1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.ScreenObjects; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | |
---|
6 | public class Peli : PhysicsGame |
---|
7 | { |
---|
8 | const double KavelyNopeus = 100; |
---|
9 | const bool Gore = false; // K-18 |
---|
10 | |
---|
11 | Image[] laskuvarjonKuvat; |
---|
12 | Image kuusenKuva; |
---|
13 | Image vuorenKuva; |
---|
14 | Image seinanKuva; |
---|
15 | |
---|
16 | PhysicsObject maasto; |
---|
17 | PlatformCharacter pelaaja; |
---|
18 | GameObject laskuvarjo; |
---|
19 | |
---|
20 | double keinumisSuunta = 1.0; |
---|
21 | bool hengissa = true; |
---|
22 | |
---|
23 | protected override void Begin() |
---|
24 | { |
---|
25 | LataaKuvat(); |
---|
26 | |
---|
27 | Gravity = new Vector(0, -500); |
---|
28 | |
---|
29 | Level.Width = 3000; |
---|
30 | Level.Height = 10000; |
---|
31 | Level.BackgroundColor = Color.LightBlue; |
---|
32 | |
---|
33 | PhysicsObject leftBorder = Level.CreateLeftBorder(); |
---|
34 | PhysicsObject rightBorder = Level.CreateRightBorder(); |
---|
35 | leftBorder.IsVisible = false; |
---|
36 | rightBorder.IsVisible = false; |
---|
37 | |
---|
38 | LuoMaasto(); |
---|
39 | LuoTalot(); |
---|
40 | LisaaPilvet(); |
---|
41 | |
---|
42 | pelaaja = new PlatformCharacter(20, 30); |
---|
43 | pelaaja.CanMoveOnAir = false; |
---|
44 | pelaaja.Mass = 80; |
---|
45 | pelaaja.Image = LoadImage("hahmo"); |
---|
46 | pelaaja.Color = Color.Black; |
---|
47 | pelaaja.LinearDamping = 0.99; |
---|
48 | pelaaja.X = 0; |
---|
49 | pelaaja.Y = Level.Top - 100; |
---|
50 | Add(pelaaja); |
---|
51 | |
---|
52 | AddCollisionHandler(pelaaja, PelaajaOsuu); |
---|
53 | |
---|
54 | laskuvarjo = new GameObject(50, 50); |
---|
55 | laskuvarjo.IsVisible = false; |
---|
56 | laskuvarjo.X = 0; |
---|
57 | laskuvarjo.Y = 20; |
---|
58 | laskuvarjo.Animation = new Animation(laskuvarjonKuvat); |
---|
59 | laskuvarjo.Animation.StopOnLastFrame = true; |
---|
60 | pelaaja.Add(laskuvarjo); |
---|
61 | |
---|
62 | Camera.Follow(pelaaja); |
---|
63 | |
---|
64 | Timer korkeusAjastin = new Timer(); |
---|
65 | korkeusAjastin.Interval = 1; |
---|
66 | korkeusAjastin.Trigger += NaytaKorkeus; |
---|
67 | Add(korkeusAjastin); |
---|
68 | korkeusAjastin.Start(); |
---|
69 | |
---|
70 | AsetaOhjaimet(); |
---|
71 | } |
---|
72 | |
---|
73 | void LataaKuvat() |
---|
74 | { |
---|
75 | kuusenKuva = LoadImage("kuusi"); |
---|
76 | vuorenKuva = LoadImage("vuori"); |
---|
77 | seinanKuva = LoadImage("seina"); |
---|
78 | laskuvarjonKuvat = LoadImages( |
---|
79 | "laskuvarjo1", |
---|
80 | "laskuvarjo2", |
---|
81 | "laskuvarjo3", |
---|
82 | "laskuvarjo4", |
---|
83 | "laskuvarjo5", |
---|
84 | "laskuvarjo6", |
---|
85 | "laskuvarjo7" |
---|
86 | ); |
---|
87 | } |
---|
88 | |
---|
89 | void NaytaKorkeus(Timer sender) |
---|
90 | { |
---|
91 | double korkeus = pelaaja.Y - Level.Bottom; |
---|
92 | MessageDisplay.Add("Korkeus: " + korkeus.ToString("F0")); |
---|
93 | |
---|
94 | if (korkeus < 100) |
---|
95 | { |
---|
96 | sender.Stop(); |
---|
97 | } |
---|
98 | } |
---|
99 | |
---|
100 | void PelaajaOsuu(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject toinen) |
---|
101 | { |
---|
102 | SuljeLaskuvarjo(); |
---|
103 | |
---|
104 | MessageDisplay.Add("nopeus: " + pelaaja.Velocity.Y); |
---|
105 | |
---|
106 | if (Math.Abs(pelaaja.Velocity.Y) > 200) |
---|
107 | { |
---|
108 | // auts... |
---|
109 | if (Gore) |
---|
110 | { |
---|
111 | for (int i = 0; i < 100; i++) |
---|
112 | { |
---|
113 | PhysicsObject jama = new PhysicsObject(RandomGen.NextInt(1, 5), RandomGen.NextInt(1, 5)); |
