1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.ScreenObjects; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | |
---|
6 | public class Peli : PhysicsGame |
---|
7 | { |
---|
8 | PhysicsObject pelaaja2; |
---|
9 | PhysicsObject pelaaja1; |
---|
10 | PhysicsObject kiekko; |
---|
11 | bool kiekkoPelaajalla = false; |
---|
12 | string kenellaKiekko; |
---|
13 | PhysicsObject maali; |
---|
14 | |
---|
15 | IntMeter pistelaskuri1; |
---|
16 | IntMeter pistelaskuri2; |
---|
17 | |
---|
18 | //double maxNopeus = 200; |
---|
19 | |
---|
20 | |
---|
21 | |
---|
22 | |
---|
23 | protected override void Begin() |
---|
24 | { |
---|
25 | LuoKentta(); |
---|
26 | AsetaNappaimet(); |
---|
27 | AsetaGamePadOhjaimet(); |
---|
28 | LuoKiekko(); |
---|
29 | LisaaPisteNaytto1(); |
---|
30 | LisaaPisteNaytto2(); |
---|
31 | } |
---|
32 | |
---|
33 | void LisaaPisteNaytto1() |
---|
34 | { |
---|
35 | pistelaskuri1 = new IntMeter(0); |
---|
36 | ValueDisplay pisteNaytto1 = new ValueDisplay(); |
---|
37 | pisteNaytto1.Text = "maaleja: "; |
---|
38 | pisteNaytto1.X = Screen.Right + -100; |
---|
39 | pisteNaytto1.Y = Screen.Top - 100; |
---|
40 | pisteNaytto1.ValueColor = Color.Red; |
---|
41 | pisteNaytto1.TextColor = Color.Red; |
---|
42 | pisteNaytto1.BindTo(pistelaskuri1); |
---|
43 | Add(pisteNaytto1); |
---|
44 | |
---|
45 | } |
---|
46 | void LisaaPisteNaytto2() |
---|
47 | { |
---|
48 | pistelaskuri2 = new IntMeter(0); |
---|
49 | ValueDisplay pisteNaytto2 = new ValueDisplay(); |
---|
50 | pisteNaytto2.Text = "maaleja: "; |
---|
51 | pisteNaytto2.X = Screen.Left + 100; |
---|
52 | pisteNaytto2.Y = Screen.Top - 100; |
---|
53 | pisteNaytto2.ValueColor = Color.Red; |
---|
54 | pisteNaytto2.TextColor = Color.Red; |
---|
55 | pisteNaytto2.BindTo(pistelaskuri2); |
---|
56 | Add(pisteNaytto2); |
---|
57 | } |
---|
58 | |
---|
59 | |
---|
60 | void LuoKentta() |
---|
61 | { |
---|
62 | Level.Width = 1024; |
---|
63 | Level.Height = 768; |
---|
64 | Level.CreateBorders(0.1, false); // Laitetaan kentälle näkyvät reunat |
---|
65 | Level.Background.Image = LoadImage("lamaritausta"); |
---|
66 | Level.Background.Size = new Vector(Level.Width, 513.0 / 828.0 * Level.Width); |
---|
67 | Level.BackgroundColor = Color.White; |
---|
68 | Camera.ZoomToLevel(0.0); |
---|
69 | |
---|
70 | pelaaja2 = LisaaPelaaja("pelaaja2", "mailamies1", -100, 0.0); |
---|
71 | pelaaja1 = LisaaPelaaja("pelaaja1", "suomi", 100.0, 0.0); |
---|
72 | LuoMaali(440.0, 0); |
---|
73 | |
---|
74 | } |
---|
75 | |
---|
76 | PhysicsObject LisaaPelaaja(string tag, string kuva, double x, double y) |
---|
77 | { |
---|
78 | PhysicsObject pelaaja = new PhysicsObject(30.0, 30.0); |
---|
79 | pelaaja.Image = LoadImage(kuva); |
---|
80 | pelaaja.Tag = tag; |
---|
81 | pelaaja.X = x; |
---|
82 | pelaaja.Y = y; |
---|
83 | Add(pelaaja); |
---|
84 | pelaaja.Restitution = 0.1; |
---|
85 | pelaaja.AngularDamping = 0.95; |
---|
86 | AddCollisionHandler(pelaaja, PelaajaTormasi); |
---|
87 | return pelaaja; |
---|
88 | } |
---|
89 | |
---|
90 | void AsetaNappaimet() |
---|
91 | { |
---|
92 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Kaanna, null, pelaaja2, Angle.Degrees(5)); |
---|
93 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Kaanna, null, pelaaja2, Angle.Degrees(-5)); |
---|
94 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, Kiihdyta, null, pelaaja2, 5.0); |
---|
95 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, Kiihdyta, null, pelaaja2, -5.0); |
---|
96 | Keyboard.Listen(Key.RightShift, ButtonState.Pressed, LopetaSpinnaus, "Lopeta spinnaus", pelaaja2); |
---|
97 | |
---|
98 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, Laukaise, "laukaise kiekko", pelaaja2); |
---|
99 | |
---|
