1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Widgets; |
---|
5 | using Jypeli.Assets; |
---|
6 | |
---|
7 | |
---|
8 | class Tasohyppely : PhysicsGame |
---|
9 | { |
---|
10 | const double nopeus = 200; |
---|
11 | const double hyppyVoima = 4000; |
---|
12 | |
---|
13 | const int ruudunLeveys = 35; |
---|
14 | const int ruudunKorkeus = 35; |
---|
15 | |
---|
16 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
17 | |
---|
18 | int kenttaNro; // monesko kenttä on menossa |
---|
19 | |
---|
20 | List<Label> valikonKohdat; |
---|
21 | |
---|
22 | PhysicsObject pelaaja; |
---|
23 | |
---|
24 | HighScoreList topLista; |
---|
25 | |
---|
26 | protected override void Begin() |
---|
27 | { |
---|
28 | topLista = HighScoreList.LoadOrCreate("topten.dat", 10); |
---|
29 | topLista.Show(); |
---|
30 | topLista.CongratulationText = "Onneksi olkoon! Ansaitsit pisteillä {1} paikan {0} listalta. Syötä nimesi:"; |
---|
31 | topLista.ScreenList.ItemColor = Color.Black; |
---|
32 | topLista.ScreenList.BackGroundColor = Color.White; |
---|
33 | topLista.ReverseOrder = true; |
---|
34 | |
---|
35 | |
---|
36 | |
---|
37 | Valikko(); |
---|
38 | kenttaNro = 0; |
---|
39 | |
---|
40 | |
---|
41 | // Zoomataan lähemmäksi |
---|
42 | //Camera.ZoomFactor = 0.0; |
---|
43 | |
---|
44 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
45 | |
---|
46 | |
---|
47 | pelaaja = pelaaja1; |
---|
48 | |
---|
49 | |
---|
50 | ControllerOne.Listen( Button.DPadLeft, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, null, new Vector( -1000, 0 ), pelaaja1 ); |
---|
51 | ControllerOne.Listen( Button.DPadRight, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, null, new Vector( 1000, 0 ), pelaaja1 ); |
---|
52 | ControllerOne.Listen( Button.DPadUp, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, null, new Vector( 0, 1000 ), pelaaja1 ); |
---|
53 | ControllerOne.Listen( Button.DPadDown, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, null, new Vector( 0, -1000 ), pelaaja1 ); |
---|
54 | |
---|
55 | } |
---|
56 | |
---|
57 | void LiikutaPelaajaa(Vector vektori, PhysicsObject pelaaja) |
---|
58 | { |
---|
59 | |
---|
60 | |
---|
61 | } |
---|
62 | |
---|
63 | |
---|
64 | void seuraavaKentta() |
---|
65 | { |
---|
66 | ClearAll(); |
---|
67 | |
---|
68 | kenttaNro += 1; // lisätään kenttänumeroa yhdellä |
---|
69 | MessageDisplay.Add("Kenttä " + kenttaNro); |
---|
70 | |
---|
71 | // Asetetaan painovoima |
---|
72 | |
---|
73 | } |
---|
74 | |
---|
75 | |
---|
76 | void luoKentta() |
---|
77 | { |
---|
78 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
79 | |
---|
80 | LuoAikaLaskuri(); |
---|
81 | |
---|
82 | Level.BackgroundColor = Color.White; |
---|
83 | |
---|
84 | lisaaPelaajat(); |
---|
85 | |
---|
86 | TileMap ruudut = TileMap.FromFile("kentta.txt"); |
---|
87 | ruudut['='] = LuoPalikka; |
---|
88 | ruudut['i'] = LuoPiikit; |
---|
89 | ruudut['t'] = LuoLiikkuva; |
---|
90 | ruudut['m'] = LuoMaali; |
---|
91 | ruudut.Insert(ruudunLeveys, ruudunKorkeus); |
---|
92 | |
---|
93 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
94 | Level.CreateBorders(); |
---|
95 | |
---|
96 | |
---|
97 | } |
---|
98 | |
---|
99 | |
---|
100 | PhysicsObject LuoPalikka() |
---|
101 | { |
---|
102 | PhysicsObject palikka = PhysicsObject.CreateStaticObject(60.0, 10.0); |
---|
103 | palikka.Color = Color.Black; |
---|
104 | return palikka; |
---|
105 | } |
---|
106 | |
---|
107 | PhysicsObject LuoLiikkuva() |
---|
108 | { |
---|
109 | PhysicsObject liikkuva = PhysicsObject.CreateStaticObject(65.0, 10.0); |
---|
110 | liikkuva.Shape = Shapes.Rectangle; |
