1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.Widgets; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using System.Collections.Generic; |
---|
6 | |
---|
7 | public class Peli : PhysicsGame |
---|
8 | { |
---|
9 | const int ruudunLeveys = 90; |
---|
10 | const int ruudunKorkeus = 90; |
---|
11 | Image palikanKuva = LoadImage("Palikka"); |
---|
12 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
13 | PlatformCharacter pelaaja2; |
---|
14 | double nopeus = 600; |
---|
15 | double hyppyVoima = 10000; |
---|
16 | Image pelaajan1Kuva = LoadImage("hahmo 2"); |
---|
17 | Image pelaajan2Kuva = LoadImage("hahmo 3"); |
---|
18 | |
---|
19 | //bool granaatti1valmis = true; |
---|
20 | //Timer granaatinValmistumisAjastin; |
---|
21 | |
---|
22 | List<Weapon> pelaajan1aseet; |
---|
23 | List<Weapon> pelaajan2aseet; |
---|
24 | |
---|
25 | int valittuase1; |
---|
26 | int valittuase2; |
---|
27 | |
---|
28 | |
---|
29 | protected override void Begin() |
---|
30 | { |
---|
31 | LuoPelaajat(); |
---|
32 | LuoKentta(); |
---|
33 | LuoPalikka(); |
---|
34 | |
---|
35 | Gravity = new Vector(0, -1200); |
---|
36 | |
---|
37 | LisaaNappaimet(); |
---|
38 | |
---|
39 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
40 | |
---|
41 | Level.CreateBorders(1.0, false); |
---|
42 | Level.BackgroundColor = Color.Black; |
---|
43 | /* |
---|
44 | granaatinValmistumisAjastin = new Timer(); |
---|
45 | granaatinValmistumisAjastin.Interval = 5; |
---|
46 | granaatinValmistumisAjastin.Trigger += GranaattiValmistui; |
---|
47 | */ |
---|
48 | } |
---|
49 | |
---|
50 | |
---|
51 | void LuoKentta() |
---|
52 | { |
---|
53 | TileMap ruudut = TileMap.FromFile("kentta.txt"); |
---|
54 | ruudut['='] = LuoPalikka; |
---|
55 | ruudut.Insert(ruudunLeveys, ruudunKorkeus); |
---|
56 | |
---|
57 | |
---|
58 | |
---|
59 | |
---|
60 | } |
---|
61 | PhysicsObject LuoPalikka() |
---|
62 | { |
---|
63 | PhysicsObject palikka = PhysicsObject.CreateStaticObject(ruudunLeveys, ruudunKorkeus); |
---|
64 | palikka.Image = palikanKuva; |
---|
65 | palikka.Tag = "palikka"; |
---|
66 | palikka.Restitution = 0.1; |
---|
67 | return palikka; |
---|
68 | |
---|
69 | } |
---|
70 | |
---|
71 | void LuoPelaajat() |
---|
72 | { |
---|
73 | // Pelaaja 1 luominen ja ulkonäkö |
---|
74 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(150, 150); |
---|
75 | pelaaja1.Shape = Shapes.Rectangle; |
---|
76 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
77 | Add(pelaaja1); |
---|
78 | pelaaja1.X = -200; |
---|
79 | pelaaja1.Y = -800; |
---|
80 | pelaaja1.Color = Color.Lime; |
---|
81 | pelaaja1.CanRotate = false; |
---|
82 | Image pelaaja1Oikealle = pelaajan1Kuva; |
---|
83 | Image pelaaja1Vasemmalle = Image.Mirror(pelaaja1Oikealle); |
---|
84 | pelaaja1.LeftIdleAnimation = new Animation(pelaaja1Vasemmalle); |
---|
85 | pelaaja1.RightIdleAnimation = new Animation(pelaaja1Oikealle); |
---|
86 | pelaaja1.LeftWalkingAnimation = new Animation(pelaaja1Vasemmalle); |
---|
87 | pelaaja1.RightWalkingAnimation = new Animation(pelaaja1Oikealle); |
---|
88 | |
---|
89 | // Pelaaja 2 luominen ja ulkonäkö |
---|
90 | pelaaja2 = new PlatformCharacter(150, 150); |
---|
91 | pelaaja2.Shape = Shapes.Rectangle; |
---|
92 | pelaaja2.Mass = 4.0; |
---|
93 | pelaaja2.Color = Color.Green; |
---|
94 | Add(pelaaja2); |
---|
95 | pelaaja2.X = -400; |
---|
96 | pelaaja2.Y = -800; |
---|
