1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.ScreenObjects; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | |
---|
6 | |
---|
7 | class Tasohyppely : PhysicsGame |
---|
8 | { |
---|
9 | double nopeus = 350; |
---|
10 | double hyppyVoima = 7000; |
---|
11 | |
---|
12 | int elamat = 3; |
---|
13 | |
---|
14 | |
---|
15 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
16 | ValueDisplay pisteNaytto; |
---|
17 | |
---|
18 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
19 | |
---|
20 | PlatformCharacter boss1; |
---|
21 | PlatformCharacter boss2; |
---|
22 | |
---|
23 | Vector Aloituspaikka; |
---|
24 | |
---|
25 | int kenttaNro; // monesko kenttä on menossa |
---|
26 | |
---|
27 | const int ruudunLeveys = 50; |
---|
28 | const int ruudunKorkeus = 50; |
---|
29 | |
---|
30 | HighScoreList topLista; |
---|
31 | |
---|
32 | protected override void Begin() |
---|
33 | { |
---|
34 | topLista = HighScoreList.LoadOrCreate("toplista.dat", 5); |
---|
35 | |
---|
36 | kenttaNro = 0; |
---|
37 | Level.Width = 1500; |
---|
38 | Level.Height = 1000; |
---|
39 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
40 | |
---|
41 | |
---|
42 | // Zoomataan lähemmäksi |
---|
43 | Camera.ZoomFactor = 2.0; |
---|
44 | |
---|
45 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
46 | |
---|
47 | seuraavaKentta(); |
---|
48 | MessageDisplay.Add("Etsi iso tähti!"); |
---|
49 | |
---|
50 | LisaaPistelaskuri(); |
---|
51 | } |
---|
52 | |
---|
53 | |
---|
54 | void seuraavaKentta() |
---|
55 | { |
---|
56 | ClearAll(); |
---|
57 | LisaaPistelaskuri(); |
---|
58 | |
---|
59 | //MediaPlayer.Play("taustamusiikki"); |
---|
60 | |
---|
61 | kenttaNro += 1; // lisätään kenttänumeroa yhdellä |
---|
62 | MessageDisplay.Add("Kenttä " + kenttaNro); |
---|
63 | |
---|
64 | // Asetetaan painovoima |
---|
65 | Gravity = new Vector(0, -1500); |
---|
66 | if (kenttaNro == 1) |
---|
67 | { |
---|
68 | luoKentta(); |
---|
69 | } |
---|
70 | if (kenttaNro == 2) |
---|
71 | { |
---|
72 | LuoKentta2(); |
---|
73 | } |
---|
74 | if (kenttaNro == 3) |
---|
75 | { |
---|
76 | LuoKentta3(); |
---|
77 | } |
---|
78 | if (kenttaNro == 4) |
---|
79 | { |
---|
80 | topLista.Show(RandomGen.NextInt(10, 100000)); |
---|
81 | //Keyboard.Listen(Key.Space); |
---|
82 | } |
---|
83 | lisaaNappaimet(); |
---|
84 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
85 | } |
---|
86 | |
---|
87 | void LisaaPistelaskuri() |
---|
88 | { |
---|
89 | // Luodaan pistelaskuri |
---|
90 | |
---|
91 | |
---|
92 | // luodaan pistelaskunäyttö |
---|
93 | pisteNaytto = new ValueDisplay(); |
---|
94 | pisteNaytto.Text = "Pisteitä: "; |
---|
95 | pisteNaytto.X = Screen.RightSafe - 250; |
---|
96 | pisteNaytto.Y = Screen.TopSafe - 50; |
---|
97 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
98 | Add(pisteNaytto); // lisätään peliin |
---|
99 | } |
---|
100 | |
---|
101 | void luoKentta() |
---|
102 | { |
---|
103 | Level.CreateBorders(); |
---|
104 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
105 | |
---|
106 | lisaaTaso(-200, -350); |
---|
107 | lisaaTaso(0, -200); |
---|
108 | lisaaTaso(0, 0); |
---|
109 | lisaaTaso(-150, -100); |
---|
110 | lisaaTaso(200, -200); |
---|
111 | lisaaTaso(100, -200); |
---|
112 | lisaaTaso(300, -200); |
---|
113 | lisaaTaso(400, -200); |
---|
114 | lisaaTaso(500, -200); |
---|
115 | lisaaTaso(600, -200); |
---|
116 | PhysicsObject palikka2 = lisaaTaso(700, -200); |
