1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | using System.Collections.Generic; |
---|
9 | |
---|
10 | |
---|
11 | public class Peli : PhysicsGame |
---|
12 | |
---|
13 | { |
---|
14 | |
---|
15 | const double nopeus = 200; |
---|
16 | const double hyppyNopeus = 1000; |
---|
17 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
18 | |
---|
19 | PhysicsObject pelaaja1; |
---|
20 | |
---|
21 | Image pelaajanKuva = LoadImage("norsu"); |
---|
22 | |
---|
23 | Image pelaajanKuva3 = LoadImage("norsu3"); |
---|
24 | |
---|
25 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
26 | |
---|
27 | int tahtienmaara = 0; |
---|
28 | int mpainovoima = 5; |
---|
29 | int tasonro = 1; |
---|
30 | double aika = 30; |
---|
31 | |
---|
32 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
33 | |
---|
34 | |
---|
35 | |
---|
36 | DoubleMeter alaspainLaskuri; |
---|
37 | |
---|
38 | |
---|
39 | |
---|
40 | public override void Begin() |
---|
41 | { |
---|
42 | |
---|
43 | ClearAll(); |
---|
44 | tahtienmaara = 0; |
---|
45 | MessageDisplay.Add("Olet kerännyt " + tahtienmaara + " / 3 tähteä"); |
---|
46 | MessageDisplay.Add("Painovoiman muutoksia jäljellä " + mpainovoima); |
---|
47 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
48 | minne = "alas"; |
---|
49 | luoKentta(); |
---|
50 | lisaaNappaimet(); |
---|
51 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
52 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
53 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
54 | |
---|
55 | alaspainLaskuri = new DoubleMeter(aika); |
---|
56 | |
---|
57 | Timer aikaLaskuri = new Timer(); |
---|
58 | aikaLaskuri.Interval = 0.1; |
---|
59 | aikaLaskuri.Trigger += LaskeAlaspain; |
---|
60 | aikaLaskuri.Start(); |
---|
61 | |
---|
62 | Label aikaNaytto = new Label(); |
---|
63 | aikaNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
64 | aikaNaytto.DecimalPlaces = 1; |
---|
65 | aikaNaytto.BindTo(alaspainLaskuri); |
---|
66 | Add(aikaNaytto); |
---|
67 | } |
---|
68 | |
---|
69 | |
---|
70 | |
---|
71 | void uusialku() |
---|
72 | { |
---|
73 | ClearAll(); |
---|
74 | tahtienmaara = 0; |
---|
75 | MessageDisplay.Add("Olet kerännyt " + tahtienmaara + " / 3 tähteä"); |
---|
76 | MessageDisplay.Add("Painovoiman muutoksia jäljellä " + mpainovoima); |
---|
77 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
78 | minne = "alas"; |
---|
79 | luoKentta(); |
---|
80 | lisaaNappaimet(); |
---|
81 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
82 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
83 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
84 | |
---|
85 | Label aikaNaytto = new Label(); |
---|
86 | aikaNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
87 | aikaNaytto.DecimalPlaces = 1; |
---|
88 | aikaNaytto.BindTo(alaspainLaskuri); |
---|
89 | Add(aikaNaytto); |
---|
90 | } |
---|
91 | |
---|
92 | void LaskeAlaspain(Timer timer) |
---|
93 | { |
---|
94 | alaspainLaskuri.Value -= 0.1; |
---|
95 | |
---|
96 | |
---|
97 | if (alaspainLaskuri.Value <= 0) |
---|
98 | { |
---|
99 | MessageDisplay.Add("Aika loppui..."); |
---|
100 | timer.Stop(); |
---|
101 | |
---|
102 | // täydennä mitä tapahtuu, kun aika loppuu |
---|
103 | } |
---|
104 | } |
---|
105 | |
---|
106 | |
---|
107 | void luoKentta() |
---|
108 | { |
---|
109 | TileMap kentta = TileMap.FromFile("kentta1.txt"); |
---|
110 | kentta['#'] = lisaaTaso; |
---|
111 | kentta['*'] = lisaaTahti; |
---|
112 | kentta['N'] = lisaaPelaaja; |
---|
113 | kentta.Insert(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
114 | //Level.CreateBorders(); |
---|
115 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.LightGray); |
---|
116 | AddCollisionHandler(pelaaja1, osuTahteen); |
---|
117 | } |
---|
118 | |
---|
119 | PhysicsObject lisaaTaso() |
---|
120 | { |
---|
121 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
122 | taso.Color = Color.DarkGray; |
---|
123 | return taso; |
---|
124 | } |
---|
125 | |
---|
126 | PhysicsObject lisaaTahti() |
---|
127 | { |
---|
128 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
129 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
