1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.Widgets; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Effects; |
---|
6 | using System.Collections.Generic; |
---|
7 | |
---|
8 | |
---|
9 | public class Tankkipeli : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | PhysicsObject vasenReuna; |
---|
12 | PhysicsObject alaReuna; |
---|
13 | IntMeter kenttaLaskuri; |
---|
14 | Tank tankki; |
---|
15 | Tank tankki2; |
---|
16 | PlasmaCannon plazma; |
---|
17 | List<Label> valikonKohdat; |
---|
18 | const int ruudunLeveys = 50; |
---|
19 | const int ruudunKorkeus = 50; |
---|
20 | DoubleMeter voimaMittari; |
---|
21 | |
---|
22 | |
---|
23 | |
---|
24 | protected override void Begin() |
---|
25 | { |
---|
26 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
27 | IsFullScreen = true; |
---|
28 | Valikko(); |
---|
29 | voimaMittari = new DoubleMeter(10); |
---|
30 | voimaMittari.MaxValue = 10; |
---|
31 | BarGauge voimaPalkki = new BarGauge(20, 150); |
---|
32 | voimaPalkki.BindTo(voimaMittari); |
---|
33 | Add(voimaPalkki); |
---|
34 | |
---|
35 | voimaPalkki.X = (0.8 * Screen.RightSafe); |
---|
36 | voimaPalkki.Y = (0.8 * Screen.TopSafe); |
---|
37 | voimaPalkki.BarColor = Color.Green; |
---|
38 | voimaPalkki.BorderColor = Color.White; |
---|
39 | voimaPalkki.Angle = Angle.Degrees(90); |
---|
40 | |
---|
41 | // Kun voima loppuu, kutsutaan VoimaLoppui-aliohjelmaa |
---|
42 | voimaMittari.LowerLimit += VoimaLoppui; |
---|
43 | |
---|
44 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, VahennaVoimia, "Vähennä pelaajan voimia"); |
---|
45 | } |
---|
46 | |
---|
47 | void Valikko() |
---|
48 | { |
---|
49 | ClearAll(); |
---|
50 | valikonKohdat = new List<Label>(); |
---|
51 | |
---|
52 | Label kohta1 = new Label("Aloita peli"); |
---|
53 | kohta1.Position = new Vector(0, 40); |
---|
54 | valikonKohdat.Add(kohta1); |
---|
55 | |
---|
56 | Label kohta2 = new Label("Lopeta peli"); |
---|
57 | kohta2.Position = new Vector(0, -40); |
---|
58 | valikonKohdat.Add(kohta2); |
---|
59 | |
---|
60 | foreach (Label valikonKohta in valikonKohdat) |
---|
61 | { |
---|
62 | Add(valikonKohta); |
---|
63 | } |
---|
64 | |
---|
65 | Mouse.ListenOn(kohta1, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, AloitaPeli, null); |
---|
66 | Mouse.ListenOn(kohta2, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, Lopeta, null); |
---|
67 | |
---|
68 | Mouse.IsCursorVisible = true; |
---|
69 | Mouse.ListenMovement(1.0, ValikossaLiikkuminen, null); |
---|
70 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Lopeta, ""); |
---|
71 | } |
---|
72 | |
---|
73 | void VahennaVoimia() |
---|
74 | { |
---|
75 | voimaMittari.Value--; |
---|
76 | } |
---|
77 | |
---|
78 | void VoimaLoppui(double mittarinArvo) |
---|
79 | { |
---|
80 | MessageDisplay.Add("Voimat loppuivat, voi voi."); |
---|
81 | } |
---|
82 | |
---|
83 | |
---|
84 | void ValikossaLiikkuminen(AnalogState hiirenTila) |
---|
85 | { |
---|
86 | foreach (Label kohta in valikonKohdat) |
---|
87 | { |
---|
88 | if (Mouse.IsCursorOn(kohta)) |
---|
89 | { |
---|
90 | kohta.TextColor = Color.Red; |
---|
91 | } |
---|
92 | else |
---|
93 | { |
---|
94 | kohta.TextColor = Color.White; |
---|
95 | } |
---|
96 | |
---|
97 | } |
---|
98 | } |
---|
99 | |
---|
100 | void AloitaPeli() |
---|
101 | { |
---|
102 | ClearAll(); |
---|
103 | SeuraavaKentta(1); |
---|
104 | AsetaOhjaimet(); |
---|
105 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Valikko, "Palaa valikkoon"); |
---|
106 | } |
---|
107 | |
---|
108 | void Lopeta() |
---|
109 | { |
---|
110 | Exit(); |
---|
111 | } |
---|
112 | |
---|
113 | |
---|
114 | void LuoKentta1() |
---|
115 | { |
---|
116 | Shape muoto = Shapes.FromImage(LoadImage("TankkiKenttä1")); |
---|
117 | PhysicsObject maasto = PhysicsObject.CreateStaticObject(Level.Width, 300, muoto); |
---|
118 | GameObject maastokuva = new GameObject(Level.Width, -300); |
---|
119 | maastokuva.Image = LoadImage("TankkiKenttä1"); |
---|
120 | maasto.Add(maastokuva); |
---|
121 | Add(maasto); |
---|
122 | maasto.Y = 800; |
---|
123 | } |
---|
124 | |
---|
125 | void LuoKentta2() |
---|
126 | { |
---|
127 | Level.CreateGround(10, 100, 20, LoadImage("TankkiKenttä2")); |
---|
128 | } |
---|
129 | |
---|
130 | void LuoKentta3() |
---|
131 | { |
---|
132 | Level.CreateGround(10, 100, 20, LoadImage("TankkiKenttä3")); |
---|
133 | } |
---|
134 | |
---|