---|
117 | palikka2.IgnoresCollisionResponse = (true); |
---|
118 | lisaaTaso(0, 120); |
---|
119 | lisaaTaso(-100, 120); |
---|
120 | lisaaTaso(-200, 120); |
---|
121 | lisaaTaso(-300, 120); |
---|
122 | lisaaTaso(-400, 120); |
---|
123 | lisaaTaso(-300, 0); |
---|
124 | lisaaTaso(-500, -200); |
---|
125 | lisaaTaso(-700, 0); |
---|
126 | lisaaTaso(-250, -100); |
---|
127 | |
---|
128 | LisaaTaso2(-10, -150); |
---|
129 | LisaaTaso2(-10, -50); |
---|
130 | LisaaTaso2(35, 55); |
---|
131 | |
---|
132 | int i = 15; |
---|
133 | while (i < 50) |
---|
134 | { |
---|
135 | int sade = RandomGen.NextInt(5, 20); |
---|
136 | PhysicsObject smiley = LisaaSmiley( |
---|
137 | RandomGen.NextDouble( |
---|
138 | Level.Left, |
---|
139 | Level.Right |
---|
140 | ), |
---|
141 | RandomGen.NextDouble( |
---|
142 | Level.Top, |
---|
143 | Level.Bottom |
---|
144 | )); |
---|
145 | smiley.Color = Color.LightYellow; |
---|
146 | Add(smiley); |
---|
147 | i++; |
---|
148 | } |
---|
149 | lisaaMaali(); |
---|
150 | lisaaPelaajat(); |
---|
151 | } |
---|
152 | void LuoKentta2() |
---|
153 | { |
---|
154 | |
---|
155 | TileMap ruudut = TileMap.FromFile("kentta.txt"); |
---|
156 | ruudut['='] = LuoPalikka; |
---|
157 | ruudut['*'] = LuoSmiley2; |
---|
158 | ruudut['S'] = LuoS; |
---|
159 | ruudut['T'] = LuoTeho; |
---|
160 | ruudut['V'] = LuoSieni1; |
---|
161 | ruudut['v'] = LuoSieni2; |
---|
162 | ruudut['B'] = LuoBoss1; |
---|
163 | ruudut['b'] = LuoBoss2; |
---|
164 | ruudut['!'] = lisaaMaali; |
---|
165 | ruudut['@'] = lisaaPelaajat; |
---|
166 | ruudut.Insert(ruudunLeveys, ruudunKorkeus); |
---|
167 | Aloituspaikka = pelaaja1.Position; |
---|
168 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
169 | } |
---|
170 | void LuoKentta3() |
---|
171 | { |
---|
172 | TileMap ruudut = TileMap.FromFile("kentta3.txt"); |
---|
173 | ruudut['='] = LuoPalikka; |
---|
174 | ruudut['*'] = LuoSmiley2; |
---|
175 | ruudut['S'] = LuoS; |
---|
176 | ruudut['V'] = LuoSieni1; |
---|
177 | ruudut['v'] = LuoSieni2; |
---|
178 | ruudut['B'] = LuoBoss1; |
---|
179 | ruudut['b'] = LuoBoss2; |
---|
180 | ruudut['!'] = lisaaMaali; |
---|
181 | ruudut['@'] = lisaaPelaajat; |
---|
182 | ruudut.Insert(ruudunLeveys, ruudunKorkeus); |
---|
183 | Aloituspaikka = pelaaja1.Position; |
---|
184 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
185 | } |
---|
186 | PlatformCharacter LuoSieni1() |
---|
187 | { |
---|
188 | PlatformCharacter sieni1 = new PlatformCharacter(25, 25); |
---|
189 | sieni1.Image = LoadImage("Sieni"); |
---|
190 | sieni1.Tag = "Sieni"; |
---|
191 | sieni1.Velocity = new Vector(-400, 0); |
---|
192 | //sieni1.Hit(new Vector(400, 0)); |
---|
193 | |
---|
194 | sieni1.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
195 | sieni1.LinearDamping = 1; |
---|
196 | sieni1.IgnoresGravity = true; |
---|
197 | |
---|
198 | sieni1.Restitution = 1; |
---|
199 | sieni1.KineticFriction = 0; |
---|
200 | |
---|
201 | AddCollisionHandler(sieni1, tormaus); |
---|
202 | |
---|
203 | Add (sieni1); |
---|
204 | return sieni1; |
---|
205 | } |
---|
206 | PlatformCharacter LuoSieni2() |
---|
207 | { |
---|
208 | PlatformCharacter sieni2 = new PlatformCharacter(25, 25); |
---|
209 | sieni2.Image = LoadImage("Sieni.p"); |
---|
210 | sieni2.Tag = "Sieni"; |
---|
211 | //sieni2.Velocity = new Vector(-400, 0); |
---|
212 | sieni2.Velocity = new Vector(400, 0); |
