source: 2010/30/heanjule/Pong/Pong/Peli.cs @ 1325

Revision 1325, 4.2 KB checked in by heanjule, 10 years ago (diff)

Pong peli valmis

Line 
1using System;
2using Jypeli;
3using Jypeli.Widgets;
4using Jypeli.Assets;
5
6public class Peli : PhysicsGame
7{
8    Vector nopeusYlos = new Vector(0, 200);
9    Vector nopeusAlas = new Vector(0, -200);
10
11    PhysicsObject pallo;
12
13    PhysicsObject maila1;
14    PhysicsObject maila2;
15
16    IntMeter Pelaajan1Pisteet;
17    IntMeter Pelaajan2Pisteet;
18
19    PhysicsObject vasenReuna;
20    PhysicsObject oikeaReuna;
21
22    protected override void Begin()
23    {
24        LuoKentta();
25        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
26        AloitaPeli();
27        AsetaOhjaimet();
28        LisaaLaskurit();
29    }
30
31    void LuoKentta()
32    {
33        pallo = new PhysicsObject(40.0, 40.0);
34        pallo.Shape = Shapes.Circle;
35        pallo.Color = Color.Green;
36        pallo.X = -200.0;
37        pallo.Y = 0.0;
38        pallo.Restitution = 1.0;
39        Add(pallo);
40
41        maila1 = LuoMaila(Level.Left + 20.0, 0.0);
42        maila2 = LuoMaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
43
44        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
45        vasenReuna.Restitution = 1.0;
46        vasenReuna.IsVisible = false;
47
48        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
49        oikeaReuna.Restitution = 1.0;
50        oikeaReuna.IsVisible = false;
51        Level.BackgroundColor = Color.Black;
52
53        Camera.ZoomToLevel();
54
55        vasenReuna = Level.CreateTopBorder();
56        oikeaReuna = Level.CreateBottomBorder();
57
58        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
59    }
60
61    void AloitaPeli()
62    {
63        Vector impulssi = new Vector(600.0, 0.0);
64        pallo.Hit(impulssi);
65    }
66
67    PhysicsObject LuoMaila(double x, double y)
68    {
69        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
70        maila.Shape = Shapes.Rectangle;
71        maila.X = x;
72        maila.Y = y;
73        maila.Restitution = 1.0;
74        Add(maila);
75
76        return maila;
77    }
78
79    void AsetaOhjaimet()
80    {
81        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa Ylos", maila1, nopeusYlos);
82        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
83        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa Ylos", maila1, nopeusAlas);
84        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
85
86        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa Ylos", maila2, nopeusYlos);
87        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
88        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa Ylos", maila2, nopeusAlas);
89        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
90
91        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
92        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
93    }
94    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
95    {
96        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Bottom < Level.Bottom))
97        {
98            maila.Velocity = Vector.Zero;
99            return;
100        }
101        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Top > Level.Top))
102        {
103            maila.Velocity = Vector.Zero;
104            return;
105        }
106
107        maila.Velocity = nopeus;
108    }
109    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
110    {
111        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
112        laskuri.MaxValue = 10;
113        Label naytto = new Label();
114        naytto.BindTo(laskuri);
115        naytto.X = x;
116        naytto.Y = y;
117        naytto.TextColor = Color.White;
118        Add(naytto);
119        return laskuri;
120    }
121    void LisaaLaskurit()
122    {
123        Pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
124        Pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
125    }
126    void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
127    {
128        if (kohde == oikeaReuna)
129        {
130            Pelaajan1Pisteet.Value += 1;
131        }
132        else if (kohde == vasenReuna)
133        {
134            Pelaajan2Pisteet.Value += 1;
135        }
136    }
137}
138
139
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.