1 | //By Frans Lehmusvaara |
---|
2 | using System; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.ScreenObjects; |
---|
5 | using Jypeli.Widgets; |
---|
6 | using Jypeli.Assets; |
---|
7 | |
---|
8 | public class Peli : PhysicsGame |
---|
9 | { |
---|
10 | |
---|
11 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
12 | PlatformCharacter pelaaja2; |
---|
13 | |
---|
14 | PhysicsObject vasenreuna; |
---|
15 | PhysicsObject oikeareuna; |
---|
16 | PhysicsObject alareuna; |
---|
17 | PhysicsObject yläreuna; |
---|
18 | |
---|
19 | const int Joukkueenkoko = 3; |
---|
20 | int Pelaajan1joukkue = Joukkueenkoko; |
---|
21 | int Pelaajan2joukkue = Joukkueenkoko; |
---|
22 | int peliMuoto = 0; |
---|
23 | |
---|
24 | Boolean Pelaajan1JuoksuAskel; |
---|
25 | Boolean Pelaajan2JuoksuAskel; |
---|
26 | const double Juoksunopeus = 20;//20 |
---|
27 | const double Juoksunkiihtyvyys = 2.5; |
---|
28 | double Pelaajan1Juoksunopeus = Juoksunopeus; |
---|
29 | double Pelaajan2Juoksunopeus = Juoksunopeus; |
---|
30 | |
---|
31 | const double HyppyVoima = 4000; |
---|
32 | |
---|
33 | ImageDisplay numero; |
---|
34 | DoubleMeter alaspainLaskuri; |
---|
35 | |
---|
36 | ImageDisplay lataus; |
---|
37 | Label Ohjeet; |
---|
38 | |
---|
39 | int VoitonValinta; |
---|
40 | |
---|
41 | |
---|
42 | protected override void Begin() |
---|
43 | { |
---|
44 | Aloitapikkupeli(); |
---|
45 | } |
---|
46 | |
---|
47 | void LataaLatausKuva() |
---|
48 | { |
---|
49 | lataus = new ImageDisplay(); |
---|
50 | lataus.Image = LoadImage("Lataa"); |
---|
51 | lataus.IsVisible = false; |
---|
52 | Add(lataus); |
---|
53 | } |
---|
54 | |
---|
55 | |
---|
56 | void Aloitapikkupeli() |
---|
57 | { |
---|
58 | VoitonValinta = 0; |
---|
59 | peliMuoto++; |
---|
60 | ClearAll(); |
---|
61 | if (TarkistaVoittaja() == false) |
---|
62 | { |
---|
63 | LataaLatausKuva(); |
---|
64 | |
---|
65 | //Kuoleman juoksu |
---|
66 | if (peliMuoto == 1) |
---|
67 | { |
---|
68 | Camera.Reset(); |
---|
69 | |
---|
70 | LuoKenttä(800, 700); |
---|
71 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
72 | Level.Background.Image = LoadImage("Kenttä1"); |
---|
73 | LuoElämät(); |
---|
74 | AddCollisionHandler(oikeareuna, Voitto); |
---|
75 | pelaaja1 = LuoUkko(Level.Left + 30, Level.Bottom + 75, 85, 75, "Tipu1"); |
---|
76 | pelaaja2 = LuoUkko(Level.Left + 30, Level.Bottom + 200, 85, 75, "Tipu2"); |
---|
77 | LuoAikaLaskuri(); |
---|
78 | } |
---|
79 | else if (peliMuoto == 2) |
---|
80 | { |
---|
81 | |
---|
82 | Camera.Reset(); |
---|
83 | |
---|
84 | Camera.Y = Level.Bottom + 225; |
---|
85 | double ZoomKerroin = Screen.Height / 800; |
---|
86 | Camera.Zoom(ZoomKerroin); //0.85 |
---|
87 | |
---|
88 | LuoKenttä(30000, 1000); |
---|
89 | LuoTausta(30000, Level.Bottom + 75); |
---|
90 | |
---|
91 | lisääTaso(Level.Left, Level.Bottom + 400, 30000, 30); |
---|
92 | LuoTausta(30000, Level.Bottom + 475); |
---|
93 | |
---|
