1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | |
---|
10 | public class Peli : PhysicsGame |
---|
11 | { |
---|
12 | const double nopeus = 200; |
---|
13 | const double hyppyNopeus = 1000; |
---|
14 | const int RUUDUN_KOKO = 30; |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | GameObject pelaajanpaikka; |
---|
17 | PlatformCharacter vihollinen; |
---|
18 | PlatformCharacter Maali; |
---|
19 | PlatformCharacter Piikkilanka; |
---|
20 | List<Label> valikonKohdat; |
---|
21 | |
---|
22 | Image tekstinkuva = LoadImage("TEKSTI"); |
---|
23 | Image piikkilangankuva = LoadImage("spikewire"); |
---|
24 | Image pelaajanKuva = LoadImage("rambo2"); |
---|
25 | Image vihollisenkuva = LoadImage("Nuhasotilas"); |
---|
26 | Image maalinkuva = LoadImage("goal"); |
---|
27 | Image LisaaPelaaajanKentallekuvan = LoadImage("sponer"); |
---|
28 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
29 | |
---|
30 | Image paikallaanVasemmalle = LoadImage("rambo2"); |
---|
31 | Image paikallaanOikealle; |
---|
32 | Image[] kavelyVasemmalle = LoadImages("rambo2"); |
---|
33 | Image[] kavelyOikealle; |
---|
34 | |
---|
35 | Image VihollinenpaikallaanVasemmalle = LoadImage("Nuhasotilas"); |
---|
36 | Image VihollinenpaikallaanOikealle; |
---|
37 | Image[] VihollinenKavelyVasemmalle = LoadImages("Nuhasotilas"); |
---|
38 | Image[] VihollinenKavelyOikealle; |
---|
39 | |
---|
40 | int kenttaNro = 1; |
---|
41 | |
---|
42 | public override void Begin() |
---|
43 | { |
---|
44 | |
---|
45 | ClearAll(); |
---|
46 | Valikko(); |
---|
47 | |
---|
48 | |
---|
49 | paikallaanOikealle = Image.Mirror(paikallaanVasemmalle); |
---|
50 | kavelyOikealle = Image.Mirror(kavelyVasemmalle); |
---|
51 | |
---|
52 | VihollinenpaikallaanOikealle = Image.Mirror(VihollinenpaikallaanVasemmalle); |
---|
53 | VihollinenKavelyOikealle = Image.Mirror(VihollinenKavelyVasemmalle); |
---|
54 | |
---|
55 | |
---|
56 | |
---|
57 | } |
---|
58 | |
---|
59 | void SeuraavaKentta(int kentanNro) |
---|
60 | { |
---|
61 | ClearAll(); |
---|
62 | Gravity = new Vector(0, -1500); |
---|
63 | MediaPlayer.Play("GameStarts"); |
---|
64 | if (kentanNro == 1) luoKentta1(); |
---|
65 | else if (kentanNro == 2) LuoKentta2(); |
---|
66 | else if (kentanNro == 3) LuoKentta3(); |
---|
67 | else if (kentanNro > 3) Valikko(); |
---|
68 | lisaaNappaimet(); |
---|
69 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
70 | Camera.ZoomFactor = 1.5; |
---|
71 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
72 | |
---|
73 | |
---|
74 | } |
---|
75 | |
---|
76 | |
---|
77 | |
---|
78 | |
---|
79 | |
---|
80 | |
---|
81 | void luoKentta1() |
---|
82 | { |
---|
83 | lisaaPelaaja(); |
---|
84 | |
---|
85 | TileMap kentta = TileMap.FromFile("kentta1.txt"); |
---|
86 | kentta['G'] = lisaaMaali; |
---|
87 | kentta['E'] = lisaaVihollinen; |
---|
88 | kentta['#'] = lisaaTaso; |
---|
89 | kentta['N'] = lisaapelaajanPaikka; |
---|
90 | kentta['S'] = LisaaPiikkilanka; |
---|
91 | kentta.Insert(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
92 | |
---|
93 | pelaaja1.Position = pelaajanpaikka.Position; |
---|
94 | |
---|
95 | Level.CreateBorders(); |
---|
96 | Level.Background.CreateGradient(Color.DarkRed, Color.ForestGreen); |
---|
97 | } |