135 | void TankkiTormasi(PhysicsObject kissa, PhysicsObject kohde) |
---|
136 | { |
---|
137 | if (kohde == vasenReuna) |
---|
138 | { |
---|
139 | kenttaLaskuri.Value++; |
---|
140 | SeuraavaKentta(kenttaLaskuri.Value); |
---|
141 | } |
---|
142 | if (kohde == alaReuna) |
---|
143 | { |
---|
144 | SeuraavaKentta(kenttaLaskuri.Value); |
---|
145 | } |
---|
146 | |
---|
147 | } |
---|
148 | |
---|
149 | |
---|
150 | |
---|
151 | void LuoTankki() |
---|
152 | { |
---|
153 | tankki = new Tank(100, 50); |
---|
154 | tankki.Y = Level.Bottom + 50; |
---|
155 | Add(tankki); |
---|
156 | |
---|
157 | tankki.Cannon.Power.Value = 1000; |
---|
158 | tankki.Cannon.CannonBallCollision = KuulaOsuu; |
---|
159 | |
---|
160 | plazma = new PlasmaCannon(25, 15); |
---|
161 | tankki.Add(plazma); |
---|
162 | |
---|
163 | // tankki.Add(gannon); |
---|
164 | |
---|
165 | tankki2 = new Tank(100, 50); |
---|
166 | tankki2.Y = Level.Bottom + 50; |
---|
167 | tankki2.X += 70; |
---|
168 | Add(tankki2); |
---|
169 | |
---|
170 | tankki2.Cannon.Power.Value = 1000; |
---|
171 | tankki2.Cannon.CannonBallCollision = KuulaOsuu; |
---|
172 | } |
---|
173 | |
---|
174 | void AsetaOhjaimet() |
---|
175 | { |
---|
176 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu"); |
---|
177 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
178 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Aja, "Liiku vasemmalle", tankki, 1.0); |
---|
179 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Aja, "Liiku oikealle", tankki, -1.0); |
---|
180 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Down, KaannaPutkea, "Käännä putkea vastapäivään", tankki, Angle.Degrees(1)); |
---|
181 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, KaannaPutkea, "Käännä putkea myötäpäivään", tankki, Angle.Degrees(-1)); |
---|
182 | Keyboard.Listen(Key.LeftControl, ButtonState.Down, Laukaus, "Ammu"); |
---|
183 | |
---|
184 | |
---|
185 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu"); |
---|
186 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
187 | Keyboard.Listen(Key.J, ButtonState.Down, Aja, "Liiku vasemmalle", tankki2, 1.0); |
---|
188 | Keyboard.Listen(Key.L, ButtonState.Down, Aja, "Liiku oikealle", tankki2, -1.0); |
---|
189 | Keyboard.Listen(Key.I, ButtonState.Down, KaannaPutkea, "Käännä putkea vastapäivään", tankki2, Angle.Degrees(1)); |
---|
190 | Keyboard.Listen(Key.K, ButtonState.Down, KaannaPutkea, "Käännä putkea myötäpäivään", tankki2, Angle.Degrees(-1)); |
---|
191 | Keyboard.Listen(Key.RightControl, ButtonState.Down, Laukaus2, "Ammu"); |
---|
192 | } |
---|
193 | |
---|
194 | |
---|
195 | |
---|
196 | void Aja(Tank t, double vaanto) |
---|
197 | { |
---|
198 | t.Accelerate(vaanto); |
---|
199 | } |
---|
200 | void KaannaPutkea(Tank t, Angle kaanto) |
---|
201 | { |
---|
202 | t.Cannon.Angle += kaanto; |
---|
203 | } |
---|
204 | |
---|
205 | void KuulaOsuu(PhysicsObject kuula, PhysicsObject toinen) |
---|
206 | { |
---|
207 | kuula.Destroy(); |
---|
208 | Explosion rajahdys = new Explosion(40); |
---|
209 | rajahdys.Position = kuula.Position; |
---|
210 | Add(rajahdys); |
---|
211 | } |
---|
212 | |
---|
213 | |
---|
214 | void Laukaus() |
---|
215 | { |
---|
216 | plazma.Shoot(); |
---|
217 | |
---|
218 | plazma.Use(); |
---|
219 | |
---|
220 | tankki.Cannon.Power.Value = 20000; |
---|
221 | tankki.Cannon.Use(); |
---|
222 | } |
---|
223 | |
---|
224 | void Laukaus2() |
---|
225 | { |
---|
226 | plazma.Shoot(); |
---|
227 | |
---|
228 | plazma.Use(); |
---|
229 | |
---|
230 | tankki2.Cannon.Power.Value = 20000; |
---|
231 | tankki2.Cannon.Use(); |
---|
232 | } |
---|
233 | |
---|
234 | void SeuraavaKentta(int kentanNro) |
---|
235 | { |
---|
236 | ClearAll(); |
---|
237 | |
---|
238 | kenttaLaskuri = new IntMeter(kentanNro); |
---|
239 | |
---|
240 | vasenReuna = Level.CreateLeftBorder(); |
---|
241 | Level.CreateRightBorder(); |
---|
242 | alaReuna = Level.CreateBottomBorder(); |
---|
243 | Level.CreateTopBorder(); |
---|
244 | |
---|
245 | if (kenttaLaskuri.Value == 1) LuoKentta1(); |
---|
246 | else if (kenttaLaskuri.Value == 2) LuoKentta2(); |
---|
247 | else if (kenttaLaskuri.Value == 3) LuoKentta3(); |
---|
248 | else if (kenttaLaskuri.Value > 3) Exit(); |
---|
249 | |
---|
250 | Gravity = new Vector(1.0, -400); |
---|
251 | LuoTankki(); |
---|
252 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
253 | |
---|
254 | } |
---|
255 | |
---|
256 | |
---|
257 | } |
---|