94 | pelaaja1 = LuoUkko(Level.Left + 10, Level.Bottom + 75, 85, 75, "Tipu1"); |
---|
95 | pelaaja2 = LuoUkko(Level.Left + 10, Level.Bottom + 475, 85, 75, "Tipu2"); |
---|
96 | Pelaajan1Juoksunopeus = 5000; |
---|
97 | Pelaajan2Juoksunopeus = 5000; |
---|
98 | |
---|
99 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
100 | |
---|
101 | LuoElämät(); |
---|
102 | |
---|
103 | LuoAikaLaskuri(); |
---|
104 | |
---|
105 | } |
---|
106 | else if (peliMuoto == 3) |
---|
107 | { |
---|
108 | Camera.Reset(); |
---|
109 | |
---|
110 | LuoKenttä(800, 700); |
---|
111 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
112 | Level.Background.Image = LoadImage("Kenttä3"); |
---|
113 | Camera.Y = 0; |
---|
114 | |
---|
115 | LuoElämät(); |
---|
116 | |
---|
117 | pelaaja1 = LuoUkko(Level.Left + 100, Level.Bottom + 75, 85, 75, "Tipu1"); |
---|
118 | pelaaja2 = LuoUkko(Level.Right - 100, Level.Bottom + 75, 85, 75, "Tipu2"); |
---|
119 | |
---|
120 | Gravity = new Vector(0, -600); |
---|
121 | AjastaPallot(Color.Blue); |
---|
122 | LuoAikaLaskuri(); |
---|
123 | } |
---|
124 | else if (peliMuoto == 4) |
---|
125 | { |
---|
126 | Camera.Reset(); |
---|
127 | |
---|
128 | LuoKenttä(800, 700); |
---|
129 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
130 | Level.Background.Image = LoadImage("Kenttä4"); |
---|
131 | Camera.Y = 0; |
---|
132 | |
---|
133 | LuoElämät(); |
---|
134 | |
---|
135 | pelaaja1 = LuoUkko(Level.Left + 100, Level.Bottom + 75, 85, 75, "Tipu1"); |
---|
136 | pelaaja2 = LuoUkko(Level.Right - 100, Level.Bottom + 75, 85, 75, "Tipu2"); |
---|
137 | |
---|
138 | Gravity = new Vector(0, -700); |
---|
139 | LuoAikaLaskuri(); |
---|
140 | } |
---|
141 | else if (peliMuoto == 5) |
---|
142 | { |
---|
143 | Camera.Reset(); |
---|
144 | |
---|
145 | LuoKenttä(800, 700); |
---|
146 | AddCollisionHandler(alareuna, Voitto); |
---|
147 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
148 | Level.Background.Image = LoadImage("Kenttä4"); |
---|
149 | Camera.Y = 0; |
---|
150 | |
---|
151 | LuoElämät(); |
---|
152 | |
---|
153 | pelaaja1 = LuoUkko(Level.Left + 100, Level.Top - 45, 85, 75, "Tipu1"); |
---|
154 | pelaaja2 = LuoUkko(Level.Right - 100, Level.Top - 45, 85, 75, "Tipu2"); |
---|
155 | |
---|
156 | LuoAikaLaskuri(); |
---|
157 | } |
---|
158 | } |
---|
159 | |
---|
160 | } |
---|
161 | |
---|
162 | void LuoKolikko() |
---|
163 | { |
---|
164 | PhysicsObject pallo = new PhysicsObject(10, 10, Shapes.Circle); |
---|
165 | pallo.Color = Color.Yellow; |
---|
166 | pallo.Hit(new Vector(RandomGen.NextDouble(-200, 200), RandomGen.NextDouble(-300, -500))); |
---|
167 | pallo.Y = Level.Top - 20; |
---|
168 | AddCollisionHandler(pallo, Voitto); |
---|
169 | pallo.Restitution = 0.9; |
---|
170 | Add(pallo); |
---|
171 | } |
---|
172 | |
---|
173 | void AjastaPallot(Color väri) |
---|
174 | { |
---|
175 | Timer palloAjastin = new Timer(); |
---|
176 | palloAjastin.Interval = 5; |
---|
