source: 2010/31/rimapuha/Pong/Peli.cs @ 1514

Revision 1514, 5.3 KB checked in by paaaanro, 11 years ago (diff)

Tein Pong pelin.

Line 
1using System;
2using Jypeli;
3using Jypeli.Widgets;
4
5public class Peli : PhysicsGame
6{
7    Vector nopeusYlos = new Vector(0, 400);
8    Vector nopeusAlas = new Vector(0, -400);
9
10    PhysicsObject pallo;
11    PhysicsObject maila1;
12    PhysicsObject maila2;
13
14    PhysicsObject vasenReuna;
15    PhysicsObject oikeaReuna;
16
17    IntMeter pelaajan1Pisteet;
18    IntMeter pelaajan2Pisteet;
19
20    protected override void Begin()
21    {
22        LuoKentta();
23        AsetaOhjaimet();
24        LisaaLaskurit();
25        AloitaPeli();
26    }
27
28    void LuoKentta()
29    {
30        pallo = new PhysicsObject(36.0, 37.0);
31        pallo.Shape = Shapes.Circle;
32        pallo.X = -200.0;
33        pallo.Y = 0.0;
34        pallo.Restitution = 1.0;
35        Add(pallo);
36        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
37
38        maila1 = LuoMaila(Level.Left + 20.0, 0.0);
39        maila2 = LuoMaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
40
41        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
42        vasenReuna.Restitution = 1.0;
43        vasenReuna.IsVisible = false;
44        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
45        oikeaReuna.Restitution = 1.0;
46        oikeaReuna.IsVisible = false;
47        PhysicsObject ylaReuna = Level.CreateTopBorder();
48        ylaReuna.Restitution = 1.0;
49        ylaReuna.IsVisible = false;
50        PhysicsObject alaReuna = Level.CreateBottomBorder();
51        alaReuna.Restitution = 1.0;
52        alaReuna.IsVisible = false;
53
54        Level.BackgroundColor = Color.Black;
55
56        Camera.ZoomToLevel();
57    }
58
59    PhysicsObject LuoMaila(double x, double y)
60    {
61        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
62        maila.Shape = Shapes.Rectangle;
63        maila.X = x;
64        maila.Y = y;
65        maila.Restitution = 1.0;
66        Add(maila);
67        return maila;
68    }
69
70    void LisaaLaskurit()
71    {
72        pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
73        pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
74    }
75
76    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
77    {
78        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
79        laskuri.MaxValue = 10;
80        Label naytto = new Label();
81        naytto.BindTo(laskuri);
82        naytto.X = x;
83        naytto.Y = y;
84        naytto.TextColor = Color.White;
85        Add(naytto);
86        return laskuri;
87    }
88
89    void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
90    {
91        if (kohde == oikeaReuna)
92        {
93            pelaajan1Pisteet.Value += 1;
94        }
95        else if (kohde == vasenReuna)
96        {
97            pelaajan2Pisteet.Value += 1;
98        }
99    }
100
101    void AloitaPeli()
102    {
103        Vector impulssi = new Vector(500.0, 0.0);
104        pallo.Hit(impulssi);
105    }
106
107    void AsetaOhjaimet()
108    {
109        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
110        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
111        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
112        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
113
114        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
115        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
116        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
117        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
118
119        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
120        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
121
122        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
123        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
124        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
125        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
126
127        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
128        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
129        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
130        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
131
132        ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
133        ControllerTwo.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
134    }
135
136    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
137    {
138        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Bottom < Level.Bottom))
139        {
140            maila.Velocity = Vector.Zero;
141            return;
142        }
143        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Top > Level.Top))
144        {
145            maila.Velocity = Vector.Zero;
146            return;
147        }
148
149        maila.Velocity = nopeus;
150    }
151}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.