---|
98 | void LuoKentta2() |
---|
99 | { |
---|
100 | lisaaPelaaja(); |
---|
101 | |
---|
102 | TileMap kentta = TileMap.FromFile("TextFile2.txt"); |
---|
103 | kentta['G'] = lisaaMaali; |
---|
104 | kentta['E'] = lisaaVihollinen; |
---|
105 | kentta['#'] = lisaaTaso; |
---|
106 | kentta['N'] = lisaapelaajanPaikka; |
---|
107 | kentta['S'] = LisaaPiikkilanka; |
---|
108 | kentta.Insert(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
109 | |
---|
110 | pelaaja1.Position = pelaajanpaikka.Position; |
---|
111 | |
---|
112 | Level.CreateBorders(); |
---|
113 | Level.Background.CreateGradient(Color.Blue, Color.Black); |
---|
114 | } |
---|
115 | GameObject lisaapelaajanPaikka() |
---|
116 | { |
---|
117 | pelaajanpaikka = new GameObject(100, 150); |
---|
118 | pelaajanpaikka.Image = LisaaPelaaajanKentallekuvan; |
---|
119 | return pelaajanpaikka; |
---|
120 | } |
---|
121 | |
---|
122 | void LuoKentta3() |
---|
123 | { |
---|
124 | lisaaPelaaja(); |
---|
125 | |
---|
126 | TileMap kentta = TileMap.FromFile("TextFile3.txt"); |
---|
127 | kentta['G'] = lisaaMaali; |
---|
128 | kentta['E'] = lisaaVihollinen; |
---|
129 | kentta['#'] = lisaaTaso; |
---|
130 | kentta['N'] = lisaapelaajanPaikka; |
---|
131 | kentta['S'] = LisaaPiikkilanka; |
---|
132 | kentta.Insert(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
133 | |
---|
134 | pelaaja1.Position = pelaajanpaikka.Position; |
---|
135 | |
---|
136 | Level.CreateBorders(); |
---|
137 | Level.Background.CreateGradient(Color.Blue, Color.Purple); |
---|
138 | } |
---|
139 | |
---|
140 | PhysicsObject lisaaTaso() |
---|
141 | { |
---|
142 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
143 | taso.Color = Color.Black; |
---|
144 | return taso; |
---|
145 | } |
---|
146 | |
---|
147 | PlatformCharacter lisaaPelaaja() |
---|
148 | { |
---|
149 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(50, 70); |
---|
150 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
151 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
152 | |
---|
153 | pelaaja1.Weapon = new AssaultRifle(60, 30); |
---|
154 | pelaaja1.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
155 | pelaaja1.Weapon.Y = -20; |
---|
156 | pelaaja1.Weapon.X = 0.5; |
---|
157 | |
---|
158 | pelaaja1.RightIdleAnimation = new Animation(paikallaanVasemmalle); |
---|
159 | pelaaja1.LeftIdleAnimation = new Animation(paikallaanOikealle); |
---|
160 | pelaaja1.RightWalkingAnimation = new Animation(kavelyVasemmalle); |
---|
161 | pelaaja1.LeftWalkingAnimation = new Animation(kavelyOikealle); |
---|
162 | Add(pelaaja1); |
---|
163 | |
---|
164 | return pelaaja1; |
---|
165 | } |
---|
166 | |
---|
167 | void lisaaNappaimet() |
---|
168 | { |
---|
169 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
170 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Valikko, "Poistu pelistä"); |
---|
171 | |
---|
172 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
173 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
174 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
175 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu"); |
---|
176 | |
---|
177 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
178 | |
---|
179 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