177 | palloAjastin.Trigger += LuoPallo; |
---|
178 | Add(palloAjastin); |
---|
179 | palloAjastin.Tag = väri; |
---|
180 | palloAjastin.Start(); |
---|
181 | } |
---|
182 | |
---|
183 | void LuoPallo(Timer sender) |
---|
184 | { |
---|
185 | PhysicsObject pallo = new PhysicsObject(20, 20, Shapes.Circle); |
---|
186 | pallo.Color = (Color)sender.Tag; |
---|
187 | pallo.Hit(new Vector(RandomGen.NextDouble(-200, 200), RandomGen.NextDouble(-200, -400))); |
---|
188 | pallo.Y = Level.Top - 300; |
---|
189 | AddCollisionHandler(pallo, Voitto); |
---|
190 | pallo.Restitution = 1.0; |
---|
191 | Add(pallo); |
---|
192 | } |
---|
193 | |
---|
194 | void LuoTausta(int w, double y) |
---|
195 | { |
---|
196 | for (double x = Level.Left+2500; x < w; x += RandomGen.NextDouble(600,1000) ) |
---|
197 | { |
---|
198 | LuoTaustaEsineitä(x, y, 100, 50, "Aita"); |
---|
199 | } |
---|
200 | } |
---|
201 | void LuoTaustaEsineitä(double x, double y, double w, double h, string nimi) |
---|
202 | { |
---|
203 | PhysicsObject ukko = new PhysicsObject(w,h,Shapes.Rectangle); |
---|
204 | ukko.Image = LoadImage(nimi); |
---|
205 | AddCollisionHandler(ukko, Voitto); |
---|
206 | ukko.Restitution = 0; |
---|
207 | ukko.X = x; |
---|
208 | ukko.Y = y; |
---|
209 | Add(ukko); |
---|
210 | } |
---|
211 | |
---|
212 | void LuoKenttä(double width, double height) |
---|
213 | { |
---|
214 | Level.Width = width; |
---|
215 | Level.Height = height; |
---|
216 | |
---|
217 | vasenreuna = Level.CreateLeftBorder(); |
---|
218 | vasenreuna.IsVisible = false; |
---|
219 | |
---|
220 | oikeareuna = Level.CreateRightBorder(); |
---|
221 | oikeareuna.IsVisible = false; |
---|
222 | |
---|
223 | yläreuna = Level.CreateTopBorder(); |
---|
224 | yläreuna.IsVisible = false; |
---|
225 | |
---|
226 | alareuna = Level.CreateBottomBorder(); |
---|
227 | alareuna.Color = Color.Green; |
---|
228 | alareuna.IsVisible = true; |
---|
229 | |
---|
230 | } |
---|
231 | |
---|
232 | void lisääTaso(double x, double y, double w, double h) |
---|
233 | { |
---|
234 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(w, h); |
---|
235 | taso.Color = Color.Green; |
---|
236 | taso.X = x; |
---|
237 | taso.Y = y; |
---|
238 | Add(taso); |
---|
239 | } |
---|
240 | |
---|
241 | void HyppyOhjaimet() |
---|
242 | { |
---|
243 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, LuoHyppy, "Pelaaja1 hyppää", pelaaja1, false); |
---|
244 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, LuoHyppy, "Pelaaja2 hyppää", pelaaja2, true); |
---|
245 | } |
---|
246 | |
---|
247 | void LuoHyppy(PlatformCharacter ukko,Boolean pelaaja) |
---|
248 | { |
---|
249 | ukko.Jump(HyppyVoima); |
---|
250 | if (pelaaja == false) |
---|
251 | { |
---|
252 | Pelaajan1Juoksunopeus += Juoksunkiihtyvyys * 100; |
---|
253 | } |
---|
254 | else |
---|
255 | { |
---|
256 | Pelaajan2Juoksunopeus += Juoksunkiihtyvyys * 100; |
---|
257 | } |
---|
258 | } |
---|
259 | |
---|
260 | |
---|
