1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Peli : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | PhysicsObject Mato; |
---|
12 | PhysicsObject Saalis; |
---|
13 | |
---|
14 | DoubleMeter alaspainLaskuri; |
---|
15 | |
---|
16 | Timer ajastin; |
---|
17 | Timer sadeajastin; |
---|
18 | Timer aikaLaskuri; |
---|
19 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
20 | int SaaliidenMaara = 0; |
---|
21 | Image MadonKuva = LoadImage("Mato"); |
---|
22 | Image SaaliinKuva = LoadImage("Saalis"); |
---|
23 | Image GameOver = LoadImage("game over"); |
---|
24 | Image taustaKuva = LoadImage("taustakuva"); |
---|
25 | |
---|
26 | ScoreList topLista = new ScoreList(10, false, 0); |
---|
27 | |
---|
28 | |
---|
29 | |
---|
30 | bool kuolematon = false; |
---|
31 | |
---|
32 | public override void Begin() |
---|
33 | { |
---|
34 | // TODO: Kirjoita ohjelmakoodisi tähän |
---|
35 | |
---|
36 | ajastin = new Timer(); |
---|
37 | ajastin.Interval = 0.1; |
---|
38 | ajastin.Trigger += LiikutaMatoa; |
---|
39 | |
---|
40 | |
---|
41 | sadeajastin = new Timer(); |
---|
42 | sadeajastin.Trigger += LuoVihollinen; |
---|
43 | |
---|
44 | aikaLaskuri = new Timer(); |
---|
45 | aikaLaskuri.Interval = 0.1; |
---|
46 | aikaLaskuri.Trigger += LaskeAlaspain; |
---|
47 | |
---|
48 | MediaPlayer.Play("duck hunt"); |
---|
49 | |
---|
50 | if (DataStorage.Exists("pisteet.xml")) |
---|
51 | topLista = DataStorage.Load<ScoreList>(topLista, "pisteet.xml"); |
---|
52 | |
---|
53 | |
---|
54 | Aloitapeli(); |
---|
55 | |
---|
56 | } |
---|
57 | |
---|
58 | private void Aloitapeli() |
---|
59 | { |
---|
60 | sadeajastin.Interval = 1.1; |
---|
61 | LuoKentta(); |
---|
62 | LuoMato(); |
---|
63 | AsetaOhjaimet(); |
---|
64 | SaaliidenMaara = 0; |
---|
65 | LuoSaalis(20, 30); |
---|
66 | LuoLaskuri(); |
---|
67 | LuoAikaLaskuri(); |
---|
68 | ajastin.Start(); |
---|
69 | sadeajastin.Start(); |
---|
70 | aikaLaskuri.Start(); |
---|
71 | |
---|
72 | |
---|
73 | |
---|
74 | } |
---|
75 | |
---|
76 | void LuoKentta() |
---|
77 | { |
---|
78 | Level.CreateBorders(); |
---|
79 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
80 | Level.Background.Image = taustaKuva; |
---|
81 | Level.Background.FitToLevel(); |
---|
82 | Level.Background.FitToLevel(); |
---|
83 | } |
---|
84 | |
---|
85 | void LuoMato() |
---|
86 | { |
---|
87 | Mato = new PhysicsObject(30.0, 40.0); |
---|
88 | Mato.Tag = "Mato"; |
---|
89 | Add(Mato); |
---|
90 | Mato.Shape = Shape.Heart; |
---|
91 | Mato.Image = MadonKuva; |
---|
92 | |
---|
93 | AddCollisionHandler(Mato, KasitteleMadonTormays); |
---|
94 | |
---|
95 | } |
---|
96 | |
---|
97 | void KasitteleMadonTormays(PhysicsObject Mato, PhysicsObject kohde) |
---|
98 | { |
---|
99 | |
---|
100 | if (kohde.Tag.ToString() == "saalis") |
---|
101 | { |
---|
102 | kohde.Destroy(); |
---|
103 | SaalisDestroyed(); |
---|
104 | |
---|
105 | } |
---|
106 | |
---|
107 | } |
---|
108 | |
---|
109 | |
---|
110 | void AsetaOhjaimet() |
---|
111 | { |
---|
112 | Mouse.IsCursorVisible = true; |
---|
113 | Keyboard.Listen(Key.G, ButtonState.Down, TuleeKuolemattomaksi, null); |
---|
114 | Keyboard.Listen(Key.G, ButtonState.Up, Kuolemattomuusloppuu, null); |
---|
115 | Keyboard.Listen(Key.R, ButtonState.Released, uudestaan, "aloitus"); |
---|
116 | |
---|
117 | |
---|
118 | } |
---|
119 | |
