source: 2010/27/eesaarjo/Pong/Peli.cs @ 1089

Revision 1089, 5.9 KB checked in by paaaanro, 11 years ago (diff)

uusi peli:pong

Line 
1using System;
2using Jypeli;
3using Jypeli.Widgets;
4using Jypeli.Assets;
5
6public class Peli : PhysicsGame
7{
8    Vector nopeusYlos = new Vector(0, 200);
9    Vector nopeusAlas = new Vector(0, -200);
10    PhysicsObject pallo;
11    PhysicsObject maila1;
12    PhysicsObject maila2;
13
14    protected override void Begin()
15    {
16        LuoKentta();
17        AsetaOhjaimet();
18        AloitaPeli();
19        LisaaLaskurit();
20
21    }
22    IntMeter pelaajan1Pisteet;
23    IntMeter pelaajan2Pisteet;
24
25
26    void LisaaLaskurit()
27    {
28        pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
29        pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
30    }
31
32    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
33    {
34        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
35        laskuri.MaxValue = 10;
36        Label naytto = new Label();
37        naytto.BindTo(laskuri);
38        naytto.X = x;
39        naytto.Y = y;
40        naytto.TextColor = Color.White;
41        Add(naytto);
42        return laskuri;
43    }
44
45
46
47
48    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
49    {
50        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Y < Level.Bottom))
51        {
52            maila.Velocity = Vector.Zero;
53            return;
54        }
55        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Y > Level.Top))
56        {
57            maila.Velocity = Vector.Zero;
58            return;
59        }
60
61        maila.Velocity = nopeus;
62
63    }
64
65
66
67    void AsetaOhjaimet()
68    {
69        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
70        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
71        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
72        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
73
74        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
75        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
76        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
77        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
78
79        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
80        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
81
82        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
83        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
84        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
85        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
86
87        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
88        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
89        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
90        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
91
92        ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
93        ControllerTwo.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
94    }
95
96    void LiikutaMailaaYlos(PhysicsObject maila)
97    {
98        if (maila.Y < Level.Top)
99        {
100           maila.Velocity = Vector.Zero;
101            return;
102        }
103
104        Vector nopeus = new Vector(0, 200);
105        maila.Velocity = nopeus;
106    }
107    void LiikutaMailaaAlas(PhysicsObject maila)
108    {
109        Vector nopeus = new Vector(0, -200);
110        maila.Velocity = nopeus;
111    }
112
113    void PysaytaMaila(PhysicsObject maila)
114    {
115        maila.Velocity = Vector.Zero;
116    }
117
118
119    void LuoKentta()
120    {
121
122        pallo = new PhysicsObject(40.0, 40.0);
123        pallo.Shape = Shapes.Circle;
124        pallo.X = -200.0;
125        pallo.Y = 0.0;
126        pallo.Restitution = 5.0;
127        Add(pallo);
128        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
129        vasenReuna.Restitution = 1.0;
130        vasenReuna.IsVisible = false;
131       
132        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
133
134        oikeaReuna.Restitution = 1.0;
135        oikeaReuna.IsVisible = false;
136        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
137        PhysicsObject alaReuna = Level.CreateBottomBorder();
138        alaReuna.Restitution = 1.0;
139        alaReuna.IsVisible = false;
140        PhysicsObject yläReuna = Level.CreateTopBorder();
141        yläReuna.Restitution = 1.0;
142        yläReuna.IsVisible = false;
143        Level.BackgroundColor = Color.Black;
144
145        Camera.ZoomToLevel();
146        maila1 = LuoMaila(Level.Left + 20.0, 0.0);
147        maila2 = LuoMaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
148        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
149
150    }
151    void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
152    {
153        if (kohde == oikeaReuna)
154        {
155            pelaajan1Pisteet.Value += 1;
156        }
157        else if (kohde == vasenReuna)
158        {
159            pelaajan2Pisteet.Value += 1;
160        }
161    }
162
163    PhysicsObject vasenReuna;
164    PhysicsObject oikeaReuna;
165
166
167
168    PhysicsObject LuoMaila(double x, double y)
169    {
170        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
171        maila.Shape = Shapes.Rectangle;
172        maila.X = x;
173        maila.Y = y;
174        maila.Restitution = 1.0;
175        Add(maila);
176        return maila;
177
178    }
179
180
181
182    void AloitaPeli()
183    {
184        Vector impulssi = new Vector(555.0, 0.0);
185        pallo.Hit(impulssi);
186    }
187
188}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.