1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.ScreenObjects; |
---|
4 | using Jypeli.Widgets; |
---|
5 | using Jypeli.Assets; |
---|
6 | |
---|
7 | public class Peli : PhysicsGame |
---|
8 | { |
---|
9 | |
---|
10 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
11 | PlatformCharacter pelaaja2; |
---|
12 | |
---|
13 | PhysicsObject vasenreuna; |
---|
14 | PhysicsObject oikeareuna; |
---|
15 | PhysicsObject alareuna; |
---|
16 | PhysicsObject yläreuna; |
---|
17 | |
---|
18 | const int Joukkueenkoko = 3; |
---|
19 | int Pelaajan1joukkue = Joukkueenkoko; |
---|
20 | int Pelaajan2joukkue = Joukkueenkoko; |
---|
21 | int peliMuoto = 2; |
---|
22 | |
---|
23 | Boolean Pelaajan1JuoksuAskel; |
---|
24 | Boolean Pelaajan2JuoksuAskel; |
---|
25 | const double Juoksunopeus = 20;//20 |
---|
26 | const double Juoksunkiihtyvyys = 2.5; |
---|
27 | double Pelaajan1Juoksunopeus = Juoksunopeus; |
---|
28 | double Pelaajan2Juoksunopeus = Juoksunopeus; |
---|
29 | |
---|
30 | const double HyppyVoima = 4000; |
---|
31 | |
---|
32 | ImageDisplay numero; |
---|
33 | DoubleMeter alaspainLaskuri; |
---|
34 | |
---|
35 | ImageDisplay lataus; |
---|
36 | |
---|
37 | int VoitonValinta; |
---|
38 | |
---|
39 | |
---|
40 | protected override void Begin() |
---|
41 | { |
---|
42 | Aloitapikkupeli(); |
---|
43 | } |
---|
44 | |
---|
45 | void LataaLatausKuva() |
---|
46 | { |
---|
47 | lataus = new ImageDisplay(); |
---|
48 | lataus.Image = LoadImage("Lataa"); |
---|
49 | lataus.IsVisible = false; |
---|
50 | Add(lataus); |
---|
51 | } |
---|
52 | |
---|
53 | |
---|
54 | void Aloitapikkupeli() |
---|
55 | { |
---|
56 | VoitonValinta = 0; |
---|
57 | peliMuoto++; |
---|
58 | ClearAll(); |
---|
59 | LataaLatausKuva(); |
---|
60 | |
---|
61 | //Kuoleman juoksu |
---|
62 | if (peliMuoto == 1) |
---|
63 | { |
---|
64 | Camera.Reset(); |
---|
65 | |
---|
66 | LuoKenttä(800,700); |
---|
67 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
68 | Level.Background.Image = LoadImage("Kenttä1"); |
---|
69 | LuoElämät(); |
---|
70 | AddCollisionHandler(oikeareuna, Voitto); |
---|
71 | pelaaja1 = LuoUkko(Level.Left + 30,Level.Bottom + 75,85, 75,"Tipu1"); |
---|
72 | pelaaja2 = LuoUkko(Level.Left+ 30,Level.Bottom + 200,85, 75,"Tipu2"); |
---|
73 | LuoAikaLaskuri(); |
---|
74 | } |
---|
75 | else if (peliMuoto == 2) |
---|
76 | { |
---|
77 | |
---|
78 | Camera.Reset(); |
---|
79 | |
---|
80 | Camera.Y = Level.Bottom + 250; |
---|
81 | double ZoomKerroin = Screen.Height / 800; |
---|
82 | Camera.Zoom(ZoomKerroin); //0.85 |
---|
83 | |
---|
84 | LuoKenttä(30000, 1000); |
---|
85 | LuoTausta(30000, Level.Bottom+75); |
---|
86 | |
---|
87 | lisääTaso(Level.Left, Level.Bottom + 400, 30000, 30); |
---|
88 | LuoTausta(30000, Level.Bottom + 475); |
---|
89 | |
---|
90 | pelaaja1 = LuoUkko(Level.Left + 10, Level.Bottom + 75, 85, 75, "Tipu1"); |
---|
91 | pelaaja2 = LuoUkko(Level.Left + 10, Level.Bottom + 475, 85, 75, "Tipu2"); |
---|
92 | Pelaajan1Juoksunopeus = 5000; |
---|
93 | Pelaajan2Juoksunopeus = 5000; |
---|
94 | |
---|
95 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
96 | |
---|
97 | LuoElämät(); |
---|
98 | |
---|
99 | LuoAikaLaskuri(); |
---|
100 | |
---|
101 | } |
---|
