1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | |
---|
10 | public class Peli : PhysicsGame |
---|
11 | { |
---|
12 | const double nopeus = 200; |
---|
13 | const double hyppyNopeus = 1000; |
---|
14 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | GameObject pelaajanpaikka; |
---|
17 | //PlatformCharacter vihollinen; |
---|
18 | PlatformCharacter Maali; |
---|
19 | |
---|
20 | Image pelaajanKuva = LoadImage("rambo2"); |
---|
21 | Image vihollisenkuva = LoadImage("Nuhasotilas"); |
---|
22 | Image maalinkuva = LoadImage("goal"); |
---|
23 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
24 | |
---|
25 | Image paikallaanVasemmalle = LoadImage("rambo2"); |
---|
26 | Image paikallaanOikealle; |
---|
27 | Image[] kavelyVasemmalle = LoadImages("rambo2"); |
---|
28 | Image[] kavelyOikealle; |
---|
29 | |
---|
30 | Image VihollinenpaikallaanVasemmalle = LoadImage("Nuhasotilas"); |
---|
31 | Image VihollinenpaikallaanOikealle; |
---|
32 | Image[] VihollinenKavelyVasemmalle = LoadImages("Nuhasotilas"); |
---|
33 | Image[] VihollinenKavelyOikealle; |
---|
34 | |
---|
35 | int kenttaNro = 1; |
---|
36 | |
---|
37 | public override void Begin() |
---|
38 | { |
---|
39 | |
---|
40 | ClearAll(); |
---|
41 | |
---|
42 | paikallaanOikealle = Image.Mirror(paikallaanVasemmalle); |
---|
43 | kavelyOikealle = Image.Mirror(kavelyVasemmalle); |
---|
44 | |
---|
45 | VihollinenpaikallaanOikealle = Image.Mirror(VihollinenpaikallaanVasemmalle); |
---|
46 | VihollinenKavelyOikealle = Image.Mirror(VihollinenKavelyVasemmalle); |
---|
47 | SeuraavaKentta(kenttaNro); |
---|
48 | |
---|
49 | |
---|
50 | } |
---|
51 | |
---|
52 | void SeuraavaKentta(int kentanNro) |
---|
53 | { |
---|
54 | ClearAll(); |
---|
55 | Gravity = new Vector(0, -900); |
---|
56 | |
---|
57 | if(kentanNro == 1) luoKentta1(); |
---|
58 | else if(kentanNro == 2) LuoKentta2(); |
---|
59 | //else if(kentanNro == 3) LuoKentta3(); |
---|
60 | //else if(kentanNro > 3) Exit(); |
---|
61 | lisaaNappaimet(); |
---|
62 | |
---|
63 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
64 | Camera.ZoomFactor = 0.0; |
---|
65 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
66 | |
---|
67 | |
---|
68 | } |
---|
69 | |
---|
70 | |
---|
71 | |
---|
72 | |
---|
73 | |
---|
74 | |
---|
75 | void luoKentta1() |
---|
76 | { |
---|
77 | lisaaPelaaja(); |
---|
78 | |
---|
79 | TileMap kentta = TileMap.FromFile("kentta1.txt"); |
---|
80 | kentta['G'] = lisaaMaali; |
---|
81 | kentta['E'] = lisaaVihollinen; |
---|
82 | kentta['#'] = lisaaTaso; |
---|
83 | kentta['N'] = lisaapelaajanPaikka; |
---|
84 | kentta.Insert(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
85 | |
---|
86 | pelaaja1.Position = pelaajanpaikka.Position; |
---|
87 | |
---|
88 | Level.CreateBorders(); |
---|
89 | Level.Background.CreateGradient(Color.DarkRed, Color.ForestGreen); |
---|
90 | } |
---|
91 | void LuoKentta2() |
---|
92 | { |
---|
93 | lisaaPelaaja(); |
---|
94 | |
---|
95 | TileMap kentta = TileMap.FromFile("kentta2.txt"); |
---|
96 | kentta['G'] = lisaaMaali; |
---|
97 | kentta['E'] = lisaaVihollinen; |
---|
98 | kentta['#'] = lisaaTaso; |
---|
99 | kentta['N'] = lisaapelaajanPaikka; |
---|
100 | kentta.Insert(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
101 | |
---|
102 | pelaaja1.Position = pelaajanpaikka.Position; |
---|
103 | |
---|
104 | Level.CreateBorders(); |
---|
105 | Level.Background.CreateGradient(Color.DarkRed, Color.ForestGreen); |
---|
106 | } |
---|
107 | GameObject lisaapelaajanPaikka() |
---|
108 | { |
---|
109 | pelaajanpaikka = new GameObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
110 | |
---|
111 | return pelaajanpaikka; |
---|
112 | } |
---|
113 | |
---|
114 | PhysicsObject lisaaTaso() |
---|
115 | { |
---|
116 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
117 | taso.Color = Color.DarkOrange; |
---|
118 | return taso; |
---|
119 | } |
---|
120 | |
---|
121 | PlatformCharacter lisaaPelaaja() |
---|
122 | { |
---|
123 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(70, 70); |
---|
124 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
125 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
126 | pelaaja1.Weapon = new AssaultRifle(70, 30); |
---|
127 | pelaaja1.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
128 | pelaaja1.Weapon.Y = -20; |
---|
129 | pelaaja1.Weapon.X = 0.5; |
---|
130 | |
---|
131 | pelaaja1.RightIdleAnimation = new Animation(paikallaanVasemmalle); |
---|
132 | pelaaja1.LeftIdleAnimation = new Animation(paikallaanOikealle); |
---|