---|
120 | |
---|
121 | void TuleeKuolemattomaksi() |
---|
122 | { |
---|
123 | kuolematon = true; |
---|
124 | } |
---|
125 | |
---|
126 | void Kuolemattomuusloppuu() |
---|
127 | { |
---|
128 | kuolematon = false; |
---|
129 | } |
---|
130 | |
---|
131 | void KuunteleLiiketta(AnalogState hiirenTila) |
---|
132 | { |
---|
133 | Mato.X = Mouse.PositionOnWorld.X; |
---|
134 | Mato.Y = Mouse.PositionOnWorld.Y; |
---|
135 | |
---|
136 | Vector hiirenLiike = hiirenTila.MouseMovement; |
---|
137 | |
---|
138 | } |
---|
139 | |
---|
140 | void LiikutaMatoa(Timer sender) |
---|
141 | { |
---|
142 | Vector etaisyys = Mouse.PositionOnWorld - Mato.Position; |
---|
143 | Mato.MoveTo(Mouse.PositionOnWorld, etaisyys.Magnitude * 1.5); |
---|
144 | Mato.Angle = etaisyys.Angle + Angle.FromDegrees(270); |
---|
145 | |
---|
146 | } |
---|
147 | |
---|
148 | void LuoSaalis(double X, double Y) |
---|
149 | { |
---|
150 | Saalis = new PhysicsObject(30, 30); |
---|
151 | Saalis.Tag = "saalis"; |
---|
152 | Saalis.Image = SaaliinKuva; |
---|
153 | SaaliidenMaara++; |
---|
154 | Add(Saalis); |
---|
155 | Saalis.Shape = Shape.Star; |
---|
156 | Saalis.X = RandomGen.NextDouble(Level.Left, Level.Right); |
---|
157 | Saalis.Y = RandomGen.NextDouble(Level.Bottom, Level.Top); |
---|
158 | //FollowerBrain karkuunSaalis = new FollowerBrain(Mato, -50); |
---|
159 | //karkuunSaalis.Target = Mato; |
---|
160 | //Saalis.Brain = karkuunSaalis; |
---|
161 | Saalis.Hit(new Vector(RandomGen.NextDouble(-600, 600), RandomGen.NextDouble(-600, 600))); |
---|
162 | AddCollisionHandler(Saalis, KasitteleSaaliinTormays); |
---|
163 | //Saalis.Destroyed += new Action(Saalis_Destroyed); |
---|
164 | } |
---|
165 | |
---|
166 | void KasitteleSaaliinTormays(PhysicsObject saalis, PhysicsObject kohde) |
---|
167 | { |
---|
168 | if(kohde.Tag.ToString() != "saalis") saalis.Hit(-1/2*saalis.Position); |
---|
169 | } |
---|
170 | |
---|
171 | void SaalisDestroyed() |
---|
172 | { |
---|
173 | SaaliidenMaara--; |
---|
174 | if (SaaliidenMaara < 10) |
---|
175 | { |
---|
176 | LuoSaalis(RandomGen.NextDouble(Level.Left, Level.Right), RandomGen.NextDouble(Level.Bottom, Level.Top)); |
---|
177 | LuoSaalis(RandomGen.NextDouble(Level.Left, Level.Right), RandomGen.NextDouble(Level.Bottom, Level.Top)); |
---|
178 | } |
---|
179 | pisteLaskuri.Value = pisteLaskuri.Value + 1 ; |
---|
180 | // KasvataMatoa(); |
---|
181 | } |
---|
182 | |
---|
183 | void LuoLaskuri() |
---|
184 | { |
---|
185 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
186 | |
---|
187 | Label pisteTeksti = new Label("Pisteitä: "); |
---|
188 | pisteTeksti.X = Screen.Right - 160; |
---|
189 | pisteTeksti.Y = Screen.Top - 100; |
---|
190 | pisteTeksti.TextColor = Color.Red; |
---|
191 | Add(pisteTeksti); |
---|
192 | |
---|
193 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
194 | pisteNaytto.X = Screen.Right - 110; |
---|
195 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
196 | pisteNaytto.TextColor = Color.Red; |
---|
197 | |
---|
198 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
199 | Add(pisteNaytto); |
---|
200 | |
---|
201 | |
---|
202 | } |
---|
203 | |
---|
204 | void LuoVihollinen(Timer sender) |
---|
205 | { |
---|
206 | sender.Interval = sender.Interval - 0.019; |
---|
207 | |
---|
208 | Vector suunta = new Vector(0, 1); |
---|
209 | |