102 | else if (peliMuoto == 3) |
---|
103 | { |
---|
104 | Camera.Reset(); |
---|
105 | |
---|
106 | LuoKenttä(800, 700); |
---|
107 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
108 | Level.Background.Image = LoadImage("Kenttä3"); |
---|
109 | Camera.Y = 0; |
---|
110 | |
---|
111 | LuoElämät(); |
---|
112 | |
---|
113 | pelaaja1 = LuoUkko(Level.Left + 100, Level.Bottom + 75, 85, 75, "Tipu1"); |
---|
114 | pelaaja2 = LuoUkko(Level.Right - 100, Level.Bottom + 75, 85, 75, "Tipu2"); |
---|
115 | |
---|
116 | Gravity = new Vector(0, -600); |
---|
117 | AjastaPallot(Color.Blue); |
---|
118 | LuoAikaLaskuri(); |
---|
119 | } |
---|
120 | else if (peliMuoto == 4) |
---|
121 | { |
---|
122 | Camera.Reset(); |
---|
123 | |
---|
124 | LuoKenttä(800, 700); |
---|
125 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
126 | Level.Background.Image = LoadImage("Kenttä4"); |
---|
127 | Camera.Y = 0; |
---|
128 | |
---|
129 | LuoElämät(); |
---|
130 | |
---|
131 | pelaaja1 = LuoUkko(Level.Left + 100, Level.Bottom + 75, 85, 75, "Tipu1"); |
---|
132 | pelaaja2 = LuoUkko(Level.Right - 100, Level.Bottom + 75, 85, 75, "Tipu2"); |
---|
133 | |
---|
134 | Gravity = new Vector(0, -700); |
---|
135 | AjastaPallot(Color.Yellow); |
---|
136 | LuoAikaLaskuri(); |
---|
137 | } |
---|
138 | |
---|
139 | } |
---|
140 | |
---|
141 | void AjastaPallot(Color väri) |
---|
142 | { |
---|
143 | Timer palloAjastin = new Timer(); |
---|
144 | palloAjastin.Interval = 5; |
---|
145 | palloAjastin.Trigger += LuoPallo; |
---|
146 | Add(palloAjastin); |
---|
147 | palloAjastin.Tag = väri; |
---|
148 | palloAjastin.Start(); |
---|
149 | } |
---|
150 | |
---|
151 | void LuoPallo(Timer sender) |
---|
152 | { |
---|
153 | PhysicsObject pallo = new PhysicsObject(20, 20, Shapes.Circle); |
---|
154 | pallo.Color = (Color)sender.Tag; |
---|
155 | pallo.Hit(new Vector(RandomGen.NextDouble(-100, 100), RandomGen.NextDouble(-200, -400))); |
---|
156 | pallo.Y = Level.Top - 300; |
---|
157 | AddCollisionHandler(pallo, Voitto); |
---|
158 | pallo.Restitution = 1.0; |
---|
159 | Add(pallo); |
---|
160 | } |
---|
161 | |
---|
162 | void LuoTausta(int w, double y) |
---|
163 | { |
---|
164 | for (double x = Level.Left+2500; x < w; x += RandomGen.NextDouble(600,1000) ) |
---|
165 | { |
---|
166 | LuoTaustaEsineitä(x, y, 100, 50, "Aita"); |
---|
167 | } |
---|
168 | } |
---|
169 | void LuoTaustaEsineitä(double x, double y, double w, double h, string nimi) |
---|
170 | { |
---|
171 | PhysicsObject ukko = new PhysicsObject(w,h,Shapes.Rectangle); |
---|
172 | ukko.Image = LoadImage(nimi); |
---|
173 | AddCollisionHandler(ukko, Voitto); |
---|
174 | ukko.Restitution = 0; |
---|
175 | ukko.X = x; |
---|
176 | ukko.Y = y; |
---|
177 | Add(ukko); |
---|
178 | } |
---|
179 | |
---|
180 | void LuoKenttä(double width, double height) |
---|
181 | { |
---|
182 | Level.Width = width; |
---|
183 | Level.Height = height; |
---|
184 | |
---|
185 | vasenreuna = Level.CreateLeftBorder(); |
---|
186 | vasenreuna.IsVisible = false; |
---|
187 | |
---|
188 | oikeareuna = Level.CreateRightBorder(); |
---|
189 | oikeareuna.IsVisible = false; |
---|
190 | |
---|
191 | yläreuna = Level.CreateTopBorder(); |
---|