97 | pelaaja2.CanRotate = false; |
---|
98 | pelaaja2.Image = pelaajan2Kuva; |
---|
99 | Image pelaaja2Vasemmalle = Image.Mirror(pelaajan2Kuva); |
---|
100 | Image pelaaja2oikealle = Image.Mirror(pelaajan2Kuva); |
---|
101 | pelaaja2.LeftIdleAnimation = new Animation(pelaajan2Kuva); |
---|
102 | pelaaja2.RightIdleAnimation = new Animation(pelaajan2Kuva); |
---|
103 | pelaaja2.LeftWalkingAnimation = new Animation(pelaaja2Vasemmalle); |
---|
104 | pelaaja2.RightWalkingAnimation = new Animation(pelaajan2Kuva); |
---|
105 | |
---|
106 | PlasmaCannon plasmaTykki = new PlasmaCannon(180, 100); |
---|
107 | plasmaTykki.PlasmaParticleCollision = PlasmaPalloOsuu; |
---|
108 | plasmaTykki.TimeBetweenUse = new TimeSpan(3000000); |
---|
109 | |
---|
110 | LaserGun laserPyssy = new LaserGun(190, 80); |
---|
111 | laserPyssy.LaserCollision = LaserSadeOsuu; |
---|
112 | laserPyssy.TimeBetweenUse = new TimeSpan(1000000); |
---|
113 | |
---|
114 | Cannon tykki = new Cannon(200, 90); |
---|
115 | tykki.Tag = "tykki"; |
---|
116 | tykki.Power.Value += 10000000000; |
---|
117 | tykki.CannonBallCollision = KuulaOsuu; |
---|
118 | tykki.TimeBetweenUse = new TimeSpan(10000000); |
---|
119 | |
---|
120 | AssaultRifle pyssy = new AssaultRifle(170, 85); |
---|
121 | pyssy.BulletCollision = AmmusOsuu; |
---|
122 | pyssy.Ammo.Value = int.MaxValue; |
---|
123 | |
---|
124 | Grenade grenade = new Grenade(60.50); |
---|
125 | pelaajan1aseet = new List<Weapon>(); |
---|
126 | pelaajan1aseet.Add(pyssy); |
---|
127 | pelaajan1aseet.Add(tykki); |
---|
128 | pelaajan1aseet.Add(plasmaTykki); |
---|
129 | pelaajan1aseet.Add(laserPyssy); |
---|
130 | |
---|
131 | |
---|
132 | |
---|
133 | |
---|
134 | PlasmaCannon plasmaTykki2 = new PlasmaCannon(180, 100); |
---|
135 | plasmaTykki2.PlasmaParticleCollision = PlasmaPalloOsuu; |
---|
136 | plasmaTykki2.TimeBetweenUse = new TimeSpan(3000000); |
---|
137 | |
---|
138 | LaserGun laserPyssy2 = new LaserGun(190, 80); |
---|
139 | laserPyssy2.LaserCollision = LaserSadeOsuu; |
---|
140 | laserPyssy2.TimeBetweenUse = new TimeSpan(1000000); |
---|
141 | |
---|
142 | Cannon tykki2 = new Cannon(200, 90); |
---|
143 | tykki2.Tag = "tykki"; |
---|
144 | tykki2.Power.Value += 10000000000; |
---|
145 | tykki2.CannonBallCollision = KuulaOsuu; |
---|
146 | tykki2.TimeBetweenUse = new TimeSpan(10000000); |
---|
147 | |
---|
148 | AssaultRifle pyssy2 = new AssaultRifle(170, 85); |
---|
149 | pyssy2.BulletCollision = AmmusOsuu; |
---|
150 | pyssy2.Ammo.Value = int.MaxValue; |
---|
151 | |
---|
152 | //Grenade grenade2 = new Grenade(60.50); |
---|
153 | pelaajan2aseet = new List<Weapon>(); |
---|
154 | pelaajan2aseet.Add(pyssy2); |
---|
155 | pelaajan2aseet.Add(tykki2); |
---|
156 | pelaajan2aseet.Add(plasmaTykki2); |
---|
157 | pelaajan2aseet.Add(laserPyssy2); |
---|
158 | |
---|
159 | //pelaajan2aseet = pelaajan1aseet.c |
---|
160 | pelaaja2.Weapon = tykki; |
---|
161 | |
---|
162 | // Tässä asetetaan pelaajan alussa oleva ase. |
---|
163 | pelaaja1.Weapon = pyssy; |
---|
164 | valittuase1 = 0; |
---|
165 | |
---|
166 | |
---|
167 | |
---|
168 | |
---|
169 | |
---|
170 | } |
---|
171 | |
---|
172 | |
---|
173 | |
---|
174 | void LisaaNappaimet() |
---|
175 | { |
---|
176 | |
---|
177 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
178 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
179 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
