1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | |
---|
10 | public class Peli : PhysicsGame |
---|
11 | { |
---|
12 | const double nopeus = 300; |
---|
13 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
14 | const int RUUDUN_KOKO = 30; |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | GameObject pelaajanpaikka; |
---|
17 | PlatformCharacter vihollinen; |
---|
18 | PlatformCharacter Maali; |
---|
19 | PlatformCharacter Piikkilanka; |
---|
20 | List<Label> valikonKohdat; |
---|
21 | |
---|
22 | Image tekstinkuva = LoadImage("TEKSTI"); |
---|
23 | Image piikkilangankuva = LoadImage("spikewire"); |
---|
24 | Image pelaajanKuva = LoadImage("rambo2"); |
---|
25 | Image vihollisenkuva = LoadImage("Nuhasotilas"); |
---|
26 | Image maalinkuva = LoadImage("goal"); |
---|
27 | Image LisaaPelaaajanKentallekuvan = LoadImage("sponer"); |
---|
28 | Image maankuva = LoadImage("ground"); |
---|
29 | Image aidankuva = LoadImage("fence"); |
---|
30 | |
---|
31 | |
---|
32 | Image paikallaanVasemmalle = LoadImage("rambo2"); |
---|
33 | Image paikallaanOikealle; |
---|
34 | Image[] kavelyVasemmalle = LoadImages("rambo2"); |
---|
35 | Image[] kavelyOikealle; |
---|
36 | |
---|
37 | Image VihollinenpaikallaanVasemmalle = LoadImage("Nuhasotilas"); |
---|
38 | Image VihollinenpaikallaanOikealle; |
---|
39 | Image[] VihollinenKavelyVasemmalle = LoadImages("Nuhasotilas"); |
---|
40 | Image[] VihollinenKavelyOikealle; |
---|
41 | |
---|
42 | int kenttaNro = 1; |
---|
43 | |
---|
44 | public override void Begin() |
---|
45 | { |
---|
46 | |
---|
47 | ClearAll(); |
---|
48 | Valikko(); |
---|
49 | |
---|
50 | |
---|
51 | paikallaanOikealle = Image.Mirror(paikallaanVasemmalle); |
---|
52 | kavelyOikealle = Image.Mirror(kavelyVasemmalle); |
---|
53 | |
---|
54 | VihollinenpaikallaanOikealle = Image.Mirror(VihollinenpaikallaanVasemmalle); |
---|
55 | VihollinenKavelyOikealle = Image.Mirror(VihollinenKavelyVasemmalle); |
---|
56 | |
---|
57 | |
---|
58 | |
---|
59 | |
---|
60 | } |
---|
61 | |
---|
62 | void SeuraavaKentta(int kentanNro) |
---|
63 | { |
---|
64 | ClearAll(); |
---|
65 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
66 | MediaPlayer.Play("GameStarts"); |
---|
67 | if (kentanNro == 1) luoKentta1(); |
---|
68 | else if (kentanNro == 2) LuoKentta2(); |
---|
69 | else if (kentanNro == 3) LuoKentta3(); |
---|
70 | else if (kentanNro > 3) LuoKentta4(); |
---|
71 | else if (kentanNro > 4) Valikko(); |
---|
72 | lisaaNappaimet(); |
---|
73 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
74 | Camera.ZoomFactor = 2.0; |
---|
75 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
76 | |
---|
77 | |
---|
78 | } |
---|
79 | |
---|
80 | |
---|
81 | |
---|
82 | |
---|
83 | |
---|
84 | |
---|
85 | void luoKentta1() |
---|
86 | { |
---|
87 | lisaaPelaaja(); |
---|
88 | |
---|
89 | TileMap kentta = TileMap.FromFile("kentta1.txt"); |
---|
90 | kentta['G'] = lisaaMaali; |
---|
91 | kentta['E'] = lisaaVihollinen; |
---|
92 | kentta['#'] = lisaaTaso; |
---|
93 | kentta['N'] = lisaapelaajanPaikka; |
---|
94 | kentta['S'] = LisaaPiikkilanka; |
---|
95 | kentta['M'] = Lisaamaa; |
---|
96 | kentta['F'] = LisaaAita; |
---|
97 | kentta.Insert(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
98 | |
---|
99 | pelaaja1.Position = pelaajanpaikka.Position; |
---|
100 | |
---|
101 | Level.CreateBorders(); |
---|
102 | Level.Background.CreateGradient(Color.Brown, Color.Blue); |
---|
103 | } |
---|
104 | void LuoKentta2() |
---|
105 | { |
---|
106 | lisaaPelaaja(); |
---|
107 | |
---|
108 | TileMap kentta = TileMap.FromFile("TextFile2.txt"); |
---|
109 | kentta['G'] = lisaaMaali; |
---|
110 | kentta['E'] = lisaaVihollinen; |
---|
111 | kentta['#'] = Lisaamaa; |
---|
112 | kentta['N'] = lisaapelaajanPaikka; |
---|
113 | kentta['S'] = LisaaPiikkilanka; |