130 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
131 | return tahti; |
---|
132 | } |
---|
133 | |
---|
134 | PhysicsObject lisaaPelaaja() |
---|
135 | { |
---|
136 | pelaaja1 = new PhysicsObject(40, 40, Shape.Circle); |
---|
137 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
138 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
139 | pelaaja1.Restitution = 0.5; |
---|
140 | pelaaja1.CanRotate = false; |
---|
141 | return pelaaja1; |
---|
142 | } |
---|
143 | |
---|
144 | void lisaaNappaimet() |
---|
145 | { |
---|
146 | |
---|
147 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
148 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
149 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
150 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, painov, "Painovoiman muutos"); |
---|
151 | Keyboard.Listen(Key.Enter, ButtonState.Pressed, ulosruudusta, "Aloita taso alusta"); |
---|
152 | |
---|
153 | //ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
154 | //ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
155 | //ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
156 | //ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
157 | } |
---|
158 | |
---|
159 | void liikuta(PhysicsObject hahmo, double nopeus) |
---|
160 | { |
---|
161 | //hahmo.Walk(nopeus); |
---|
162 | |
---|
163 | if (hahmo.Velocity.Magnitude < 200) |
---|
164 | { |
---|
165 | hahmo.Hit(new Vector(nopeus, 0)); |
---|
166 | } |
---|
167 | |
---|
168 | } |
---|
169 | void ulosruudusta() |
---|
170 | { |
---|
171 | alaspainLaskuri.Value -= 10; |
---|
172 | if (tasonro == 1) |
---|
173 | { |
---|
174 | uusialku(); |
---|
175 | } |
---|
176 | if (tasonro == 2) |
---|
177 | { |
---|
178 | taso2(); |
---|
179 | } |
---|
180 | if (tasonro == 3) |
---|
181 | { |
---|
182 | taso3(); |
---|
183 | } |
---|
184 | if (tasonro == 4) |
---|
185 | { |
---|
186 | taso4(); |
---|
187 | } |
---|
188 | |
---|
189 | } |
---|
190 | |
---|
191 | |
---|
192 | |
---|
193 | |
---|
194 | |
---|
195 | |
---|
196 | |
---|
197 | void osuTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject kohde) |
---|
198 | { |
---|
199 | if (kohde.Tag.ToString() == "tahti") |
---|
200 | { |
---|
201 | maaliAani.Play(); |
---|
202 | tahtienmaara++; |
---|
203 | MessageDisplay.Add("Olet kerännyt " + tahtienmaara + " / 3 tähteä"); |
---|
204 | alaspainLaskuri.Value += 10; |
---|
205 | kohde.Destroy(); |
---|
206 | if (tahtienmaara == 3) |
---|
207 | { |
---|
208 | MessageDisplay.Add("Selvisit tason!!! "); |
---|
209 | aika = alaspainLaskuri.Value; |
---|
210 | alaspainLaskuri.Value += 11.5; |
---|
211 | if (tasonro == 1) |
---|
212 | { |
---|
213 | Timer.SingleShot(1.5, taso2); |
---|
214 | } |
---|
215 | if (tasonro == 2) |
---|
216 | { |
---|
217 | Timer.SingleShot(1.5, taso3); |
---|
218 | } |
---|
219 | if (tasonro == 3) |
---|
220 | { |
---|
221 | Timer.SingleShot(1.5, taso4); |
---|
222 | } |
---|
223 | |
---|
224 | tasonro++; |
---|
225 | } |
---|
226 | } |
---|
227 | } |
---|
228 | |
---|
229 | |
---|
230 | void painov() |
---|
231 | { |
---|
232 | if (mpainovoima > 0) |
---|
233 | { |
---|
234 | mpainovoima--; |
---|
235 | MessageDisplay.Add("Painovoiman muutoksia jäljellä " + mpainovoima); |
---|
236 | if (minne == "alas") |
---|
237 | { |
---|
238 | Gravity = new Vector(0, 0); |
---|
239 | Gravity = new Vector(0, 1000); |
---|
240 | minne = "ylös"; |
---|
241 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva3; |
---|
242 | |
---|
243 | } |
---|
244 | else if (minne == "ylös") |
---|
245 | { |
---|
246 | Gravity = new Vector(0, 0); |
---|
247 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
248 | minne = "alas"; |
---|
249 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
250 | |
---|
251 | } |
---|
252 | } |
---|
253 | } |
---|
254 | |
---|
255 | |
---|
256 | |
---|
257 | |
---|
258 | |
---|
259 | void taso2() |
---|
260 | { |
---|
261 | |
---|
262 | ClearAll(); |
---|
263 | MessageDisplay.TextColor = Color.Black; |
---|
264 | tahtienmaara = 0; |
---|
265 | mpainovoima = 5; |
---|
266 | TileMap kentta = TileMap.FromFile("kentta2.txt"); |
---|
267 | kentta['#'] = lisaaTaso; |
---|
268 | kentta['*'] = lisaaTahti; |
