1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Widgets; |
---|
5 | using Jypeli.Assets; |
---|
6 | |
---|
7 | public class LaivanPala : GameObject |
---|
8 | { |
---|
9 | public bool Ammuttu; |
---|
10 | |
---|
11 | public LaivanPala(double leveys, double korkeus) |
---|
12 | : base(leveys, korkeus) |
---|
13 | { |
---|
14 | Ammuttu = false; |
---|
15 | } |
---|
16 | |
---|
17 | public void Ammu() |
---|
18 | { |
---|
19 | this.Ammuttu = true; |
---|
20 | this.Color = Color.Blue; |
---|
21 | } |
---|
22 | } |
---|
23 | |
---|
24 | public class Peli : Game |
---|
25 | { |
---|
26 | const int ruudunLeveys = 50; |
---|
27 | const int ruudunKorkeus = 50; |
---|
28 | Vector kursorinAllaOlevaPiste; |
---|
29 | GameObject kursori; |
---|
30 | List<LaivanPala> pelaajan1Laivat; |
---|
31 | List<LaivanPala> pelaajan2Laivat; |
---|
32 | List<GameObject> pelaajan1AmmututPisteet; |
---|
33 | List<GameObject> pelaajan2AmmututPisteet; |
---|
34 | Level pelaaja1Kentta; |
---|
35 | Level pelaaja2Kentta; |
---|
36 | |
---|
37 | int vuorossaOlevaPelaaja = 1; |
---|
38 | |
---|
39 | protected override void Begin() |
---|
40 | { |
---|
41 | LuoKentta(); |
---|
42 | LisaaKontrollit(); |
---|
43 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
44 | } |
---|
45 | |
---|
46 | void LisaaKontrollit() |
---|
47 | { |
---|
48 | kursori = new GameObject(10, 10); |
---|
49 | kursori.Color = Color.Red; |
---|
50 | Add(kursori, 1); |
---|
51 | Mouse.IsCursorVisible = true; |
---|
52 | Mouse.ListenMovement(0.1, LiikutaTahtainta, "Liikuta tähtäintä"); |
---|
53 | Mouse.Listen(MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, Ammu, "Ammu"); |
---|
54 | } |
---|
55 | |
---|
56 | void LiikutaTahtainta(AnalogState hiirenTila) |
---|
57 | { |
---|
58 | double jjX = (Level.Left + Mouse.PositionOnWorld.X) % ruudunLeveys; |
---|
59 | double lahinX = jjX; |
---|
60 | double jjY = (Mouse.PositionOnWorld.Y) % ruudunKorkeus; |
---|
61 | double lahinY = jjY; |
---|
62 | if (jjX < 25) lahinX = Mouse.PositionOnWorld.X - jjX; |
---|
63 | if (jjX >= 25) lahinX = Mouse.PositionOnWorld.X + (ruudunLeveys - jjX); |
---|
64 | if (jjY < 25) lahinY = Mouse.PositionOnWorld.Y - jjY; |
---|
65 | if (jjY >= 25) lahinY = Mouse.PositionOnWorld.Y + (ruudunKorkeus - jjY); |
---|
66 | kursori.X = lahinX - 25; |
---|
67 | kursori.Y = lahinY - 25; |
---|
68 | kursorinAllaOlevaPiste.X = kursori.X; |
---|
69 | kursorinAllaOlevaPiste.Y = kursori.Y; |
---|
70 | } |
---|
71 | |
---|
72 | void PiilotaKentta(int vuorossaOlevaPelaaja) |
---|
73 | { |
---|
74 | switch (vuorossaOlevaPelaaja) |
---|
75 | { |
---|
76 | case 1: |
---|
77 | foreach (LaivanPala pala in pelaajan1Laivat) |
---|
78 | { |
---|
79 | pala.IsVisible = false; |
---|
80 | } |
---|
81 | |
---|
82 | foreach (GameObject ammuttu in pelaajan1AmmututPisteet) |
---|
83 | { |
---|
84 | ammuttu.IsVisible = false; |
---|
85 | } |
---|
86 | |
---|
87 | |
---|
88 | break; |
---|
89 | case 2: |
---|
90 | foreach (LaivanPala pala in pelaajan2Laivat) |
---|
91 | { |
---|
92 | pala.IsVisible = false; |
---|
93 | } |
---|
94 | |
---|
95 | foreach (GameObject ammuttu in pelaajan2AmmututPisteet) |
---|
96 | { |
---|
97 | ammuttu.IsVisible = false; |
---|
98 | } |
---|
99 | |
---|
100 | break; |
---|
101 | } |
---|
102 | MessageDisplay.Add("Kenttä piilotettiin"); |
---|
103 | |
---|
104 | } |
---|
105 | |
---|
106 | void NaytaKentta(int vuorossaOlevaPelaaja) |
---|
107 | { |
---|
108 | switch (vuorossaOlevaPelaaja) |
---|
109 | { |
---|
