1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.Widgets; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | |
---|
6 | |
---|
7 | class Tasohyppely : PhysicsGame |
---|
8 | { |
---|
9 | const double nopeus = 200; |
---|
10 | const double hyppyVoima = 4000; |
---|
11 | |
---|
12 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
13 | |
---|
14 | int kenttaNro; // monesko kenttä on menossa |
---|
15 | |
---|
16 | |
---|
17 | protected override void Begin() |
---|
18 | { |
---|
19 | kenttaNro = 0; |
---|
20 | Level.Width = 2000; |
---|
21 | Level.Height = 1000; |
---|
22 | |
---|
23 | // Zoomataan lähemmäksi |
---|
24 | //Camera.ZoomFactor = 0.6; |
---|
25 | |
---|
26 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
27 | //Camera.StayInLevel = true; |
---|
28 | |
---|
29 | luoKentta(); |
---|
30 | lisaaNappaimet(); |
---|
31 | |
---|
32 | } |
---|
33 | |
---|
34 | void seuraavaKentta() |
---|
35 | { |
---|
36 | ClearAll(); |
---|
37 | |
---|
38 | kenttaNro += 1; // lisätään kenttänumeroa yhdellä |
---|
39 | MessageDisplay.Add("Kenttä " + kenttaNro); |
---|
40 | |
---|
41 | // Asetetaan painovoima |
---|
42 | |
---|
43 | } |
---|
44 | |
---|
45 | void luoKentta() |
---|
46 | { |
---|
47 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
48 | Level.CreateBorders(); |
---|
49 | Level.BackgroundColor = Color.White; |
---|
50 | |
---|
51 | lisaaTaso(-510, -400); |
---|
52 | lisaaTaso(-300, -200); |
---|
53 | |
---|
54 | lisaaMaali(); |
---|
55 | lisaaPelaajat(); |
---|
56 | Level.CreateBorders(); |
---|
57 | } |
---|
58 | |
---|
59 | void lisaaTaso(double x, double y) |
---|
60 | { |
---|
61 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(100, 30); |
---|
62 | taso.Color = Color.Black; |
---|
63 | taso.X = x; |
---|
64 | taso.Y = y; |
---|
65 | Add(taso); |
---|
66 | } |
---|
67 | |
---|
68 | void lisaaPelaajat() |
---|
69 | { |
---|
70 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(35, 35); |
---|
71 | pelaaja1.Shape = Shapes.Circle; |
---|
72 | pelaaja1.Color = Color.Black; |
---|
73 | pelaaja1.Restitution = 0.7; |
---|
74 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
75 | pelaaja1.X = -510; |
---|
76 | pelaaja1.Y = Level.Bottom + 170; |
---|
77 | |
---|
78 | AddCollisionHandler(pelaaja1, PelaajaOsuu); |
---|
79 | |
---|
80 | Add(pelaaja1); |
---|
81 | } |
---|
82 | |
---|
83 | void lisaaMaali() |
---|
84 | { |
---|
85 | PhysicsObject maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(40, 40, Shapes.Circle); |
---|
86 | maali.Tag = "maali"; |
---|
87 | maali.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
88 | maali.X = 620; |
---|
89 | maali.Y = 430; |
---|
90 | maali.Shape = Shapes.Circle; |
---|
91 | maali.Color = Color.Red; |
---|
92 | Add(maali); |
---|
93 | } |
---|
94 | |
---|
95 | void lisaaPiikit() |
---|
96 | { |
---|
97 | PhysicsObject piikit = PhysicsObject.CreateStaticObject(20, 20, Shapes.Triangle); |
---|
98 | piikit.X = 20.0; |
---|
99 | piikit.Y = 20.0; |
---|
100 | Add(piikit); |
---|
101 | } |
---|
102 | |
---|
103 | |
---|
104 | void lisaaNappaimet() |
---|
105 | { |
---|
106 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
107 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
108 | |
---|
109 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
110 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
111 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
112 | |
---|
113 | lisaaGamePadNappaimet(ControllerOne); |
---|
114 | } |
---|
115 | |
---|
116 | void lisaaGamePadNappaimet(GamePad controller) |
---|
117 | { |
---|
118 | controller.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
119 | |
---|
120 | controller.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
121 | controller.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
122 | controller.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
123 | } |
---|
124 | |
---|
125 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
126 | { |
---|
127 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
128 | } |
---|
129 | |
---|
130 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double voima) |
---|
131 | { |
---|
132 | hahmo.Jump(voima); |
---|
133 | } |
---|
134 | |
---|
135 | void PelaajaOsuu(PhysicsObject collidingObject, PhysicsObject otherObject) |
---|
136 | { |
---|
137 | if (otherObject.Tag.ToString() == "maali") |
---|
138 | { |
---|
139 | |
---|
140 | seuraavaKentta(); |
---|
141 | MessageDisplay.Add("Pääsit läpi kentän " + kenttaNro); |
---|
142 | } |
---|
143 | } |
---|
144 | } |
---|