---|
114 | kentta.Insert(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
115 | |
---|
116 | pelaaja1.Position = pelaajanpaikka.Position; |
---|
117 | |
---|
118 | Level.CreateBorders(); |
---|
119 | Level.Background.CreateGradient(Color.Brown, Color.Blue); |
---|
120 | } |
---|
121 | |
---|
122 | |
---|
123 | void LuoKentta3() |
---|
124 | { |
---|
125 | lisaaPelaaja(); |
---|
126 | |
---|
127 | TileMap kentta = TileMap.FromFile("TextFile3.txt"); |
---|
128 | kentta['G'] = lisaaMaali; |
---|
129 | kentta['E'] = lisaaVihollinen; |
---|
130 | kentta['#'] = Lisaamaa; |
---|
131 | kentta['N'] = lisaapelaajanPaikka; |
---|
132 | kentta['S'] = LisaaPiikkilanka; |
---|
133 | kentta.Insert(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
134 | |
---|
135 | pelaaja1.Position = pelaajanpaikka.Position; |
---|
136 | |
---|
137 | Level.CreateBorders(); |
---|
138 | Level.Background.CreateGradient(Color.Brown, Color.Blue); |
---|
139 | } |
---|
140 | void LuoKentta4() |
---|
141 | { |
---|
142 | lisaaPelaaja(); |
---|
143 | |
---|
144 | TileMap kentta = TileMap.FromFile("TextFile1.txt"); |
---|
145 | kentta['G'] = lisaaMaali; |
---|
146 | kentta['E'] = lisaaVihollinen; |
---|
147 | kentta['#'] = Lisaamaa; |
---|
148 | kentta['N'] = lisaapelaajanPaikka; |
---|
149 | kentta['S'] = LisaaPiikkilanka; |
---|
150 | kentta.Insert(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
151 | |
---|
152 | pelaaja1.Position = pelaajanpaikka.Position; |
---|
153 | |
---|
154 | Level.CreateBorders(); |
---|
155 | Level.Background.CreateGradient(Color.Blue, Color.Black); |
---|
156 | } |
---|
157 | GameObject lisaapelaajanPaikka() |
---|
158 | { |
---|
159 | pelaajanpaikka = new GameObject(100, 150); |
---|
160 | pelaajanpaikka.Image = LisaaPelaaajanKentallekuvan; |
---|
161 | return pelaajanpaikka; |
---|
162 | } |
---|
163 | |
---|
164 | PhysicsObject lisaaTaso() |
---|
165 | { |
---|
166 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
167 | taso.Color = Color.Black; |
---|
168 | return taso; |
---|
169 | } |
---|
170 | |
---|
171 | PlatformCharacter lisaaPelaaja() |
---|
172 | { |
---|
173 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(40, 60); |
---|
174 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
175 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
176 | |
---|
177 | pelaaja1.Weapon = new AssaultRifle(50, 20); |
---|
178 | pelaaja1.Weapon.Ammo.Value = 10; |
---|
179 | pelaaja1.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
180 | pelaaja1.Weapon.Y = -5; |
---|
181 | pelaaja1.Weapon.X = 0.5; |
---|
182 | |
---|
183 | pelaaja1.RightIdleAnimation = new Animation(paikallaanVasemmalle); |
---|
184 | pelaaja1.LeftIdleAnimation = new Animation(paikallaanOikealle); |
---|
185 | pelaaja1.RightWalkingAnimation = new Animation(kavelyVasemmalle); |
---|
186 | pelaaja1.LeftWalkingAnimation = new Animation(kavelyOikealle); |
---|
187 | Add(pelaaja1, 1); |
---|
188 | |
---|
189 | return pelaaja1; |
---|
190 | } |
---|
191 | |
---|
192 | void lisaaNappaimet() |
---|
193 | { |
---|
194 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
195 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Valikko, "Poistu pelistä"); |
---|
196 | |
---|
197 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
198 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
199 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
200 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu"); |
---|
201 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Down, TahtaaYlos, "Tähtää ylös rynnäkkökiväärillä"); |
---|
202 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, TahtaaAlas, "Tähtää alas rynnäkkökiväärillä"); |
---|
203 | } |
---|
204 | |
---|
205 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
206 | { |
