1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.Widgets; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Physics2DDotNet.Ignorers; |
---|
6 | using System.Collections.Generic; |
---|
7 | |
---|
8 | public class Tankkipeli : PhysicsGame |
---|
9 | { |
---|
10 | List<Label> valikonKohdat; |
---|
11 | |
---|
12 | |
---|
13 | |
---|
14 | Tank tankki; |
---|
15 | Tank tankki2; |
---|
16 | double voima; |
---|
17 | |
---|
18 | DoubleMeter voimaMittari; |
---|
19 | |
---|
20 | DoubleMeter voimaMittari2; |
---|
21 | |
---|
22 | protected override void Begin() |
---|
23 | { |
---|
24 | Valikko(); |
---|
25 | } |
---|
26 | |
---|
27 | void Valikko() |
---|
28 | { |
---|
29 | ClearAll(); |
---|
30 | valikonKohdat = new List<Label>(); |
---|
31 | |
---|
32 | Label kohta1 = new Label("AloitaMoninpeli"); |
---|
33 | kohta1.Position = new Vector(0, 40); |
---|
34 | valikonKohdat.Add(kohta1); |
---|
35 | |
---|
36 | Label kohta2 = new Label("Lopeta"); |
---|
37 | kohta2.Position = new Vector(0, -40); |
---|
38 | valikonKohdat.Add(kohta2); |
---|
39 | |
---|
40 | foreach (Label valikonKohta in valikonKohdat) |
---|
41 | { |
---|
42 | Add(valikonKohta); |
---|
43 | } |
---|
44 | |
---|
45 | Mouse.ListenOn(kohta1, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, AloitaMoninpeli, null); |
---|
46 | Mouse.ListenOn(kohta2, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, Lopeta, null); |
---|
47 | |
---|
48 | Mouse.IsCursorVisible = true; |
---|
49 | Mouse.ListenMovement(1.0, ValikossaLiikkuminen, null); |
---|
50 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Lopeta, ""); |
---|
51 | } |
---|
52 | |
---|
53 | void ValikossaLiikkuminen(AnalogState hiirenTila) |
---|
54 | { |
---|
55 | foreach (Label kohta in valikonKohdat) |
---|
56 | { |
---|
57 | if (Mouse.IsCursorOn(kohta)) |
---|
58 | { |
---|
59 | kohta.TextColor = Color.Red; |
---|
60 | } |
---|
61 | else |
---|
62 | { |
---|
63 | kohta.TextColor = Color.Black; |
---|
64 | } |
---|
65 | } |
---|
66 | } |
---|
67 | |
---|
68 | void AloitaMoninpeli() |
---|
69 | { |
---|
70 | ClearAll(); |
---|
71 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Valikko, "Palaa valikkoon"); |
---|
72 | Aloitapeli(); |
---|
73 | } |
---|
74 | |
---|
75 | void Lopeta() |
---|
76 | { |
---|
77 | Exit(); |
---|
78 | } |
---|
79 | |
---|
80 | void LuoKentta() |
---|
81 | { |
---|
82 | Gravity = new Vector(0, -400); |
---|
83 | Level.CreateBorders(); |
---|
84 | LuoTankki(); |
---|
85 | Luotankki2(); |
---|
86 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
87 | Level.CreateGround(100, 250, 20, 15); |
---|
88 | |
---|
89 | } |
---|
90 | |
---|
91 | void LuoTankki() |
---|
92 | { |
---|
93 | tankki = new Tank(30, 10); |
---|
94 | tankki.Y = Level.Bottom + 300; |
---|
95 | tankki.X = Level.Right + -50; |
---|
96 | Add(tankki); |
---|
97 | tankki.Cannon.CannonBallCollision = KuulaOsuu; |
---|
98 | voimaMittari.Value = 30; |
---|
99 | } |
---|
100 | void Luotankki2() |
---|
101 | { |
---|
102 | tankki2 = new Tank(30, 10); |
---|
103 | tankki2.Y = Level.Bottom + 300; |
---|