110 | case 1: |
---|
111 | foreach (LaivanPala pala in pelaajan1Laivat) |
---|
112 | { |
---|
113 | if (pala.Ammuttu) |
---|
114 | pala.IsVisible = true; |
---|
115 | } |
---|
116 | |
---|
117 | foreach (GameObject ammuttu in pelaajan1AmmututPisteet) |
---|
118 | { |
---|
119 | ammuttu.IsVisible = true; |
---|
120 | } |
---|
121 | |
---|
122 | |
---|
123 | break; |
---|
124 | case 2: |
---|
125 | foreach (LaivanPala pala in pelaajan2Laivat) |
---|
126 | { |
---|
127 | if (pala.Ammuttu) |
---|
128 | pala.IsVisible = true; |
---|
129 | } |
---|
130 | |
---|
131 | foreach (GameObject ammuttu in pelaajan2AmmututPisteet) |
---|
132 | { |
---|
133 | ammuttu.IsVisible = true; |
---|
134 | } |
---|
135 | |
---|
136 | break; |
---|
137 | } |
---|
138 | } |
---|
139 | |
---|
140 | void Ammu() |
---|
141 | { |
---|
142 | List<LaivanPala> tutkittavatLaivat = pelaajan1Laivat; |
---|
143 | List<GameObject> tutkittavatAmmututPisteet = pelaajan1AmmututPisteet; |
---|
144 | |
---|
145 | if (vuorossaOlevaPelaaja == 2) |
---|
146 | { |
---|
147 | tutkittavatLaivat = pelaajan2Laivat; |
---|
148 | tutkittavatAmmututPisteet = pelaajan2AmmututPisteet; |
---|
149 | } |
---|
150 | |
---|
151 | if (OnkoRuutuaAmmuttu(kursorinAllaOlevaPiste, tutkittavatAmmututPisteet, tutkittavatLaivat)) |
---|
152 | return; |
---|
153 | bool allaOliLaiva = false; |
---|
154 | LaivanPala allaOlevaLaiva = tutkittavatLaivat[0]; |
---|
155 | foreach (LaivanPala laiva in tutkittavatLaivat) |
---|
156 | { |
---|
157 | if (Vector.Distance(kursorinAllaOlevaPiste, laiva.Position) < ruudunKorkeus / 5) |
---|
158 | { |
---|
159 | MessageDisplay.Add("Osuma!"); |
---|
160 | laiva.Ammu(); |
---|
161 | allaOliLaiva = true; |
---|
162 | laiva.IsVisible = true; |
---|
163 | if (!OnkoLaivassaPalojaJaljella(laiva.Tag.ToString(), tutkittavatLaivat)) |
---|
164 | MessageDisplay.Add("Laiva tuhottu!"); |
---|
165 | return; |
---|
166 | } |
---|
167 | } |
---|
168 | |
---|
169 | if (!allaOliLaiva) |
---|
170 | { |
---|
171 | GameObject tyhja = new GameObject(ruudunLeveys - 2, ruudunKorkeus - 2); |
---|
172 | tyhja.Color = Color.Gray; |
---|
173 | tyhja.Position = kursorinAllaOlevaPiste; |
---|
174 | Add(tyhja); |
---|
175 | tutkittavatAmmututPisteet.Add(tyhja); |
---|
176 | MessageDisplay.Add("Tyhjä!"); |
---|
177 | } |
---|
178 | Timer.SingleShot(1.0, VuoroVaihtuu); |
---|
179 | } |
---|
180 | |
---|
181 | void VuoroVaihtuu() |
---|
182 | { |
---|
183 | MessageDisplay.Add("Vuoro vaihtuu"); |
---|
184 | PiilotaKentta(vuorossaOlevaPelaaja); |
---|
185 | |
---|
186 | switch (vuorossaOlevaPelaaja) |
---|
187 | { |
---|
188 | case 1: |
---|
189 | vuorossaOlevaPelaaja = 2; |
---|
190 | break; |
---|
191 | case 2: |
---|
192 | vuorossaOlevaPelaaja = 1; |
---|
193 | break; |
---|
194 | } |
---|
195 | |
---|
196 | NaytaKentta(vuorossaOlevaPelaaja); |
---|
197 | } |
---|
198 | |
---|
199 | bool OnkoRuutuaAmmuttu(Vector piste, List<GameObject> tutkittavatAmmututPisteet, List<LaivanPala> tutkittavatLaivat) |
---|
200 | { |
---|
201 | foreach (GameObject ammuttuPiste in tutkittavatAmmututPisteet) |
---|
202 | { |
---|
203 | if (Vector.Distance(kursorinAllaOlevaPiste, ammuttuPiste.Position) < ruudunKorkeus / 5) |
---|
204 | return true; |
---|
205 | } |
---|
206 | |
---|
207 | foreach (LaivanPala laiva in tutkittavatLaivat) |
---|
208 | { |
---|
209 | if (Vector.Distance(kursorinAllaOlevaPiste, laiva.Position) < ruudunKorkeus / 5) |
---|
210 | { |
---|
211 | if (laiva.Ammuttu) |
---|
212 | { |
---|
