1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.Widgets; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | |
---|
6 | |
---|
7 | class Tasohyppely : PhysicsGame |
---|
8 | { |
---|
9 | const double nopeus = 200; |
---|
10 | const double hyppyVoima = 4000; |
---|
11 | |
---|
12 | const int ruudunLeveys = 50; |
---|
13 | const int ruudunKorkeus = 50; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | //PlatformCharacter miniführer; |
---|
17 | |
---|
18 | Image[] jaskaKuvat = LoadImages("taistelu-jaska", "taistelu-jaska1"); |
---|
19 | Image[] jaskaKuvatPeilattu; |
---|
20 | |
---|
21 | Image[] miniführerkuvat = LoadImages( "mini führer juoksu 1", "mini führer juoksu 2"); |
---|
22 | Image[] miniführerkuvatpeilattu; |
---|
23 | Image[] jaskaHyokkaa = LoadImages("taistelu-jaska tilanne 1 osa 2", |
---|
24 | "taistelu-jaska tilanne 1 osa 3", |
---|
25 | "taistelu-jaska tilanne 1 osa 4", |
---|
26 | "taistelu-jaska tilanne 1 osa 5", |
---|
27 | "taistelu-jaska tilanne 2 osa 1", |
---|
28 | "taistelu-jaska tilanne 2 osa 2", |
---|
29 | "taistelu-jaska tilanne 2 osa 3", |
---|
30 | "taistelu-jaska tilanne 2 osa 4", |
---|
31 | "taistelu-jaska tilanne 2 osa 5"); |
---|
32 | |
---|
33 | Image[] jaskaHyokkaaPeilattu; |
---|
34 | |
---|
35 | |
---|
36 | protected override void Begin() |
---|
37 | { |
---|
38 | //pelaaja1.FacingDirection == Direction.Left |
---|
39 | |
---|
40 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
41 | |
---|
42 | LataaKuvat(); |
---|
43 | |
---|
44 | luoKentta(); |
---|
45 | lisaaNappaimet(); |
---|
46 | |
---|
47 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
48 | ajastin.Interval = 5.0; |
---|
49 | ajastin.Trigger += lisaaMiniführer; |
---|
50 | ajastin.Start(); |
---|
51 | |
---|
52 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
53 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
54 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
55 | } |
---|
56 | |
---|
57 | void LataaKuvat() |
---|
58 | { |
---|
59 | jaskaKuvatPeilattu = Image.Mirror(jaskaKuvat); |
---|
60 | jaskaHyokkaaPeilattu = Image.Mirror(jaskaHyokkaa); |
---|
61 | } |
---|
62 | |
---|
63 | void luoKentta() |
---|
64 | { |
---|
65 | TileMap ruudut = TileMap.FromFile("POHJA.txt"); |
---|
66 | ruudut['='] = LuoSeina; |
---|
67 | ruudut['T'] = LuoTaisteluJaska; |
---|
68 | ruudut['V'] = luoMiniFührer; |
---|
69 | ruudut.Insert(ruudunLeveys, ruudunKorkeus); |
---|
70 | |
---|
71 | //Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
72 | } |
---|
73 | |
---|
74 | PhysicsObject LuoSeina() |
---|
75 | { |
---|
76 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(ruudunLeveys, ruudunKorkeus); |
---|
77 | taso.Color = Color.Black; |
---|
78 | return taso; |
---|
79 | } |
---|
80 | |
---|
81 | |
---|
82 | void lisaaMiniführer(Timer ajastin) |
---|
83 | { |
---|
84 | PhysicsObject vihollinen = luoMiniFührer(); |
---|
85 | if (RandomGen.NextBool()) |
---|
86 | { |
---|
87 | vihollinen.Position = new Vector(Level.Right - 50, -200); |
---|
88 | } |
---|
89 | else |
---|
90 | { |
---|
91 | vihollinen.Position = new Vector(Level.Left + 50, -200); |
---|
92 | } |
---|
93 | Add(vihollinen); |
---|
94 | } |
---|
95 | |
---|
96 | |
---|
97 | PhysicsObject luoMiniFührer() |
---|
98 | { |
---|
99 | PlatformCharacter miniführer = new PlatformCharacter(50, 90, Shapes.Circle); |
---|
100 | miniführer.Mass = 4.0; |
---|
101 | miniführer.Color = Color.Black; |
---|
102 | miniführer.RightIdleAnimation = new Animation(LoadImages("mini führer juoksu 1", "mini führer juoksu 2")); |
---|
103 | miniführer.RightWalkingAnimation = new Animation(miniführerkuvat); |
---|
104 | miniführerkuvatpeilattu = Image.Mirror(miniführerkuvat); |
---|
105 | miniführer.LeftWalkingAnimation = new Animation(miniführerkuvatpeilattu); |
---|
106 | |
---|