192 | yläreuna.IsVisible = false; |
---|
193 | |
---|
194 | alareuna = Level.CreateBottomBorder(); |
---|
195 | alareuna.Color = Color.Green; |
---|
196 | alareuna.IsVisible = true; |
---|
197 | |
---|
198 | } |
---|
199 | |
---|
200 | void lisääTaso(double x, double y, double w, double h) |
---|
201 | { |
---|
202 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(w, h); |
---|
203 | taso.Color = Color.Green; |
---|
204 | taso.X = x; |
---|
205 | taso.Y = y; |
---|
206 | Add(taso); |
---|
207 | } |
---|
208 | |
---|
209 | void HyppyOhjaimet() |
---|
210 | { |
---|
211 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, LuoHyppy, "Pelaaja1 hyppää", pelaaja1, false); |
---|
212 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, LuoHyppy, "Pelaaja2 hyppää", pelaaja2, true); |
---|
213 | } |
---|
214 | |
---|
215 | void LuoHyppy(PlatformCharacter ukko,Boolean pelaaja) |
---|
216 | { |
---|
217 | ukko.Jump(HyppyVoima); |
---|
218 | if (pelaaja == false) |
---|
219 | { |
---|
220 | Pelaajan1Juoksunopeus += Juoksunkiihtyvyys * 100; |
---|
221 | } |
---|
222 | else |
---|
223 | { |
---|
224 | Pelaajan2Juoksunopeus += Juoksunkiihtyvyys * 100; |
---|
225 | } |
---|
226 | } |
---|
227 | |
---|
228 | |
---|
229 | void JuoksuOhjaimet() |
---|
230 | { |
---|
231 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Pressed, LuoJuoksu, "Pelaaja1 liikkuu", pelaaja1, false, false); |
---|
232 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Pressed, LuoJuoksu, "Pelaaja1 liikkuu", pelaaja1, false, true); |
---|
233 | |
---|
234 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Pressed, LuoJuoksu, "Pelaaja2 liikkuu", pelaaja2, true, false); |
---|
235 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Pressed, LuoJuoksu, "Pelaaja2 liikkuu", pelaaja2, true, true); |
---|
236 | } |
---|
237 | |
---|
238 | // ukko false = p1 true = p2 false = n1 true = n2 |
---|
239 | void LuoJuoksu(PlatformCharacter ukko, Boolean pelaaja, Boolean näppäin) |
---|
240 | { |
---|
241 | //Pelaaja 1 |
---|
242 | if (pelaaja == false) |
---|
243 | { |
---|
244 | if (näppäin == Pelaajan1JuoksuAskel) |
---|
245 | { |
---|
246 | Pelaajan1Juoksunopeus += Juoksunkiihtyvyys; |
---|
247 | Liikuta(ukko,Pelaajan1Juoksunopeus); |
---|
248 | if (Pelaajan1JuoksuAskel == true) |
---|
249 | { |
---|
250 | Pelaajan1JuoksuAskel = false; |
---|
251 | } |
---|
252 | else |
---|
253 | { |
---|
254 | Pelaajan1JuoksuAskel = true; |
---|
255 | } |
---|
256 | |
---|
257 | } |
---|
258 | if (Pelaajan1Juoksunopeus >= Juoksunopeus) |
---|
259 | { |
---|
260 | Pelaajan1Juoksunopeus -= 1; |
---|
261 | } |
---|
262 | } |
---|
263 | else |
---|
264 | { |
---|
265 | if (näppäin == Pelaajan2JuoksuAskel) |
---|
266 | { |
---|
267 | Pelaajan2Juoksunopeus += Juoksunkiihtyvyys; |
---|
268 | Liikuta(ukko, Pelaajan2Juoksunopeus); |
---|
269 | if (Pelaajan2JuoksuAskel == true) |
---|
270 | { |
---|
271 | Pelaajan2JuoksuAskel = false; |
---|
272 | } |
---|
273 | else |
---|
274 | { |
---|
275 | Pelaajan2JuoksuAskel = true; |
---|
276 | } |
---|
277 | } |
---|
278 | if (Pelaajan2Juoksunopeus >= Juoksunopeus) |
---|
279 | { |
---|
280 | Pelaajan2Juoksunopeus -= 1; |
---|
281 | } |
---|
282 | } |
---|
283 | } |
---|
284 | |