213 | MessageDisplay.Add("Laiva jo ammuttu"); |
---|
214 | return true; |
---|
215 | } |
---|
216 | } |
---|
217 | } |
---|
218 | |
---|
219 | return false; |
---|
220 | } |
---|
221 | |
---|
222 | bool OnkoLaivassaPalojaJaljella(String tagi, List<LaivanPala> tutkittavatLaivat) |
---|
223 | { |
---|
224 | foreach (LaivanPala laiva in tutkittavatLaivat) |
---|
225 | { |
---|
226 | if (laiva.Tag.ToString() == tagi && laiva.IsVisible == false) |
---|
227 | return true; |
---|
228 | } |
---|
229 | return false; |
---|
230 | } |
---|
231 | |
---|
232 | void LuoKentta() |
---|
233 | { |
---|
234 | pelaajan1Laivat = new List<LaivanPala>(); |
---|
235 | pelaajan2Laivat = new List<LaivanPala>(); |
---|
236 | pelaajan1AmmututPisteet = new List<GameObject>(); |
---|
237 | pelaajan2AmmututPisteet = new List<GameObject>(); |
---|
238 | kursorinAllaOlevaPiste = new Vector(0, 0); |
---|
239 | |
---|
240 | int kentanNro = RandomGen.NextInt(1, 20); |
---|
241 | TileMap ruudut = TileMap.FromFile("kentta"+kentanNro+".txt"); |
---|
242 | LuoLaivat(ruudut); |
---|
243 | ruudut.Insert(ruudunLeveys, ruudunKorkeus); |
---|
244 | |
---|
245 | vuorossaOlevaPelaaja = 2; |
---|
246 | kentanNro = RandomGen.NextInt(1, 20); |
---|
247 | ruudut = TileMap.FromFile("kentta"+kentanNro+".txt"); |
---|
248 | LuoLaivat(ruudut); |
---|
249 | ruudut.Insert(ruudunLeveys, ruudunKorkeus); |
---|
250 | |
---|
251 | vuorossaOlevaPelaaja = 1; |
---|
252 | Level.CreateBorders(); |
---|
253 | } |
---|
254 | |
---|
255 | void LuoLaivat(TileMap ruudut) |
---|
256 | { |
---|
257 | ruudut['0'] = LuoLaiva0; |
---|
258 | ruudut['1'] = LuoLaiva1; |
---|
259 | ruudut['2'] = LuoLaiva2; |
---|
260 | ruudut['3'] = LuoLaiva3; |
---|
261 | ruudut['4'] = LuoLaiva4; |
---|
262 | ruudut['5'] = LuoLaiva5; |
---|
263 | ruudut['6'] = LuoLaiva6; |
---|
264 | ruudut['7'] = LuoLaiva7; |
---|
265 | ruudut['8'] = LuoLaiva8; |
---|
266 | ruudut['9'] = LuoLaiva9; |
---|
267 | } |
---|
268 | |
---|
269 | GameObject LuoLaiva0() |
---|
270 | { |
---|
271 | return LuoLaiva("0"); |
---|
272 | } |
---|
273 | GameObject LuoLaiva1() |
---|
274 | { |
---|
275 | return LuoLaiva("1"); |
---|
276 | } |
---|
277 | GameObject LuoLaiva2() |
---|
278 | { |
---|
279 | return LuoLaiva("2"); |
---|
280 | } |
---|
281 | GameObject LuoLaiva3() |
---|
282 | { |
---|
283 | return LuoLaiva("3"); |
---|
284 | } |
---|
285 | GameObject LuoLaiva4() |
---|
286 | { |
---|
287 | return LuoLaiva("4"); |
---|
288 | } |
---|
289 | GameObject LuoLaiva5() |
---|
290 | { |
---|
291 | return LuoLaiva("5"); |
---|
292 | } |
---|
293 | GameObject LuoLaiva6() |
---|
294 | { |
---|
295 | return LuoLaiva("6"); |
---|
296 | } |
---|
297 | GameObject LuoLaiva7() |
---|
298 | { |
---|
299 | return LuoLaiva("7"); |
---|
300 | } |
---|
301 | GameObject LuoLaiva8() |
---|
302 | { |
---|
303 | return LuoLaiva("8"); |
---|
304 | } |
---|
305 | GameObject LuoLaiva9() |
---|
306 | { |
---|
307 | return LuoLaiva("9"); |
---|
308 | } |
---|
309 | |
---|
310 | GameObject LuoLaiva(String tagi) |
---|
311 | { |
---|
312 | LaivanPala laiva = new LaivanPala(ruudunLeveys - 2, ruudunKorkeus - 2); |
---|
313 | laiva.IsVisible = false; |
---|
314 | laiva.Tag = tagi; |
---|
315 | switch (vuorossaOlevaPelaaja) |
---|
316 | { |
---|
317 | case 1: |
---|
318 | pelaajan1Laivat.Add(laiva); |
---|
319 | break; |
---|
320 | case 2: |
---|
321 | pelaajan2Laivat.Add(laiva); |
---|
322 | break; |
---|
323 | } |
---|
324 | return laiva; |
---|
325 | } |
---|
326 | } |
---|