1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Peli : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 500; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 2000; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | |
---|
17 | IntMeter laskuri; |
---|
18 | |
---|
19 | List<Label> Valikonkohdat; |
---|
20 | |
---|
21 | Image pelaajanKuva = LoadImage("Buddy"); |
---|
22 | Image kelloKuva = LoadImage("kello"); |
---|
23 | Image kukkaKuva = LoadImage("kukka"); |
---|
24 | Image haamu1Kuva = LoadImage("haamu1"); |
---|
25 | //Image taustaKuva = LoadImage("tahdet"); |
---|
26 | //Vector aloituspiste; |
---|
27 | |
---|
28 | public override void Begin() |
---|
29 | { |
---|
30 | aloitusvalikko(); |
---|
31 | } |
---|
32 | |
---|
33 | void luoKentta() |
---|
34 | { |
---|
35 | TileMap kentta = TileMap.FromFile("kentta1.txt"); |
---|
36 | kentta['-'] = lisaaTaso; |
---|
37 | kentta['_'] = lisaaTaso2; |
---|
38 | kentta['+'] = lisaaKello; |
---|
39 | kentta['Y'] = lisaaKukka; |
---|
40 | kentta['B'] = lisaaPelaaja; |
---|
41 | kentta['1'] = lisaaHaamu1; |
---|
42 | kentta['2'] = lisaaHaamu2; |
---|
43 | kentta.Insert(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
44 | Level.CreateBorders(); |
---|
45 | //Level.Background.Image = taustaKuva; |
---|
46 | //Level.Background.FitToLevel(); |
---|
47 | Level.Background.CreateStars(); |
---|
48 | |
---|
49 | } |
---|
50 | |
---|
51 | PhysicsObject lisaaTaso() |
---|
52 | { |
---|
53 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(3 * RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
54 | taso.Image = LoadImage("pilvi"); |
---|
55 | return taso; |
---|
56 | } |
---|
57 | |
---|
58 | PhysicsObject lisaaTaso2() |
---|
59 | { |
---|
60 | PhysicsObject taso2 = PhysicsObject.CreateStaticObject(3 * RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
61 | taso2.Image = LoadImage("ruoho"); |
---|
62 | return taso2; |
---|
63 | } |
---|
64 | |
---|
65 | PhysicsObject lisaaKello() |
---|
66 | { |
---|
67 | PhysicsObject kello = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
68 | kello.Image = kelloKuva; |
---|
69 | kello.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
70 | kello.Angle = RandomGen.NextAngle(); |
---|
71 | kello.Tag = "kello"; |
---|
72 | return kello; |
---|
73 | } |
---|
74 | |
---|
75 | PhysicsObject lisaaKukka() |
---|
76 | { |
---|
77 | PhysicsObject kukka = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
78 | kukka.Image = kukkaKuva; |
---|
79 | kukka.Tag = "kukka"; |
---|
80 | return kukka; |
---|
81 | } |
---|
82 | |
---|
83 | PlatformCharacter lisaaPelaaja() |
---|
84 | { |
---|
85 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(30, 40); |
---|
86 | pelaaja1.Mass = 6.0; |
---|
87 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
88 | AddCollisionHandler(pelaaja1, osuKelloon); |
---|
89 | AddCollisionHandler(pelaaja1, osuHaamuun); |
---|
90 | AddCollisionHandler(pelaaja1, osuKukkaan); |
---|
91 | |
---|
92 | return pelaaja1; |
---|
93 | } |
---|
94 | |
---|
95 | PhysicsObject lisaaHaamu1() |
---|
96 | { |
---|
97 | PhysicsObject haamu1 = new PhysicsObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
98 | haamu1.Image = LoadImage("haamu3"); |
---|
99 | haamu1.Tag = "haamu"; |
---|
100 | haamu1.CanRotate = false; |
---|
101 | haamu1.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
102 | //haamu3.IgnoresGravity = true; |