100 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Kaanna, null, pelaaja1, Angle.Degrees(5)); |
---|
101 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Kaanna, null, pelaaja1, Angle.Degrees(-5)); |
---|
102 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, Kiihdyta, null, pelaaja1, 5.0); |
---|
103 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Down, Kiihdyta, null, pelaaja1, -5.0); |
---|
104 | Keyboard.Listen(Key.LeftShift, ButtonState.Pressed, LopetaSpinnaus, "Lopeta spinnaus", pelaaja1); |
---|
105 | Keyboard.Listen(Key.LeftControl, ButtonState.Pressed, Laukaise, "laukaise kiekko", pelaaja1); |
---|
106 | |
---|
107 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu"); |
---|
108 | |
---|
109 | } |
---|
110 | |
---|
111 | void AsetaGamePadOhjaimet() |
---|
112 | { |
---|
113 | //Pelaaja 1 |
---|
114 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Kaanna, null, pelaaja1, Angle.Degrees(5)); |
---|
115 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Kaanna, null, pelaaja1, Angle.Degrees(-5)); |
---|
116 | ControllerOne.Listen(Button.B, ButtonState.Down, LopetaSpinnaus, null, pelaaja1); |
---|
117 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Down, Kiihdyta, null, pelaaja1, -5.0); |
---|
118 | ControllerOne.Listen(Button.RightTrigger, ButtonState.Pressed, LaukaiseXbox, "laukaise kiekko", pelaaja1, ControllerOne); |
---|
119 | |
---|
120 | //Pelaaja2 |
---|
121 | |
---|
122 | ControllerTwo.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Kaanna, null, pelaaja2, Angle.Degrees(5)); |
---|
123 | ControllerTwo.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Kaanna, null, pelaaja2, Angle.Degrees(-5)); |
---|
124 | ControllerTwo.Listen(Button.B, ButtonState.Down, LopetaSpinnaus, null, pelaaja2); |
---|
125 | ControllerTwo.Listen(Button.A, ButtonState.Down, Kiihdyta, null, pelaaja2, 5.0); |
---|
126 | ControllerTwo.Listen(Button.RightTrigger, ButtonState.Pressed, LaukaiseXbox, "laukaise kiekko", pelaaja2, ControllerTwo); |
---|
127 | |
---|
128 | } |
---|
129 | |
---|
130 | void LopetaSpinnaus(PhysicsObject pelaaja) |
---|
131 | { |
---|
132 | pelaaja.Velocity = Vector.Zero; |
---|
133 | } |
---|
134 | |
---|
135 | void Kiihdyta(PhysicsObject pelaaja, double length) |
---|
136 | { |
---|
137 | pelaaja.Velocity += Vector.FromLengthAndAngle(length, pelaaja.Angle); |
---|
138 | } |
---|
139 | |
---|
140 | void Kaanna(PhysicsObject pelaaja, Angle kulma) |
---|
141 | { |
---|
142 | pelaaja.Angle += kulma; |
---|
143 | } |
---|
144 | |
---|
145 | void Laukaise(PhysicsObject pelaaja) |
---|
146 | { |
---|
147 | if (kiekkoPelaajalla && pelaaja.Tag.ToString() == kenellaKiekko) |
---|
148 | { |
---|
149 | kiekko.Hit(new Vector(500, 0)); |
---|
150 | kiekkoPelaajalla = false; |
---|
151 | } |
---|
152 | } |
---|
153 | |
---|
154 | void LaukaiseXbox(PhysicsObject pelaaja, GamePad g) |
---|
155 | { |
---|
156 | double tatinAsento = g.RightTriggerState; |
---|
157 | if (tatinAsento > 0.1) |
---|
158 | { |
---|
159 | Laukaise(pelaaja); |
---|
160 | } |
---|
161 | } |
---|
162 | |
---|
163 | void LuoKiekko() |
---|
164 | { |
---|
165 | kiekko = new PhysicsObject(10.0, 10.0, Shapes.Circle); |
---|
166 | kiekko.Color = Color.Black; |
---|
167 | kiekko.Tag = "kiekko"; |
---|
168 | kiekko.Restitution = 0.6; |
---|
169 | Add(kiekko); |
---|
170 | AddCollisionHandler(kiekko, KasittelekiekonTormays); |
---|
171 | } |
---|
172 | |
---|
173 | void PelaajaTormasi(PhysicsObject tormaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
174 | { |
---|
175 | |
---|
176 | if (kohde.Tag.ToString() == "kiekko") |
---|
177 | { |
---|
178 | //MessageDisplay.Add("Osuttiin kiekkoon"); |
---|
179 | kiekkoPelaajalla = true; |
---|
180 | kenellaKiekko = tormaaja.Tag.ToString(); |
