1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | using SpyInTheBase; |
---|
9 | |
---|
10 | public class Peli : PhysicsGame |
---|
11 | { |
---|
12 | const double nopeus = 200; |
---|
13 | const double hyppyNopeus = 425; |
---|
14 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
15 | DoubleMeter AlaspainLaskuri; |
---|
16 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
17 | Image pelaajanKuva = LoadImage("spy"); |
---|
18 | Image tahtiKuva = LoadImage("intelligents"); |
---|
19 | Image vihollisenKuva = LoadImage("enemy"); |
---|
20 | Image TasoKuva = LoadImage("maa"); |
---|
21 | SoundEffect voittoAani = LoadSoundEffect("victory"); |
---|
22 | SoundEffect havioAani = LoadSoundEffect("lose"); |
---|
23 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
24 | |
---|
25 | |
---|
26 | public override void Begin() |
---|
27 | { |
---|
28 | Gravity = new Vector(0, -1250); |
---|
29 | LuoAikaLaskuri(); |
---|
30 | luoKentta(); |
---|
31 | lisaaNappaimet(); |
---|
32 | |
---|
33 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
34 | Camera.ZoomFactor = 1.0; |
---|
35 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
36 | } |
---|
37 | |
---|
38 | void luoKentta() |
---|
39 | { |
---|
40 | TileMap kentta = TileMap.FromFile("kentta1.txt"); |
---|
41 | kentta['#'] = lisaaTaso; |
---|
42 | kentta['*'] = lisaaTahti; |
---|
43 | kentta['N'] = lisaaPelaaja; |
---|
44 | kentta['M'] = lisaaVihollinen; |
---|
45 | kentta['_'] = lisaaTappavaTaso; |
---|
46 | kentta.Insert(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
47 | Level.CreateBorders(); |
---|
48 | Level.BackgroundColor = Color.Black; |
---|
49 | Level.Background.CreateStars(); |
---|
50 | |
---|
51 | } |
---|
52 | |
---|
53 | PhysicsObject lisaaTaso() |
---|
54 | { |
---|
55 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
56 | taso.Image = TasoKuva; |
---|
57 | taso.Tag = "maa"; |
---|
58 | return taso; |
---|
59 | } |
---|
60 | PhysicsObject lisaaTappavaTaso() |
---|
61 | { |
---|
62 | PhysicsObject TappavaTaso = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO, Shape.Triangle); |
---|
63 | TappavaTaso.Color = Color.Red; |
---|
64 | TappavaTaso.Tag = "TappavaTaso"; |
---|
65 | return TappavaTaso; |
---|
66 | } |
---|
67 | PhysicsObject lisaaTahti() |
---|
68 | { |
---|
69 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
70 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
71 | tahti.Tag = "intelligents"; |
---|
72 | return tahti; |
---|
73 | } |
---|
74 | |
---|
75 | PlatformCharacter lisaaPelaaja() |
---|
76 | { |
---|
77 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(30, 50); |
---|
78 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
79 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
80 | AddCollisionHandler(pelaaja1, osuTahteen); |
---|
81 | return pelaaja1; |
---|
82 | } |
---|
83 | PhysicsObject lisaaVihollinen() |
---|
84 | { |
---|
85 | PhysicsObject vihollinen1 = PhysicsObject.CreateStaticObject(70, 60); |
---|
86 | vihollinen1.Mass = 7.0; |
---|
87 | vihollinen1.Image = vihollisenKuva; |
---|
88 | return vihollinen1; |
---|
89 | } |
---|
90 | |
---|
91 | |
---|
92 | |
---|
93 | |
---|
94 | |
---|
95 | |
---|
96 | |
---|
97 | void lisaaNappaimet() |
---|
98 | { |
---|
99 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
100 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
101 | |
---|
102 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
103 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
104 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
105 | |
---|
106 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
107 | |
---|
108 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
109 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
110 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
111 | } |
---|
112 | |
---|
113 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
114 | { |
---|
115 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
116 | } |
---|
117 | |
---|
118 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
119 | { |
---|
120 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
121 | } |
---|
122 | |
---|
123 | void osuTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject kohde) |
---|
124 | { |
---|
125 | if (kohde.Tag.ToString() == "intelligents") |
---|
126 | { |
---|
127 | MessageDisplay.Add("Kaappasit vihollisen tiedot!"); |
---|
128 | kohde.Destroy(); |
---|
129 | MessageDisplay.TextColor = Color.Green; |
---|
130 | voittoAani.Play(); |
---|
131 | |
---|
132 | } |
---|
133 | if (kohde.Tag.ToString() == "TappavaTaso") |
---|
134 | { |
---|
135 | MessageDisplay.Add("GAME OVER! YOU FAILED!"); |
---|
136 | MessageDisplay.TextColor = Color.Red; |
---|
137 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
138 | havioAani.Play(); |
---|
139 | |
---|
140 | } |
---|
141 | |
---|
142 | |
---|
143 | } |
---|
144 | void LuoAikaLaskuri() |
---|
145 | { |
---|
146 | AlaspainLaskuri = new DoubleMeter(60); |
---|
147 | |
---|
148 | Timer aikalaskuri = new Timer(); |
---|
149 | aikalaskuri.Interval = 0.1; |
---|
150 | aikalaskuri.Trigger += LaskeAlaspain; |
---|
151 | aikalaskuri.Start(); |
---|
152 | |
---|
153 | Label aikaNaytto = new Label(); |
---|
154 | aikaNaytto.TextColor = Color.White; |
---|
155 | aikaNaytto.DecimalPlaces = 1; |
---|
156 | aikaNaytto.BindTo(AlaspainLaskuri); |
---|
157 | Add(aikaNaytto); |
---|
158 | } |
---|
159 | void LaskeAlaspain(Timer timer) |
---|
160 | { |
---|
161 | AlaspainLaskuri.Value -= 0.1; |
---|
162 | |
---|
163 | if (AlaspainLaskuri.Value <= 0) |
---|
164 | { |
---|
165 | MessageDisplay.Add("GAME OVER! YOU FAILED!"); |
---|
166 | timer.Stop(); |
---|
167 | MessageDisplay.TextColor = Color.Red; |
---|
168 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
169 | havioAani.Play(); |
---|
170 | } |
---|
171 | } |
---|
172 | |
---|
173 | |
---|
174 | } |
---|