180 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
181 | |
---|
182 | Keyboard.Listen(Key.J, ButtonState.Pressed, tahtain, "tähtäys alas", pelaaja1); |
---|
183 | Keyboard.Listen(Key.L, ButtonState.Pressed, tahtain, "tähtäys ylös", pelaaja1); |
---|
184 | Keyboard.Listen(Key.K, ButtonState.Down, Ammu, "ampu tulee", pelaaja1); |
---|
185 | Keyboard.Listen(Key.O, ButtonState.Pressed, vaihto, "aseen vaihto", pelaaja1); |
---|
186 | //Keyboard.Listen(Key.U, ButtonState.Pressed, granaatti, "kranun heitto", pelaaja1); |
---|
187 | Keyboard.Listen(Key.I, ButtonState.Down, jetpack, "lentoon", pelaaja1); |
---|
188 | |
---|
189 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -nopeus); |
---|
190 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja2, nopeus); |
---|
191 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja2, hyppyVoima); |
---|
192 | |
---|
193 | Keyboard.Listen(Key.H, ButtonState.Pressed, tahtain, "tähtäys alas", pelaaja2); |
---|
194 | Keyboard.Listen(Key.F, ButtonState.Pressed, tahtain, "tähtäys ylös", pelaaja2); |
---|
195 | Keyboard.Listen(Key.G, ButtonState.Down, Ammu, "ampu tulee", pelaaja2); |
---|
196 | Keyboard.Listen(Key.Y, ButtonState.Pressed, vaihto, "aseen vaihto", pelaaja2); |
---|
197 | //Keyboard.Listen(Key.R, ButtonState.Pressed, granaatti, "kranun heitto", pelaaja2); |
---|
198 | Keyboard.Listen(Key.T, ButtonState.Down, jetpack, "lentoon", pelaaja2); |
---|
199 | Keyboard.Listen(Key.F2, ButtonState.Down, restart, "Alkuun"); |
---|
200 | } |
---|
201 | |
---|
202 | void liikuta(PlatformCharacter pelaaja, double nopeus) |
---|
203 | { |
---|
204 | pelaaja.Walk(nopeus); |
---|
205 | } |
---|
206 | |
---|
207 | void hyppaa(PlatformCharacter pelaaja, double voima) |
---|
208 | { |
---|
209 | pelaaja.Jump(voima); |
---|
210 | } |
---|
211 | void tahtain(PlatformCharacter pelaaja) |
---|
212 | { |
---|
213 | |
---|
214 | } |
---|
215 | |
---|
216 | void vaihto(PlatformCharacter pelaaja) |
---|
217 | { |
---|
218 | Weapon vanhaAse = pelaaja.Weapon; |
---|
219 | pelaaja.Remove(vanhaAse); |
---|
220 | Remove(pelaaja); |
---|
221 | |
---|
222 | if (pelaaja == pelaaja1) |
---|
223 | { |
---|
224 | valittuase1++; |
---|
225 | if (valittuase1 >= pelaajan1aseet.Count) |
---|
226 | { |
---|
227 | valittuase1 = 0; |
---|
228 | } |
---|
229 | } |
---|
230 | if (pelaaja == pelaaja2) |
---|
231 | { |
---|
232 | valittuase2++; |
---|
233 | if (valittuase2 >= pelaajan2aseet.Count) |
---|
234 | { |
---|
235 | valittuase2 = 0; |
---|
236 | } |
---|
237 | } |
---|
238 | |
---|
239 | |
---|
240 | |
---|
241 | if (pelaaja == pelaaja1) pelaaja.Weapon = pelaajan1aseet[valittuase1]; |
---|
242 | if (pelaaja == pelaaja2) pelaaja.Weapon = pelaajan2aseet[valittuase2]; |
---|
243 | |
---|
244 | //Add(pelaaja); |
---|
245 | |
---|
246 | Timer pelaajaTakas = new Timer(); |
---|
247 | pelaajaTakas.Interval = 0; |
---|
248 | pelaajaTakas.Tag = pelaaja; |
---|
249 | pelaajaTakas.Start(1); |
---|
250 | pelaajaTakas.Trigger += PelaajaTakasinAseenVaihdonJalkeen; |
---|
251 | } |
---|
252 | |
---|
253 | void PelaajaTakasinAseenVaihdonJalkeen(Timer ajastin) |
---|
254 | { |
---|
255 | PlatformCharacter pelaaja = (PlatformCharacter)ajastin.Tag; |
---|
256 | Add(pelaaja); |
---|
257 | } |
---|
258 | |
---|
259 | |
---|
260 | |
---|
261 | void Ammu(PlatformCharacter pelaaja) |
---|
262 | { |
---|
263 | PhysicsObject ammus = pelaaja.Weapon.Shoot(); |
