source: 2011/24/AkiR/Fight the Rambo/Fight the Rambo/Fight the Rambo/Peli.cs @ 2132

Revision 2132, 10.5 KB checked in by akosrahi, 8 years ago (diff)
Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9
10public class Peli : PhysicsGame
11{
12    const double nopeus = 200;
13    const double hyppyNopeus = 1000;
14    const int RUUDUN_KOKO = 30;
15    PlatformCharacter pelaaja1;
16    GameObject pelaajanpaikka;
17    PlatformCharacter vihollinen;
18    PlatformCharacter Maali;
19    PlatformCharacter Piikkilanka;
20    List<Label> valikonKohdat;
21
22    Image tekstinkuva = LoadImage("TEKSTI");
23    Image piikkilangankuva = LoadImage("spikewire");
24    Image pelaajanKuva = LoadImage("rambo2");
25    Image vihollisenkuva = LoadImage("Nuhasotilas");
26    Image maalinkuva = LoadImage("goal");
27    Image LisaaPelaaajanKentallekuvan = LoadImage("sponer");
28    SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali");
29
30    Image paikallaanVasemmalle = LoadImage("rambo2");
31    Image paikallaanOikealle;
32    Image[] kavelyVasemmalle = LoadImages("rambo2");
33    Image[] kavelyOikealle;
34
35    Image VihollinenpaikallaanVasemmalle = LoadImage("Nuhasotilas");
36    Image VihollinenpaikallaanOikealle;
37    Image[] VihollinenKavelyVasemmalle = LoadImages("Nuhasotilas");
38    Image[] VihollinenKavelyOikealle;
39
40    int kenttaNro = 1;
41
42    public override void Begin()
43    {
44
45        ClearAll();
46        Valikko();
47
48       
49        paikallaanOikealle = Image.Mirror(paikallaanVasemmalle);
50        kavelyOikealle = Image.Mirror(kavelyVasemmalle);
51
52        VihollinenpaikallaanOikealle = Image.Mirror(VihollinenpaikallaanVasemmalle);
53        VihollinenKavelyOikealle = Image.Mirror(VihollinenKavelyVasemmalle);
54       
55       
56
57    }
58
59    void SeuraavaKentta(int kentanNro)
60    {
61        ClearAll();
62        Gravity = new Vector(0, -1500);
63        MediaPlayer.Play("GameStarts");
64        if (kentanNro == 1) luoKentta1();
65        else if (kentanNro == 2) LuoKentta2();
66        else if (kentanNro == 3) LuoKentta3();
67        else if (kentanNro > 3) Valikko();
68        lisaaNappaimet(); 
69        Camera.Follow(pelaaja1);
70        Camera.ZoomFactor = 1.5;
71        Camera.StayInLevel = true;
72
73
74    }
75
76
77
78
79
80
81    void luoKentta1()
82    {
83        lisaaPelaaja();
84
85        TileMap kentta = TileMap.FromFile("kentta1.txt");
86        kentta['G'] = lisaaMaali;
87        kentta['E'] = lisaaVihollinen;
88        kentta['#'] = lisaaTaso;
89        kentta['N'] = lisaapelaajanPaikka;
90        kentta['S'] = LisaaPiikkilanka;
91        kentta.Insert(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO);
92
93        pelaaja1.Position = pelaajanpaikka.Position;
94
95        Level.CreateBorders();
96        Level.Background.CreateGradient(Color.DarkRed, Color.ForestGreen);
97    }
98    void LuoKentta2()
99    {
100        lisaaPelaaja();
101
102        TileMap kentta = TileMap.FromFile("TextFile2.txt");
103        kentta['G'] = lisaaMaali;
104        kentta['E'] = lisaaVihollinen;
105        kentta['#'] = lisaaTaso;
106        kentta['N'] = lisaapelaajanPaikka;
107        kentta['S'] = LisaaPiikkilanka;
108        kentta.Insert(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO);
109
110        pelaaja1.Position = pelaajanpaikka.Position;
111
112        Level.CreateBorders();
113        Level.Background.CreateGradient(Color.Blue, Color.Black);
114    }
115    GameObject lisaapelaajanPaikka()
116    {
117        pelaajanpaikka = new GameObject(100, 150);
118        pelaajanpaikka.Image = LisaaPelaaajanKentallekuvan;
119        return pelaajanpaikka;
120    }
121
122    void LuoKentta3()
123    {
124        lisaaPelaaja();
125
126        TileMap kentta = TileMap.FromFile("TextFile3.txt");
