1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.Widgets; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | |
---|
6 | |
---|
7 | class Tasohyppely : PhysicsGame |
---|
8 | { |
---|
9 | const double nopeus = 200; |
---|
10 | const double hyppyVoima = 4000; |
---|
11 | |
---|
12 | const int ruudunLeveys = 50; |
---|
13 | const int ruudunKorkeus = 50; |
---|
14 | |
---|
15 | |
---|
16 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
17 | |
---|
18 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
19 | Image TahdenKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
20 | |
---|
21 | protected override void Begin() |
---|
22 | { |
---|
23 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
24 | |
---|
25 | luoKentta(); |
---|
26 | LuoLaskuri(); |
---|
27 | lisaaNappaimet(); |
---|
28 | |
---|
29 | |
---|
30 | Camera.ZoomFactor = 0.3; |
---|
31 | //Camera.StayInLevel = true; |
---|
32 | } |
---|
33 | |
---|
34 | void luoKentta() |
---|
35 | { |
---|
36 | |
---|
37 | |
---|
38 | TileMap ruudut = TileMap.FromFile("kentta1.txt"); |
---|
39 | |
---|
40 | ruudut['*'] = LuoPalikka; |
---|
41 | ruudut['#'] = LuoPalikka2; |
---|
42 | ruudut['1'] = lisaaPelaajan; |
---|
43 | ruudut['¤'] = LuoTahti; |
---|
44 | ruudut.Insert(ruudunLeveys, ruudunKorkeus); |
---|
45 | } |
---|
46 | |
---|
47 | void lisaaTaso(double x, double y) |
---|
48 | { |
---|
49 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(100, 30); |
---|
50 | taso.Color = Color.Green; |
---|
51 | taso.X = x; |
---|
52 | taso.Y = y; |
---|
53 | Add(taso); |
---|
54 | } |
---|
55 | |
---|
56 | PlatformCharacter lisaaPelaajan() |
---|
57 | { |
---|
58 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(40, 40); |
---|
59 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
60 | pelaaja1.Image = LoadImage("norsu"); |
---|
61 | AddCollisionHandler(pelaaja1, KasittelePelaaja1Tormays); |
---|
62 | pelaaja1.Weapon = new PlasmaCannon(20, 5); |
---|
63 | return pelaaja1; |
---|
64 | } |
---|
65 | |
---|
66 | void lisaaNappaimet() |
---|
67 | { |
---|
68 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
69 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
70 | |
---|
71 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
72 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
73 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
74 | |
---|
75 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
76 | |
---|
77 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
78 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
79 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
80 | |
---|
81 | } |
---|
82 | |
---|
83 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
84 | { |
---|
85 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
86 | } |
---|
87 | |
---|
88 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double voima) |
---|
89 | { |
---|
90 | hahmo.Jump(voima); |
---|
91 | } |
---|
92 | PhysicsObject LuoPalikka() |
---|
93 | { |
---|
94 | PhysicsObject palikka = PhysicsObject.CreateStaticObject(50.0, 50.0); |
---|
95 | palikka.Shape = Shapes.Rectangle; |
---|
96 | palikka.Color = Color.LightPink; |
---|
97 | return palikka; |
---|
98 | } |
---|
99 | PhysicsObject LuoPalikka2() |
---|
100 | { |
---|
101 | PhysicsObject palikka2 = PhysicsObject.CreateStaticObject(50.0, 50.0); |
---|
102 | palikka2.Shape = Shapes.Rectangle; |
---|
103 | palikka2.Color = Color.Red; |
---|
104 | return palikka2; |
---|
105 | } |
---|
106 | PhysicsObject LuoTahti() |
---|
107 | { |
---|
108 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(25.0, 25.0); |
---|
109 | tahti.Tag = "Tahti"; |
---|
110 | tahti.Image = TahdenKuva; |
---|
111 | return tahti; |
---|
112 | } |
---|
113 | void KasittelePelaaja1Tormays(PhysicsObject Pelaaja1, PhysicsObject kohde) |
---|
114 | { |
---|
115 | if (kohde.Tag.ToString() == "Tahti") |
---|
116 | { |
---|
117 | kohde.Destroy(); |
---|
118 | pisteLaskuri.Value++; |
---|
119 | } |
---|
120 | } |
---|
121 | |
---|
122 | |
---|
123 | void LuoLaskuri() |
---|
124 | { |
---|
125 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
126 | |
---|
127 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
128 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 100; |
---|
129 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
130 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
131 | |
---|
132 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
133 | Add(pisteNaytto); |
---|
134 | |
---|
135 | } |
---|
136 | |
---|
137 | |
---|
138 | } |
---|