source: 2011/23/hejumunt/Pong/Pong/Pong/Peli.cs @ 1735

Revision 1735, 4.9 KB checked in by hejumunt, 9 years ago (diff)
Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9public class Peli : PhysicsGame
10{
11    Vector NopeusYlos = new Vector(0.0, 200.0);
12    Vector NopeusAlas = new Vector(0.0, -200.0);
13
14    PhysicsObject pallo;
15    PhysicsObject maila1;
16    PhysicsObject maila2;
17
18    PhysicsObject vasenReuna;
19    PhysicsObject oikeaReuna;
20
21    IntMeter pelaajan1Pisteet;
22    IntMeter pelaajan2Pisteet;
23
24    const double PALLON_NOPEUS_MINIMI = 300;
25
26
27    public override void Begin()
28    {
29        // TODO: Kirjoita ohjelmakoodisi tähän
30        LuoKentta();
31        AsetaOhjaimet();
32        LisaaLaskurit();
33        AloitaPeli();
34       
35    }
36    void LuoKentta()
37    {
38        pallo = new PhysicsObject(35.0, 35.0);
39        pallo.Shape = Shape.Circle;
40        pallo.Color = Color.Black;
41        pallo.X = 0.0;
42        pallo.Y = 0.0;
43        pallo.Restitution = 1.0;
44        Add(pallo);
45        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
46
47        maila1 = LuoMaila(Level.Left + 20.0, 0.0, Color.Black);
48        maila2 = LuoMaila(Level.Right - 20.0, 0.0, Color.Black);
49
50        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
51        vasenReuna.Restitution = 1.0;
52        vasenReuna.IsVisible = false;
53
54        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
55        oikeaReuna.Restitution = 1.0;
56        oikeaReuna.IsVisible = false;
57
58        PhysicsObject alaReuna = Level.CreateBottomBorder();
59        alaReuna.Restitution = 1.0;
60        alaReuna.IsVisible = false;
61
62        PhysicsObject yläReuna = Level.CreateTopBorder();
63        yläReuna.Restitution = 1.0;
64        yläReuna.IsVisible = false;
65
66        Level.BackgroundColor = Color.White;
67
68        Camera.ZoomToLevel();
69
70    }
71    void AloitaPeli()
72    {
73        Vector impulssi = new Vector(300.0, 0.0);
74        pallo.Hit(impulssi);
75    }
76    PhysicsObject LuoMaila(double x, double y, Color vari)
77    {
78        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
79        maila.Shape = Shape.Rectangle;
80        maila.X = x;
81        maila.Y = y;
82        maila.Color = vari;
83        maila.Restitution = 1.0;
84        Add(maila);
85
86        return maila;
87    }
88    void AsetaOhjaimet()
89    {
90        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa ylös", maila1, NopeusYlos);
91        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
92        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa alas", maila1, NopeusAlas);
93        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
94
95        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylös", maila2, NopeusYlos);
96        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
97        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa alas", maila2, NopeusAlas);
98        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
99
100        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
101        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
102
103
104    }
105    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
106    {
107        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Bottom < Level.Bottom))
108        {
109            maila.Velocity = Vector.Zero;
110            return;
111        }
112        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Top > Level.Top))
113        {
114            maila.Velocity = Vector.Zero;
115            return;
116        }
117
118        maila.Velocity = nopeus;
119    }
120    void LisaaLaskurit()
121    {
122        pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
123        pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
124    }
125    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
126    {
127        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
128        laskuri.MaxValue = 10;
129        Label naytto = new Label();
130        naytto.BindTo(laskuri);
131        naytto.X = x;
132        naytto.Y = y;
133        naytto.TextColor = Color.Black;
134        naytto.BorderColor = Level.BackgroundColor;
135        naytto.Color = Level.BackgroundColor;
136        Add(naytto);
137        return laskuri;
138    }
139    void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
140    {
141        if (kohde == oikeaReuna)
142        {
143            pelaajan1Pisteet.Value += 1;
144        }
145        else if (kohde == vasenReuna)
146        {
147            pelaajan2Pisteet.Value += 1;
148        }
149    }
150    protected override void Update(Time time)
151    {
152        if (pallo != null && Math.Abs(pallo.Velocity.X) < PALLON_NOPEUS_MINIMI)
153        {
154            pallo.Velocity = new Vector(pallo.Velocity.X * 1.1, pallo.Velocity.Y);
155        }
156
157        base.Update(time);
158    }
159}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.