---|
213 | sieni2.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
214 | sieni2.IgnoresGravity = true; |
---|
215 | sieni2.LinearDamping = 1; |
---|
216 | |
---|
217 | sieni2.Restitution = 1; |
---|
218 | sieni2.KineticFriction = 0; |
---|
219 | |
---|
220 | AddCollisionHandler(sieni2, tormaus); |
---|
221 | |
---|
222 | Add(sieni2); |
---|
223 | return sieni2; |
---|
224 | } |
---|
225 | PlatformCharacter LuoBoss1() |
---|
226 | { |
---|
227 | boss1 = new PlatformCharacter(35, 35); |
---|
228 | boss1.Tag = "Sieni"; |
---|
229 | boss1.Image = LoadImage("boss1"); |
---|
230 | |
---|
231 | PlasmaCannon ase = new PlasmaCannon(60, 20); |
---|
232 | boss1.Weapon = ase; |
---|
233 | ase.PlasmaParticleCollision = AmmusOsuu; |
---|
234 | boss1.Weapon.Angle = Angle.StraightAngle; |
---|
235 | |
---|
236 | Add(boss1); |
---|
237 | return boss1; |
---|
238 | } |
---|
239 | PlatformCharacter LuoBoss2() |
---|
240 | { |
---|
241 | boss2 = new PlatformCharacter(35, 35); |
---|
242 | boss2.Tag = "Sieni"; |
---|
243 | boss2.Image = LoadImage("boss2"); |
---|
244 | |
---|
245 | PlasmaCannon ase2 = new PlasmaCannon(60, 20); |
---|
246 | boss2.Weapon = ase2; |
---|
247 | ase2.PlasmaParticleCollision = AmmusOsuu; |
---|
248 | boss2.Weapon.Shoot(); |
---|
249 | |
---|
250 | Timer aikalaskuri = new Timer(); |
---|
251 | aikalaskuri.Interval = 5; |
---|
252 | aikalaskuri.Trigger += new Timer.TriggerHandler (tuli); |
---|
253 | Add(aikalaskuri); |
---|
254 | aikalaskuri.Start(); |
---|
255 | |
---|
256 | Add(boss2); |
---|
257 | return boss2; |
---|
258 | } |
---|
259 | |
---|
260 | PlatformCharacter LuoTeho() |
---|
261 | { |
---|
262 | PlatformCharacter teho = new PlatformCharacter(20, 20); |
---|
263 | teho.Color = Color.LightBlue; |
---|
264 | teho.Tag = "Teho"; |
---|
265 | teho.Image = LoadImage("Teho"); |
---|
266 | return teho; |
---|
267 | } |
---|
268 | |
---|
269 | PhysicsObject LuoPalikka() |
---|
270 | { |
---|
271 | PhysicsObject Palikka = PhysicsObject.CreateStaticObject(50.0, 50.0); |
---|
272 | Palikka.Color = Color.DarkGreen; |
---|
273 | Palikka.Tag = "seina"; |
---|
274 | |
---|
275 | |
---|
276 | return Palikka; |
---|
277 | } |
---|
278 | PhysicsObject LuoSmiley2() |
---|
279 | { |
---|
280 | PhysicsObject smiley2 = PhysicsObject.CreateStaticObject(10.0, 10.0); |
---|
281 | smiley2.Image = LoadImage("smiley2"); |
---|
282 | smiley2.Tag = "smiley2"; |
---|
283 | return smiley2; |
---|
284 | } |
---|
285 | PhysicsObject LuoS() |
---|
286 | { |
---|
287 | PhysicsObject S = new PhysicsObject(15.0, 15.0); |
---|
288 | S.Tag = "S"; |
---|
289 | S.Image = LoadImage("S-man"); |
---|
290 | return S; |
---|
291 | } |
---|
292 | |
---|
293 | PhysicsObject lisaaTaso(double x, double y) |
---|
294 | { |
---|
295 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(100, 30); |
---|
296 | taso.Color = Color.Green; |
---|
297 | taso.X = x; |
---|
298 | taso.Y = y; |
---|
299 | Add(taso); |
---|
300 | return taso; |
---|
301 | } |
---|
302 | PhysicsObject LisaaTaso2( double x, double y ) |
---|
303 | { |
---|
304 | PhysicsObject taso2 = PhysicsObject.CreateStaticObject(30, 100); |
---|
305 | taso2.Color = Color.Green; |
---|
306 | taso2.X = x; |
---|
307 | taso2.Y = y; |
---|
308 | Add(taso2); |
---|
309 | return taso2; |
---|
310 | } |
---|
311 | PhysicsObject LisaaSmiley( double x, double y ) |
---|
312 | { |
---|
313 | PhysicsObject smiley = new PlatformCharacter( 10, 10 ); |
