1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.Widgets; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | |
---|
6 | |
---|
7 | class Tasohyppely : PhysicsGame |
---|
8 | { |
---|
9 | const double nopeus = 200; |
---|
10 | const double hyppyVoima = 4000; |
---|
11 | DoubleMeter voimaMittari; |
---|
12 | |
---|
13 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
14 | IntMeter pisteLaskuri2; |
---|
15 | |
---|
16 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
17 | PlatformCharacter vihollinen; |
---|
18 | |
---|
19 | //pyssy = new AssaultRifle(70, 20); |
---|
20 | |
---|
21 | protected override void Begin() |
---|
22 | { |
---|
23 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
24 | |
---|
25 | luoKentta(); |
---|
26 | lisaaNappaimet(); |
---|
27 | vihollinen=LuoVihollinen(); |
---|
28 | LuoLaskuri(); |
---|
29 | LuoHPBar(); |
---|
30 | |
---|
31 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
32 | Camera.ZoomFactor = 2.0; |
---|
33 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
34 | MessageDisplay.Add("sotalordin miehet ovat löytäneet sinun piilopaikkasi ja rynnivät sitä päin kiväärit tanassa. Sinun täytyy puolustaa piilopaikkaasi."); |
---|
35 | |
---|
36 | } |
---|
37 | |
---|
38 | void luoKentta() |
---|
39 | { |
---|
40 | Level.CreateBorders(); |
---|
41 | Level.Background.CreateGradient(Color.Black, Color.Red); |
---|
42 | |
---|
43 | lisaaTaso(-500, -300); |
---|
44 | |
---|
45 | |
---|
46 | lisaaPelaajat(); |
---|
47 | } |
---|
48 | |
---|
49 | void lisaaTaso(double x, double y) |
---|
50 | { |
---|
51 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(250, 250); |
---|
52 | taso.Color = Color.Red; |
---|
53 | taso.X = x; |
---|
54 | taso.Y = y; |
---|
55 | Add(taso); |
---|
56 | taso.Tag = "talo"; |
---|
57 | |
---|
58 | } |
---|
59 | |
---|
60 | void lisaaPelaajat() |
---|
61 | { |
---|
62 | pelaaja1 = new PlatformCharacter (40, 40); |
---|
63 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
64 | pelaaja1.Image = LoadImage("Nurinam ninja"); |
---|
65 | pelaaja1.X = -400; |
---|
66 | pelaaja1.Y = -10; |
---|
67 | AddCollisionHandler(pelaaja1 , KasittelePelaaja1Tormays); |
---|
68 | Add(pelaaja1); |
---|
69 | |
---|
70 | |
---|
71 | |
---|
72 | |
---|
73 | } |
---|
74 | |
---|
75 | void lisaaNappaimet() |
---|
76 | { |
---|
77 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
78 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
79 | |
---|
80 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
81 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
82 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
83 | |
---|
84 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
85 | |
---|
86 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
87 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
88 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
89 | } |
---|
90 | |
---|
91 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
92 | { |
---|
93 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
94 | |
---|
95 | } |
---|
96 | |
---|
97 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double voima) |
---|
98 | { |
---|
99 | hahmo.Jump(voima); |
---|
100 | } |
---|
101 | PlatformCharacter LuoVihollinen() |
---|
102 | { |
---|
103 | PlatformCharacter vihollinen = new PlatformCharacter(40, 40); |
---|
104 | vihollinen.Shape = Shapes.Circle; |
---|
105 | vihollinen.Image = LoadImage("Warrior"); |
---|
106 | vihollinen.Mass = 10.0; |
---|
107 | Add(vihollinen); |
---|
108 | vihollinen.Y = 0; |
---|
109 | vihollinen. X= 300; |
---|
110 | vihollinen.Tag = "vihollinen"; |
---|
111 | AddCollisionHandler(vihollinen, KasitteleVihollisenTormays); |
---|
112 | |
---|
113 | AssaultRifle pyssy = new AssaultRifle (40, 5); |