261 | void JuoksuOhjaimet() |
---|
262 | { |
---|
263 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Pressed, LuoJuoksu, "Pelaaja1 liikkuu", pelaaja1, false, false); |
---|
264 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Pressed, LuoJuoksu, "Pelaaja1 liikkuu", pelaaja1, false, true); |
---|
265 | |
---|
266 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Pressed, LuoJuoksu, "Pelaaja2 liikkuu", pelaaja2, true, false); |
---|
267 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Pressed, LuoJuoksu, "Pelaaja2 liikkuu", pelaaja2, true, true); |
---|
268 | } |
---|
269 | |
---|
270 | // ukko false = p1 true = p2 false = n1 true = n2 |
---|
271 | void LuoJuoksu(PlatformCharacter ukko, Boolean pelaaja, Boolean näppäin) |
---|
272 | { |
---|
273 | //Pelaaja 1 |
---|
274 | if (pelaaja == false) |
---|
275 | { |
---|
276 | if (näppäin == Pelaajan1JuoksuAskel) |
---|
277 | { |
---|
278 | Pelaajan1Juoksunopeus += Juoksunkiihtyvyys; |
---|
279 | Liikuta(ukko,Pelaajan1Juoksunopeus); |
---|
280 | if (Pelaajan1JuoksuAskel == true) |
---|
281 | { |
---|
282 | Pelaajan1JuoksuAskel = false; |
---|
283 | } |
---|
284 | else |
---|
285 | { |
---|
286 | Pelaajan1JuoksuAskel = true; |
---|
287 | } |
---|
288 | |
---|
289 | } |
---|
290 | if (Pelaajan1Juoksunopeus >= Juoksunopeus) |
---|
291 | { |
---|
292 | Pelaajan1Juoksunopeus -= 1; |
---|
293 | } |
---|
294 | } |
---|
295 | else |
---|
296 | { |
---|
297 | if (näppäin == Pelaajan2JuoksuAskel) |
---|
298 | { |
---|
299 | Pelaajan2Juoksunopeus += Juoksunkiihtyvyys; |
---|
300 | Liikuta(ukko, Pelaajan2Juoksunopeus); |
---|
301 | if (Pelaajan2JuoksuAskel == true) |
---|
302 | { |
---|
303 | Pelaajan2JuoksuAskel = false; |
---|
304 | } |
---|
305 | else |
---|
306 | { |
---|
307 | Pelaajan2JuoksuAskel = true; |
---|
308 | } |
---|
309 | } |
---|
310 | if (Pelaajan2Juoksunopeus >= Juoksunopeus) |
---|
311 | { |
---|
312 | Pelaajan2Juoksunopeus -= 1; |
---|
313 | } |
---|
314 | } |
---|
315 | } |
---|
316 | |
---|
317 | void VäistelyOhjaimet() |
---|
318 | { |
---|
319 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, pelaaja1.Walk, "Liiku vasemmalle", -(Juoksunopeus*6)); |
---|
320 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, pelaaja1.Walk, "Liiku oikealle", Juoksunopeus*6); |
---|
321 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, LuoHyppy, "Hyppää", pelaaja1, false); |
---|
322 | |
---|
323 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, pelaaja2.Walk, "Liiku vasemmalle", -(Juoksunopeus*6)); |
---|
324 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, pelaaja2.Walk, "Liiku oikealle", Juoksunopeus*6); |
---|
325 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, LuoHyppy, "Hyppää", pelaaja2, true); |
---|
326 | } |
---|
327 | |
---|
328 | void LuoVoittaja(PlatformCharacter voittaja, PlatformCharacter hävijäjä) |
---|
329 | { |
---|
330 | ClearControls(); |
---|
331 | |
---|
332 | Gravity = new Vector(0, 0); |
