source: 2010/27/sokrheik/pong/Peli.cs @ 1107

Revision 1107, 5.9 KB checked in by sokrheik, 10 years ago (diff)

Tein koko Pong pelin.

Line 
1using System;
2using Jypeli;
3using Jypeli.Widgets;
4using Jypeli.Assets;
5
6public class Peli : PhysicsGame
7{
8    Vector nopeusYlos = new Vector(0, 200);
9    Vector nopeusAlas = new Vector(0, -200);
10
11    PhysicsObject pallo;
12    PhysicsObject maila1;
13    PhysicsObject maila2;
14
15    PhysicsObject vasenReuna;
16    PhysicsObject oikeaReuna;
17
18    IntMeter pelaajan1Pisteet;
19    IntMeter pelaajan2Pisteet;
20
21    protected override void Begin()
22    {
23        LuoKentta();
24        AsetaOhjaimet();
25        LisaaLaskurit();
26        AloitaPeli();
27    }
28
29    void LuoKentta()
30    {
31        pallo = new PhysicsObject(40.0, 40.0);
32        pallo.Shape = Shapes.Circle;
33        pallo.X = -200.0;
34        pallo.Y = 0.0;
35        pallo.Restitution = 1.0;
36        Add(pallo);
37
38        maila1 = LuoMaila(Level.Left + 20.0, 0.0);
39        maila2 = LuoMaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
40
41        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
42        vasenReuna.Restitution = 1.0;
43        vasenReuna.IsVisible = false;
44        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
45        oikeaReuna.Restitution = 1.0;
46        oikeaReuna.IsVisible = false;
47        PhysicsObject alaReuna = Level.CreateBottomBorder();
48        alaReuna.Restitution = 1.0;
49        alaReuna.IsVisible = false;
50        PhysicsObject yläReuna = Level.CreateTopBorder();
51        yläReuna.Restitution = 1.0;
52        yläReuna.IsVisible = false;
53
54
55        Level.BackgroundColor = Color.Black;
56
57        Camera.ZoomToLevel();
58        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
59
60
61    }
62    PhysicsObject LuoMaila(double x, double y)
63    {
64        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
65        maila.Shape = Shapes.Rectangle;
66        maila.X = x;
67        maila.Y = y;
68        maila.Restitution = 1.0;
69        Add(maila);
70
71        return maila;
72
73    }
74
75    void AloitaPeli()
76    {
77        Vector impulssi = new Vector(500.0, 0.0);
78        pallo.Hit(impulssi);
79
80    }
81
82
83
84    void AsetaOhjaimet()
85    {
86        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
87        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
88        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
89        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
90
91        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
92        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
93        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
94        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
95
96        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
97        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
98
99        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
100        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
101        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
102        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
103
104        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
105        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
106        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
107        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
108
109        ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
110        ControllerTwo.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
111    }
112
113    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
114    {
115        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Y < Level.Bottom))
116        {
117            maila.Velocity = Vector.Zero;
118            return;
119        }
120        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Y > Level.Top))
121        {
122            maila.Velocity = Vector.Zero;
123            return;
124        }
125
126        maila.Velocity = nopeus;
127    }
128
129
130
131
132    void LiikutaMailaaYlos(PhysicsObject maila)
133    {
134        if (maila.Y >= Level.Top)
135        {
136            maila.Velocity = Vector.Zero;
137            return;
138        }
139
140        Vector nopeus = new Vector(0, 200);
141        maila.Velocity = nopeus;
142    }
143
144
145    void LiikutaMailaaAlas(PhysicsObject maila)
146    {
147        Vector nopeus = new Vector(0, -200);
148        maila.Velocity = nopeus;
149    }
150
151
152    void PysaytaMaila(PhysicsObject maila)
153    {
154        maila.Velocity = Vector.Zero;
155
156    }
157        void LisaaLaskurit()
158        {
159            pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri( Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0 );
160            pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri( Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0 );
161        }
162
163
164    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
165    {
166        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
167        laskuri.MaxValue = 10;
168        Label naytto = new Label();
169        naytto.BindTo(laskuri);
170        naytto.X = x;
171        naytto.Y = y;
172        naytto.TextColor = Color.White;
173        Add(naytto);
174        return laskuri;
175    }
176
177    void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
178    {
179        if (kohde == oikeaReuna)
180        {
181            pelaajan1Pisteet.Value += 1;
182        }
183        else if (kohde == vasenReuna)
184        {
185            pelaajan2Pisteet.Value += 1;
186        }
187    }
188
189
190
191
192
193
194
195
196   
197}   
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.