180 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
181 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
182 | } |
---|
183 | |
---|
184 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
185 | { |
---|
186 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
187 | } |
---|
188 | |
---|
189 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
190 | { |
---|
191 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
192 | } |
---|
193 | |
---|
194 | |
---|
195 | |
---|
196 | void AmmuAseella() |
---|
197 | { |
---|
198 | PhysicsObject Ammus = pelaaja1.Weapon.Shoot(); |
---|
199 | if (Ammus != null) |
---|
200 | { |
---|
201 | Ammus.Size *= 4; |
---|
202 | Ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(3.1); |
---|
203 | AddCollisionHandler(Ammus, KasitteleVihollinenKuoli); |
---|
204 | } |
---|
205 | } |
---|
206 | void AmmusOsui(PhysicsObject Ammus, PhysicsObject Kohde) |
---|
207 | { |
---|
208 | Ammus.Destroy(); |
---|
209 | Explosion rajahdys = new Explosion(10); |
---|
210 | rajahdys.Position = Ammus.Position; |
---|
211 | |
---|
212 | } |
---|
213 | |
---|
214 | |
---|
215 | |
---|
216 | PlatformCharacter lisaaVihollinen() |
---|
217 | { |
---|
218 | PlatformCharacter vihollinen = new PlatformCharacter(70, 70); |
---|
219 | vihollinen.Mass = 0.05; |
---|
220 | vihollinen.Image = vihollisenkuva; |
---|
221 | vihollinen.Tag = ("vihollinen"); |
---|
222 | vihollinen.IgnoresGravity = false; |
---|
223 | |
---|
224 | vihollinen.LeftIdleAnimation = new Animation(VihollinenpaikallaanVasemmalle); |
---|
225 | vihollinen.RightIdleAnimation = new Animation(VihollinenpaikallaanOikealle); |
---|
226 | vihollinen.LeftWalkingAnimation = new Animation(VihollinenKavelyVasemmalle); |
---|
227 | vihollinen.RightWalkingAnimation = new Animation(VihollinenKavelyOikealle); |
---|
228 | vihollinen.CanMoveOnAir = true; |
---|
229 | |
---|
230 | |
---|
231 | |
---|
232 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain(); |
---|
233 | seuraajanAivot.Target = pelaaja1; |
---|
234 | seuraajanAivot.Speed = 100; |
---|
235 | seuraajanAivot.StopWhenTargetClose = false; |
---|
236 | seuraajanAivot.TargetFollowDistance = 600; |
---|
237 | seuraajanAivot.FollowAlways = true; |
---|
238 | seuraajanAivot.Active = true; |
---|
239 | vihollinen.Brain = seuraajanAivot; |
---|
240 | |
---|
241 | AddCollisionHandler(vihollinen, VihollinenOsui); |
---|
242 | return vihollinen; |
---|
243 | } |
---|
244 | |
---|
245 | void VihollinenOsui(PhysicsObject vihollinen, PhysicsObject kohde) |
---|
246 | { |
---|
247 | if (kohde == pelaaja1) |
---|
248 | { |
---|
249 | Explosion rajahdys = new Explosion (100); |
---|
250 | rajahdys.Position = pelaaja1.Position; |
---|
251 | Add(rajahdys); |
---|
252 | rajahdys.Speed = 250.0; |
---|
253 | rajahdys.Force = 10000; |
---|
254 | rajahdys.ShockwaveColor = Color.Red; |
---|
255 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
256 | Begin(); |
---|
257 | } |
---|
258 | } |
---|
259 | void KasitteleVihollinenKuoli(PhysicsObject Ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
260 | { |
---|
261 | if (kohde.Tag.ToString() == "vihollinen") |
---|
262 | { |
---|
263 | MediaPlayer.Play("kill"); |
---|
264 | kohde.Destroy(); |
