 | |
---|
114 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
115 | { |
---|
116 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
117 | } |
---|
118 | |
---|
119 | void osuTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject kohde) |
---|
120 | { |
---|
121 | if (kohde.Tag.ToString() == "tahti") |
---|
122 | { |
---|
123 | maaliAani.Play(); |
---|
124 | MessageDisplay.Add("Sait pisteen!"); |
---|
125 | kohde.Destroy(); |
---|
126 | |
---|
127 | |
---|
128 | |
---|
129 | } |
---|
130 | } |
---|
131 | |
---|
132 | PlatformCharacter lisaaPelaaja2() |
---|
133 | { |
---|
134 | pelaaja2 = new PlatformCharacter(40, 40); |
---|
135 | pelaaja2.Shape = Shape.Circle; |
---|
136 | pelaaja2.Mass = 4.0; |
---|
137 | pelaaja2.Tag = "pelaaja"; |
---|
138 | pelaaja2.Image = pelaajan2Kuva; |
---|
139 | AddCollisionHandler(pelaaja2, osuTahteen); |
---|
140 | |
---|
141 | AddCollisionHandler(pelaaja2, osuHaivePalikkaan); |
---|
142 | return pelaaja2; |
---|
143 | } |
---|
144 | void AloitaAlusta() |
---|
145 | { |
---|
146 | ClearAll(); |
---|
147 | |
---|
148 | |
---|
149 | Begin(); |
---|
150 | |
---|
151 | |
---|
152 | } |
---|
153 | |
---|
154 | IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y) |
---|
155 | { |
---|
156 | IntMeter laskuri = new IntMeter(0); |
---|
157 | laskuri.MaxValue = 10; |
---|
158 | Label naytto = new Label(); |
---|
159 | naytto.BindTo(laskuri); |
---|
160 | naytto.X = x; |
---|
161 | naytto.Y = y; |
---|
162 | naytto.TextColor = Color.White; |
---|
163 | naytto.BorderColor = Level.BackgroundColor; |
---|
164 | naytto.Color = Level.BackgroundColor; |
---|
165 | Add(naytto); |
---|
166 | return laskuri; |
---|
167 | |
---|
168 | |
---|
169 | |
---|
170 | } |
---|
171 | void LisaaLaskurit() |
---|
172 | { |
---|
173 | pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0); |
---|
174 | |
---|
175 | } |
---|
176 | PhysicsObject lisaaHaivePalikka() |
---|
177 | { |
---|
178 | |
---|
179 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
180 | tahti.Image = tahtiKuva2; |
---|
181 | tahti.Tag = "musta neliö"; |
---|
182 | return tahti; |
---|
183 | |
---|
184 | |
---|
185 | } |
---|
186 | void osuHaivePalikkaan(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject haivePalikka) |
---|
187 | { |
---|
188 | if (haivePalikka.Tag.ToString() == "musta neliö") |
---|
189 | { |
---|
190 | |
---|
191 | |
---|
192 | haivePalikka.Destroy(); |
---|
193 | |
---|
194 | |
---|
195 | } |
---|
196 | } |
---|
197 | PhysicsObject lisaaPahis() |
---|
198 | { |
---|
199 | PhysicsObject pahis = new PhysicsObject(60, 60); |
---|
200 | pahis.Mass = 10.0; |
---|
201 | pahis.Shape = Shape.Circle; |
---|
202 | pahis.Image = pahiksenKuva; |
---|
203 | |
---|
204 | |
---|
205 | |
---|
206 | TagFollowerBrain pahiksenAivot = new TagFollowerBrain("pelaaja", 50); |
---|
207 | |
---|
208 | pahiksenAivot.Active = true; |
---|
209 | pahiksenAivot.TargetFollowDistance = 600; |
---|
210 | pahiksenAivot.Speed = 4000; |
---|
211 | //pahiksenAivot.TargetCloseDistance = 20; |
---|
212 | |
---|
213 | |
---|
214 | |
---|
215 | |
---|
216 | //pahiksenAivot.StopWhenTargetClose = true; |
---|
217 | pahis.Brain = pahiksenAivot; |
---|
218 | |
---|
219 | |
---|
220 | Add (pahis); |
---|
221 | return (pahis); |
---|
222 | |
---|
223 | |
---|
224 | |
---|
225 | } |
---|
226 | } |
---|
227 | |
---|