127        kentta['G'] = lisaaMaali;
128        kentta['E'] = lisaaVihollinen;
129        kentta['#'] = lisaaTaso;
130        kentta['N'] = lisaapelaajanPaikka;
131        kentta['S'] = LisaaPiikkilanka;
132        kentta.Insert(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO);
133
134        pelaaja1.Position = pelaajanpaikka.Position;
135
136        Level.CreateBorders();
137        Level.Background.CreateGradient(Color.Blue, Color.Purple);
138    }
139
140    PhysicsObject lisaaTaso()
141    {
142        PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO);
143        taso.Color = Color.Black;
144        return taso;
145    }
146
147    PlatformCharacter lisaaPelaaja()
148    {
149        pelaaja1 = new PlatformCharacter(50, 70);
150        pelaaja1.Mass = 4.0;
151        pelaaja1.Image = pelaajanKuva;
152       
153        pelaaja1.Weapon = new AssaultRifle(60, 30);
154        pelaaja1.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui;
155        pelaaja1.Weapon.Y = -20;
156        pelaaja1.Weapon.X = 0.5;
157
158        pelaaja1.RightIdleAnimation = new Animation(paikallaanVasemmalle);
159        pelaaja1.LeftIdleAnimation = new Animation(paikallaanOikealle);
160        pelaaja1.RightWalkingAnimation = new Animation(kavelyVasemmalle);
161        pelaaja1.LeftWalkingAnimation = new Animation(kavelyOikealle);
162        Add(pelaaja1);
163
164        return pelaaja1;
165    }
166
167    void lisaaNappaimet()
168    {
169        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
170        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Valikko, "Poistu pelistä");
171
172        Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus);
173        Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus);
174        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus);
175        Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu");
176    }
177
178    void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus)
179    {
180        hahmo.Walk(nopeus);
181    }
182
183    void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus)
184    {
185        hahmo.Jump(nopeus);
186    }
187
188
189
190    void AmmuAseella()
191    {
192        PhysicsObject Ammus = pelaaja1.Weapon.Shoot();
193        if (Ammus != null)
194        {
195            Ammus.Size *= 2 ;
196            Ammus.IgnoresGravity = true;
197            Ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(3.1);
198            AddCollisionHandler(Ammus, KasitteleVihollinenKuoli);
199        }
200    }
201    void AmmusOsui(PhysicsObject Ammus, PhysicsObject Kohde)
202    {
203        Ammus.Destroy();
204        Explosion rajahdys = new Explosion(10);
205        rajahdys.Position = Ammus.Position;
206
207    }
208
209
210
211    PlatformCharacter lisaaVihollinen()
212    {
213        PlatformCharacter vihollinen = new PlatformCharacter(70, 70);
214        vihollinen.Mass = 0.05;
215        vihollinen.Image = vihollisenkuva;
216        vihollinen.Tag = ("vihollinen");
217        vihollinen.IgnoresGravity = false;
218
219        vihollinen.LeftIdleAnimation = new Animation(VihollinenpaikallaanVasemmalle);
220        vihollinen.RightIdleAnimation = new Animation(VihollinenpaikallaanOikealle);
221        vihollinen.LeftWalkingAnimation = new Animation(VihollinenKavelyVasemmalle);
222        vihollinen.RightWalkingAnimation = new Animation(VihollinenKavelyOikealle);
223        vihollinen.CanMoveOnAir = true;
224
225
226
227        FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain();
228        seuraajanAivot.Target = pelaaja1;
229        seuraajanAivot.Speed = 100;
230        seuraajanAivot.StopWhenTargetClose = false;
231        seuraajanAivot.TargetFollowDistance = 100;
232        seuraajanAivot.FollowAlways = true;
233        seuraajanAivot.Active = true;
