source: 2010/24/olpesasa/Pong/Peli.cs @ 839

Revision 839, 5.4 KB checked in by anlakane, 11 years ago (diff)

Tein pongin valmiiksi.

Line 
1using System;
2using Jypeli;
3using Jypeli.ScreenObjects;
4
5public class Peli : PhysicsGame
6{
7    PhysicsObject pallo;
8
9    PhysicsObject maila1;
10    PhysicsObject maila2;
11
12    PhysicsObject vasenReuna;
13    PhysicsObject oikeaReuna;
14
15    Vector nopeusYlos = new Vector(0, 200);
16    Vector nopeusAlas = new Vector(0, -200);
17
18    IntMeter pelaajan1Pisteet;
19    IntMeter pelaajan2Pisteet;
20
21    protected override void Begin()
22    {
23        LuoKentta();
24        AsetaOhjaimet();
25        AloitaPeli();
26        LisaaLaskurit();
27    }
28
29    void LuoKentta()
30    {
31        pallo = new PhysicsObject(40.0, 40.0);
32        pallo.Shape = Shapes.Circle;
33        pallo.X = -200.0;
34        pallo.Y = 0.0;
35        pallo.Color = Color.MediumBlue;
36        pallo.Restitution = 1.5;
37        pallo.KineticFriction = 0;
38        pallo.CanRotate = false;
39        Add(pallo);
40
41        maila1 = LuoMaila(Level.Left + 20.0, 0.0);
42        maila2 = LuoMaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
43
44        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
45
46        vasenReuna.Restitution = 1.0;
47        vasenReuna.IsVisible = false;
48
49        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
50
51        oikeaReuna.Restitution = 1.0;
52        oikeaReuna.IsVisible = false;
53        PhysicsObject ylaReuna = Level.CreateTopBorder();
54        ylaReuna.Restitution = 1.0;
55        ylaReuna.IsVisible = false;
56        PhysicsObject alaReuna = Level.CreateBottomBorder();
57        alaReuna.Restitution = 1.0;
58        alaReuna.IsVisible = false;
59
60        Level.BackgroundColor = Color.DarkBlue;
61
62        Camera.ZoomToLevel();
63        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
64    }
65
66    PhysicsObject LuoMaila(double x, double y)
67    {
68        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
69        maila.Shape = Shapes.Rectangle;
70        maila.X = x;
71        maila.Y = y;
72        maila.Restitution = 1.5;
73        maila.Color = Color.Blue;
74        Add(maila);
75        return maila;
76    }
77
78    void AloitaPeli()
79    {
80        Vector impulssi = new Vector(500.0, 0.0);
81        pallo.Hit(impulssi);
82    }
83
84    void AsetaOhjaimet()
85    {
86        Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
87        Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
88        Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
89        Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
90
91        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
92        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
93        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
94        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
95
96        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
97        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
98
99        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
100        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
101        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
102        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
103
104        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
105        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
106        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
107        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
108
109        ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
110        ControllerTwo.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
111
112    }
113
114    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
115    {
116        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Y < Level.Bottom))
117        {
118            maila.Velocity = Vector.Zero;
119            return;
120        }
121        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Y > Level.Top))
122        {
123            maila.Velocity = Vector.Zero;
124            return;
125        }
126
127        maila.Velocity = nopeus;
128    }
129    void LisaaLaskurit()
130    {
131        pelaajan1Pisteet = PisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
132        pelaajan2Pisteet = PisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
133    }
134    IntMeter PisteLaskuri(double x, double y)
135    {
136        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
137        laskuri.MaxValue = 10;
138        ValueDisplay naytto = new ValueDisplay();
139        naytto.BindTo(laskuri);
140        naytto.X = x;
141        naytto.Y = y;
142        naytto.ValueColor = Color.White;
143        Add(naytto);
144        return laskuri;
145    }
146    void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
147    {
148        if (kohde == oikeaReuna)
149        {
150            pelaajan1Pisteet.Value += 1;
151        }
152        else if (kohde == vasenReuna)
153        {
154            pelaajan2Pisteet.Value += 1;
155        }
156    }
157
158}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.