---|
285 | void VäistelyOhjaimet() |
---|
286 | { |
---|
287 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, pelaaja1.Walk, "Liiku vasemmalle", -(Juoksunopeus*6)); |
---|
288 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, pelaaja1.Walk, "Liiku oikealle", Juoksunopeus*6); |
---|
289 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, LuoHyppy, "Hyppää", pelaaja1, false); |
---|
290 | |
---|
291 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, pelaaja2.Walk, "Liiku vasemmalle", -(Juoksunopeus*6)); |
---|
292 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, pelaaja2.Walk, "Liiku oikealle", Juoksunopeus*6); |
---|
293 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, LuoHyppy, "Hyppää", pelaaja2, true); |
---|
294 | } |
---|
295 | |
---|
296 | void LuoVoittaja(PlatformCharacter voittaja, PlatformCharacter hävijäjä) |
---|
297 | { |
---|
298 | ClearControls(); |
---|
299 | |
---|
300 | Gravity = new Vector(0, 0); |
---|
301 | voittaja.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
302 | hävijäjä.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
303 | |
---|
304 | Keyboard.Listen(Key.Enter, ButtonState.Pressed, LuoLataus, "Jatka"); |
---|
305 | voittaja.Width = 170; |
---|
306 | voittaja.Height = 150; |
---|
307 | |
---|
308 | |
---|
309 | } |
---|
310 | void LuoLataus() |
---|
311 | { |
---|
312 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
313 | ajastin.Interval = 1; |
---|
314 | ajastin.Trigger += AjastinLoppu; |
---|
315 | |
---|
316 | lataus.IsVisible = true; |
---|
317 | |
---|
318 | Add(ajastin); |
---|
319 | ajastin.Start(); |
---|
320 | } |
---|
321 | |
---|
322 | void AjastinLoppu(Timer sender) |
---|
323 | { |
---|
324 | |
---|
325 | Aloitapikkupeli(); |
---|
326 | } |
---|
327 | |
---|
328 | void Voitto(PhysicsObject maali, PhysicsObject kohde) |
---|
329 | { |
---|
330 | if (VoitonValinta == 0) |
---|
331 | { |
---|
332 | if (kohde == pelaaja1) |
---|
333 | { |
---|
334 | VoitonValinta = 1; |
---|
335 | if (peliMuoto == 1) |
---|
336 | { |
---|
337 | Pelaajan2joukkue--; |
---|
338 | LuoVoittaja(pelaaja1, pelaaja2); |
---|
339 | } |
---|
340 | else if (peliMuoto == 2 || peliMuoto == 3) |
---|
341 | { |
---|
342 | Pelaajan1joukkue--; |
---|
343 | LuoVoittaja(pelaaja2, pelaaja1); |
---|
344 | } |
---|
345 | } |
---|
346 | else if (kohde == pelaaja2) |
---|
347 | { |
---|
348 | VoitonValinta = 1; |
---|
349 | if (peliMuoto == 1) |
---|
350 | { |
---|
351 | Pelaajan1joukkue--; |
---|
352 | LuoVoittaja(pelaaja2, pelaaja1); |
---|
353 | } |
---|
354 | else if (peliMuoto == 2 || peliMuoto == 3) |
---|
355 | { |
---|
356 | Pelaajan2joukkue--; |
---|
357 | LuoVoittaja(pelaaja1, pelaaja2); |
---|
358 | } |
---|
359 | } |
---|
360 | } |
---|
361 | } |
---|
362 | |
---|
363 | |
---|
364 | void LuoElämät() |
---|
365 | { |
---|
366 | for(int i = 1; i < Joukkueenkoko+1; i++) |
---|
367 | { |
---|
368 | if (i <= Pelaajan1joukkue) |
---|
369 | { |
---|
370 | LuoUkkokuva(Screen.Left + i * 50, Screen.Top - 25, 40, 35, "Tipu1"); |
---|
371 | } |
---|
372 | else |
---|
373 | { |
---|
374 | LuoUkkokuva(Screen.Left + i * 50, Screen.Top - 25, 40, 35, "Kuollut1"); |
---|
375 | } |
---|
376 | if (i <= Pelaajan2joukkue) |
