source: 2011/24/AleksiH/pong/pong/Peli.cs @ 2106

Revision 2106, 5.5 KB checked in by alehanni, 9 years ago (diff)
Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using System.Linq;
4using System.Text;
5using Jypeli;
6using Jypeli.Assets;
7using Jypeli.Controls;
8using Jypeli.Effects;
9using Jypeli.Widgets;
10
11public class Peli : PhysicsGame
12{
13    Vector nopeusYlos = new Vector(0, 200);
14    Vector nopeusAlas = new Vector(0, -200);
15
16    PhysicsObject pallo;
17    PhysicsObject maila1;
18    PhysicsObject maila2;
19
20    PhysicsObject vasenReuna;
21    PhysicsObject oikeaReuna;
22
23    IntMeter pelaajan1Pisteet;
24    IntMeter pelaajan2Pisteet;
25
26    public override void Begin()
27    {
28        LuoKentta();
29        AsetaOhjaimet();
30        LisaaLaskurit();
31        AloitaPeli();
32    }
33
34    void LuoKentta()
35    {
36        pallo = new PhysicsObject(40.0, 40.0);
37        pallo.Shape = Shape.Circle;
38        pallo.X = -200.0;
39        pallo.Y = 0.0;
40        pallo.Restitution = 1.0;
41        pallo.KineticFriction = 0.0;
42        Add(pallo);
43        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
44
45        maila1 = LuoMaila(Level.Left + 20.0, 0.0);
46        maila2 = LuoMaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
47
48        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
49        vasenReuna.Restitution = 1.0;
50        vasenReuna.IsVisible = false;
51        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
52        oikeaReuna.Restitution = 1.0;
53        oikeaReuna.IsVisible = false;
54        PhysicsObject ylaReuna = Level.CreateTopBorder();
55        ylaReuna.Restitution = 1.0;
56        ylaReuna.IsVisible = false;
57        PhysicsObject alaReuna = Level.CreateBottomBorder();
58        alaReuna.Restitution = 1.0;
59        alaReuna.IsVisible = false;
60
61        Level.BackgroundColor = Color.Black;
62
63        Camera.ZoomToLevel();
64    }
65
66    PhysicsObject LuoMaila(double x, double y)
67    {
68        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
69        maila.Shape = Shape.Rectangle;
70        maila.X = x;
71        maila.Y = y;
72        maila.Restitution = 1.0;
73        Add(maila);
74        return maila;
75    }
76
77    void LisaaLaskurit()
78    {
79        pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
80        pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
81    }
82
83    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
84    {
85        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
86        laskuri.MaxValue = 10;
87        Label naytto = new Label();
88        naytto.BindTo(laskuri);
89        naytto.X = x;
90        naytto.Y = y;
91        naytto.TextColor = Color.White;
92        naytto.BorderColor = Level.BackgroundColor;
93        naytto.Color = Level.BackgroundColor;
94        Add(naytto);
95        return laskuri;
96    }
97
98    void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
99    {
100        if (kohde == oikeaReuna)
101        {
102            pelaajan1Pisteet.Value += 1;
103        }
104        else if (kohde == vasenReuna)
105        {
106            pelaajan2Pisteet.Value += 1;
107        }
108    }
109
110    void AloitaPeli()
111    {
112        Vector impulssi = new Vector(500.0, 0.0);
113        pallo.Hit(impulssi);
114    }
115
116    void AsetaOhjaimet()
117    {
118        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
119        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
120        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
121        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
122
123        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
124        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
125        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
126        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
127
128        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
129        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
130
131        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
132        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
133        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
134        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
135
136        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
137        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
138        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
139        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
140
141        ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
142        ControllerTwo.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
143    }
144
145    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
146    {
147        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Bottom < Level.Bottom))
148        {
149            maila.Velocity = Vector.Zero;
150            return;
151        }
152        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Top > Level.Top))
153        {
154            maila.Velocity = Vector.Zero;
155            return;
156        }
157
158        maila.Velocity = nopeus;
159    }
160}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.