---|
103 | Timer asetaAivot = new Timer(); |
---|
104 | asetaAivot.Tag = haamu1; |
---|
105 | asetaAivot.Trigger += asetaHaamulleAivot; |
---|
106 | asetaAivot.Interval = 1.5; |
---|
107 | asetaAivot.Start(); |
---|
108 | return haamu1; |
---|
109 | } |
---|
110 | |
---|
111 | PhysicsObject lisaaHaamu2() |
---|
112 | { |
---|
113 | PhysicsObject haamu2 = new PhysicsObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
114 | haamu2.Image = LoadImage("haamu4"); |
---|
115 | haamu2.Tag = "haamu"; |
---|
116 | haamu2.CanRotate = false; |
---|
117 | haamu2.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
118 | //haamu4.IgnoresGravity = true; |
---|
119 | Timer asetaAivot = new Timer(); |
---|
120 | asetaAivot.Tag = haamu2; |
---|
121 | asetaAivot.Trigger += asetaHaamulleAivot; |
---|
122 | asetaAivot.Interval = 2.0; |
---|
123 | asetaAivot.Start(); |
---|
124 | return haamu2; |
---|
125 | } |
---|
126 | |
---|
127 | void lisaaNappaimet() |
---|
128 | { |
---|
129 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
130 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, aloitusvalikko, "Päävalikkoon"); |
---|
131 | |
---|
132 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
133 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
134 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
135 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
136 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
137 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
138 | |
---|
139 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
140 | } |
---|
141 | |
---|
142 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
143 | { |
---|
144 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
145 | } |
---|
146 | |
---|
147 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
148 | { |
---|
149 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
150 | } |
---|
151 | |
---|
152 | IntMeter elamat() |
---|
153 | { |
---|
154 | laskuri = new IntMeter(3); |
---|
155 | Label naytto = new Label(70, 70); |
---|
156 | naytto.Text = "Elämät 3"; |
---|
157 | naytto.Size = new Vector(60, 60); |
---|
158 | naytto.X = Screen.Left + 60; |
---|
159 | naytto.Y = Screen.Top - 50; |
---|
160 | naytto.TextColor = Color.White; |
---|
161 | naytto.BindTo(laskuri); |
---|
162 | Add(naytto); |
---|
163 | return laskuri; |
---|
164 | |
---|
165 | |
---|
166 | } |
---|
167 | |
---|
168 | |
---|
169 | void osuKelloon(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject kohde) |
---|
170 | { |
---|
171 | if (kohde.Tag.ToString() == "kello") |
---|
172 | { |
---|
173 | kohde.Destroy(); |
---|
174 | } |
---|
175 | |
---|
176 | } |
---|
177 | |
---|
178 | void osuHaamuun(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject kohde) |
---|
179 | { |
---|
180 | if (kohde.Tag.ToString() == "haamu") |
---|
181 | { |
---|
182 | if (kohde.Top < pelaaja1.Position.Y) |
---|
183 | kohde.Destroy(); |
---|
184 | else |
---|
185 | { |
---|
186 | laskuri.Value--; |
---|
187 | Vector lento = hahmo.Position - kohde.Position; |
---|
188 | hahmo.Hit(1000*lento); |
---|
189 | } |
---|
190 | |
---|
191 | if ( laskuri.Value == 0) |
---|
192 | { |
---|
193 | hahmo.Destroy(); |
---|
194 | Label naytto = new Label(70, - 70); |
---|
195 | naytto.TextColor = Color.White; |
---|
196 | naytto.Text = "Hävisit."; |
---|
197 | |
---|
198 | Add(naytto); |
---|