---|
333 | voittaja.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
334 | hävijäjä.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
335 | |
---|
336 | Keyboard.Listen(Key.Enter, ButtonState.Pressed, LuoLataus, "Jatka"); |
---|
337 | voittaja.Width = 170; |
---|
338 | voittaja.Height = 150; |
---|
339 | |
---|
340 | |
---|
341 | } |
---|
342 | |
---|
343 | void LuoLataus() |
---|
344 | { |
---|
345 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
346 | ajastin.Interval = 1; |
---|
347 | ajastin.Trigger += AjastinLoppu; |
---|
348 | |
---|
349 | lataus.IsVisible = true; |
---|
350 | |
---|
351 | Add(ajastin); |
---|
352 | ajastin.Start(); |
---|
353 | } |
---|
354 | |
---|
355 | void AjastinLoppu(Timer sender) |
---|
356 | { |
---|
357 | |
---|
358 | Aloitapikkupeli(); |
---|
359 | } |
---|
360 | |
---|
361 | |
---|
362 | void Voitto(PhysicsObject maali, PhysicsObject kohde) |
---|
363 | { |
---|
364 | if (VoitonValinta == 0) |
---|
365 | { |
---|
366 | if (kohde == pelaaja1) |
---|
367 | { |
---|
368 | VoitonValinta = 1; |
---|
369 | if (peliMuoto == 1 || peliMuoto == 4 || peliMuoto == 5 ) |
---|
370 | { |
---|
371 | Pelaajan2joukkue--; |
---|
372 | LuoVoittaja(pelaaja1, pelaaja2); |
---|
373 | } |
---|
374 | else if (peliMuoto == 2 || peliMuoto == 3) |
---|
375 | { |
---|
376 | Pelaajan1joukkue--; |
---|
377 | LuoVoittaja(pelaaja2, pelaaja1); |
---|
378 | } |
---|
379 | } |
---|
380 | else if (kohde == pelaaja2) |
---|
381 | { |
---|
382 | VoitonValinta = 1; |
---|
383 | if (peliMuoto == 1 || peliMuoto == 4 || peliMuoto == 5) |
---|
384 | { |
---|
385 | Pelaajan1joukkue--; |
---|
386 | LuoVoittaja(pelaaja2, pelaaja1); |
---|
387 | } |
---|
388 | else if (peliMuoto == 2 || peliMuoto == 3) |
---|
389 | { |
---|
390 | Pelaajan2joukkue--; |
---|
391 | LuoVoittaja(pelaaja1, pelaaja2); |
---|
392 | } |
---|
393 | } |
---|
394 | } |
---|
395 | } |
---|
396 | |
---|
397 | |
---|
398 | void LuoElämät() |
---|
399 | { |
---|
400 | for(int i = 1; i < Joukkueenkoko+1; i++) |
---|
401 | { |
---|
402 | if (i <= Pelaajan1joukkue) |
---|
403 | { |
---|
404 | LuoUkkokuva(Screen.Left + i * 50, Screen.Top - 25, 40, 35, "Tipu1"); |
---|
405 | } |
---|
406 | else |
---|
407 | { |
---|
408 | LuoUkkokuva(Screen.Left + i * 50, Screen.Top - 25, 40, 35, "Kuollut1"); |
---|
409 | } |
---|
410 | if (i <= Pelaajan2joukkue) |
---|
411 | { |
---|
412 | LuoUkkokuva(Screen.Right - i * 50, Screen.Top - 25, 40, 35, "Tipu2"); |
---|
413 | } |
---|
414 | else |
---|
415 | { |
---|
416 | LuoUkkokuva(Screen.Right - i * 50, Screen.Top - 25, 40, 35, "Kuollut2"); |
---|
417 | } |
---|
418 | } |
---|
419 | } |
---|
420 | |
---|
421 | void LuoUkkokuva(double x, double y, double w, double h, string nimi) |
---|
422 | { |
---|
423 | ImageDisplay ukko = new ImageDisplay(); |
---|
424 | ukko.Image = LoadImage(nimi); |
---|
425 | ukko.AutoSize = false; |
---|
426 | ukko.Width = w; |
---|
427 | ukko.Height = h; |
---|