---|
269 | kentta['N'] = lisaaPelaaja; |
---|
270 | kentta.Insert(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
271 | //Level.CreateBorders(); |
---|
272 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.LightGray); |
---|
273 | |
---|
274 | MessageDisplay.Add("Olet kerännyt " + tahtienmaara + " / 3 tähteä"); |
---|
275 | MessageDisplay.Add("Painovoiman muutoksia jäljellä " + mpainovoima); |
---|
276 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
277 | minne = "alas"; |
---|
278 | lisaaNappaimet(); |
---|
279 | AddCollisionHandler(pelaaja1, osuTahteen); |
---|
280 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
281 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
282 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
283 | |
---|
284 | Label aikaNaytto = new Label(); |
---|
285 | aikaNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
286 | aikaNaytto.DecimalPlaces = 1; |
---|
287 | aikaNaytto.BindTo(alaspainLaskuri); |
---|
288 | Add(aikaNaytto); |
---|
289 | |
---|
290 | |
---|
291 | |
---|
292 | |
---|
293 | } |
---|
294 | |
---|
295 | |
---|
296 | void taso3() |
---|
297 | { |
---|
298 | |
---|
299 | ClearAll(); |
---|
300 | |
---|
301 | tahtienmaara = 0; |
---|
302 | mpainovoima = 6; |
---|
303 | TileMap kentta = TileMap.FromFile("kentta3.txt"); |
---|
304 | kentta['#'] = lisaaTaso; |
---|
305 | kentta['*'] = lisaaTahti; |
---|
306 | kentta['N'] = lisaaPelaaja; |
---|
307 | kentta.Insert(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
308 | //Level.CreateBorders(); |
---|
309 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.LightGray); |
---|
310 | MessageDisplay.Add("Olet kerännyt " + tahtienmaara + " / 3 tähteä"); |
---|
311 | MessageDisplay.Add("Painovoiman muutoksia jäljellä " + mpainovoima); |
---|
312 | lisaaNappaimet(); |
---|
313 | AddCollisionHandler(pelaaja1, osuTahteen); |
---|
314 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
315 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
316 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
317 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
318 | minne = "alas"; |
---|
319 | Label aikaNaytto = new Label(); |
---|
320 | aikaNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
321 | aikaNaytto.DecimalPlaces = 1; |
---|
322 | aikaNaytto.BindTo(alaspainLaskuri); |
---|
323 | Add(aikaNaytto); |
---|
324 | |
---|
325 | } |
---|
326 | |
---|
327 | void taso4() |
---|
328 | { |
---|
329 | |
---|
330 | ClearAll(); |
---|
331 | |
---|
332 | tahtienmaara = 0; |
---|
333 | mpainovoima = 6; |
---|
334 | TileMap kentta = TileMap.FromFile("kentta4.txt"); |
---|
335 | kentta['#'] = lisaaTaso; |
---|
336 | kentta['*'] = lisaaTahti; |
---|
337 | kentta['N'] = lisaaPelaaja; |
---|
338 | kentta.Insert(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
339 | //Level.CreateBorders(); |
---|
340 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.LightGray); |
---|
341 | MessageDisplay.Add("Olet kerännyt " + tahtienmaara + " / 3 tähteä"); |
---|
342 | MessageDisplay.Add("Painovoiman muutoksia jäljellä " + mpainovoima); |
---|
343 | lisaaNappaimet(); |
---|
344 | AddCollisionHandler(pelaaja1, osuTahteen); |
---|
345 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
346 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
347 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
348 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
349 | minne = "alas"; |
---|
350 | Label aikaNaytto = new Label(); |
---|
351 | aikaNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
352 | aikaNaytto.DecimalPlaces = 1; |
---|
353 | aikaNaytto.BindTo(alaspainLaskuri); |
---|
354 | Add(aikaNaytto); |
---|
355 | |
---|
356 | } |
---|
357 | public string minne { get; set; } |
---|
358 | |
---|
359 | public object taso { get; set; } |
---|
360 | |
---|
361 | protected override void Update(Time time) |
---|
362 | { |
---|
363 | |
---|
364 | if (pelaaja1.X < Level.Left || pelaaja1.X > Level.Right || pelaaja1.Y < Level.Bottom || pelaaja1.Y > Level.Top) |
---|
365 | { |
---|
366 | ulosruudusta(); |
---|
367 | } |
---|
368 | base.Update(time); |
---|
369 | } |
---|
370 | } |
---|