199 | |
---|
200 | } |
---|
201 | } |
---|
202 | |
---|
203 | } |
---|
204 | |
---|
205 | void osuKukkaan (PhysicsObject pelaaja1, PhysicsObject kohde) |
---|
206 | { |
---|
207 | if (kohde.Tag.ToString() == "kukka") |
---|
208 | { |
---|
209 | Label apua = new Label(70, - 70); |
---|
210 | apua.TextColor = Color.White; |
---|
211 | apua.Text = "Auta"; |
---|
212 | Add(apua); |
---|
213 | } |
---|
214 | } |
---|
215 | |
---|
216 | void aloitusvalikko() |
---|
217 | { |
---|
218 | ClearAll(); |
---|
219 | Valikonkohdat = new List<Label>(); |
---|
220 | Level.Background.CreateGradient (Color.Orange, Color.White); |
---|
221 | |
---|
222 | Label kohta1 = new Label("Aloita peli"); |
---|
223 | kohta1.Position = new Vector(0, 50); |
---|
224 | Valikonkohdat.Add(kohta1); |
---|
225 | |
---|
226 | Label kohta2 = new Label("Lopeta"); |
---|
227 | kohta2.Position = new Vector(0, -40); |
---|
228 | Valikonkohdat.Add(kohta2); |
---|
229 | |
---|
230 | //Label kohta3 = new Label(""); |
---|
231 | //kohta3.Position = new Vector(0, 50); |
---|
232 | //Valikonkohdat.Add(kohta3); |
---|
233 | |
---|
234 | |
---|
235 | |
---|
236 | |
---|
237 | foreach (Label Valikonkohta in Valikonkohdat) |
---|
238 | Add(Valikonkohta); |
---|
239 | |
---|
240 | Mouse.ListenOn(kohta1, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, Aloita, null); |
---|
241 | Mouse.ListenOn(kohta2, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, Lopeta, null); |
---|
242 | |
---|
243 | Mouse.IsCursorVisible = true; |
---|
244 | Mouse.ListenMovement(1.0, ValikossaLiikkuminen, null); |
---|
245 | |
---|
246 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Lopeta, null); |
---|
247 | Keyboard.Listen(Key.Enter, ButtonState.Pressed, Aloita, null); |
---|
248 | |
---|
249 | } |
---|
250 | |
---|
251 | void ValikossaLiikkuminen(AnalogState hiirenTila) |
---|
252 | { |
---|
253 | foreach (Label kohta in Valikonkohdat) |
---|
254 | { |
---|
255 | if (Mouse.IsCursorOn(kohta)) |
---|
256 | { |
---|
257 | kohta.TextColor = Color.White; |
---|
258 | } |
---|
259 | else |
---|
260 | { |
---|
261 | kohta.TextColor = Color.Black; |
---|
262 | } |
---|
263 | } |
---|
264 | |
---|
265 | } |
---|
266 | |
---|
267 | void Lopeta() |
---|
268 | { |
---|
269 | Exit(); |
---|
270 | } |
---|
271 | |
---|
272 | void Aloita() |
---|
273 | { |
---|
274 | |
---|
275 | ClearAll(); |
---|
276 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
277 | |
---|
278 | luoKentta(); |
---|
279 | lisaaNappaimet(); |
---|
280 | elamat(); |
---|
281 | |
---|
282 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
283 | Camera.ZoomFactor = 2.0; |
---|
284 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
285 | |
---|
286 | |
---|
287 | } |
---|
288 | |
---|
289 | |
---|
290 | void asetaHaamulleAivot(Timer sender) |
---|
291 | { |
---|
292 | PathFollowerBrain aivot = new PathFollowerBrain(150); |
---|
293 | aivot.Path = new List<Vector>() { |
---|
294 | new Vector((sender.Tag as PhysicsObject).Position.X - 100, (sender.Tag as PhysicsObject).Position.Y), |
---|
295 | new Vector((sender.Tag as PhysicsObject).Position.X, (sender.Tag as PhysicsObject).Position.Y)}; |
---|
296 | aivot.Owner = (sender.Tag as PhysicsObject); |
---|
297 | aivot.Loop = true; |
---|
298 | aivot.Speed = 150; |
---|
299 | aivot.Active = true; |
---|
300 | sender.Stop(); |
---|
301 | } |
---|
302 | |
---|
303 | } |
---|