---|
114 | vihollinen.Weapon = pyssy ; |
---|
115 | |
---|
116 | |
---|
117 | |
---|
118 | return vihollinen; |
---|
119 | } |
---|
120 | |
---|
121 | void Ammu() |
---|
122 | { |
---|
123 | PhysicsObject ammus = vihollinen.Weapon.Shoot(); |
---|
124 | if (ammus != null) |
---|
125 | { |
---|
126 | ammus.Tag = "vihollisammus"; |
---|
127 | } |
---|
128 | |
---|
129 | } |
---|
130 | |
---|
131 | protected override void Update(Time time) |
---|
132 | { |
---|
133 | vihollinen.Walk(-70); |
---|
134 | if ((pelaaja1.Y < vihollinen.Y + 10) && (pelaaja1.Y > vihollinen.Y - 10)) |
---|
135 | { |
---|
136 | Ammu(); |
---|
137 | } |
---|
138 | base.Update(time); |
---|
139 | |
---|
140 | } |
---|
141 | void KasittelePelaaja1Tormays(PhysicsObject pelaaja1, PhysicsObject kohde) |
---|
142 | { |
---|
143 | if (kohde.Tag.ToString() == "vihollinen") |
---|
144 | { |
---|
145 | kohde.Destroy(); |
---|
146 | pisteLaskuri.Value++; |
---|
147 | pisteLaskuri.Value += 1; |
---|
148 | pisteLaskuri.Value = pisteLaskuri.Value + 1; |
---|
149 | } |
---|
150 | if (kohde.Tag.ToString() == "vihollisammus") |
---|
151 | { |
---|
152 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
153 | |
---|
154 | } |
---|
155 | } |
---|
156 | |
---|
157 | |
---|
158 | void LuoLaskuri() |
---|
159 | { |
---|
160 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
161 | |
---|
162 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
163 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 100; |
---|
164 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
165 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
166 | |
---|
167 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
168 | Add(pisteNaytto); |
---|
169 | |
---|
170 | Label pisteTeksti = new Label("Pisteet: "); |
---|
171 | pisteTeksti.X = Screen.Left + 50; |
---|
172 | pisteTeksti.Y = Screen.Top - 100; |
---|
173 | pisteTeksti.TextColor = Color.Black; |
---|
174 | Add(pisteTeksti); |
---|
175 | |
---|
176 | |
---|
177 | |
---|
178 | } |
---|
179 | |
---|
180 | void LuoHPBar() |
---|
181 | { |
---|
182 | pisteLaskuri2 = new IntMeter(0); |
---|
183 | |
---|
184 | Label pisteNaytto2 = new Label(); |
---|
185 | pisteNaytto2.X = Screen.Left +250; |
---|
186 | pisteNaytto2.Y = Screen.Top -100; |
---|
187 | pisteNaytto2.TextColor = Color.Black; |
---|
188 | |
---|
189 | pisteNaytto2.BindTo(pisteLaskuri2); |
---|
190 | Add(pisteNaytto2); |
---|
191 | |
---|
192 | Label pisteTeksti2 = new Label("Rakennus: "); |
---|
193 | pisteTeksti2.X = Screen.Left + 190; |
---|
194 | pisteTeksti2.Y = Screen.Top -100; |
---|
195 | pisteTeksti2.TextColor = Color.Black; |
---|
196 | Add(pisteTeksti2); |
---|
197 | |
---|
198 | |
---|
199 | |
---|
200 | voimaMittari = new DoubleMeter(60); |
---|
201 | voimaMittari.MaxValue = 60; |
---|
202 | BarGauge voimaPalkki = new BarGauge(10, 150); |
---|
203 | voimaPalkki.BindTo(voimaMittari); |
---|
204 | Add(voimaPalkki); |
---|
205 | voimaPalkki.X = (0.85 * Screen.LeftSafe); |
---|
206 | voimaPalkki.Y = (0.05 * Screen.Height); |
---|
207 | voimaPalkki.BarColor = Color.Aqua; |
---|
208 | voimaPalkki.BorderColor = Color.Black; |
---|
209 | voimaPalkki.Angle = Angle.Degrees(90); |
---|
210 | voimaMittari.LowerLimit += new Meter<double>.OnLimitHandler(peliLoppuu); |
---|
211 | |
---|
212 | |
---|
213 | } |
---|
214 | |
---|
215 | void peliLoppuu(double value) |
---|
216 | { |
---|
217 | Exit(); |
---|
218 | } |
---|
219 | |
---|
220 | void KasitteleVihollisenTormays(PhysicsObject Vihollinen, PhysicsObject kohde) |
---|
221 | { |
---|
222 | if (kohde.Tag.ToString() == "talo") |
---|
223 | { |
---|
224 | Vihollinen.X = Vihollinen.X + 50; |
---|
225 | voimaMittari.Value--; |
---|
226 | } |
---|
227 | } |
---|
228 | |
---|
229 | } |
---|