234        vihollinen.Brain = seuraajanAivot;
235
236        AddCollisionHandler(vihollinen, VihollinenOsui);
237        return vihollinen;
238    }
239
240    void VihollinenOsui(PhysicsObject vihollinen, PhysicsObject kohde)
241    {
242        if (kohde == pelaaja1)
243        {
244            Explosion rajahdys = new Explosion (100);
245            rajahdys.Position = pelaaja1.Position;
246            Add(rajahdys);
247            rajahdys.Speed = 250.0;
248            rajahdys.Force = 10000;
249            rajahdys.ShockwaveColor = Color.Red;
250            pelaaja1.Destroy();
251            Begin();
252        }
253    }
254    void KasitteleVihollinenKuoli(PhysicsObject Ammus, PhysicsObject kohde)
255    {
256        if (kohde.Tag.ToString() == "vihollinen")
257        {
258            MediaPlayer.Play("kill");
259            kohde.Destroy();
260           
261        }
262
263    }
264    PhysicsObject lisaaMaali()
265    {
266        PhysicsObject Maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO);
267        Maali.Image = maalinkuva;
268        AddCollisionHandler(Maali, KasitteleMaaliinTulo);
269        return Maali;
270
271    }
272
273    void KasitteleMaaliinTulo(PhysicsObject Maali, PhysicsObject kohde)
274    {
275        if (kohde == pelaaja1)
276        {
277            kenttaNro++;
278            SeuraavaKentta(kenttaNro);
279        }
280    }
281    void Valikko()
282    {
283        ClearAll();
284
285        Level.Background.Image = tekstinkuva;
286        valikonKohdat = new List<Label>();
287         
288        Label kohta1 = new Label("Aloita kenttä");
289        kohta1.Position = new Vector(0, -220);
290        valikonKohdat.Add(kohta1);
291
292        Label kohta2 = new Label("Lopeta");
293        kohta2.Position = new Vector(0, -260);
294        valikonKohdat.Add(kohta2);
295        MediaPlayer.Play("the_matrix_-_theme_song_clubbed_to_death-gt3OptaZ20Q_fmt34");
296
297        foreach (Label valikonKohta in valikonKohdat)
298        {
299            Add(valikonKohta);
300        }
301
302        Mouse.ListenOn(kohta1, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, SeuraavaKentta, null, kenttaNro);
303        Mouse.ListenOn(kohta2, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, Exit, null);
304
305        Mouse.IsCursorVisible = true;
306        Mouse.ListenMovement(1.0, ValikossaLiikkuminen, null);
307        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "");
308    }
309
310    void ValikossaLiikkuminen(AnalogState hiirenTila)
311    {
312        foreach (Label kohta in valikonKohdat)
313        {
314            if (Mouse.IsCursorOn(kohta))
315            {
316                kohta.TextColor = Color.Yellow;
317            }
318            else
319            {
320                kohta.TextColor = Color.YellowGreen;
321            }
322
323        }
324    }
325    void AloitaPeli()
326    {
327        ClearAll();
328        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Valikko, "Palaa valikkoon");
329       
330    }
331    PhysicsObject LisaaPiikkilanka()
332    {
333        PhysicsObject Piikkilanka = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO);
334        Piikkilanka.Image = piikkilangankuva;
335        AddCollisionHandler(Piikkilanka, PiikkilankaanTormays);
336        return Piikkilanka;
337    }
338
339    void PiikkilankaanTormays(PhysicsObject Piikkilanka, PhysicsObject kohde)
340    { if(kohde == pelaaja1)
341    {
342        Explosion rajahdys = new Explosion(100);
343        rajahdys.Position = pelaaja1.Position;
344        Add(rajahdys);
345        rajahdys.Speed = 250.0;
346        rajahdys.Force = 10000;
347        rajahdys.ShockwaveColor = Color.Red;
348        kohde.Destroy();
349        Begin();
350
351        }
352    }
353}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.