---|
377 | { |
---|
378 | LuoUkkokuva(Screen.Right - i * 50, Screen.Top - 25, 40, 35, "Tipu2"); |
---|
379 | } |
---|
380 | else |
---|
381 | { |
---|
382 | LuoUkkokuva(Screen.Right - i * 50, Screen.Top - 25, 40, 35, "Kuollut2"); |
---|
383 | } |
---|
384 | } |
---|
385 | } |
---|
386 | |
---|
387 | void LuoUkkokuva(double x, double y, double w, double h, string nimi) |
---|
388 | { |
---|
389 | ImageDisplay ukko = new ImageDisplay(); |
---|
390 | ukko.Image = LoadImage(nimi); |
---|
391 | ukko.AutoSize = false; |
---|
392 | ukko.Width = w; |
---|
393 | ukko.Height = h; |
---|
394 | ukko.X = x; |
---|
395 | ukko.Y = y; |
---|
396 | Add(ukko); |
---|
397 | |
---|
398 | } |
---|
399 | |
---|
400 | void LuoAikaLaskuri() |
---|
401 | { |
---|
402 | alaspainLaskuri = new DoubleMeter(4); |
---|
403 | numero = new ImageDisplay(); ; |
---|
404 | |
---|
405 | Timer aikaLaskuri = new Timer(); |
---|
406 | aikaLaskuri.Interval = 1; |
---|
407 | aikaLaskuri.Trigger += LaskeAlaspäin; |
---|
408 | Add(aikaLaskuri); |
---|
409 | aikaLaskuri.Start(); |
---|
410 | |
---|
411 | } |
---|
412 | |
---|
413 | void LaskeAlaspäin(Timer timer) |
---|
414 | { |
---|
415 | alaspainLaskuri.Value -= 1; |
---|
416 | if (alaspainLaskuri.Value <= 0) |
---|
417 | { |
---|
418 | if (peliMuoto == 1) |
---|
419 | { |
---|
420 | JuoksuOhjaimet(); |
---|
421 | } |
---|
422 | else if (peliMuoto == 2) |
---|
423 | { |
---|
424 | HyppyOhjaimet(); |
---|
425 | }else if (peliMuoto == 3) |
---|
426 | { |
---|
427 | VäistelyOhjaimet(); |
---|
428 | } |
---|
429 | |
---|
430 | timer.Stop(); |
---|
431 | numero.Destroy(); |
---|
432 | |
---|
433 | // täydennä mitä tapahtuu, kun aika loppuu |
---|
434 | }else if (alaspainLaskuri.Value <= 1) |
---|
435 | { |
---|
436 | numero.Image = LoadImage("1"); |
---|
437 | |
---|
438 | } |
---|
439 | else if (alaspainLaskuri.Value <= 2) |
---|
440 | { |
---|
441 | numero.Image = LoadImage("2"); |
---|
442 | } |
---|
443 | else if (alaspainLaskuri.Value <= 3) |
---|
444 | { |
---|
445 | numero.Image = LoadImage("3"); |
---|
446 | Add(numero); |
---|
447 | } |
---|
448 | } |
---|
449 | |
---|
450 | void Liikuta(PlatformCharacter ukko, double nopeus) |
---|
451 | { |
---|
452 | ukko.Walk(nopeus); |
---|
453 | } |
---|
454 | |
---|
455 | |
---|
456 | PlatformCharacter LuoUkko(double x, double y, double kokoX, double kokoY, string nimi) |
---|
457 | { |
---|
458 | PlatformCharacter ukko = new PlatformCharacter(kokoX, kokoY, Shapes.Rectangle); |
---|
459 | ukko.Mass = 4.0; |
---|
460 | ukko.X = x; |
---|
461 | ukko.Y = y; |
---|
462 | ukko.Image = LoadImage(nimi); |
---|
463 | Add(ukko); |
---|
464 | return ukko; |
---|
465 | } |
---|
466 | |
---|
467 | protected override void Update(Time time) |
---|
468 | { |
---|
469 | base.Update(time); |
---|
470 | if (peliMuoto == 2) |
---|
471 | { |
---|
472 | pelaaja1.Push(new Vector(Pelaajan1Juoksunopeus, 0)); |
---|
473 | pelaaja2.Push(new Vector(Pelaajan2Juoksunopeus, 0)); |
---|
474 | if (pelaaja1.X > pelaaja2.X) |
---|
475 | { |
---|
476 | Camera.X = pelaaja1.X; |
---|
477 | } |
---|
478 | else |
---|
479 | { |
---|
480 | Camera.X = pelaaja2.X; |
---|
481 | } |
---|
482 | } |
---|
483 | } |
---|
484 | } |
---|