source: 2010/31/vinekova/Pong/Peli.cs @ 1546

Revision 1546, 5.4 KB checked in by paaaanro, 11 years ago (diff)
Line 
1using System;
2using Jypeli;
3using Jypeli.Widgets;
4using Jypeli.Assets;
5
6public class Peli : PhysicsGame
7{
8    Vector nopeusYlos = new Vector(0, 200);
9    Vector nopeusAlas = new Vector(0, -200);
10
11    PhysicsObject pallo;
12    PhysicsObject maila1;
13    PhysicsObject maila2;
14
15    PhysicsObject vasenReuna;
16    PhysicsObject oikeaReuna;
17
18    IntMeter pelaajan1Pisteet;
19    IntMeter pelaajan2Pisteet;
20
21    protected override void Begin()
22    {
23        LuoKentta();
24        AsetaOhjaimet();
25        LisaaLaskurit();
26        AloitaPeli();
27    }
28
29    void LuoKentta()
30    {
31        pallo = new PhysicsObject(40.0, 40.0);
32        pallo.Shape = Shapes.Circle;
33        pallo.X = 0.0;
34        pallo.Y = 0.0;
35        pallo.Restitution = 9.0;
36        Add(pallo);
37        Vector impulssi = new Vector(1.0, 0.0);
38        pallo.Hit(impulssi);
39
40        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
41
42        maila1 = LuoMaila(Level.Left + 20.0, 0.0);
43        maila2 = LuoMaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
44
45        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
46        vasenReuna.Restitution = 1.0;
47        vasenReuna.IsVisible = false;
48        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
49        oikeaReuna.Restitution = 1.0;
50        oikeaReuna.IsVisible = false;
51        PhysicsObject ylaReuna = Level.CreateTopBorder();
52        ylaReuna.Restitution = 1.0;
53        ylaReuna.IsVisible = false;
54        PhysicsObject alaReuna = Level.CreateBottomBorder();
55        alaReuna.Restitution = 1.0;
56        alaReuna.IsVisible = false;
57
58        Level.BackgroundColor = Color.DarkViolet;
59        Camera.ZoomToLevel();
60    }
61
62    PhysicsObject LuoMaila(double x, double y)
63    {
64        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(40.0, 120.0);
65        maila.Shape = Shapes.Rectangle;
66        maila.X = x;
67        maila.Y = y;
68        maila.Restitution = 1.0;
69        Add(maila);
70        return maila;
71    }
72
73    void LisaaLaskurit()
74    {
75        pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
76        pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
77    }
78
79    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
80    {
81        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
82        laskuri.MaxValue = 10;
83        Label naytto = new Label();
84        naytto.BindTo(laskuri);
85        naytto.X = x;
86        naytto.Y = y;
87        naytto.TextColor = Color.White;
88        Add(naytto);
89        return laskuri;
90    }
91
92    void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
93    {
94        if (kohde == oikeaReuna)
95        {
96            pelaajan1Pisteet.Value += 1;
97        }
98        else if (kohde == vasenReuna)
99        {
100            pelaajan2Pisteet.Value += 1;
101        }
102    }
103
104    void AloitaPeli()
105    {
106        Vector impulssi = new Vector(500.0, 0.0);
107        pallo.Hit(impulssi);
108    }
109
110    void AsetaOhjaimet()
111    {
112        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
113        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
114        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
115        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
116
117        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
118        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
119        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
120        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
121
122        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
123        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
124
125        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
126        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
127        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
128        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
129
130        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
131        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
132        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
133        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
134
135        ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
136        ControllerTwo.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
137    }
138
139    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
140    {
141        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Bottom < Level.Bottom))
142        {
143            maila.Velocity = Vector.Zero;
144            return;
145        }
146        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Top > Level.Top))
147        {
148            maila.Velocity = Vector.Zero;
149            return;
150        }
151
152        maila.Velocity = nopeus;
153    }
154}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.