---|
114 | jama.X = pelaaja.X; |
---|
115 | jama.Y = pelaaja.Y; |
---|
116 | Vector maiskeenlento = Vector.FromLengthAndAngle(RandomGen.NextDouble(0, 1000), RandomGen.NextAngle()); |
---|
117 | jama.KineticFriction = 0.5; |
---|
118 | jama.LinearDamping = 0.99; |
---|
119 | jama.Color = RandomGen.NextColor(Color.Red, Color.Brown); |
---|
120 | //jama.Color = Color.Red; |
---|
121 | jama.Hit(maiskeenlento); |
---|
122 | Add(jama); |
---|
123 | } |
---|
124 | } |
---|
125 | |
---|
126 | pelaaja.Image = null; |
---|
127 | pelaaja.Color = Color.Black; |
---|
128 | pelaaja.Size = new Vector(20, 5); |
---|
129 | hengissa = false; |
---|
130 | // TODO: poista kontrollit... |
---|
131 | } |
---|
132 | } |
---|
133 | |
---|
134 | void LisaaPilvet() |
---|
135 | { |
---|
136 | for (int i = 0; i < 100; i++) |
---|
137 | { |
---|
138 | double leveys = RandomGen.NextDouble(100, 600); |
---|
139 | double korkeus = RandomGen.NextDouble(100, 500); |
---|
140 | GameObject pilvi = new GameObject(leveys, korkeus, Shapes.Circle); |
---|
141 | pilvi.X = RandomGen.NextDouble(Level.Left, Level.Right); |
---|
142 | pilvi.Y = RandomGen.NextDouble(Level.Bottom + 1000, Level.Top); |
---|
143 | pilvi.Color = Color.White; |
---|
144 | Add(pilvi); |
---|
145 | } |
---|
146 | } |
---|
147 | |
---|
148 | void LuoMaasto() |
---|
149 | { |
---|
150 | GameObject vuori = new GameObject(256, 256); |
---|
151 | vuori.Image = vuorenKuva; |
---|
152 | vuori.X = RandomGen.NextDouble(Level.Left + vuori.Width / 2, Level.Right - vuori.Width / 2); |
---|
153 | vuori.Y = Level.Bottom + vuori.Height / 2 - 100; |
---|
154 | Add(vuori); |
---|
155 | |
---|
156 | maasto = PhysicsObject.CreateStaticObject(Level.Width, 1000, Shapes.Rectangle); |
---|
157 | maasto.KineticFriction = 0.2; |
---|
158 | maasto.X = 0; |
---|
159 | maasto.Y = Level.Bottom - maasto.Height / 2; |
---|
160 | maasto.Color = Color.Green; |
---|
161 | Add(maasto); |
---|
162 | |
---|
163 | for (int i = 0; i < 40; i++) |
---|
164 | { |
---|
165 | double leveys = RandomGen.NextDouble(40, 60); |
---|
166 | double korkeus = RandomGen.NextDouble(80, 200); |
---|
167 | GameObject kuusi = new GameObject(leveys, korkeus); |
---|
168 | kuusi.Image = kuusenKuva; |
---|
169 | kuusi.X = RandomGen.NextDouble(Level.Left, Level.Right); |
---|
170 | kuusi.Y = Level.Bottom + kuusi.Height / 2; |
---|
171 | Add(kuusi); |
---|
172 | } |
---|
173 | } |
---|
174 | |
---|
175 | void LuoTalot() |
---|
176 | { |
---|
177 | LuoTalo(200, 100, 0); |
---|
178 | } |
---|
179 | |
---|
180 | void LuoTalo(double leveys, double korkeus, double x) |
---|
181 | { |
---|
182 | double left = x - leveys / 2; |
---|
183 | double right = x + leveys / 2; |
---|
184 | double kattoParrunPaksuus = 20; |
---|
185 | |
---|
186 | GameObject seina = new GameObject(leveys, korkeus); |
---|
187 | seina.Image = seinanKuva; |
---|
188 | seina.X = x; |
---|
189 | seina.Y = Level.Bottom + korkeus / 2; |
---|
190 | seina.TextureWrapSize = new Vector(leveys / 64, korkeus / 64); |
---|
191 | Add(seina); |
---|
192 | |
---|
193 | PhysicsObject vasenSeina = LuoParru(20, korkeus - kattoParrunPaksuus / 2); |
---|
194 | vasenSeina.X = left + vasenSeina.Width / 2; |
---|
195 | vasenSeina.Y = Level.Bottom + vasenSeina.Height / 2; |
---|
196 | |
---|
197 | PhysicsObject oikeaSeina = LuoParru(20, korkeus - kattoParrunPaksuus / 2); |
---|
198 | oikeaSeina.X = right - oikeaSeina.Width / 2; |
---|
199 | oikeaSeina.Y = Level.Bottom + oikeaSeina.Height / 2; |
---|
200 | |
---|
201 | PhysicsObject keskiParru = LuoParru(30, korkeus - kattoParrunPaksuus / 2); |
---|
