source: 2010/30/heanjule/Pong/Pong/Peli.cs @ 1324

Revision 1324, 4.1 KB checked in by heanjule, 9 years ago (diff)

Tein pelin valmiiksi

Line 
1using System;
2using Jypeli;
3using Jypeli.Widgets;
4using Jypeli.Assets;
5
6public class Peli : PhysicsGame
7{
8    Vector nopeusYlos = new Vector(0, 200);
9    Vector nopeusAlas = new Vector(0, -200);
10
11    PhysicsObject pallo;
12
13    PhysicsObject maila1;
14    PhysicsObject maila2;
15
16    IntMeter Pelaajan1Pisteet;
17    IntMeter Pelaajan2Pisteet;
18
19    PhysicsObject vasenReuna;
20    PhysicsObject oikeaReuna;
21
22    protected override void Begin()
23    {
24        LuoKentta();
25        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
26        AloitaPeli();
27        AsetaOhjaimet();
28        LisaaLaskurit();
29    }
30
31    void LuoKentta()
32    {
33        pallo = new PhysicsObject(40.0, 40.0);
34        pallo.Shape = Shapes.Circle;
35        pallo.Color = Color.Green;
36        pallo.X = -200.0;
37        pallo.Y = 0.0;
38        pallo.Restitution = 1.0;
39        Add(pallo);
40
41        maila1 = LuoMaila(Level.Left + 20.0, 0.0);
42        maila2 = LuoMaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
43
44        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
45        vasenReuna.Restitution = 1.0;
46        vasenReuna.IsVisible = false;
47
48        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
49        oikeaReuna.Restitution = 1.0;
50        oikeaReuna.IsVisible = false;
51        Level.BackgroundColor = Color.Black;
52
53        Camera.ZoomToLevel();
54
55        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
56    }
57
58    void AloitaPeli()
59    {
60        Vector impulssi = new Vector(600.0, 0.0);
61        pallo.Hit(impulssi);
62    }
63
64    PhysicsObject LuoMaila(double x, double y)
65    {
66        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
67        maila.Shape = Shapes.Rectangle;
68        maila.X = x;
69        maila.Y = y;
70        maila.Restitution = 1.0;
71        Add(maila);
72
73        return maila;
74    }
75
76    void AsetaOhjaimet()
77    {
78        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa Ylos", maila1, nopeusYlos);
79        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
80        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa Ylos", maila1, nopeusAlas);
81        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
82
83        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa Ylos", maila2, nopeusYlos);
84        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
85        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa Ylos", maila2, nopeusAlas);
86        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
87
88        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
89        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
90    }
91    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
92    {
93        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Bottom < Level.Bottom))
94        {
95            maila.Velocity = Vector.Zero;
96            return;
97        }
98        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Top > Level.Top))
99        {
100            maila.Velocity = Vector.Zero;
101            return;
102        }
103
104        maila.Velocity = nopeus;
105    }
106    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
107    {
108        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
109        laskuri.MaxValue = 10;
110        Label naytto = new Label();
111        naytto.BindTo(laskuri);
112        naytto.X = x;
113        naytto.Y = y;
114        naytto.TextColor = Color.White;
115        Add(naytto);
116        return laskuri;
117    }
118    void LisaaLaskurit()
119    {
120        Pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
121        Pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
122    }
123    void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
124    {
125        if (kohde == oikeaReuna)
126        {
127            Pelaajan1Pisteet.Value += 1;
128        }
129        else if (kohde == vasenReuna)
130        {
131            Pelaajan2Pisteet.Value += 1;
132        }
133    }
134}
135
136
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.