1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.Widgets; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | |
---|
6 | |
---|
7 | class Tasohyppely : PhysicsGame |
---|
8 | { |
---|
9 | const double nopeus = 200; |
---|
10 | const double hyppyVoima = 4000; |
---|
11 | int kenttaLaskuri = 1; |
---|
12 | const int ruudunLeveys = 50; |
---|
13 | const int ruudunKorkeus = 50; |
---|
14 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
15 | PhysicsObject maali; |
---|
16 | |
---|
17 | protected override void Begin() |
---|
18 | { |
---|
19 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
20 | LuoMaali(); |
---|
21 | luoKentta1(); |
---|
22 | lisaaNappaimet(); |
---|
23 | AddCollisionHandler(pelaaja1, KasittelePallonTormays); |
---|
24 | |
---|
25 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
26 | Camera.ZoomFactor = 2.0; |
---|
27 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
28 | } |
---|
29 | |
---|
30 | void luoKentta1() |
---|
31 | { |
---|
32 | Level.CreateBorders(); |
---|
33 | //Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
34 | Level.Background.CreateStars(); |
---|
35 | |
---|
36 | |
---|
37 | lisaaTasoPaikkaan(100, 141); |
---|
38 | lisaaTasoPaikkaan(-50, -250); |
---|
39 | lisaaTasoPaikkaan(170, -325); |
---|
40 | lisaaTasoPaikkaan(220, -170); |
---|
41 | lisaaTasoPaikkaan(87, -50); |
---|
42 | lisaaTasoPaikkaan(-100, 30); |
---|
43 | lisaaTasoPaikkaan(300, 30); |
---|
44 | lisaaTasoPaikkaan(-270, -186); |
---|
45 | lisaaTasoPaikkaan(-415, -115); |
---|
46 | lisaaTasoPaikkaan(-350, -350); |
---|
47 | |
---|
48 | |
---|
49 | lisaaPelaajat(); |
---|
50 | } |
---|
51 | void luoKentta2() |
---|
52 | { |
---|
53 | ClearAll(); |
---|
54 | |
---|
55 | |
---|
56 | //Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
57 | Level.Background.CreateStars(); |
---|
58 | |
---|
59 | TileMap ruudut = TileMap.FromFile("kentta2.txt"); |
---|
60 | |
---|
61 | ruudut['-'] = lisaaTaso; |
---|
62 | ruudut['M'] = LuoMaaliTileMap; |
---|
63 | ruudut['X'] = lisaaPelaajatTileMap; |
---|
64 | |
---|
65 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
66 | |
---|
67 | ruudut.Insert(ruudunLeveys, ruudunKorkeus); |
---|
68 | |
---|
69 | |
---|
70 | |
---|
71 | |
---|
72 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
73 | Camera.ZoomFactor = 2.0; |
---|
74 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
75 | lisaaNappaimet(); |
---|
76 | } |
---|
77 | void luoKentta3() |
---|
78 | { |
---|
79 | ClearAll(); |
---|
80 | |
---|
81 | |
---|
82 | //Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
83 | Level.Background.CreateStars(); |
---|
84 | |
---|
85 | |
---|
86 | |
---|
87 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
88 | |
---|
89 | lisaaTasoPaikkaan(100, 100); |
---|
90 | |
---|
91 | |
---|
92 | |
---|
93 | |
---|
94 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
95 | Camera.ZoomFactor = 2.0; |
---|
96 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
97 | lisaaNappaimet(); |
---|
98 | } |
---|
99 | |
---|
100 | void luoKentta4() |
---|
101 | { |
---|
102 | |
---|
103 | } |
---|
104 | |
---|
105 | void luoKentta5() |
---|
106 | { |
---|
107 | } |
---|
108 | |
---|
109 | void lisaaTasoPaikkaan(double x, double y) |
---|
110 | { |
---|
111 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(200, 18); |
---|
112 | taso.Color = Color.White; |
---|
113 | taso.X = x; |
---|
114 | taso.Y = y; |
---|
115 | Add(taso); |
---|
116 | } |
---|
117 | |
---|
118 | PhysicsObject lisaaTaso() |
---|
119 | { |
---|
120 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(200, 18); |
---|
121 | taso.Color = Color.White; |
---|
122 | |
---|
123 | return taso; |
---|
124 | } |
---|
125 | |
---|
126 | |
---|
127 | |
---|
128 | |
---|
129 | void lisaaPelaajat() |
---|
130 | { |
---|
131 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(40, 40); |
---|
132 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
133 | pelaaja1.Image = LoadImage("tahti"); |
---|
134 | pelaaja1.X = 0; |
---|
135 | pelaaja1.Y = Level.Bottom + 100; |
---|
136 | |
---|
137 | Add(pelaaja1); |
---|
138 | } |
---|
139 | |
---|
140 | void vaihdaKentta(int kenttaLaskuri) |
---|
141 | { |
---|
142 | if (kenttaLaskuri==1) |
---|
143 | { |
---|
144 | luoKentta1(); |
---|
145 | } |
---|
146 | if (kenttaLaskuri==2) |
---|
147 | { |
---|
148 | luoKentta2(); |
---|
149 | } |
---|
150 | if (kenttaLaskuri == 3) |
---|
151 | { |
---|
152 | luoKentta3(); |
---|
153 | } |
---|
154 | |
---|
155 | } |
---|
156 | |
---|
157 | void lisaaNappaimet() |
---|
158 | { |
---|
159 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
160 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
161 | |
---|
162 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
163 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
164 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
165 | |
---|
166 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
167 | |
---|
168 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
169 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
170 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
171 | } |
---|
172 | |
---|
173 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
174 | { |
---|
175 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
176 | } |
---|
177 | |
---|
178 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double voima) |
---|
179 | { |
---|
180 | hahmo.Jump(voima); |
---|
181 | } |
---|
182 | void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pelaaja1, PhysicsObject kohde) |
---|
183 | { |
---|
184 | if (kohde.Tag.ToString() == "maali1") |
---|
185 | { |
---|
186 | kenttaLaskuri++; |
---|
187 | vaihdaKentta(kenttaLaskuri); |
---|
188 | } |
---|
189 | } |
---|
190 | void LuoMaali() |
---|
191 | { |
---|
192 | maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(75.0, 120.0); |
---|
193 | maali.X = 150.0; |
---|
194 | maali.Y = 200.0; |
---|
195 | maali.Shape = Shapes.Rectangle; |
---|
196 | maali.Color = Color.Yellow; |
---|
197 | maali.Tag = "maali1"; |
---|
198 | Add(maali); |
---|
199 | |
---|
200 | } |
---|
201 | PhysicsObject lisaaPelaajatTileMap() |
---|
202 | { |
---|
203 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(40, 40); |
---|
204 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
205 | pelaaja1.Image = LoadImage("tahti"); |
---|
206 | pelaaja1.X = 0; |
---|
207 | pelaaja1.Y = Level.Bottom + 100; |
---|
208 | |
---|
209 | return pelaaja1; |
---|
210 | } |
---|
211 | PhysicsObject LuoMaaliTileMap() |
---|
212 | { |
---|
213 | maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(75.0, 120.0); |
---|
214 | maali.X = 150.0; |
---|
215 | maali.Y = 200.0; |
---|
216 | maali.Shape = Shapes.Rectangle; |
---|
217 | maali.Color = Color.Yellow; |
---|
218 | maali.Tag = "maali1"; |
---|
219 | return maali; |
---|
220 | } |
---|
221 | } |
---|
222 | |
---|