---|
314 | smiley.Image = LoadImage("smiley"); |
---|
315 | smiley.Tag = "smiley"; |
---|
316 | smiley.Position = new Vector(x, y); |
---|
317 | |
---|
318 | Add(smiley); |
---|
319 | return smiley; |
---|
320 | } |
---|
321 | |
---|
322 | PlatformCharacter lisaaPelaajat() |
---|
323 | { |
---|
324 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(40, 40); |
---|
325 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
326 | pelaaja1.Image = LoadImage("norsu"); |
---|
327 | pelaaja1.X = 0; |
---|
328 | pelaaja1.Y = Level.Bottom + 120; |
---|
329 | |
---|
330 | AddCollisionHandler(pelaaja1, osuiJohonkin); |
---|
331 | |
---|
332 | Add(pelaaja1); |
---|
333 | return pelaaja1; |
---|
334 | } |
---|
335 | |
---|
336 | PhysicsObject lisaaMaali() |
---|
337 | { |
---|
338 | PhysicsObject maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(50, 50, Shapes.Circle); |
---|
339 | maali.Tag = "maali"; |
---|
340 | maali.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
341 | maali.X = 30; |
---|
342 | maali.Y = -60; |
---|
343 | maali.Image = LoadImage("tahti"); |
---|
344 | Add(maali); |
---|
345 | return maali; |
---|
346 | } |
---|
347 | |
---|
348 | void lisaaNappaimet() |
---|
349 | { |
---|
350 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
351 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
352 | |
---|
353 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
354 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
355 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
356 | |
---|
357 | lisaaGamePadNappaimet(ControllerOne); |
---|
358 | |
---|
359 | } |
---|
360 | |
---|
361 | void lisaaGamePadNappaimet(GamePad controller) |
---|
362 | { |
---|
363 | controller.Listen(Button.Start, ButtonState.Down, Begin, "aloita peli"); |
---|
364 | controller.Listen(Button.LeftTrigger, ButtonState.Down, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
365 | controller.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
366 | |
---|
367 | controller.Listen(Button.LeftStick, ButtonState.Up, liikutaP1, "Pelaaja ", pelaaja1); |
---|
368 | } |
---|
369 | void liikutaP1(PlatformCharacter hahmo) |
---|
370 | { |
---|
371 | Vector tatinAsento = ControllerOne.LeftThumbDirection; |
---|
372 | if (tatinAsento.X < 0) |
---|
373 | { |
---|
374 | liikuta(hahmo, -nopeus); |
---|
375 | } |
---|
376 | if (tatinAsento.X > 0.5) |
---|
377 | { |
---|
378 | liikuta(hahmo, nopeus); |
---|
379 | } |
---|
380 | if (tatinAsento.Y > 0.5) |
---|
381 | { |
---|
382 | hyppaa(hahmo, hyppyVoima); |
---|
383 | } |
---|
384 | } |
---|
385 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
386 | { |
---|
387 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
388 | } |
---|
389 | |
---|
390 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double voima) |
---|
391 | { |
---|
392 | hahmo.Jump(hyppyVoima); |
---|
393 | } |
---|
394 | void tormaus(PhysicsObject collidingObject, PhysicsObject otherObject) |
---|
395 | { |
---|
396 | if (otherObject.Tag.ToString() == "seina") |
---|
397 | { |
---|
398 | collidingObject.Velocity = -collidingObject.Velocity; |
---|
399 | |
---|
400 | |
---|
401 | } |
---|
402 | } |
---|
403 | |
---|
404 | void osuiJohonkin(PhysicsObject collidingObject, PhysicsObject otherObject) |
---|
405 | { |
---|
406 | if (otherObject.Tag.ToString() == "maali") |
---|
407 | { |
---|
408 | this.PlaySound("maali"); |
