source: 2010/24/timisahe/Makkarajahti/Peli.cs @ 890

Revision 890, 4.9 KB checked in by timisahe, 10 years ago (diff)
Line 
1using System;
2using Jypeli;
3using Jypeli.ScreenObjects;
4using Jypeli.Assets;
5
6
7class Tasohyppely : PhysicsGame
8{
9    const double nopeus =200;
10    const double hyppyVoima = 4000;
11
12    IntMeter pisteLaskuri;
13    ValueDisplay pisteNaytto;
14
15    PlatformCharacter pelaaja1;
16
17    int kenttaNro; // monesko kenttä on menossa
18
19
20    protected override void Begin()
21    {
22       
23        kenttaNro = 0;
24        Level.Width = 2000;
25        Level.Height = 1000;
26
27        // Luodaan pistelaskuri
28        pisteLaskuri = new IntMeter(0);
29
30        // luodaan pistelaskunäyttö
31        pisteNaytto = new ValueDisplay();
32        pisteNaytto.Text = "Makkaroita: ";
33        pisteNaytto.X = Screen.RightSafe - 250;
34        pisteNaytto.Y = Screen.TopSafe - 50;
35        pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri);
36        Add(pisteNaytto);   // lisätään peliin
37
38        // Zoomataan lähemmäksi
39        Camera.ZoomFactor = 2.0;
40
41        Camera.StayInLevel = true;
42
43        seuraavaKentta();
44        MessageDisplay.Add("Etsi kaikka Makkarat!");
45
46       
47
48       
49
50
51    }
52
53    void seuraavaKentta()
54    {
55        ClearAll();
56        pisteLaskuri.Reset();
57
58        kenttaNro += 1; // lisätään kenttänumeroa yhdellä
59        MessageDisplay.Add("Kenttä " + kenttaNro);
60
61        // Asetetaan painovoima
62        Gravity = new Vector(0, -1000);
63
64        luoKentta();
65        lisaaNappaimet();
66        Camera.Follow(pelaaja1);
67    }
68
69    void luoKentta()
70    {
71        Level.CreateBorders();
72        Level.Background.CreateGradient(Color.SkyBlue, Color.SkyBlue);
73
74        lisaaTaso(-200, -475);
75        lisaaTaso(0, -50);
76        lisääPyöreätaso (-200,-450);
77
78        lisaaMaali();
79        lisaaPelaajat();
80    }
81
82    void lisaaTaso(double x, double y)
83    {
84        PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(100.0, 30.0);
85        taso.Color = Color.Orange;
86        taso.X = x;
87        taso.Y = y;
88        Add(taso);
89    }
90    void lisääPyöreätaso (double x, double y)
91    {
92
93        PhysicsObject pyöreätaso = PhysicsObject.CreateStaticObject(30.0, 30.0, Shapes.Circle);
94        pyöreätaso.Color = Color.Orange;
95        pyöreätaso.X = x;
96        pyöreätaso.Y = y;
97        Add(pyöreätaso);
98    }
99    void lisaaPelaajat()
100    {
101        pelaaja1 = new PlatformCharacter(40, 60);
102        pelaaja1.Mass = 2.0;
103        pelaaja1.Image = LoadImage("Bulla");
104        pelaaja1.X = 0;
105        pelaaja1.Y = Level.Bottom + 120;
106
107        AddCollisionHandler(pelaaja1, osuiMaaliin);
108
109        Add(pelaaja1);
110
111        pelaaja1.Weapon = Cannon(50, 10);
112
113
114    }
115
116    void lisaaMaali()
117    {
118        PhysicsObject maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(50, 50, Shapes.Circle);
119        maali.Tag = "maali";
120        maali.IgnoresCollisionResponse = true;
121        maali.X = 30;
122        maali.Y = 500;
123        maali.Image = LoadImage("Makkara");
124        Add(maali);
125    }
126
127    void lisaaNappaimet()
128    {
129        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
130        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä");
131
132        Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus);
133        Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus);
134        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja1, hyppyVoima);
135        Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, pelaaja1.Weapon.Use, "Ammu");
136
137       
138        lisaaGamePadNappaimet(ControllerOne);
139    }
140
141    void lisaaGamePadNappaimet(GamePad controller)
142    {
143        controller.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä");
144
145        controller.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus);
146        controller.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus);
147        controller.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyVoima);
148    }
149
150    void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus)
151    {
152        hahmo.Walk(nopeus);
153    }
154
155    void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double voima)
156    {
157        hahmo.Jump(voima);
158    }
159
160    void osuiMaaliin(PhysicsObject collidingObject, PhysicsObject otherObject)
161    {
162        if (otherObject.Tag.ToString() == "maali")
163        {
164            this.PlaySound("maali");
165            int edellisenKentanPisteet = pisteLaskuri.Value;
166            seuraavaKentta();
167            MessageDisplay.Add("Pääsit läpi kentän " + kenttaNro + ". Makkaroita: " + edellisenKentanPisteet);
168        }
169    }
170
171
172    void KuulaOsuu(PhysicsObject kuula, PhysicsObject toinen)
173    {
174        kuula.Destroy();
175        Explosion rajahdys = new Explosion(40);
176        rajahdys.Position = kuula.Position;
177        Add(rajahdys);
178    }
179
180
181
182
183
184
185
186
187}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.