428 | ukko.X = x; |
---|
429 | ukko.Y = y; |
---|
430 | Add(ukko); |
---|
431 | |
---|
432 | } |
---|
433 | |
---|
434 | void LuoAikaLaskuri() |
---|
435 | { |
---|
436 | alaspainLaskuri = new DoubleMeter(4); |
---|
437 | numero = new ImageDisplay(); ; |
---|
438 | |
---|
439 | Timer aikaLaskuri = new Timer(); |
---|
440 | aikaLaskuri.Interval = 1; |
---|
441 | aikaLaskuri.Trigger += LaskeAlaspäin; |
---|
442 | Add(aikaLaskuri); |
---|
443 | aikaLaskuri.Start(); |
---|
444 | |
---|
445 | } |
---|
446 | |
---|
447 | Boolean TarkistaVoittaja() |
---|
448 | { |
---|
449 | if (Pelaajan1joukkue == 0) |
---|
450 | { |
---|
451 | //2 pelaaaja |
---|
452 | PelaajaVoitti(true); |
---|
453 | return true; |
---|
454 | } |
---|
455 | else if (Pelaajan2joukkue == 0) |
---|
456 | { |
---|
457 | //1 pelaaja |
---|
458 | PelaajaVoitti(false); |
---|
459 | return true; |
---|
460 | } |
---|
461 | return false; |
---|
462 | } |
---|
463 | |
---|
464 | void PelaajaVoitti(Boolean Voittaja) |
---|
465 | { |
---|
466 | LuoElämät(); |
---|
467 | LuoKenttä(800, 700); |
---|
468 | Level.Background.Image = LoadImage("Kenttä4"); |
---|
469 | lisääTaso(-200, -200, 100, 25); |
---|
470 | lisääTaso(0, 0, 200, 25); |
---|
471 | |
---|
472 | if (Voittaja == true) |
---|
473 | { |
---|
474 | pelaaja2 = LuoUkko(0, 75, 170, 150, "Tipu2"); |
---|
475 | pelaaja1 = LuoUkko(-200, -162.5, 42.5, 37.5, "Tipu1"); |
---|
476 | |
---|
477 | Ohjeet = new Label("Pelaaja 2 voitti!"); |
---|
478 | Ohjeet.Y = 250; |
---|
479 | Add(Ohjeet); |
---|
480 | } |
---|
481 | else if (Voittaja == false) |
---|
482 | { |
---|
483 | pelaaja1 = LuoUkko(0, 75, 170, 150, "Tipu1"); |
---|
484 | pelaaja2 = LuoUkko(-200, -162.5, 42.5, 37.5, "Tipu2"); |
---|
485 | |
---|
486 | Ohjeet = new Label("Pelaaja 1 voitti!"); |
---|
487 | Ohjeet.Y = 350; |
---|
488 | Add(Ohjeet); |
---|
489 | } |
---|
490 | |
---|
491 | Keyboard.Listen(Key.Enter, ButtonState.Pressed, AloitaAlusta, "Aloita peli alusta."); |
---|
492 | |
---|
493 | } |
---|
494 | |
---|
495 | void AloitaAlusta() |
---|
496 | { |
---|
497 | peliMuoto = 0; |
---|
498 | Pelaajan1joukkue = 3; |
---|
499 | Pelaajan2joukkue = 3; |
---|
500 | Pelaajan1JuoksuAskel = false; |
---|
501 | Pelaajan2JuoksuAskel = false; |
---|
502 | Aloitapikkupeli(); |
---|
503 | } |
---|
504 | |
---|
505 | void LaskeAlaspäin(Timer timer) |
---|
506 | { |
---|
507 | alaspainLaskuri.Value -= 1; |
---|
508 | if(alaspainLaskuri.Value <= 0) |
---|
509 | { |
---|
510 | if (peliMuoto == 1) |
---|
511 | { |
---|
512 | JuoksuOhjaimet(); |
---|
513 | } |
---|
514 | else if (peliMuoto == 2) |
---|
515 | { |
---|
516 | HyppyOhjaimet(); |
---|
517 | } |
---|
518 | else if (peliMuoto == 3 ) |
---|
519 | { |
---|
520 | VäistelyOhjaimet(); |
---|
521 | } |
---|
522 | else if (peliMuoto == 4) |
---|
523 | { |
---|
524 | VäistelyOhjaimet(); |
---|
525 | LuoKolikko(); |
---|
526 | } |
---|
527 | else if (peliMuoto == 5) |
---|
528 | { |
---|