104 | tankki2.X = Level.Left + 50; |
---|
105 | Add(tankki2); |
---|
106 | tankki2.Cannon.CannonBallCollision = KuulaOsuu; |
---|
107 | voimaMittari2.Value = 30; |
---|
108 | } |
---|
109 | |
---|
110 | |
---|
111 | |
---|
112 | |
---|
113 | |
---|
114 | |
---|
115 | |
---|
116 | void AsetaOhjaimet() |
---|
117 | { |
---|
118 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu"); |
---|
119 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
120 | |
---|
121 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Aja, "Liiku vasemmalle", tankki, 1.0); |
---|
122 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Aja, "Liiku oikealle", tankki, -1.0); |
---|
123 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, KaannaPutkea, "Käännä putkea vastapäivään", tankki, Angle.Degrees(1)); |
---|
124 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, KaannaPutkea, "Käännä putkea myötäpäivään", tankki, Angle.Degrees(-1)); |
---|
125 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, lataaTykinVoimaa, "Ammu tykillä", 1500.0, tankki); |
---|
126 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Released, AmmuTykilla, "Ammu tykillä", tankki); |
---|
127 | Keyboard.Listen(Key.RightControl, ButtonState.Released, AmmuKK, "Ammu kk:lla", tankki); |
---|
128 | |
---|
129 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Aja, "Liiku vasemmalle", tankki2, 1.0); |
---|
130 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Aja, "Liiku oikealle", tankki2, -1.0); |
---|
131 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Down, KaannaPutkea, "Käännä putkea vastapäivään", tankki2, Angle.Degrees(1)); |
---|
132 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, KaannaPutkea, "Käännä putkea myötäpäivään", tankki2, Angle.Degrees(-1)); |
---|
133 | Keyboard.Listen(Key.Q, ButtonState.Down, lataaTykinVoimaa, "Ammu tykillä", 1500.0, tankki2); |
---|
134 | Keyboard.Listen(Key.Q, ButtonState.Released, AmmuTykilla, "Ammu tykillä", tankki2); |
---|
135 | Keyboard.Listen(Key.LeftControl, ButtonState.Released, AmmuKK, "Ammu kk:lla", tankki2); |
---|
136 | |
---|
137 | |
---|
138 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Aja, "Liiku vasemmalle", tankki, 1.0); |
---|
139 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Aja, "Liiku oikealle", tankki, -1.0); |
---|
140 | ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, KaannaPutkea, "Käännä putkea vastapäivään", tankki, Angle.Degrees(1)); |
---|
141 | ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, KaannaPutkea, "Käännä putkea myötäpäivään", tankki, Angle.Degrees(-1)); |
---|
142 | |
---|
143 | } |
---|
144 | void lataaTykinVoimaa(double lisaVoima, Tank tank) |
---|
145 | { |
---|
146 | voima += lisaVoima; |
---|
147 | } |
---|
148 | |
---|
149 | void AmmuTykilla(Tank tank) |
---|
150 | { |
---|
151 | tank.Cannon.Power.Value = voima; |
---|
152 | tank.Cannon.Shoot(); |
---|
153 | voima = 0; |
---|
154 | |
---|
155 | } |
---|
156 | void AmmuKK(Tank tank) |
---|
157 | { |
---|
158 | PhysicsObject luoti = new PhysicsObject(4, 4); |
---|
159 | ObjectIgnorer ignorer = new ObjectIgnorer(); |
