source: 2010/31/arsajukk/Pong/Peli.cs @ 1657

Revision 1570, 5.5 KB checked in by paaaanro, 9 years ago (diff)

Viimeistelin pelin

Line 
1using System;
2using Jypeli;
3using Jypeli.Widgets;
4
5public class Peli : PhysicsGame
6{
7    Vector nopeusYlos = new Vector(0, 200);
8    Vector nopeusAlas = new Vector(0, -200);
9
10    PhysicsObject pallo;
11
12    PhysicsObject maila1;
13    PhysicsObject maila2;
14      PhysicsObject vasenReuna;
15         PhysicsObject oikeaReuna;
16    IntMeter pelaajan1Pisteet;
17    IntMeter pelaajan2Pisteet;
18
19    Image pallonKuva = LoadImage("head");
20
21
22    protected override void Begin()
23    {
24        LuoKentta();
25        AsetaOhjaimet();
26        LisaaLaskurit();
27        AloitaPeli();
28
29
30    }
31
32    void LuoKentta()
33    {
34        pallo = new PhysicsObject(80.0, 80.0);
35        pallo.Shape = Shapes.Circle;
36        pallo.X = -200.0;
37        pallo.Y = 0.0;
38        pallo.Restitution = 1.0;
39        pallo.Image = pallonKuva;
40
41        Add(pallo);
42
43        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
44
45        maila1 = LuoMaila(Level.Left + 20.0, 0.0);
46        maila2 = LuoMaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
47        maila1.Color = Color.Blue;
48        maila2.Color = Color.Red;
49       vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
50        vasenReuna.Restitution = 1.0;
51        vasenReuna.IsVisible = false;
52       
53        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
54        vasenReuna.Restitution = 1.0;
55        vasenReuna.IsVisible = false;
56       
57        PhysicsObject yläReuna = Level.CreateTopBorder();
58        vasenReuna.Restitution = 1.0;
59        vasenReuna.IsVisible = false;
60       
61        PhysicsObject alaReuna = Level.CreateBottomBorder();
62        vasenReuna.Restitution = 1.0;
63        vasenReuna.IsVisible = false;
64
65        Level.BackgroundColor = Color.LightGreen;
66
67        Camera.ZoomToLevel();
68    }
69
70    void AloitaPeli()
71    {
72        Vector impulssi = new Vector(500.0, 0.0);
73        pallo.Hit(impulssi);
74    }
75
76    PhysicsObject LuoMaila(double x, double y)
77    {
78        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
79        maila.Shape = Shapes.Rectangle;
80        maila.X = x;
81        maila.Y = y;
82        maila.Restitution = 2.0;
83       
84        Add(maila);
85        return maila;
86
87    }
88    void AsetaOhjaimet()
89    {
90        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
91        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
92        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
93        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
94
95        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
96        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
97        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
98        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
99
100        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
101
102
103        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
104
105        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
106        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
107        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
108        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
109
110        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
111        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
112        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
113        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
114
115        ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
116        ControllerTwo.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
117
118    }
119
120    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
121    {
122        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Bottom < Level.Bottom))
123        {
124            maila.Velocity = Vector.Zero;
125            return;
126        }
127        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Top > Level.Top))
128        {
129            maila.Velocity = Vector.Zero;
130            return;
131        }
132
133        maila.Velocity = nopeus;
134    }
135
136
137    void LisaaLaskurit()
138    {
139        pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
140        pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
141
142    }
143
144
145
146    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
147    {
148        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
149        laskuri.MaxValue = 10;
150        Label naytto = new Label();
151        naytto.BindTo(laskuri);
152        naytto.X = x;
153        naytto.Y = y;
154        naytto.TextColor = Color.Orange;
155        Add(naytto);
156        return laskuri;
157    }
158
159   void KasittelePallonTormays( PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde )
160{
161    if ( kohde == oikeaReuna )
162    {
163        pelaajan1Pisteet.Value += 1;
164    }
165    else if ( kohde == vasenReuna )
166    {
167        pelaajan2Pisteet.Value += 1;
168    }
169
170
171}
172
173}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.