1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.Widgets; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Effects; |
---|
6 | |
---|
7 | |
---|
8 | class Tasohyppely : PhysicsGame |
---|
9 | { |
---|
10 | const int rulev = 50; |
---|
11 | const int rukor = 50; |
---|
12 | const double nopeus = 200; |
---|
13 | const double hyppyVoima = 3000; |
---|
14 | |
---|
15 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
16 | Label pisteNaytto; |
---|
17 | |
---|
18 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
19 | PlatformCharacter pelaaja2; |
---|
20 | |
---|
21 | |
---|
22 | protected override void Begin() |
---|
23 | { |
---|
24 | Level.Width = 2000; |
---|
25 | Level.Height = 1000; |
---|
26 | |
---|
27 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
28 | |
---|
29 | // Zoomataan lähemmäksi |
---|
30 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
31 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
32 | |
---|
33 | seuraavaKentta(); |
---|
34 | } |
---|
35 | |
---|
36 | void seuraavaKentta() |
---|
37 | { |
---|
38 | |
---|
39 | // Asetetaan painovoima |
---|
40 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
41 | |
---|
42 | // luodaan pistelaskunäyttö |
---|
43 | pisteNaytto = new Label(); |
---|
44 | pisteNaytto.X = Screen.RightSafe - 250; |
---|
45 | pisteNaytto.Y = Screen.TopSafe - 50; |
---|
46 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
47 | Add(pisteNaytto); |
---|
48 | |
---|
49 | luoKentta(); |
---|
50 | lisaaNappaimet(); |
---|
51 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
52 | } |
---|
53 | |
---|
54 | void luoKentta() |
---|
55 | { |
---|
56 | TileMap ruudut = TileMap.FromFile("kentta.txt"); |
---|
57 | ruudut['#'] = Luotaso; |
---|
58 | ruudut.Insert(rulev, rukor); |
---|
59 | |
---|
60 | Level.CreateBorders(); |
---|
61 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
62 | Level.Background.Image = LoadImage("aa"); |
---|
63 | |
---|
64 | |
---|
65 | lisaaPelaajat(); |
---|
66 | } |
---|
67 | |
---|
68 | PhysicsObject Luotaso() |
---|
69 | { |
---|
70 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(50.0, 50.0); |
---|
71 | return taso; |
---|
72 | } |
---|
73 | |
---|
74 | void lisaaPelaajat() |
---|
75 | { |
---|
76 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(40, 40); |
---|
77 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
78 | pelaaja1.Image = LoadImage("aa"); |
---|
79 | pelaaja1.X = 100; |
---|
80 | pelaaja1.Y =120; |
---|
81 | |
---|
82 | pelaaja2 = new PlatformCharacter(40, 40); |
---|
83 | pelaaja2.Mass = 4.0; |
---|
84 | pelaaja2.Image = LoadImage("ss"); |
---|
85 | pelaaja2.X = -100; |
---|
86 | pelaaja2.Y =120; |
---|
87 | |
---|
88 | AddCollisionHandler(pelaaja1, PelaajaOsuu); |
---|
89 | AddCollisionHandler(pelaaja2, PelaajaOsuu); |
---|
90 | |
---|
91 | Add(pelaaja1); |
---|
92 | Add(pelaaja2); |
---|
93 | } |
---|
94 | |
---|
95 | void lisaaNappaimet() |
---|
96 | { |
---|
97 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
98 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
99 | |
---|
100 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
101 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
102 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
103 | Keyboard.Listen(Key.P, ButtonState.Pressed, poks1, "rajauta"); |
---|
104 | Keyboard.Listen(Key.O, ButtonState.Pressed, poks2, "rajauta"); |
---|
105 | Keyboard.Listen(Key.I, ButtonState.Pressed, HeitaKranaatti , "rajauta"); |
---|
106 | |
---|
107 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -nopeus); |
---|
108 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja2, nopeus); |
---|
109 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja2, hyppyVoima); |
---|
110 | |
---|
111 | |
---|
112 | lisaaGamePadNappaimet(ControllerOne); |
---|
113 | } |
---|
114 | |
---|
115 | void lisaaGamePadNappaimet(GamePad controller) |
---|
116 | { |
---|
117 | controller.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
118 | |
---|
119 | controller.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
120 | controller.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
121 | controller.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
122 | } |
---|
123 | |
---|
124 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
125 | { |
---|
126 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
127 | } |
---|
128 | |
---|
129 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double voima) |
---|
130 | { |
---|
131 | hahmo.Jump(voima); |
---|
132 | } |
---|
133 | |
---|
134 | void PelaajaOsuu(PhysicsObject collidingObject, PhysicsObject pum) |
---|
135 | { |
---|
136 | |
---|
137 | } |
---|
138 | void poks1() |
---|
139 | { |
---|
140 | Explosion rajahdys = new Explosion(10.0); |
---|
141 | rajahdys.Position = pelaaja2.Position; |
---|
142 | rajahdys.X-=40; |
---|
143 | rajahdys.Y -= 25; |
---|
144 | rajahdys.Speed = 1000.0; |
---|
145 | rajahdys.Force =50; |
---|
146 | rajahdys.ShockwaveColor = Color.Cyan; |
---|
147 | Add(rajahdys); |
---|
148 | } |
---|
149 | void poks2() |
---|
150 | { |
---|
151 | Explosion rajahdys = new Explosion(10.0); |
---|
152 | rajahdys.Position = pelaaja1.Position; |
---|
153 | rajahdys.Y -= 15; |
---|
154 | rajahdys.Speed = 1000.0; |
---|
155 | rajahdys.Force =50; |
---|
156 | rajahdys.ShockwaveColor = Color.Red; |
---|
157 | Add(rajahdys); |
---|
158 | } |
---|
159 | void pumpum () |
---|
160 | { |
---|
161 | PhysicsObject pum = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 20.0); |
---|
162 | pum.Position = pelaaja2.Position; |
---|
163 | pum.Shape = Shapes.Circle; |
---|
164 | Add(pum); |
---|
165 | } |
---|
166 | void HeitaKranaatti() |
---|
167 | { |
---|
168 | ClusterGrenade kranaatti = new ClusterGrenade(4.0, 2); |
---|
169 | kranaatti.X = pelaaja1.X; |
---|
170 | kranaatti.Y = pelaaja1.Y; |
---|
171 | Add(kranaatti); |
---|
172 | Vector heittoVoima = Vector.FromLengthAndAngle(10, Angle.Degrees(0)); |
---|
173 | kranaatti.Hit(heittoVoima); |
---|
174 | } |
---|
175 | } |
---|