source: 2010/27/eesaarjo/Pong/Peli.cs @ 1142

Revision 1142, 6.0 KB checked in by paaaanro, 11 years ago (diff)

aloitin pelin tekemisen

Line 
1using System;
2using Jypeli;
3using Jypeli.Widgets;
4using Jypeli.Assets;
5
6public class Peli : PhysicsGame
7{
8    Vector nopeusYlos = new Vector(0, 200);
9    Vector nopeusAlas = new Vector(0, -200);
10    PhysicsObject pallo;
11    PhysicsObject maila1;
12    PhysicsObject maila2;
13
14    protected override void Begin()
15    {
16        LuoKentta();
17        AsetaOhjaimet();
18        AloitaPeli();
19        LisaaLaskurit();
20
21    }
22    IntMeter pelaajan1Pisteet;
23    IntMeter pelaajan2Pisteet;
24
25
26    void LisaaLaskurit()
27    {
28        pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
29        pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
30    }
31
32    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
33    {
34        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
35        laskuri.MaxValue = 10;
36        Label naytto = new Label();
37        naytto.BindTo(laskuri);
38        naytto.X = x;
39        naytto.Y = y;
40        naytto.TextColor = Color.Fuchsia;
41        Add(naytto);
42        return laskuri;
43    }
44
45
46
47
48    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
49    {
50        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Y < Level.Bottom))
51        {
52            maila.Velocity = Vector.Zero;
53            return;
54        }
55        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Y > Level.Top))
56        {
57            maila.Velocity = Vector.Zero;
58            return;
59        }
60
61        maila.Velocity = nopeus;
62
63    }
64
65
66
67    void AsetaOhjaimet()
68    {
69        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
70        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
71        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
72        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
73
74        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
75        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
76       
77       
78        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
79        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
80
81        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
82        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
83
84        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
85        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
86        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
87        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
88
89        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
90        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
91        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
92        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
93
94        ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
95        ControllerTwo.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
96    }
97
98    void LiikutaMailaaYlos(PhysicsObject maila)
99    {
100        if (maila.Y < Level.Top)
101        {
102           maila.Velocity = Vector.Zero;
103            return;
104        }
105
106        Vector nopeus = new Vector(0, 200);
107        maila.Velocity = nopeus;
108    }
109    void LiikutaMailaaAlas(PhysicsObject maila)
110    {
111        Vector nopeus = new Vector(0, -200);
112        maila.Velocity = nopeus;
113    }
114
115    void PysaytaMaila(PhysicsObject maila)
116    {
117        maila.Velocity = Vector.Zero;
118    }
119
120
121    void LuoKentta()
122    {
123
124        pallo = new PhysicsObject(40.0, 40.0);
125        pallo.Shape = Shapes.Circle;
126        pallo.X = -0.0;
127        pallo.Y = 0.0;
128        pallo.Restitution = 5.0;
129        pallo.Color = Color.LightGreen;
130        Add(pallo);
131        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
132        vasenReuna.Restitution = 1.0;
133        vasenReuna.IsVisible = false;
134       
135        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
136
137        oikeaReuna.Restitution = 1.0;
138        oikeaReuna.IsVisible = false;
139        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
140        PhysicsObject alaReuna = Level.CreateBottomBorder();
141        alaReuna.Restitution = 1.0;
142        alaReuna.IsVisible = false;
143        PhysicsObject yläReuna = Level.CreateTopBorder();
144        yläReuna.Restitution = 1.0;
145        yläReuna.IsVisible = false;
146        Level.BackgroundColor = Color.White;
147
148        Camera.ZoomToLevel();
149        maila1 = LuoMaila(Level.Left + 20.0, 0.0);
150        maila2 = LuoMaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
151        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
152
153    }
154    void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
155    {
156        if (kohde == oikeaReuna)
157        {
158            pelaajan1Pisteet.Value += 1;
159        }
160        else if (kohde == vasenReuna)
161        {
162            pelaajan2Pisteet.Value += 1;
163        }
164    }
165
166    PhysicsObject vasenReuna;
167    PhysicsObject oikeaReuna;
168
169
170
171    PhysicsObject LuoMaila(double x, double y)
172    {
173        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
174        maila.Shape = Shapes.Rectangle;
175        maila.X = x;
176        maila.Y = y;
177        maila.Restitution = 1.0;
178        maila.Color = Color.Black;
179        Add(maila);
180        return maila;
181
182    }
183
184
185
186    void AloitaPeli()
187    {
188        Vector impulssi = new Vector(1000.0, 0.0);
189        pallo.Hit(impulssi);
190    }
191
192}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.