---|
264 | Cannon c; |
---|
265 | if (ammus != null) |
---|
266 | { |
---|
267 | ammus.Tag = pelaaja; |
---|
268 | ammus.Size = new Vector(50, 50); |
---|
269 | |
---|
270 | if (pelaaja.Weapon.Tag.ToString() == "tykki") |
---|
271 | { |
---|
272 | ammus.IgnoresGravity = true; // Tykin ammuksella ei painovoimaa |
---|
273 | c = pelaaja.Weapon as Cannon; |
---|
274 | c.Power.Value += 1000000000; |
---|
275 | ammus.Velocity = new Vector(ammus.Velocity.X * 4, ammus.Velocity.Y * 2); |
---|
276 | } |
---|
277 | else |
---|
278 | ammus.Velocity = new Vector(ammus.Velocity.X * 2, ammus.Velocity.Y * 2); |
---|
279 | ammus.MaximumLifetime = new TimeSpan(10000000); |
---|
280 | AddCollisionHandler(ammus, KuulaOsuu); |
---|
281 | } |
---|
282 | } |
---|
283 | |
---|
284 | void PlasmaPalloOsuu(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
285 | { |
---|
286 | if (ammus.Tag != kohde && kohde.Tag.ToString() != "palikka") |
---|
287 | { |
---|
288 | kohde.Destroy(); |
---|
289 | } |
---|
290 | } |
---|
291 | |
---|
292 | void LaserSadeOsuu(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
293 | { |
---|
294 | if (ammus.Tag != kohde && kohde.Tag.ToString() != "palikka") |
---|
295 | { |
---|
296 | kohde.Destroy(); |
---|
297 | } |
---|
298 | } |
---|
299 | void KuulaOsuu(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
300 | { |
---|
301 | if (ammus.Tag != kohde && kohde.Tag.ToString() != "palikka") |
---|
302 | { |
---|
303 | kohde.Destroy(); |
---|
304 | } |
---|
305 | } |
---|
306 | |
---|
307 | void AmmusOsuu(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
308 | { |
---|
309 | if (ammus.Tag != kohde && kohde.Tag.ToString() != "palikka") |
---|
310 | { |
---|
311 | kohde.Destroy(); |
---|
312 | } |
---|
313 | } |
---|
314 | /* |
---|
315 | void granaatti(PhysicsObject pelaaja1) |
---|
316 | { |
---|
317 | if (granaatti1valmis) |
---|
318 | { |
---|
319 | Grenade kranaatti = new Grenade(4.0); |
---|
320 | kranaatti.X = pelaaja1.X + 10; |
---|
321 | kranaatti.Y = pelaaja1.Y + 10; |
---|
322 | Add(kranaatti); |
---|
323 | Vector heittoVoima; |
---|
324 | |
---|
325 | if (((PlatformCharacter)pelaaja1).FacingDirection == Direction.Right) |
---|
326 | { |
---|
327 | heittoVoima = Vector.FromLengthAndAngle(30000, Angle.Degrees(35)); |
---|
328 | kranaatti.Hit(heittoVoima); |
---|
329 | } |
---|
330 | |
---|
331 | |
---|
332 | |
---|
333 | |
---|
334 | if (((PlatformCharacter)pelaaja1).FacingDirection == Direction.Left) |
---|
335 | { |
---|
336 | heittoVoima = Vector.FromLengthAndAngle(30000, Angle.Degrees(145)); |
---|
337 | kranaatti.Hit(heittoVoima); |
---|
338 | } |
---|
339 | |
---|
340 | kranaatti.Size = new Vector(50, 50); |
---|
341 | kranaatti.ExplosionRadius = 300; |
---|
342 | granaatti1valmis = false; |
---|
343 | granaatinValmistumisAjastin.Start(); |
---|
344 | } |
---|
345 | |
---|
346 | } |
---|
347 | |
---|
348 | void GranaattiValmistui(Timer t) |
---|
349 | { |
---|
350 | granaatti1valmis = true; |
---|
351 | granaatinValmistumisAjastin.Stop(); |
---|
352 | granaatinValmistumisAjastin.Reset(); |
---|
353 | } |
---|
354 | */ |
---|
355 | void jetpack(PlatformCharacter pelaaja) |
---|
356 | { |
---|
357 | pelaaja.Push(new Vector(0, 50000)); |
---|
358 | } |
---|
359 | |
---|
360 | void restart() |
---|
361 | { |
---|
362 | ClearAll(); |
---|
363 | Begin(); |
---|
364 | } |
---|
365 | |
---|
366 | |
---|
367 | } |
---|