---|
181 | } |
---|
182 | |
---|
183 | if (kohde.Tag.ToString() == "pelaaja1") |
---|
184 | { |
---|
185 | kenellaKiekko = tormaaja.Tag.ToString(); |
---|
186 | } |
---|
187 | |
---|
188 | if (kohde.Tag.ToString() == "pelaaja2") |
---|
189 | { |
---|
190 | kenellaKiekko = tormaaja.Tag.ToString(); |
---|
191 | } |
---|
192 | |
---|
193 | } |
---|
194 | |
---|
195 | protected override void Update(Time time) |
---|
196 | { |
---|
197 | if (kiekkoPelaajalla && kenellaKiekko == "pelaaja1") |
---|
198 | { |
---|
199 | kiekko.Position = pelaaja1.Position; |
---|
200 | } |
---|
201 | else if (kiekkoPelaajalla && kenellaKiekko == "pelaaja2") |
---|
202 | { |
---|
203 | kiekko.Position = pelaaja2.Position; |
---|
204 | } |
---|
205 | |
---|
206 | base.Update(time); |
---|
207 | } |
---|
208 | |
---|
209 | PhysicsObject LuoMaali(double x, double y) |
---|
210 | { |
---|
211 | PhysicsObject maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(50.0, 100.0); |
---|
212 | PhysicsObject tolppa1 = PhysicsObject.CreateStaticObject(50.0, 10.0); |
---|
213 | PhysicsObject tolppa2 = PhysicsObject.CreateStaticObject(50.0, 10.0); |
---|
214 | PhysicsObject tolppa3 = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0); |
---|
215 | |
---|
216 | |
---|
217 | maali.X = x; |
---|
218 | maali.Y = y; |
---|
219 | |
---|
220 | |
---|
221 | maali.Image = LoadImage("maal1"); |
---|
222 | |
---|
223 | maali.Tag = "oikea maali"; |
---|
224 | |
---|
225 | tolppa1.Shape = Shapes.Rectangle; |
---|
226 | tolppa2.Shape = Shapes.Rectangle; |
---|
227 | tolppa2.Shape = Shapes.Rectangle; |
---|
228 | tolppa1.X = x; |
---|
229 | tolppa1.Y = maali.Top; |
---|
230 | tolppa1.Color = Color.Red; |
---|
231 | |
---|
232 | |
---|
233 | tolppa2.X = x; |
---|
234 | tolppa2.Y = maali.Bottom; |
---|
235 | tolppa2.Color = Color.Red; |
---|
236 | |
---|
237 | tolppa3.X = maali.Right; |
---|
238 | //tolppa3.Y = maali; |
---|
239 | tolppa3.Color = Color.Red; |
---|
240 | |
---|
241 | maali.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
242 | |
---|
243 | Add(maali); |
---|
244 | Add(tolppa1); |
---|
245 | Add(tolppa2); |
---|
246 | Add(tolppa3); |
---|
247 | |
---|
248 | |
---|
249 | // x-koordinaatti, y-koordinaati, leveys, korkeus |
---|
250 | LuoSeina(0, 310, 1000, 15); |
---|
251 | LuoSeina(0, -310, 1000, 15); |
---|
252 | LuoSeina(480, 15, 20, 650); |
---|
253 | LuoSeina(-480, 15, 20, 650); |
---|
254 | |
---|
255 | |
---|
256 | |
---|
257 | |
---|
258 | |
---|
259 | |
---|
260 | |
---|
261 | |
---|
262 | return maali; |
---|
263 | } |
---|
264 | void KasittelekiekonTormays(PhysicsObject kiekko, PhysicsObject kohde) |
---|
265 | { |
---|
266 | //kun kiekko menee maalin, peli alkaa keskeltä. |
---|
267 | |
---|
268 | if (kohde.Tag.ToString() == "oikea maali") |
---|
269 | { |
---|
270 | if (kenellaKiekko == "pelaaja1") |
---|
271 | { |
---|
272 | pistelaskuri1.Value++; |
---|
273 | } |
---|
274 | |
---|
275 | if (kenellaKiekko == "pelaaja2") |
---|
276 | pistelaskuri2.Value++; |
---|
277 | { |
---|
278 | // pelaaja 2 saa pisteen |
---|
279 | } |
---|
280 | |
---|
281 | kiekko.Stop(); |
---|
282 | kiekko.Position = Vector.Zero; |
---|
283 | } |
---|
284 | } |
---|
285 | void LuoSeina(double x, double y, double leveys, double korkeus) |
---|
286 | { |
---|
287 | PhysicsObject seina = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
288 | |
---|
289 | seina.IsVisible = false; |
---|
290 | seina.Position = new Vector(x, y); |
---|
291 | seina.Color = Color.Black; |
---|
292 | Add(seina); |
---|
293 | } |
---|
294 | |
---|
295 | |
---|
296 | } |
---|
297 | |
---|
298 | |
---|
299 | |
---|
300 | |
---|
301 | |
---|
302 | |
---|
303 | |
---|
304 | |
---|
305 | |
---|
306 | |
---|