1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.Widgets; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | |
---|
6 | |
---|
7 | class Tasohyppely : PhysicsGame |
---|
8 | { |
---|
9 | const double nopeus = 200; |
---|
10 | const double hyppyVoima = 4000; |
---|
11 | |
---|
12 | const int ruudunLeveys = 50; |
---|
13 | const int ruudunKorkeus = 50; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | PlatformCharacter miniführer; |
---|
17 | |
---|
18 | Image[] jaskaKuvat = LoadImages("taistelu-jaska", "taistelu-jaska1"); |
---|
19 | Image[] jaskaKuvatPeilattu; |
---|
20 | |
---|
21 | Image[] miniführerkuvat = LoadImages( "mini führer juoksu 1", "mini führer juoksu 2"); |
---|
22 | Image[] miniführerkuvatpeilattu; |
---|
23 | Image[] jaskaHyokkaa = LoadImages("taistelu-jaska tilanne 1 osa 2", |
---|
24 | "taistelu-jaska tilanne 1 osa 3", |
---|
25 | "taistelu-jaska tilanne 1 osa 4", |
---|
26 | "taistelu-jaska tilanne 1 osa 5", |
---|
27 | "taistelu-jaska tilanne 2 osa 1", |
---|
28 | "taistelu-jaska tilanne 2 osa 2", |
---|
29 | "taistelu-jaska tilanne 2 osa 3", |
---|
30 | "taistelu-jaska tilanne 2 osa 4", |
---|
31 | "taistelu-jaska tilanne 2 osa 5"); |
---|
32 | |
---|
33 | Image[] jaskaHyokkaaPeilattu; |
---|
34 | |
---|
35 | |
---|
36 | protected override void Begin() |
---|
37 | { |
---|
38 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
39 | |
---|
40 | LataaKuvat(); |
---|
41 | |
---|
42 | luoKentta(); |
---|
43 | lisaaNappaimet(); |
---|
44 | |
---|
45 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
46 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
47 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
48 | } |
---|
49 | |
---|
50 | void LataaKuvat() |
---|
51 | { |
---|
52 | jaskaKuvatPeilattu = Image.Mirror(jaskaKuvat); |
---|
53 | jaskaHyokkaaPeilattu = Image.Mirror(jaskaHyokkaa); |
---|
54 | } |
---|
55 | |
---|
56 | void luoKentta() |
---|
57 | { |
---|
58 | TileMap ruudut = TileMap.FromFile("POHJA.txt"); |
---|
59 | ruudut['='] = LuoSeina; |
---|
60 | ruudut['T'] = LuoTaisteluJaska; |
---|
61 | //ruudut['V'] = LuoVihollinen; |
---|
62 | ruudut.Insert(ruudunLeveys, ruudunKorkeus); |
---|
63 | |
---|
64 | //Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
65 | } |
---|
66 | |
---|
67 | PhysicsObject LuoSeina() |
---|
68 | { |
---|
69 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(ruudunLeveys, ruudunKorkeus); |
---|
70 | taso.Color = Color.Black; |
---|
71 | return taso; |
---|
72 | } |
---|
73 | PhysicsObject luoMiniFührer() |
---|
74 | { |
---|
75 | miniführer = new PlatformCharacter( 50, 90, Shapes.Circle); |
---|
76 | miniführer.Mass = 4.0; |
---|
77 | miniführer.Color = Color.Black; |
---|
78 | miniführer.RightIdleAnimation = new Animation(LoadImages("mini führer")); |
---|
79 | miniführer.RightWalkingAnimation = new Animation(miniführerkuvat); |
---|
80 | miniführerkuvatpeilattu = Image.Mirror(miniführerkuvat); |
---|
81 | miniführer.LeftWalkingAnimation = new Animation(miniführerkuvatpeilattu); |
---|
82 | return (PhysicsObject)miniführer; |
---|
83 | } |
---|
84 | PhysicsObject LuoTaisteluJaska() |
---|
85 | { |
---|
86 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(128, 128, Shapes.Circle); |
---|
87 | |
---|
88 | // Animaation asettaminen ei toimi jos pelaaja1 on alustettu näin |
---|
89 | //pelaaja1 = new PlatformCharacter(128, 128, Shapes.Rectangle); |
---|
90 | |
---|
91 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
92 | pelaaja1.Color = Color.Black; |
---|
93 | |
---|
94 | pelaaja1.RightIdleAnimation = new Animation(LoadImage("taistelu-jaska")); |
---|
95 | pelaaja1.LeftIdleAnimation = new Animation(Image.Mirror(LoadImage("taistelu-jaska"))); |
---|
96 | pelaaja1.RightWalkingAnimation = new Animation(jaskaKuvat); |
---|
97 | pelaaja1.RightWalkingAnimation.FPS = 5; |
---|
98 | pelaaja1.LeftWalkingAnimation = new Animation(jaskaKuvatPeilattu); |
---|
99 | pelaaja1.LeftWalkingAnimation.FPS = 5; |
---|
100 | return (PhysicsObject)pelaaja1; |
---|
101 | } |
---|
102 | |
---|
103 | |
---|
104 | |
---|
105 | void lisaaPelaajat() |
---|
106 | { |
---|
107 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(40, 40); |
---|
108 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
109 | pelaaja1.Image = LoadImage("norsu"); |
---|
110 | pelaaja1.X = 0; |
---|
111 | pelaaja1.Y = Level.Bottom + 120; |
---|
112 | |
---|
113 | Add(pelaaja1); |
---|
114 | } |
---|
115 | |
---|
116 | void lisaaNappaimet() |
---|
117 | { |
---|
118 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
119 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
120 | |
---|
121 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
122 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
123 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
124 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, lyo, "Lyö", pelaaja1); |
---|
125 | |
---|
126 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
127 | |
---|
128 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
129 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
130 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
131 | } |
---|
132 | |
---|
133 | void lyo(PlatformCharacter hahmo) |
---|
134 | { |
---|
135 | hahmo.Animation = new Animation(jaskaHyokkaa); |
---|
136 | hahmo.Animation.Start(1); |
---|
137 | } |
---|
138 | |
---|
139 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
140 | { |
---|
141 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
142 | } |
---|
143 | |
---|
144 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double voima) |
---|
145 | { |
---|
146 | hahmo.Jump(voima); |
---|
147 | } |
---|
148 | } |
---|