---|
210 | Vector position; |
---|
211 | if (RandomGen.NextBool()) |
---|
212 | { |
---|
213 | double x = RandomGen.NextDouble(Level.Left, Level.Right); |
---|
214 | while (Math.Abs(Mato.X - x) <100 ) |
---|
215 | { |
---|
216 | x = RandomGen.NextDouble(Level.Left, Level.Right); |
---|
217 | } |
---|
218 | position = new Vector(x, Level.Top); |
---|
219 | suunta = new Vector(0.0, -1); |
---|
220 | } |
---|
221 | |
---|
222 | else |
---|
223 | { |
---|
224 | double y = RandomGen.NextDouble(Level.Bottom, Level.Top); |
---|
225 | while (Math.Abs(Mato.Y - y) <100 ) |
---|
226 | { |
---|
227 | y = RandomGen.NextDouble(Level.Bottom, Level.Top); |
---|
228 | } |
---|
229 | position = new Vector(Level.Left, y); |
---|
230 | suunta = new Vector(1,0); |
---|
231 | } |
---|
232 | |
---|
233 | |
---|
234 | PhysicsObject Vihollinen = new PhysicsObject(new RaySegment(position, suunta, 2000)); |
---|
235 | Vihollinen.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
236 | Vihollinen.Color = Color.Yellow; |
---|
237 | AddCollisionHandler(Vihollinen, KasitteleVihollisenTormays); |
---|
238 | Add(Vihollinen); |
---|
239 | |
---|
240 | } |
---|
241 | |
---|
242 | void KasitteleVihollisenTormays(PhysicsObject Vihollinen, PhysicsObject kohde) |
---|
243 | { |
---|
244 | if (kohde.Tag.ToString() == "Mato" && kuolematon == false) |
---|
245 | { |
---|
246 | kohde.Destroy(); |
---|
247 | PeliLoppui(); |
---|
248 | } |
---|
249 | } |
---|
250 | |
---|
251 | void LuoAikaLaskuri() |
---|
252 | { |
---|
253 | alaspainLaskuri = new DoubleMeter(35); |
---|
254 | |
---|
255 | Label aikaNaytto = new Label(); |
---|
256 | aikaNaytto.TextColor = Color.White; |
---|
257 | aikaNaytto.DecimalPlaces = 1; |
---|
258 | aikaNaytto.BindTo(alaspainLaskuri); |
---|
259 | aikaNaytto.X = 0; |
---|
260 | aikaNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
261 | Add(aikaNaytto); |
---|
262 | } |
---|
263 | |
---|
264 | void LaskeAlaspain(Timer timer) |
---|
265 | { |
---|
266 | alaspainLaskuri.Value -= 0.1; |
---|
267 | |
---|
268 | if (alaspainLaskuri.Value <= 0) |
---|
269 | { |
---|
270 | timer.Stop(); |
---|
271 | PeliLoppui(); |
---|
272 | |
---|
273 | // täydennä mitä tapahtuu, kun aika loppuu |
---|
274 | } |
---|
275 | } |
---|
276 | |
---|
277 | |
---|
278 | void uudestaan() |
---|
279 | { |
---|
280 | ClearAll(); |
---|
281 | |
---|
282 | Aloitapeli(); |
---|
283 | } |
---|
284 | |
---|
285 | |
---|
286 | void PeliLoppui() |
---|
287 | { |
---|
288 | MessageDisplay.Add("Peli Loppui"); |
---|
289 | ajastin.Stop(); |
---|
290 | ClearAll(); |
---|
291 | Keyboard.Listen(Key.R, ButtonState.Released, uudestaan, "aloitus"); |
---|
292 | Widget lopputeksti = new Widget(Screen.Width, Screen.Height); |
---|
293 | lopputeksti.Image = GameOver; |
---|
294 | Add(lopputeksti); |
---|
295 | |
---|
296 | HighScoreWindow topIkkuna = new HighScoreWindow("Pelin nimi tai jotain", |
---|
297 | "Parhaat pisteet", |
---|
298 | "Onneksi olkoon, pääsit listalle pisteillä %p! Syötä nimesi:", |
---|
299 | topLista, pisteLaskuri.Value); |
---|
300 | topIkkuna.Closed += TallennaPisteet; |
---|
301 | Add(topIkkuna); |
---|
302 | |
---|
303 | } |
---|
304 | |
---|
305 | void TallennaPisteet(Window sender) |
---|
306 | { |
---|
307 | DataStorage.Save<ScoreList>(topLista, "pisteet.xml"); |
---|
308 | } |
---|
309 | |
---|
310 | } |
---|