---|
160 | AddCollisionHandler(luoti, KasittelePallonTormays); |
---|
161 | tank.CollisionIgnorer = ignorer; |
---|
162 | luoti.CollisionIgnorer = ignorer; |
---|
163 | luoti.Color = Color.Blue; |
---|
164 | luoti.Shape = Shapes.Circle; |
---|
165 | luoti.X = tank.X; |
---|
166 | luoti.Y = tank.Y; |
---|
167 | Vector ampumasuunta = Vector.FromLengthAndAngle(800, tank.Cannon.Angle); |
---|
168 | luoti.Hit(ampumasuunta); |
---|
169 | Add(luoti); |
---|
170 | } |
---|
171 | |
---|
172 | void KasittelePallonTormays(PhysicsObject luoti, PhysicsObject kohde) |
---|
173 | { |
---|
174 | |
---|
175 | } |
---|
176 | |
---|
177 | |
---|
178 | |
---|
179 | |
---|
180 | void Aja(Tank t, double vaanto) |
---|
181 | { |
---|
182 | t.Accelerate(vaanto); |
---|
183 | |
---|
184 | } |
---|
185 | |
---|
186 | void KaannaPutkea(Tank t, Angle kaanto) |
---|
187 | { |
---|
188 | t.Cannon.Angle += kaanto; |
---|
189 | } |
---|
190 | void KuulaOsuu(PhysicsObject kuula, PhysicsObject toinen) |
---|
191 | { |
---|
192 | kuula.Destroy(); |
---|
193 | Explosion rajahdys = new Explosion(100); |
---|
194 | rajahdys.Force = 10.0; |
---|
195 | rajahdys.Position = kuula.Position; |
---|
196 | if (toinen == tankki) |
---|
197 | { |
---|
198 | voimaMittari.Value -= 10; |
---|
199 | |
---|
200 | if (voimaMittari.Value <= 0) |
---|
201 | { |
---|
202 | tankki.Destroy(); |
---|
203 | MessageDisplay.Add("pelaaja2 voitti"); |
---|
204 | } |
---|
205 | |
---|
206 | } |
---|
207 | Add(rajahdys); |
---|
208 | |
---|
209 | if (toinen == tankki2) |
---|
210 | { |
---|
211 | voimaMittari2.Value -= 10; |
---|
212 | |
---|
213 | if (voimaMittari2.Value <= 0) |
---|
214 | { |
---|
215 | tankki2.Destroy(); |
---|
216 | MessageDisplay.Add("pelaaja1 voitti"); |
---|
217 | } |
---|
218 | |
---|
219 | |
---|
220 | } |
---|
221 | } |
---|
222 | |
---|
223 | void Aloitapeli() |
---|
224 | { |
---|
225 | voimaMittari = new DoubleMeter(100); |
---|
226 | voimaMittari.MaxValue = 100; |
---|
227 | BarGauge voimaPalkki = new BarGauge(20, 150); |
---|
228 | voimaPalkki.BindTo(voimaMittari); |
---|
229 | Add(voimaPalkki); |
---|
230 | |
---|
231 | voimaPalkki.X = (0.8 * Screen.RightSafe); |
---|
232 | voimaPalkki.Y = (0.8 * Screen.TopSafe); |
---|
233 | voimaPalkki.BarColor = Color.Green; |
---|
234 | voimaPalkki.BorderColor = Color.White; |
---|
235 | voimaPalkki.Angle = Angle.Degrees(90); |
---|
236 | |
---|
237 | voimaMittari2 = new DoubleMeter(100); |
---|
238 | voimaMittari2.MaxValue = 100; |
---|
239 | BarGauge voimaPalkki2 = new BarGauge(20, 150); |
---|
240 | voimaPalkki2.BindTo(voimaMittari2); |
---|
241 | Add(voimaPalkki2); |
---|
242 | |
---|
243 | voimaPalkki2.X = (0.8 * Screen.LeftSafe); |
---|
244 | voimaPalkki2.Y = (0.8 * Screen.TopSafe); |
---|
245 | voimaPalkki2.BarColor = Color.Green; |
---|
246 | voimaPalkki2.BorderColor = Color.White; |
---|
247 | voimaPalkki2.Angle = Angle.Degrees(90); |
---|
248 | |
---|
249 | LuoKentta(); |
---|
250 | |
---|
251 | AsetaOhjaimet(); |
---|
252 | } |
---|
253 | |
---|
254 | |
---|
255 | |
---|
256 | } |
---|