---|
111 | liikkuva.Color = Color.Black; |
---|
112 | PathFollowerBrain polkuAivot = new PathFollowerBrain(); |
---|
113 | polkuAivot.Active = true; |
---|
114 | |
---|
115 | |
---|
116 | List<Vector> polku = new List<Vector>(); |
---|
117 | |
---|
118 | for (int i = 0; i < 10; i++) |
---|
119 | { |
---|
120 | double x = RandomGen.NextDouble(Level.Left, Level.Right); |
---|
121 | double y = RandomGen.NextDouble(Level.Bottom, Level.Top); |
---|
122 | polku.Add(new Vector(x, y)); |
---|
123 | polkuAivot.Path = polku; |
---|
124 | polkuAivot.Speed = 100; |
---|
125 | liikkuva.Brain = polkuAivot; |
---|
126 | } |
---|
127 | |
---|
128 | return liikkuva; |
---|
129 | } |
---|
130 | |
---|
131 | PhysicsObject LuoMaali() |
---|
132 | { |
---|
133 | PhysicsObject maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(40, 40, Shapes.Circle); |
---|
134 | maali.Tag = "maali"; |
---|
135 | maali.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
136 | maali.X = 620; |
---|
137 | maali.Y = 430; |
---|
138 | maali.Shape = Shapes.Circle; |
---|
139 | maali.Color = Color.Red; |
---|
140 | return (maali); |
---|
141 | } |
---|
142 | |
---|
143 | PhysicsObject LuoPiikit() |
---|
144 | { |
---|
145 | PhysicsObject piikit = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 20.0); |
---|
146 | piikit.Color = Color.Black; |
---|
147 | piikit.Shape = Shapes.Triangle; |
---|
148 | piikit.Tag = "piikit"; |
---|
149 | return piikit; |
---|
150 | } |
---|
151 | |
---|
152 | |
---|
153 | void lisaaPelaajat() |
---|
154 | { |
---|
155 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(30, 30); |
---|
156 | pelaaja1.Shape = Shapes.Circle; |
---|
157 | pelaaja1.Color = Color.Black; |
---|
158 | pelaaja1.Restitution = 0.7; |
---|
159 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
160 | pelaaja1.X = -1100; |
---|
161 | pelaaja1.Y = Level.Bottom + 125; |
---|
162 | |
---|
163 | AddCollisionHandler(pelaaja1, PelaajaOsuu); |
---|
164 | |
---|
165 | Add(pelaaja1); |
---|
166 | } |
---|
167 | |
---|
168 | |
---|
169 | void lisaaNappaimet() |
---|
170 | { |
---|
171 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
172 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
173 | |
---|
174 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
175 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
176 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
177 | |
---|
178 | lisaaGamePadNappaimet(ControllerOne); |
---|
179 | } |
---|
180 | |
---|
181 | void lisaaGamePadNappaimet(GamePad controller) |
---|
182 | { |
---|
183 | controller.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
184 | |
---|
185 | controller.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
186 | controller.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
187 | controller.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
188 | } |
---|
189 | |
---|
190 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
191 | { |
---|
192 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
193 | } |
---|
194 | |
---|
195 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double voima) |
---|
196 | { |
---|
197 | hahmo.Jump(voima); |
---|
198 | } |
---|
199 | |
---|
200 | void PelaajaOsuu(PhysicsObject collidingObject, PhysicsObject otherObject) |
---|
201 | { |
---|
202 | if (otherObject.Tag.ToString() == "maali") |
---|
203 | { |
---|
204 | |
---|
205 | seuraavaKentta(); |
---|
206 | MessageDisplay.Add("Pääsit läpi kentän " + kenttaNro); |
---|
207 | } |
---|
208 | |
---|
209 | if (otherObject.Tag.ToString() == "piikit") |
---|
210 | { |
---|
