source: 2010/31/vinekova/Pong/Peli.cs @ 1519

Revision 1519, 5.4 KB checked in by paaaanro, 11 years ago (diff)

Ping Pong- peli.

Line 
1using System;
2using Jypeli;
3using Jypeli.Widgets;
4using Jypeli.Assets;
5
6public class Peli : PhysicsGame
7{
8    Vector nopeusYlos = new Vector(0, 200);
9    Vector nopeusAlas = new Vector(0, -200);
10
11    PhysicsObject pallo;
12    PhysicsObject maila1;
13    PhysicsObject maila2;
14
15    PhysicsObject vasenReuna;
16    PhysicsObject oikeaReuna;
17
18    IntMeter pelaajan1Pisteet;
19    IntMeter pelaajan2Pisteet;
20
21    protected override void Begin()
22    {
23        LuoKentta();
24        AsetaOhjaimet();
25        LisaaLaskurit();
26        AloitaPeli();
27    }
28
29    void LuoKentta()
30    {
31        pallo = new PhysicsObject(40.0, 40.0);
32        pallo.Shape = Shapes.Circle;
33        pallo.X = -200.0;
34        pallo.Y = 0.0;
35        pallo.Restitution = 1.0;
36        Add(pallo);
37        Vector impulssi = new Vector(1.0, 0.0);
38        pallo.Hit(impulssi);
39
40        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
41
42        maila1 = LuoMaila(Level.Left + 20.0, 0.0);
43        maila2 = LuoMaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
44
45        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
46        vasenReuna.Restitution = 1.0;
47        vasenReuna.IsVisible = false;
48        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
49        oikeaReuna.Restitution = 1.0;
50        oikeaReuna.IsVisible = false;
51        PhysicsObject ylaReuna = Level.CreateTopBorder();
52        ylaReuna.Restitution = 1.0;
53        ylaReuna.IsVisible = false;
54        PhysicsObject alaReuna = Level.CreateBottomBorder();
55        alaReuna.Restitution = 1.0;
56        alaReuna.IsVisible = false;
57
58        Level.BackgroundColor = Color.Black;
59
60        Camera.ZoomToLevel();
61    }
62
63    PhysicsObject LuoMaila(double x, double y)
64    {
65        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
66        maila.Shape = Shapes.Rectangle;
67        maila.X = x;
68        maila.Y = y;
69        maila.Restitution = 1.0;
70        Add(maila);
71        return maila;
72    }
73
74    void LisaaLaskurit()
75    {
76        pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
77        pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
78    }
79
80    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
81    {
82        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
83        laskuri.MaxValue = 10;
84        Label naytto = new Label();
85        naytto.BindTo(laskuri);
86        naytto.X = x;
87        naytto.Y = y;
88        naytto.TextColor = Color.White;
89        Add(naytto);
90        return laskuri;
91    }
92
93    void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
94    {
95        if (kohde == oikeaReuna)
96        {
97            pelaajan1Pisteet.Value += 1;
98        }
99        else if (kohde == vasenReuna)
100        {
101            pelaajan2Pisteet.Value += 1;
102        }
103    }
104
105    void AloitaPeli()
106    {
107        Vector impulssi = new Vector(500.0, 0.0);
108        pallo.Hit(impulssi);
109    }
110
111    void AsetaOhjaimet()
112    {
113        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
114        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
115        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
116        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
117
118        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
119        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
120        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
121        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
122
123        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
124        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
125
126        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
127        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
128        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
129        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
130
131        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
132        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
133        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
134        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
135
136        ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
137        ControllerTwo.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
138    }
139
140    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
141    {
142        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Bottom < Level.Bottom))
143        {
144            maila.Velocity = Vector.Zero;
145            return;
146        }
147        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Top > Level.Top))
148        {
149            maila.Velocity = Vector.Zero;
150            return;
151        }
152
153        maila.Velocity = nopeus;
154    }
155}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.