---|
207 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
208 | } |
---|
209 | |
---|
210 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
211 | { |
---|
212 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
213 | } |
---|
214 | |
---|
215 | |
---|
216 | |
---|
217 | void AmmuAseella() |
---|
218 | { |
---|
219 | PhysicsObject Ammus = pelaaja1.Weapon.Shoot(); |
---|
220 | if (Ammus != null) |
---|
221 | { |
---|
222 | Ammus.Size *= 1; |
---|
223 | Ammus.IgnoresGravity = true; |
---|
224 | Ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(3.1); |
---|
225 | AddCollisionHandler(Ammus, KasitteleVihollinenKuoli); |
---|
226 | } |
---|
227 | } |
---|
228 | void AmmusOsui(PhysicsObject Ammus, PhysicsObject Kohde) |
---|
229 | { |
---|
230 | Ammus.Destroy(); |
---|
231 | Explosion rajahdys = new Explosion(10); |
---|
232 | rajahdys.Position = Ammus.Position; |
---|
233 | |
---|
234 | } |
---|
235 | |
---|
236 | |
---|
237 | |
---|
238 | PlatformCharacter lisaaVihollinen() |
---|
239 | { |
---|
240 | PlatformCharacter vihollinen = new PlatformCharacter(40, 80); |
---|
241 | vihollinen.Mass = 0.05; |
---|
242 | vihollinen.Image = vihollisenkuva; |
---|
243 | vihollinen.Tag = ("vihollinen"); |
---|
244 | vihollinen.IgnoresGravity = false; |
---|
245 | |
---|
246 | vihollinen.LeftIdleAnimation = new Animation(VihollinenpaikallaanVasemmalle); |
---|
247 | vihollinen.RightIdleAnimation = new Animation(VihollinenpaikallaanOikealle); |
---|
248 | vihollinen.LeftWalkingAnimation = new Animation(VihollinenKavelyVasemmalle); |
---|
249 | vihollinen.RightWalkingAnimation = new Animation(VihollinenKavelyOikealle); |
---|
250 | vihollinen.CanMoveOnAir = true; |
---|
251 | |
---|
252 | |
---|
253 | |
---|
254 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain(); |
---|
255 | seuraajanAivot.Target = pelaaja1; |
---|
256 | seuraajanAivot.Speed = 100; |
---|
257 | seuraajanAivot.StopWhenTargetClose = false; |
---|
258 | seuraajanAivot.TargetFollowDistance = 50; |
---|
259 | seuraajanAivot.FollowAlways = true; |
---|
260 | seuraajanAivot.Active = true; |
---|
261 | vihollinen.Brain = seuraajanAivot; |
---|
262 | |
---|
263 | AddCollisionHandler(vihollinen, VihollinenOsui); |
---|
264 | return vihollinen; |
---|
265 | } |
---|
266 | |
---|
267 | void VihollinenOsui(PhysicsObject vihollinen, PhysicsObject kohde) |
---|
268 | { |
---|
269 | if (kohde == pelaaja1) |
---|
270 | { |
---|
271 | Explosion rajahdys = new Explosion(100); |
---|
272 | rajahdys.Position = pelaaja1.Position; |
---|
273 | Add(rajahdys); |
---|
274 | rajahdys.Speed = 250.0; |
---|
275 | rajahdys.Force = 10000; |
---|
276 | rajahdys.ShockwaveColor = Color.Red; |
---|
277 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
278 | Begin(); |
---|
279 | } |
---|
280 | } |
---|
281 | void KasitteleVihollinenKuoli(PhysicsObject Ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
282 | { |
---|
283 | if (kohde.Tag.ToString() == "vihollinen") |
---|
284 | { |
---|
285 | MediaPlayer.Play("kill"); |
---|
286 | kohde.Destroy(); |
---|
287 | |
---|
288 | } |
---|
289 | |
---|
290 | } |
---|
291 | PhysicsObject lisaaMaali() |
---|
292 | { |
---|
293 | PhysicsObject Maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
294 | Maali.Image = maalinkuva; |
---|
295 | AddCollisionHandler(Maali, KasitteleMaaliinTulo); |
---|
296 | return Maali; |
---|
297 | |
---|
298 | } |
---|
299 | |
---|
300 | void KasitteleMaaliinTulo(PhysicsObject Maali, PhysicsObject kohde) |
---|
301 | { |
---|
302 | if (kohde == pelaaja1) |
---|
303 | { |
---|
304 | kenttaNro++; |
---|
305 | SeuraavaKentta(kenttaNro); |
---|
306 | } |
---|
307 | } |
---|
308 | void Valikko() |
---|
309 | { |
---|
310 | ClearAll(); |
---|
311 | |
---|
312 | Level.Background.Image = tekstinkuva; |
---|