211 | |
---|
212 | takaisin(); |
---|
213 | } |
---|
214 | |
---|
215 | |
---|
216 | } |
---|
217 | |
---|
218 | void PelaajaTakaisin(PhysicsObject collidingObject, PhysicsObject otherObject) |
---|
219 | { |
---|
220 | |
---|
221 | } |
---|
222 | |
---|
223 | void takaisin() |
---|
224 | { |
---|
225 | //ClearAll(); |
---|
226 | |
---|
227 | pelaaja1.X = -1100; |
---|
228 | pelaaja1.Y = Level.Bottom + 125; |
---|
229 | |
---|
230 | //Add (pelaaja1); |
---|
231 | } |
---|
232 | |
---|
233 | void Valikko() |
---|
234 | { |
---|
235 | ClearAll(); |
---|
236 | valikonKohdat = new List<Label>(); |
---|
237 | |
---|
238 | Label otsikko = new Label("Jumpy Jumpie"); |
---|
239 | otsikko.Position = new Vector(0, 180); |
---|
240 | valikonKohdat.Add(otsikko); |
---|
241 | |
---|
242 | Label kohta1 = new Label("Aloita uusi peli"); |
---|
243 | kohta1.Position = new Vector(0, 40); |
---|
244 | valikonKohdat.Add(kohta1); |
---|
245 | |
---|
246 | Label huippu = new Label("Huippupisteet"); |
---|
247 | huippu.Position = new Vector(0, -40); |
---|
248 | valikonKohdat.Add(huippu); |
---|
249 | |
---|
250 | Label kohta2 = new Label("Lopeta"); |
---|
251 | kohta2.Position = new Vector(0, -120); |
---|
252 | valikonKohdat.Add(kohta2); |
---|
253 | |
---|
254 | foreach (Label valikonKohta in valikonKohdat) |
---|
255 | { |
---|
256 | Add(valikonKohta); |
---|
257 | } |
---|
258 | |
---|
259 | Mouse.ListenOn(kohta1, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, AloitaPeli, null); |
---|
260 | Mouse.ListenOn(kohta2, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, Huippupisteet, null); |
---|
261 | Mouse.ListenOn(kohta2, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, Lopeta, null); |
---|
262 | |
---|
263 | Mouse.IsCursorVisible = true; |
---|
264 | Mouse.ListenMovement(1.0, ValikossaLiikkuminen, null); |
---|
265 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Lopeta, ""); |
---|
266 | Level.BackgroundColor = Color.White; |
---|
267 | } |
---|
268 | |
---|
269 | void ValikossaLiikkuminen(AnalogState hiirenTila) |
---|
270 | { |
---|
271 | foreach (Label kohta in valikonKohdat) |
---|
272 | { |
---|
273 | if (Mouse.IsCursorOn(kohta)) |
---|
274 | { |
---|
275 | kohta.TextColor = Color.Red; |
---|
276 | } |
---|
277 | else |
---|
278 | { |
---|
279 | kohta.TextColor = Color.Black; |
---|
280 | } |
---|
281 | |
---|
282 | } |
---|
283 | } |
---|
284 | |
---|
285 | void AloitaPeli() |
---|
286 | { |
---|
287 | ClearAll(); |
---|
288 | luoKentta(); |
---|
289 | lisaaNappaimet(); |
---|
290 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Valikko, "Palaa valikkoon"); |
---|
291 | } |
---|
292 | |
---|
293 | void Lopeta() |
---|
294 | { |
---|
295 | Exit(); |
---|
296 | } |
---|
297 | |
---|
298 | |
---|
299 | Timer aikaLaskuri; |
---|
300 | |
---|
301 | void LuoAikaLaskuri() |
---|
302 | { |
---|
303 | aikaLaskuri = new Timer(); |
---|
304 | |
---|
305 | Add(aikaLaskuri); |
---|
306 | aikaLaskuri.Start(); |
---|
307 | |
---|
308 | Label aikaNaytto = new Label(); |
---|
309 | aikaNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
310 | aikaNaytto.X = Level.Left; |
---|
311 | aikaNaytto.Y = Level.Top; |
---|
312 | aikaNaytto.DecimalPlaces = 1; |
---|
313 | aikaNaytto.BindTo(aikaLaskuri.SecondCounter); |
---|
314 | |
---|
315 | Add(aikaNaytto); |
---|
316 | |
---|
317 | //double aikaaKulunut = aikaLaskuri.SecondCounter.Value; |
---|
318 | } |
---|
319 | |
---|
320 | |
---|
321 | |
---|
322 | |
---|
323 | |
---|
324 | |
---|
325 | |
---|
326 | |
---|
327 | } |
---|
328 | |
---|
329 | |
---|
330 | |
---|
331 | |
---|