107 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain(); |
---|
108 | seuraajanAivot.Target = pelaaja1; |
---|
109 | miniführer.Brain = seuraajanAivot; |
---|
110 | |
---|
111 | Timer aikaLaskuri = new Timer(); |
---|
112 | aikaLaskuri.Interval = 0.1; |
---|
113 | aikaLaskuri.Trigger += Viholliskavely; |
---|
114 | aikaLaskuri.Tag = miniführer; |
---|
115 | //Add(aikaLaskuri); |
---|
116 | aikaLaskuri.Start(); |
---|
117 | return (PhysicsObject)miniführer; |
---|
118 | } |
---|
119 | |
---|
120 | void Viholliskavely(Timer ajastin) |
---|
121 | { |
---|
122 | PlatformCharacter vihollinen = ((PlatformCharacter)ajastin.Tag); |
---|
123 | if (vihollinen.Velocity.X < 0) vihollinen.Animation = vihollinen.LeftWalkingAnimation; |
---|
124 | if (vihollinen.Velocity.X > 0) vihollinen.Animation = vihollinen.RightWalkingAnimation; |
---|
125 | if (Vector.Distance(vihollinen.Position |
---|
126 | |
---|
127 | } |
---|
128 | |
---|
129 | |
---|
130 | PhysicsObject LuoTaisteluJaska() |
---|
131 | { |
---|
132 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(128, 128, Shapes.Circle); |
---|
133 | |
---|
134 | // Animaation asettaminen ei toimi jos pelaaja1 on alustettu näin |
---|
135 | //pelaaja1 = new PlatformCharacter(128, 128, Shapes.Rectangle); |
---|
136 | |
---|
137 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
138 | pelaaja1.Color = Color.Black; |
---|
139 | |
---|
140 | pelaaja1.RightIdleAnimation = new Animation(LoadImage("taistelu-jaska")); |
---|
141 | pelaaja1.LeftIdleAnimation = new Animation(Image.Mirror(LoadImage("taistelu-jaska"))); |
---|
142 | pelaaja1.RightWalkingAnimation = new Animation(jaskaKuvat); |
---|
143 | pelaaja1.RightWalkingAnimation.FPS = 5; |
---|
144 | pelaaja1.LeftWalkingAnimation = new Animation(jaskaKuvatPeilattu); |
---|
145 | pelaaja1.LeftWalkingAnimation.FPS = 5; |
---|
146 | return (PhysicsObject)pelaaja1; |
---|
147 | } |
---|
148 | |
---|
149 | |
---|
150 | |
---|
151 | void lisaaPelaajat() |
---|
152 | { |
---|
153 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(40, 40); |
---|
154 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
155 | pelaaja1.Image = LoadImage("norsu"); |
---|
156 | pelaaja1.X = 0; |
---|
157 | pelaaja1.Y = Level.Bottom + 120; |
---|
158 | |
---|
159 | Add(pelaaja1); |
---|
160 | } |
---|
161 | |
---|
162 | void lisaaNappaimet() |
---|
163 | { |
---|
164 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
165 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
166 | |
---|
167 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
168 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
169 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
170 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, lyo, "Lyö", pelaaja1); |
---|
171 | |
---|
172 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
173 | |
---|
174 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
175 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
176 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
177 | } |
---|
178 | |
---|
179 | void lyo(PlatformCharacter hahmo) |
---|
180 | { |
---|
181 | if (hahmo.FacingDirection == Direction.Left) |
---|
182 | { |
---|
183 | hahmo.Animation = new Animation(jaskaHyokkaaPeilattu); |
---|
184 | } |
---|
185 | if (hahmo.FacingDirection == Direction.Right) |
---|
186 | { |
---|
187 | hahmo.Animation = new Animation(jaskaHyokkaa); |
---|
188 | } |
---|
189 | |
---|
190 | hahmo.Animation.Start(1); |
---|
191 | } |
---|
192 | |
---|
193 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
194 | { |
---|
195 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
196 | } |
---|
197 | |
---|
198 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double voima) |
---|
199 | { |
---|
200 | hahmo.Jump(voima); |
---|
201 | } |
---|
202 | } |
---|