source: 2011/26/OssiV/tasohyppely.cs @ 2246

Revision 2246, 5.1 KB checked in by osmavanh, 9 years ago (diff)

Talletus.

Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9public class Peli : PhysicsGame
10{
11    const double nopeus = 200;
12    const double hyppyNopeus = 1000;
13    const int RUUDUN_KOKO = 40;
14    IntMeter pisteet;
15
16    PlatformCharacter pelaaja1;
17    PlatformCharacter pelaaja2;
18    // pelaajien kuvat
19    Image pelaajanKuva = LoadImage("peliukko1");
20    Image pelaajan2Kuva = LoadImage("peliukko2parempi");
21    Image tahtiKuva = LoadImage("raha");
22
23    SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali");
24
25    public override void Begin()
26    {
27
28        Gravity = new Vector(0, -1000);
29
30
31        luoKentta();
32        lisaaNappaimet();
33
34
35
36
37        Camera.Follow(pelaaja1);
38        Camera.ZoomFactor = 1.2;
39        Camera.StayInLevel = true;
40    }
41
42    void luoKentta()
43    {
44        TileMap kentta = TileMap.FromFile("kentta1.txt");
45        kentta['='] = lisaaHaivePalikka;
46        kentta['#'] = lisaaTaso;
47        kentta['*'] = lisaaTahti;
48        kentta['N'] = lisaaPelaaja;
49        kentta['M'] = lisaaPelaaja2;
50        kentta.Insert(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO);
51        Level.CreateBorders();
52        Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue);
53    }
54
55    PhysicsObject lisaaTaso()
56    {
57        PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO);
58        taso.Color = Color.Black;
59        return taso;
60    }
61
62    PhysicsObject lisaaTahti()
63    {
64        PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO);
65        tahti.Image = tahtiKuva;
66        tahti.Tag = "tahti";
67        return tahti;
68    }
69
70    PlatformCharacter lisaaPelaaja()
71    {
72        pelaaja1 = new PlatformCharacter(40, 40);
73        pelaaja1.Mass = 4.0;
74        pelaaja1.Image = pelaajanKuva;
75        AddCollisionHandler(pelaaja1, osuTahteen);
76        return pelaaja1;
77    }
78
79    void lisaaNappaimet()
80    {
81        // Komennot
82        Keyboard.Listen(Key.R, ButtonState.Released, AloitaAlusta, "aloita alusta");
83
84        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
85        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä");
86        // pelaaja1 ohjaimet
87        Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus);
88        Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus);
89        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus);
90
91        ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä");
92
93        ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus);
94        ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus);
95        ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus);
96        // Pelaaja2 ohjaimet
97        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -nopeus);
98        Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, nopeus);
99        Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja2 hyppää", pelaaja2, hyppyNopeus);
100
101    }
102
103    void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus)
104    {
105        hahmo.Walk(nopeus);
106    }
107
108    void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus)
109    {
110        hahmo.Jump(nopeus);
111    }
112
113    void osuTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject kohde)
114    {
115        if (kohde.Tag.ToString() == "tahti")
116        {
117            maaliAani.Play();
118            MessageDisplay.Add("Sait pisteen!");
119            kohde.Destroy();
120
121
122
123        }
124    }
125
126    PlatformCharacter lisaaPelaaja2()
127    {
128        pelaaja2 = new PlatformCharacter(40, 40);
129        pelaaja2.Mass = 4.0;
130     
131        pelaaja2.Image = pelaajan2Kuva;
132        AddCollisionHandler(pelaaja2, osuTahteen);
133
134        AddCollisionHandler(pelaaja2, osuHaivePalikkaan);
135        return pelaaja2;
136    }
137    void AloitaAlusta()
138    {
139        ClearAll();
140
141
142        Begin();
143
144
145    }
146
147    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
148    {
149        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
150        laskuri.MaxValue = 10;
151        Label naytto = new Label();
152        naytto.BindTo(laskuri);
153        naytto.X = x;
154        naytto.Y = y;
155        naytto.TextColor = Color.White;
156        naytto.BorderColor = Level.BackgroundColor;
157        naytto.Color = Level.BackgroundColor;
158        Add(naytto);
159        return laskuri;
160
161
162
163    }
164    void LisaaLaskurit()
165    {
166        pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
167
168    }
169    PhysicsObject lisaaHaivePalikka()
170    {
171        PhysicsObject haivePalikka = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO);
172        haivePalikka.Color = Color.Blue;
173        return haivePalikka;
174
175    }
176    void osuHaivePalikkaan( PhysicsObject pelaaja2 , PhysicsObject haivePalikka)
177    {
178        haivePalikka.Destroy();
179
180
181}
182}
183
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.