1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.Widgets; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | |
---|
6 | public class Peli : PhysicsGame |
---|
7 | { |
---|
8 | Vector nopeusYlös = new Vector(0, 250); |
---|
9 | Vector nopeusAlas = new Vector(0, -250); |
---|
10 | |
---|
11 | //Liikuvat kohteeet |
---|
12 | PhysicsObject pallo; |
---|
13 | PhysicsObject maila1; |
---|
14 | PhysicsObject maila2; |
---|
15 | |
---|
16 | IntMeter pelaaja1Pisteet; |
---|
17 | IntMeter pelaaja2Pisteet; |
---|
18 | |
---|
19 | protected override void Begin() |
---|
20 | { |
---|
21 | //=) |
---|
22 | |
---|
23 | LuoKenttä(); |
---|
24 | Ohjaimet(); |
---|
25 | LisääLaskurit(); |
---|
26 | AloitaPeli(); |
---|
27 | |
---|
28 | } |
---|
29 | //Pelin luonti |
---|
30 | void LuoKenttä() |
---|
31 | { |
---|
32 | //mailan luonti |
---|
33 | maila1 = LuoMaila(Level.Left + 30, 0, 1.0); |
---|
34 | maila2 = LuoMaila(Level.Right - 30, 0, 1.0); |
---|
35 | //pallon luonti |
---|
36 | pallo = new PhysicsObject(35, 35); |
---|
37 | pallo.Shape = Shapes.Triangle; |
---|
38 | pallo.Color = Color.Cyan; |
---|
39 | pallo.X = 0; |
---|
40 | pallo.Y = 0; |
---|
41 | pallo.Restitution = 1.0; |
---|
42 | Add(pallo); |
---|
43 | //taso |
---|
44 | Level.CreateBorders(1.0, false); |
---|
45 | Level.BackgroundColor = Color.Black; |
---|
46 | |
---|
47 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
48 | |
---|
49 | } |
---|
50 | void AloitaPeli() |
---|
51 | { |
---|
52 | Vector impullsi = new Vector(200, 0); |
---|
53 | pallo.Hit(impullsi); |
---|
54 | } |
---|
55 | PhysicsObject LuoMaila(double x, double y, double kimmoisuus) |
---|
56 | { |
---|
57 | PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(25, 150); |
---|
58 | maila.Shape = Shapes.Rectangle; |
---|
59 | maila.X = x; |
---|
60 | maila.Y = y; |
---|
61 | maila.Restitution = kimmoisuus; |
---|
62 | Add(maila); |
---|
63 | return maila; |
---|
64 | } |
---|
65 | //Ohjamiet |
---|
66 | void Ohjaimet() |
---|
67 | { |
---|
68 | //Yleiset |
---|
69 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu"); |
---|
70 | Keyboard.Listen(Key.H, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
71 | |
---|
72 | //Pelaaja 1 |
---|
73 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, LaitaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa ylöspän.", maila1, nopeusYlös); |
---|
74 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, LaitaNopeus, null, maila1, Vector.Zero); |
---|
75 | Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Down, LaitaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa alaspäin.", maila1, nopeusAlas); |
---|
76 | Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Released, LaitaNopeus, null, maila1, Vector.Zero); |
---|
77 | //Pelaaja 2 |
---|
78 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, LaitaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylöspäin.", maila2, nopeusYlös); |
---|
79 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, LaitaNopeus, null, maila2, Vector.Zero); |
---|
80 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, LaitaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa alaspäin.", maila2, nopeusAlas); |
---|
81 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, LaitaNopeus, null, maila2, Vector.Zero); |
---|
82 | } |
---|
83 | void LaitaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus) |
---|
84 | { |
---|
85 | if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Y < Level.Bottom)) |
---|
86 | { |
---|
87 | maila.Velocity = Vector.Zero; |
---|
88 | return; |
---|
89 | } |
---|
90 | if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Y > Level.Top)) |
---|
91 | { |
---|
92 | maila.Velocity = Vector.Zero; |
---|
93 | return; |
---|
94 | } |
---|
95 | |
---|
96 | maila.Velocity = nopeus; |
---|
97 | } |
---|
98 | |
---|
99 | //Piste laskurit |
---|
100 | void LisääLaskurit() |
---|
101 | { |
---|
102 | pelaaja1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 50, Screen.Top - 50); |
---|
103 | pelaaja2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 50, Screen.Top - 50); |
---|
104 | } |
---|
105 | IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y) |
---|
106 | { |
---|
107 | IntMeter laskuri = new IntMeter(0); |
---|
108 | laskuri.MaxValue = 10; |
---|
109 | |
---|
110 | Label näyttö = new Label(); |
---|
111 | näyttö.BindTo(laskuri); |
---|
112 | näyttö.X = x; |
---|
113 | näyttö.Y = y; |
---|
114 | näyttö.TextColor = Color.Cyan; |
---|
115 | Add(näyttö); |
---|
116 | |
---|
117 | return laskuri; |
---|
118 | } |
---|
119 | |
---|
120 | |
---|
121 | } |
---|