---|
265 | |
---|
266 | } |
---|
267 | |
---|
268 | } |
---|
269 | PhysicsObject lisaaMaali() |
---|
270 | { |
---|
271 | PhysicsObject Maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
272 | Maali.Image = maalinkuva; |
---|
273 | AddCollisionHandler(Maali, KasitteleMaaliinTulo); |
---|
274 | return Maali; |
---|
275 | |
---|
276 | } |
---|
277 | |
---|
278 | void KasitteleMaaliinTulo(PhysicsObject Maali, PhysicsObject kohde) |
---|
279 | { |
---|
280 | if (kohde == pelaaja1) |
---|
281 | { |
---|
282 | kenttaNro++; |
---|
283 | SeuraavaKentta(kenttaNro); |
---|
284 | } |
---|
285 | } |
---|
286 | void Valikko() |
---|
287 | { |
---|
288 | ClearAll(); |
---|
289 | |
---|
290 | Level.Background.Image = tekstinkuva; |
---|
291 | valikonKohdat = new List<Label>(); |
---|
292 | |
---|
293 | Label kohta1 = new Label("Aloita kenttä"); |
---|
294 | kohta1.Position = new Vector(0, -220); |
---|
295 | valikonKohdat.Add(kohta1); |
---|
296 | |
---|
297 | Label kohta2 = new Label("Lopeta"); |
---|
298 | kohta2.Position = new Vector(0, -260); |
---|
299 | valikonKohdat.Add(kohta2); |
---|
300 | MediaPlayer.Play("the_matrix_-_theme_song_clubbed_to_death-gt3OptaZ20Q_fmt34"); |
---|
301 | |
---|
302 | foreach (Label valikonKohta in valikonKohdat) |
---|
303 | { |
---|
304 | Add(valikonKohta); |
---|
305 | } |
---|
306 | |
---|
307 | Mouse.ListenOn(kohta1, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, SeuraavaKentta, null, kenttaNro); |
---|
308 | Mouse.ListenOn(kohta2, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, Exit, null); |
---|
309 | |
---|
310 | Mouse.IsCursorVisible = true; |
---|
311 | Mouse.ListenMovement(1.0, ValikossaLiikkuminen, null); |
---|
312 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, ""); |
---|
313 | } |
---|
314 | |
---|
315 | void ValikossaLiikkuminen(AnalogState hiirenTila) |
---|
316 | { |
---|
317 | foreach (Label kohta in valikonKohdat) |
---|
318 | { |
---|
319 | if (Mouse.IsCursorOn(kohta)) |
---|
320 | { |
---|
321 | kohta.TextColor = Color.Yellow; |
---|
322 | } |
---|
323 | else |
---|
324 | { |
---|
325 | kohta.TextColor = Color.YellowGreen; |
---|
326 | } |
---|
327 | |
---|
328 | } |
---|
329 | } |
---|
330 | void AloitaPeli() |
---|
331 | { |
---|
332 | ClearAll(); |
---|
333 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Valikko, "Palaa valikkoon"); |
---|
334 | |
---|
335 | } |
---|
336 | PhysicsObject LisaaPiikkilanka() |
---|
337 | { |
---|
338 | PhysicsObject Piikkilanka = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
339 | Piikkilanka.Image = piikkilangankuva; |
---|
340 | AddCollisionHandler(Piikkilanka, PiikkilankaanTormays); |
---|
341 | return Piikkilanka; |
---|
342 | } |
---|
343 | |
---|
344 | void PiikkilankaanTormays(PhysicsObject Piikkilanka, PhysicsObject kohde) |
---|
345 | { if(kohde == pelaaja1) |
---|
346 | { |
---|
347 | Explosion rajahdys = new Explosion(100); |
---|
348 | rajahdys.Position = pelaaja1.Position; |
---|
349 | Add(rajahdys); |
---|
350 | rajahdys.Speed = 250.0; |
---|
351 | rajahdys.Force = 10000; |
---|
352 | rajahdys.ShockwaveColor = Color.Red; |
---|
353 | kohde.Destroy(); |
---|
354 | Begin(); |
---|
355 | |
---|
356 | } |
---|
357 | } |
---|
358 | } |
---|