1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.Widgets; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | |
---|
6 | |
---|
7 | class Tasohyppely : PhysicsGame |
---|
8 | { |
---|
9 | const double nopeus = 200; |
---|
10 | const double hyppyVoima = 4000; |
---|
11 | |
---|
12 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
13 | Label pisteNaytto; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | |
---|
17 | int kenttaNro; // monesko kenttä on menossa |
---|
18 | |
---|
19 | const int ruudunLeveys = 50; |
---|
20 | const int ruudunKorkeus = 50; |
---|
21 | |
---|
22 | |
---|
23 | |
---|
24 | protected override void Begin() |
---|
25 | { |
---|
26 | kenttaNro = 0; |
---|
27 | Level.Width = 2000; |
---|
28 | Level.Height = 1000; |
---|
29 | |
---|
30 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
31 | |
---|
32 | // Zoomataan lähemmäksi |
---|
33 | Camera.ZoomFactor = 2.0; |
---|
34 | |
---|
35 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
36 | |
---|
37 | seuraavaKentta(); |
---|
38 | MessageDisplay.Add("Hypi tornin päälle!"); |
---|
39 | } |
---|
40 | |
---|
41 | void seuraavaKentta() |
---|
42 | { |
---|
43 | ClearAll(); |
---|
44 | |
---|
45 | kenttaNro += 1; // lisätään kenttänumeroa yhdellä |
---|
46 | MessageDisplay.Add("Kenttä " + kenttaNro); |
---|
47 | |
---|
48 | // Asetetaan painovoima |
---|
49 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
50 | |
---|
51 | // luodaan pistelaskunäyttö |
---|
52 | pisteNaytto = new Label(); |
---|
53 | pisteNaytto.X = Screen.RightSafe - 250; |
---|
54 | pisteNaytto.Y = Screen.TopSafe - 50; |
---|
55 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
56 | Add(pisteNaytto); |
---|
57 | |
---|
58 | luoKentta(); |
---|
59 | lisaaNappaimet(); |
---|
60 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
61 | } |
---|
62 | |
---|
63 | void luoKentta() |
---|
64 | { |
---|
65 | Level.CreateBorders(); |
---|
66 | |
---|
67 | TileMap ruudut = TileMap.FromFile("kentta1.txt"); |
---|
68 | ruudut['='] = LuoPalikka; |
---|
69 | ruudut['*'] = LuoTahti; |
---|
70 | ruudut['1'] = lisaaPelaaja; |
---|
71 | ruudut['s'] = Sivu; |
---|
72 | ruudut['p'] = Piikki; |
---|
73 | |
---|
74 | ruudut.Insert(ruudunLeveys, ruudunKorkeus); |
---|
75 | } |
---|
76 | |
---|
77 | PhysicsObject LuoPalikka() |
---|
78 | { |
---|
79 | PhysicsObject palikka = PhysicsObject.CreateStaticObject(ruudunLeveys, ruudunKorkeus); |
---|
80 | palikka.Image = LoadImage("palikka1"); |
---|
81 | return palikka; |
---|
82 | } |
---|
83 | |
---|
84 | PhysicsObject LuoTahti() |
---|
85 | { |
---|
86 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(25.0, 25.0); |
---|
87 | return tahti; |
---|
88 | } |
---|
89 | |
---|
90 | void lisaaTaso(double x, double y) |
---|
91 | { |
---|
92 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(100, 30); |
---|
93 | taso.Color = Color.Green; |
---|
94 | taso.X = x; |
---|
95 | taso.Y = y; |
---|
96 | Add(taso); |
---|
97 | } |
---|
98 | |
---|
99 | PhysicsObject lisaaPelaaja() |
---|
100 | { |
---|
101 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(40, 40); |
---|
102 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
103 | pelaaja1.Image = LoadImage("pallo1"); |
---|
104 | pelaaja1.X = 0; |
---|
105 | pelaaja1.Y = Level.Bottom + 120; |
---|
106 | |
---|
107 | AddCollisionHandler(pelaaja1, PelaajaOsuu); |
---|
108 | return (PhysicsObject)pelaaja1; |
---|
109 | } |
---|
110 | |
---|
111 | void lisaaMaali() |
---|
112 | { |
---|
113 | PhysicsObject maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(50, 50, Shapes.Circle); |
---|
114 | maali.Tag = "maali"; |
---|
115 | maali.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
116 | maali.X = 30; |
---|
117 | maali.Y = -60; |
---|
118 | maali.Image = LoadImage("tahti"); |
---|
119 | Add(maali); |
---|
120 | } |
---|
121 | |
---|
122 | void lisaaNappaimet() |
---|
123 | { |
---|
124 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
125 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
126 | |
---|
127 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
128 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
129 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
130 | |
---|
131 | lisaaGamePadNappaimet(ControllerOne); |
---|
132 | } |
---|
133 | |
---|
134 | void lisaaGamePadNappaimet(GamePad controller) |
---|
135 | { |
---|
136 | controller.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
137 | |
---|
138 | controller.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
139 | controller.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
140 | controller.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
141 | } |
---|
142 | |
---|
143 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
144 | { |
---|
145 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
146 | } |
---|
147 | |
---|
148 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double voima) |
---|
149 | { |
---|
150 | hahmo.Jump(voima); |
---|
151 | } |
---|
152 | |
---|
153 | void PelaajaOsuu(PhysicsObject collidingObject, PhysicsObject otherObject) |
---|
154 | { |
---|
155 | if (otherObject.Tag.ToString() == "maali") |
---|
156 | { |
---|
157 | PlaySound("maali"); |
---|
158 | int edellisenKentanPisteet = pisteLaskuri.Value; |
---|
159 | seuraavaKentta(); |
---|
160 | MessageDisplay.Add("Pääsit läpi kentän " + kenttaNro + ". Pisteitä: " + edellisenKentanPisteet); |
---|
161 | } |
---|
162 | } |
---|
163 | |
---|
164 | |
---|
165 | PhysicsObject Sivu() |
---|
166 | { |
---|
167 | PhysicsObject sivu = PhysicsObject.CreateStaticObject(ruudunLeveys, ruudunKorkeus); |
---|
168 | sivu.Image = LoadImage("palikka2"); |
---|
169 | return sivu; |
---|
170 | } |
---|
171 | |
---|
172 | PhysicsObject Piikki() |
---|
173 | { |
---|
174 | |
---|
175 | } |
---|
176 | |
---|
177 | } |
---|