---|
409 | int edellisenKentanPisteet = pisteLaskuri.Value; |
---|
410 | seuraavaKentta(); |
---|
411 | MessageDisplay.Add("Pääsit läpi kentän " + kenttaNro + ". Pisteitä: " + edellisenKentanPisteet); |
---|
412 | } |
---|
413 | |
---|
414 | if (otherObject.Tag.ToString() == "smiley") |
---|
415 | { |
---|
416 | otherObject.Destroy(); |
---|
417 | MessageDisplay.Add("Otit smileyn mukaan, sait pisteitä"); |
---|
418 | pisteLaskuri.Value++; |
---|
419 | } |
---|
420 | if (otherObject.Tag.ToString() == "smiley2") |
---|
421 | { |
---|
422 | otherObject.Destroy(); |
---|
423 | MessageDisplay.Add("Otit smileyn mukaan, sait pisteitä"); |
---|
424 | pisteLaskuri.Value++; |
---|
425 | } |
---|
426 | if (otherObject.Tag.ToString() == "S") |
---|
427 | { |
---|
428 | otherObject.Destroy(); |
---|
429 | MessageDisplay.Add("Otit S:än, nyt Pystyt hyppäämään korkeammalle!"); |
---|
430 | hyppyVoima = hyppyVoima * 2; |
---|
431 | MessageDisplay.Add("Hyppyvoima " + hyppyVoima); |
---|
432 | pisteLaskuri.Value++; |
---|
433 | |
---|
434 | Timer aikalaskuri = new Timer(); |
---|
435 | aikalaskuri.Interval = 30; |
---|
436 | aikalaskuri.Trigger += new Timer.TriggerHandler(SKosketus); |
---|
437 | Add(aikalaskuri); |
---|
438 | aikalaskuri.Start(1); |
---|
439 | //ValueDisplay aikaNaytto; |
---|
440 | |
---|
441 | |
---|
442 | } |
---|
443 | |
---|
444 | if (otherObject.Tag.ToString() == "Teho") |
---|
445 | { |
---|
446 | otherObject.Destroy(); |
---|
447 | MessageDisplay.Add("TEHO!!!"); |
---|
448 | hyppyVoima = hyppyVoima * 10; |
---|
449 | MessageDisplay.Add("Hyppyvoima " + hyppyVoima); |
---|
450 | |
---|
451 | Timer aikalaskuri = new Timer(); |
---|
452 | aikalaskuri.Interval = 15; |
---|
453 | aikalaskuri.Trigger += new Timer.TriggerHandler(TKosketus); |
---|
454 | Add(aikalaskuri); |
---|
455 | aikalaskuri.Start(1); |
---|
456 | //ValueDisplay aikanaytto; |
---|
457 | } |
---|
458 | if (otherObject.Tag.ToString() == "Sieni") |
---|
459 | { |
---|
460 | MessageDisplay.Add("Too Bad..."); |
---|
461 | pelaaja1.Position = Aloituspaikka; |
---|
462 | elamat--; |
---|
463 | } |
---|
464 | if (elamat == -1) |
---|
465 | { |
---|
466 | MessageDisplay.Add("Peli Loppui..."); |
---|
467 | |
---|
468 | Timer aikalaskuri = new Timer(); |
---|
469 | aikalaskuri.Interval = 5; |
---|
470 | aikalaskuri.Trigger += new Timer.TriggerHandler(SiKosketus); |
---|
471 | Add(aikalaskuri); |
---|
472 | aikalaskuri.Start(1); |
---|
473 | } |
---|
474 | } |
---|
475 | private void SKosketus(Timer sender) |
---|
476 | { |
---|
477 | MessageDisplay.Add("Aika loppui! Hyppykorkeus normalisoitu."); |
---|
478 | hyppyVoima = hyppyVoima / 2; |
---|
479 | } |
---|
480 | private void TKosketus(Timer sender) |
---|
481 | { |
---|
482 | MessageDisplay.Add("Teho loppui!"); |
---|
483 | hyppyVoima = hyppyVoima / 10; |
---|
484 | } |
---|
485 | private void SiKosketus(Timer sender) |
---|
486 | { |
---|
487 | Exit(); |
---|
488 | } |
---|
489 | private void tuli(Timer Sender) |
---|
490 | { |
---|
491 | boss1.Weapon.Use(); |
---|
492 | boss2.Weapon.Use(); |
---|
493 | } |
---|
494 | private void AmmusOsuu(PhysicsObject Ammus, PhysicsObject toinen) |
---|
495 | { |
---|
496 | if (toinen == pelaaja1) |
---|
497 | { |
---|
498 | MessageDisplay.Add("Too Bad..."); |
---|
499 | pelaaja1.Position = Aloituspaikka; |
---|
500 | elamat--; |
---|
501 | } |
---|
502 | } |
---|
503 | |
---|
504 | } |
---|