source: 2010/30/pesosant/Pong/Peli.cs @ 10335

Revision 1349, 5.8 KB checked in by pesosant, 10 years ago (diff)

Hauska pong peli

Line 
1using System;
2using Jypeli;
3using Jypeli.Widgets;
4using Jypeli.Assets;
5
6public class Peli : PhysicsGame
7{
8    Vector nopeusYlos = new Vector(0, 200);
9    Vector nopeusAlas = new Vector(0, -200);
10
11    PhysicsObject pallo;
12    PhysicsObject maila1;
13    PhysicsObject maila2;
14
15    PhysicsObject vasenReuna;
16    PhysicsObject oikeaReuna;
17 
18    IntMeter pelaajan1Pisteet;
19    IntMeter pelaajan2Pisteet;
20
21    protected override void Begin()
22    {
23        LuoKentta();
24        LisaaLaskurit();
25        AsetaOhjaimet();
26        AloitaPeli();
27
28
29        Vector impulssi = new Vector(500.0, 0.0);
30        pallo.Hit(impulssi);
31    }
32
33    void LuoKentta()
34    {
35        pallo = new PhysicsObject(40.0, 40.0);
36        pallo.Shape = Shapes.Circle;
37        pallo.X = -200.0;
38        pallo.Y = 0.0;
39        pallo.Restitution = 1.0;
40        Add(pallo);
41        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
42       
43        maila1 = LuoMaila(Level.Left + 20.0, 0.0);
44        maila2 = LuoMaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
45       
46        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
47        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
48        vasenReuna.Restitution = 1.0;
49        vasenReuna.IsVisible = false;
50        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
51        oikeaReuna.Restitution = 1.0;
52        oikeaReuna.IsVisible = false;
53        PhysicsObject ylaReuna = Level.CreateTopBorder();
54        ylaReuna.Restitution = 1.0;
55        ylaReuna.IsVisible = false;
56        PhysicsObject alaReuna = Level.CreateBottomBorder();
57        alaReuna.Restitution = 1.0;
58        alaReuna.IsVisible = false;
59
60        Level.BackgroundColor = Color.Black;
61
62        Camera.ZoomToLevel();
63
64        MessageDisplay.TextColor = Color.White;
65
66    }
67
68    PhysicsObject LuoMaila( double x, double y)
69    { 
70        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
71        maila.Shape = Shapes.Rectangle;
72        maila.X = x;
73        maila.Y = y;
74        maila.Restitution = 1.0;
75        Add(maila);
76        return maila;
77   
78    }
79    void LisaaLaskurit()
80    {
81        pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
82        pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
83    }
84    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
85    {
86        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
87        laskuri.MaxValue = 10;
88        Label naytto = new Label();
89        naytto.BindTo(laskuri);
90        naytto.X = x;
91        naytto.Y = y;
92        naytto.TextColor = Color.White;
93        Add(naytto);
94        return laskuri;
95    }
96
97    void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
98    {
99        if (kohde == oikeaReuna)
100        {
101            pelaajan1Pisteet.Value += 1;
102        }
103        else if (kohde == vasenReuna)
104        {
105            pelaajan2Pisteet.Value += 1;
106        }
107
108
109    }
110
111    void AloitaPeli()
112    {
113        Vector impulssi = new Vector(500.0, 0.0);
114        pallo.Hit(impulssi);
115    }
116
117    void AsetaOhjaimet()
118    {
119        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
120        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
121       
122        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
123        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
124       
125        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
126        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
127       
128        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
129        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
130       
131        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
132        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
133
134            ControllerOne.Listen( Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos );
135    ControllerOne.Listen( Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero );
136    ControllerOne.Listen( Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas );
137    ControllerOne.Listen( Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero );
138
139    ControllerTwo.Listen( Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos );
140    ControllerTwo.Listen( Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero );
141    ControllerTwo.Listen( Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas );
142    ControllerTwo.Listen( Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero );
143
144    ControllerOne.Listen( Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu" );
145    ControllerTwo.Listen( Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu" );
146      }
147
148
149
150
151    void LiikutaMailaaYlos(PhysicsObject maila)
152    {
153        Vector nopeus = new Vector(0, 200);
154        maila.Velocity = nopeus;
155    }
156   
157
158       
159   
160   
161        void PysaytaMaila(PhysicsObject maila)
162    {
163        maila.Velocity = Vector.Zero;
164    }
165       
166   
167   
168        void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
169    {
170        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Top > Level.Top))
171        {
172            maila.Velocity = Vector.Zero;
173            return;
174        } if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Top > Level.Top))
175        {
176            maila.Velocity = Vector.Zero;
177            return;
178        }
179
180        maila.Velocity = nopeus;
181    }
182
183
184}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.