313 | valikonKohdat = new List<Label>(); |
---|
314 | |
---|
315 | Label kohta1 = new Label("Aloita kenttä"); |
---|
316 | kohta1.Position = new Vector(300, -20); |
---|
317 | valikonKohdat.Add(kohta1); |
---|
318 | |
---|
319 | Label kohta2 = new Label("Lopeta"); |
---|
320 | kohta2.Position = new Vector(300, -60); |
---|
321 | valikonKohdat.Add(kohta2); |
---|
322 | MediaPlayer.Play("the_matrix_-_theme_song_clubbed_to_death-gt3OptaZ20Q_fmt34"); |
---|
323 | |
---|
324 | foreach (Label valikonKohta in valikonKohdat) |
---|
325 | { |
---|
326 | Add(valikonKohta); |
---|
327 | } |
---|
328 | |
---|
329 | Mouse.ListenOn(kohta1, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, SeuraavaKentta, null, kenttaNro); |
---|
330 | Mouse.ListenOn(kohta2, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, Exit, null); |
---|
331 | |
---|
332 | Mouse.IsCursorVisible = true; |
---|
333 | Mouse.ListenMovement(1.0, ValikossaLiikkuminen, null); |
---|
334 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, ""); |
---|
335 | } |
---|
336 | |
---|
337 | void ValikossaLiikkuminen(AnalogState hiirenTila) |
---|
338 | { |
---|
339 | foreach (Label kohta in valikonKohdat) |
---|
340 | { |
---|
341 | if (Mouse.IsCursorOn(kohta)) |
---|
342 | { |
---|
343 | kohta.TextColor = Color.Yellow; |
---|
344 | } |
---|
345 | else |
---|
346 | { |
---|
347 | kohta.TextColor = Color.YellowGreen; |
---|
348 | } |
---|
349 | |
---|
350 | } |
---|
351 | } |
---|
352 | void AloitaPeli() |
---|
353 | { |
---|
354 | ClearAll(); |
---|
355 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Valikko, "Palaa valikkoon"); |
---|
356 | |
---|
357 | } |
---|
358 | PhysicsObject LisaaPiikkilanka() |
---|
359 | { |
---|
360 | PhysicsObject Piikkilanka = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
361 | Piikkilanka.Image = piikkilangankuva; |
---|
362 | AddCollisionHandler(Piikkilanka, PiikkilankaanTormays); |
---|
363 | return Piikkilanka; |
---|
364 | } |
---|
365 | |
---|
366 | PhysicsObject Lisaamaa() |
---|
367 | { |
---|
368 | PhysicsObject maa = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
369 | maa.Image = maankuva; |
---|
370 | return maa; |
---|
371 | } |
---|
372 | |
---|
373 | PhysicsObject LisaaAita() |
---|
374 | { |
---|
375 | PhysicsObject Aita = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
376 | Aita.Image = aidankuva; |
---|
377 | Aita.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
378 | //Add(Aita, -2); |
---|
379 | return Aita; |
---|
380 | } |
---|
381 | |
---|
382 | void PiikkilankaanTormays(PhysicsObject Piikkilanka, PhysicsObject kohde) |
---|
383 | { |
---|
384 | if (kohde == pelaaja1) |
---|
385 | { |
---|
386 | Explosion rajahdys = new Explosion(100); |
---|
387 | rajahdys.Position = pelaaja1.Position; |
---|
388 | Add(rajahdys); |
---|
389 | rajahdys.Speed = 250.0; |
---|
390 | rajahdys.Force = 10000; |
---|
391 | rajahdys.ShockwaveColor = Color.Red; |
---|
392 | kohde.Destroy(); |
---|
393 | Begin(); |
---|
394 | |
---|
395 | } |
---|
396 | } |
---|
397 | |
---|
398 | void TahtaaYlos() |
---|
399 | { |
---|
400 | if (pelaaja1.FacingDirection == Direction.Right) |
---|
401 | { |
---|
402 | pelaaja1.Weapon.Angle += Angle.FromDegrees(6); |
---|
403 | } |
---|
404 | if (pelaaja1.FacingDirection == Direction.Left) |
---|
405 | { |
---|
406 | pelaaja1.Weapon.Angle += Angle.FromDegrees(-6); |
---|
407 | } |
---|
408 | } |
---|
409 | |
---|
410 | void TahtaaAlas() |
---|
411 | { |
---|
412 | if (pelaaja1.FacingDirection == Direction.Right) |
---|
413 | { |
---|
414 | pelaaja1.Weapon.Angle += Angle.FromDegrees(-6); |
---|
415 | } |
---|
416 | if (pelaaja1.FacingDirection == Direction.Left) |
---|
417 | { |
---|
418 | pelaaja1.Weapon.Angle += Angle.FromDegrees(6); |
---|
419 | } |
---|
420 | } |
---|
421 | } |
---|