529 | Gravity = new Vector(0, -200); |
---|
530 | pelaaja1.Hit(new Vector(RandomGen.NextDouble(100, -100), RandomGen.NextDouble(-10, -100))); |
---|
531 | pelaaja2.Hit(new Vector(RandomGen.NextDouble(100, -100), RandomGen.NextDouble(-10, -100))); |
---|
532 | } |
---|
533 | |
---|
534 | timer.Stop(); |
---|
535 | numero.Destroy(); |
---|
536 | |
---|
537 | // täydennä mitä tapahtuu, kun aika loppuu |
---|
538 | }else if (alaspainLaskuri.Value <= 1) |
---|
539 | { |
---|
540 | numero.Image = LoadImage("1"); |
---|
541 | |
---|
542 | } |
---|
543 | else if (alaspainLaskuri.Value <= 2) |
---|
544 | { |
---|
545 | numero.Image = LoadImage("2"); |
---|
546 | } |
---|
547 | else if (alaspainLaskuri.Value <= 3) |
---|
548 | { |
---|
549 | numero.Image = LoadImage("3"); |
---|
550 | Add(numero); |
---|
551 | } |
---|
552 | |
---|
553 | if (peliMuoto == 1) |
---|
554 | { |
---|
555 | Ohjeet = new Label("Yritä olla maalissa ensimmäisenä, rämppäämällä eteen ja taakse vuorotellen!"); |
---|
556 | Ohjeet.Y = 200; |
---|
557 | Add(Ohjeet); |
---|
558 | } |
---|
559 | else if (peliMuoto == 2) |
---|
560 | { |
---|
561 | Ohjeet = new Label("Yritä hyppiä aitojen yli!"); |
---|
562 | Ohjeet.Y = 350; |
---|
563 | Add(Ohjeet); |
---|
564 | } |
---|
565 | else if (peliMuoto == 3) |
---|
566 | { |
---|
567 | Ohjeet = new Label("Yritä väistellä vesipisaroita!"); |
---|
568 | Ohjeet.Y = 200; |
---|
569 | Add(Ohjeet); |
---|
570 | } |
---|
571 | else if (peliMuoto == 4) |
---|
572 | { |
---|
573 | Ohjeet = new Label("Yritä kerätä kultakolikko!"); |
---|
574 | Ohjeet.Y = 200; |
---|
575 | Add(Ohjeet); |
---|
576 | } |
---|
577 | else if (peliMuoto == 5) |
---|
578 | { |
---|
579 | Ohjeet = new Label("Anna onnettaren valita tämän pelin voittaja."); |
---|
580 | Ohjeet.Y = 200; |
---|
581 | Add(Ohjeet); |
---|
582 | } |
---|
583 | } |
---|
584 | |
---|
585 | void Liikuta(PlatformCharacter ukko, double nopeus) |
---|
586 | { |
---|
587 | ukko.Walk(nopeus); |
---|
588 | } |
---|
589 | |
---|
590 | |
---|
591 | PlatformCharacter LuoUkko(double x, double y, double kokoX, double kokoY, string nimi) |
---|
592 | { |
---|
593 | PlatformCharacter ukko = new PlatformCharacter(kokoX, kokoY, Shapes.Rectangle); |
---|
594 | ukko.Mass = 4.0; |
---|
595 | ukko.X = x; |
---|
596 | ukko.Y = y; |
---|
597 | ukko.Image = LoadImage(nimi); |
---|
598 | Add(ukko); |
---|
599 | return ukko; |
---|
600 | } |
---|
601 | |
---|
602 | protected override void Update(Time time) |
---|
603 | { |
---|
604 | base.Update(time); |
---|
605 | if (peliMuoto == 2) |
---|
606 | { |
---|
607 | pelaaja1.Push(new Vector(Pelaajan1Juoksunopeus, 0)); |
---|
608 | pelaaja2.Push(new Vector(Pelaajan2Juoksunopeus, 0)); |
---|
609 | if (pelaaja1.X > pelaaja2.X) |
---|
610 | { |
---|
611 | Camera.X = pelaaja1.X; |
---|
612 | } |
---|
613 | else |
---|
614 | { |
---|
615 | Camera.X = pelaaja2.X; |
---|
616 | } |
---|
617 | } |
---|
618 | } |
---|
619 | } |
---|