202 | keskiParru.X = x; |
---|
203 | keskiParru.Y = Level.Bottom + keskiParru.Height / 2; |
---|
204 | |
---|
205 | PhysicsObject kattoParru1 = LuoParru(leveys / 2, kattoParrunPaksuus); |
---|
206 | kattoParru1.X = x - leveys / 4; |
---|
207 | kattoParru1.Y = Level.Bottom + korkeus; |
---|
208 | |
---|
209 | PhysicsObject kattoParru2 = LuoParru(leveys / 2, kattoParrunPaksuus); |
---|
210 | kattoParru2.X = x + leveys / 4; |
---|
211 | kattoParru2.Y = Level.Bottom + korkeus + 10; |
---|
212 | } |
---|
213 | |
---|
214 | PhysicsObject LuoParru(double leveys, double korkeus) |
---|
215 | { |
---|
216 | PhysicsObject parru = new PhysicsObject(leveys, korkeus); |
---|
217 | parru.Mass = 500; |
---|
218 | parru.AngularDamping = 0.95; |
---|
219 | parru.LinearDamping = 0.95; |
---|
220 | parru.StaticFriction = 0.0; |
---|
221 | parru.KineticFriction = 0.0; |
---|
222 | parru.Restitution = 0.0; |
---|
223 | parru.Color = Color.Brown; |
---|
224 | Add(parru); |
---|
225 | return parru; |
---|
226 | } |
---|
227 | |
---|
228 | void SuljeLaskuvarjo() |
---|
229 | { |
---|
230 | laskuvarjo.Animation.Stop(); |
---|
231 | laskuvarjo.IsVisible = false; |
---|
232 | pelaaja.Angle = Angle.Zero; |
---|
233 | } |
---|
234 | |
---|
235 | void AsetaOhjaimet() |
---|
236 | { |
---|
237 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, null); |
---|
238 | |
---|
239 | // huijaus |
---|
240 | Keyboard.Listen(Key.F2, ButtonState.Pressed, PelaajaMaahan, null); |
---|
241 | Keyboard.Listen(Key.F3, ButtonState.Pressed, pelaajaMatalalle, null); |
---|
242 | |
---|
243 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, AukaiseLaskuvarjo, "Aukaise laskuvarjo"); |
---|
244 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, pelaaja.Walk, null, -KavelyNopeus); |
---|
245 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, pelaaja.Walk, null, KavelyNopeus); |
---|
246 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Released, pelaaja.StopHorizontal, null); |
---|
247 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Released, pelaaja.StopHorizontal, null); |
---|
248 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, null, 10000.0); |
---|
249 | } |
---|
250 | |
---|
251 | void Hyppaa(double voima) |
---|
252 | { |
---|
253 | pelaaja.Jump(voima); |
---|
254 | } |
---|
255 | |
---|
256 | void PelaajaMaahan() |
---|
257 | { |
---|
258 | pelaaja.X = -200; |
---|
259 | pelaaja.Y = Level.Bottom + pelaaja.Height; |
---|
260 | pelaaja.StopVertical(); |
---|
261 | } |
---|
262 | |
---|
263 | void pelaajaMatalalle() |
---|
264 | { |
---|
265 | pelaaja.Y = Level.Bottom + 1500; |
---|
266 | } |
---|
267 | |
---|
268 | void AukaiseLaskuvarjo() |
---|
269 | { |
---|
270 | if (!laskuvarjo.IsVisible) |
---|
271 | { |
---|
272 | laskuvarjo.IsVisible = true; |
---|
273 | laskuvarjo.Animation.Start(1); |
---|
274 | } |
---|
275 | } |
---|
276 | |
---|
277 | protected override void Update(Time time) |
---|
278 | { |
---|
279 | if (laskuvarjo.IsVisible) |
---|
280 | { |
---|
281 | Vector nostoVoima = new Vector(0, 32000); |
---|
282 | pelaaja.Push(nostoVoima); |
---|
283 | |
---|
284 | Angle asteitaSekunnissa = Angle.Degrees(5); |
---|
285 | pelaaja.Angle += keinumisSuunta * asteitaSekunnissa * time.SinceLastUpdate.TotalSeconds; |
---|
286 | |
---|
287 | if (pelaaja.Angle.Degree > 10) |
---|
288 | { |
---|
289 | keinumisSuunta = -1.0; |
---|
290 | } |
---|
291 | else if (pelaaja.Angle.Degree < -5) |
---|
292 | { |
---|
293 | keinumisSuunta = 1.0; |
---|
294 | } |
---|
295 | } |
---|
296 | |
---|
297 | base.Update(time); |
---|
298 | } |
---|
299 | } |
---|