133 | pelaaja1.RightWalkingAnimation = new Animation(kavelyVasemmalle); |
---|
134 | pelaaja1.LeftWalkingAnimation = new Animation(kavelyOikealle); |
---|
135 | Add(pelaaja1); |
---|
136 | |
---|
137 | return pelaaja1; |
---|
138 | } |
---|
139 | |
---|
140 | void lisaaNappaimet() |
---|
141 | { |
---|
142 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
143 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
144 | |
---|
145 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
146 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
147 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
148 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu"); |
---|
149 | |
---|
150 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
151 | |
---|
152 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
153 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
154 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
155 | } |
---|
156 | |
---|
157 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
158 | { |
---|
159 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
160 | } |
---|
161 | |
---|
162 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
163 | { |
---|
164 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
165 | } |
---|
166 | |
---|
167 | |
---|
168 | |
---|
169 | void AmmuAseella() |
---|
170 | { |
---|
171 | PhysicsObject Ammus = pelaaja1.Weapon.Shoot(); |
---|
172 | if (Ammus != null) |
---|
173 | { |
---|
174 | Ammus.Size *= 2; |
---|
175 | Ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(3.1); |
---|
176 | AddCollisionHandler(Ammus, KasitteleVihollinenKuoli); |
---|
177 | } |
---|
178 | } |
---|
179 | void AmmusOsui(PhysicsObject Ammus, PhysicsObject Kohde) |
---|
180 | { |
---|
181 | Ammus.Destroy(); |
---|
182 | Explosion rajahdys = new Explosion(10); |
---|
183 | rajahdys.Position = Ammus.Position; |
---|
184 | |
---|
185 | } |
---|
186 | |
---|
187 | |
---|
188 | |
---|
189 | PlatformCharacter lisaaVihollinen() |
---|
190 | { |
---|
191 | PlatformCharacter vihollinen = new PlatformCharacter(70, 70); |
---|
192 | vihollinen.Mass = 1.0; |
---|
193 | vihollinen.Image = vihollisenkuva; |
---|
194 | vihollinen.Tag = ("vihollinen"); |
---|
195 | |
---|
196 | vihollinen.LeftIdleAnimation = new Animation(VihollinenpaikallaanVasemmalle); |
---|
197 | vihollinen.RightIdleAnimation = new Animation(VihollinenpaikallaanOikealle); |
---|
198 | vihollinen.LeftWalkingAnimation = new Animation(VihollinenKavelyVasemmalle); |
---|
199 | vihollinen.RightWalkingAnimation = new Animation(VihollinenKavelyOikealle); |
---|
200 | |
---|
201 | |
---|
202 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain(); |
---|
203 | seuraajanAivot.Target = pelaaja1; |
---|
204 | seuraajanAivot.Speed = 100; |
---|
205 | seuraajanAivot.StopWhenTargetClose = false; |
---|
206 | //seuraajanAivot.TargetFollowDistance = 600; |
---|
207 | seuraajanAivot.FollowAlways = true; |
---|
208 | seuraajanAivot.Active = true; |
---|
209 | vihollinen.Brain = seuraajanAivot; |
---|
210 | |
---|
211 | AddCollisionHandler(vihollinen, VihollinenOsui); |
---|
212 | return vihollinen; |
---|
213 | } |
---|
214 | |
---|
215 | void VihollinenOsui(PhysicsObject vihollinen, PhysicsObject kohde) |
---|
216 | { |
---|
217 | if (kohde == pelaaja1) |
---|
218 | { |
---|
219 | MediaPlayer.Play("shit"); |
---|
220 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
221 | Begin(); |
---|
222 | } |
---|
223 | } |
---|
224 | void KasitteleVihollinenKuoli(PhysicsObject Ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
225 | { |
---|
226 | if (kohde.Tag.ToString() == "vihollinen" ) |
---|
227 | { |
---|
228 | MediaPlayer.Play("kill"); |
---|
229 | kohde.Destroy(); |
---|
230 | ; |
---|
231 | } |
---|
232 | } |
---|
233 | PhysicsObject lisaaMaali() |
---|
234 | { |
---|
235 | PhysicsObject Maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
236 | Maali.Image = maalinkuva; |
---|
237 | AddCollisionHandler( Maali, KasitteleMaaliinTulo ); |
---|
238 | return Maali; |
---|
239 | |
---|
240 | } |
---|
241 | |
---|
242 | void KasitteleMaaliinTulo(PhysicsObject Maali, PhysicsObject kohde) |
---|
243 | { |
---|
244 | if(kohde == pelaaja1) |
---|
245 | { |
---|
246 | kenttaNro++; |
---|
247 | SeuraavaKentta(kenttaNro); |
---|
248 | } |
---|
249 | } |
---|
250 | |
---|
251 | |
---|
252 | } |
---|
253 | |
---|
254 | |
---|
255 | |
---|
256 | |
---|
257 | |
---|
258 | |
---|
259 | |
---|
260 | |
---|
261 | |
---|
262 | |
---|
263 | |
---|
264 | |
---|
265 | |
---|
266 | |
---|
267 | |
---|