1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.ScreenObjects; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | |
---|
6 | |
---|
7 | class Tasohyppely : PhysicsGame |
---|
8 | { |
---|
9 | const double nopeus = 1000; |
---|
10 | const double hyppyVoima = 500; |
---|
11 | double korkeus; |
---|
12 | |
---|
13 | PlatformCharacter olio; |
---|
14 | Vector aloituspaikka; |
---|
15 | TextDisplay mittari; |
---|
16 | |
---|
17 | const int ruudunLeveys = 100; |
---|
18 | const int ruudunKorkeus = 30; |
---|
19 | |
---|
20 | protected override void Begin() |
---|
21 | { |
---|
22 | Level.Width = 1500; |
---|
23 | Level.Height = 1000; |
---|
24 | |
---|
25 | // Zoomataan lähemmäksi |
---|
26 | Camera.ZoomFactor = 2.0; |
---|
27 | |
---|
28 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
29 | |
---|
30 | seuraavaKentta(); |
---|
31 | MessageDisplay.Add("Hyppää kuiluun!"); |
---|
32 | } |
---|
33 | |
---|
34 | void seuraavaKentta() |
---|
35 | { |
---|
36 | ClearAll(); |
---|
37 | |
---|
38 | // Asetetaan painovoima |
---|
39 | Gravity = new Vector(0, -700); |
---|
40 | |
---|
41 | luoKentta(); |
---|
42 | lisaaNappaimet(); |
---|
43 | Camera.Follow(olio); |
---|
44 | |
---|
45 | Timer korkeusAjastin = new Timer(); |
---|
46 | korkeusAjastin.Interval = 0.5; |
---|
47 | korkeusAjastin.Trigger += NaytaKorkeus; |
---|
48 | Add( korkeusAjastin ); |
---|
49 | korkeusAjastin.Start(); |
---|
50 | |
---|
51 | } |
---|
52 | |
---|
53 | void luoKentta() |
---|
54 | { |
---|
55 | Level.Background.CreateGradient(Color.Gray, Color.White); |
---|
56 | |
---|
57 | TileMap ruudut = TileMap.FromFile("TextFile1.txt"); |
---|
58 | ruudut['-'] = lisaaTaso; |
---|
59 | ruudut['_'] = lisaaTaso2; |
---|
60 | ruudut['.'] = lisaaTaso3; |
---|
61 | ruudut['!'] = lisaaTaso4; |
---|
62 | ruudut[':'] = lisaaTaso5; |
---|
63 | ruudut[','] = lisaaPiikit; |
---|
64 | ruudut['*'] = lisaaPelaajat; |
---|
65 | ruudut.Insert(ruudunLeveys, ruudunKorkeus); |
---|
66 | aloituspaikka = olio.Position; |
---|
67 | Level.CreateBorders(); |
---|
68 | AddCollisionHandler(olio, KasitteleOlionTormays); |
---|
69 | |
---|
70 | mittari = new TextDisplay(); |
---|
71 | Add(mittari); |
---|
72 | mittari.Text = "Syvyys: " + korkeus; |
---|
73 | } |
---|
74 | |
---|
75 | PhysicsObject lisaaTaso() |
---|
76 | { |
---|
77 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(150,30); |
---|
78 | Image image = Image.CreateGradient(150, 30, Color.White, Color.Gray); |
---|
79 | taso.Image = image; |
---|
80 | return taso; |
---|
81 | } |
---|
82 | |
---|
83 | PhysicsObject lisaaTaso3() |
---|
84 | { |
---|
85 | PhysicsObject nuoli2 = new PhysicsObject(50, 50, Shapes.Rectangle); |
---|
86 | nuoli2.IgnoresGravity = true; |
---|
87 | nuoli2.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
88 | nuoli2.X = 100; |
---|
89 | nuoli2.Y = 50; |
---|
90 | nuoli2.Image = LoadImage("nuoli2"); |
---|
91 | return nuoli2; |
---|
92 | } |
---|
93 | |
---|
94 | PhysicsObject lisaaTaso4() |
---|
95 | { |
---|
96 | PhysicsObject ohje = new PhysicsObject(150, 50, Shapes.Rectangle); |
---|
97 | ohje.IgnoresGravity = true; |
---|
98 | ohje.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
99 | ohje.X = -100; |
---|
100 | ohje.Y = 50; |
---|
101 | ohje.Image = LoadImage("ohje"); |
---|
102 | return ohje; |
---|
103 | } |
---|
104 | |
---|
105 | PhysicsObject lisaaTaso5() |
---|
106 | { |
---|
107 | PhysicsObject varoitus = new PhysicsObject(100, 50, Shapes.Rectangle); |
---|
108 | varoitus.IgnoresGravity = true; |
---|
109 | varoitus.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
110 | varoitus.X = -100; |
---|
111 | varoitus.Y = 50; |
---|
112 | varoitus.Image = LoadImage("warning"); |
---|
113 | return varoitus; |
---|
114 | } |
---|
115 | |
---|
116 | PhysicsObject lisaaPiikit() |
---|
117 | { |
---|
118 | PhysicsObject piikit = new PhysicsObject(100, 50, Shapes.Rectangle); |
---|
119 | piikit.Tag = "piikki"; |
---|
120 | piikit.IgnoresGravity = true; |
---|
121 | piikit.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
122 | piikit.X = 100; |
---|
123 | piikit.Y = 50; |
---|
124 | piikit.Image = LoadImage("Spikes"); |
---|
125 | return piikit; |
---|
126 | } |
---|
127 | |
---|
128 | void KasitteleOlionTormays(PhysicsObject olio, PhysicsObject kohde) |
---|
129 | { |
---|
130 | if (kohde.Tag.ToString() == "piikki") |
---|
131 | { |
---|
132 | olio.Position = aloituspaikka; |
---|
133 | ControllerOne.Vibrate(100.0, 100.0, 15.0, 15.0, 1.0); |
---|
134 | |
---|
135 | } |
---|
136 | //tähän kirjoitetaan mitä halutaan tehdä, kun pallo törmää johonkin |
---|
137 | } |
---|
138 | |
---|
139 | void NaytaKorkeus( Timer sender ) |
---|
140 | { |
---|
141 | korkeus = Math.Round((aloituspaikka.Y - olio.Y), 1); |
---|
142 | mittari.Text = "Syvyys: " + korkeus; |
---|
143 | mittari.X = 100; |
---|
144 | mittari.Y = 100; |
---|
145 | } |
---|
146 | |
---|
147 | void Arvonta() |
---|
148 | { |
---|
149 | |
---|
150 | } |
---|
151 | |
---|
152 | |
---|
153 | PhysicsObject lisaaTaso2() |
---|
154 | { |
---|
155 | PhysicsObject nuoli = new PhysicsObject(50, 50, Shapes.Rectangle); |
---|
156 | nuoli.IgnoresGravity = true; |
---|
157 | nuoli.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
158 | nuoli.X = 100; |
---|
159 | nuoli.Y = 50; |
---|
160 | nuoli.Image = LoadImage("nuoli"); |
---|
161 | return nuoli; |
---|
162 | } |
---|
163 | |
---|
164 | void lisaaNappaimet() |
---|
165 | { |
---|
166 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, null); |
---|
167 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
168 | |
---|
169 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", olio, -nopeus); |
---|
170 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", olio, nopeus); |
---|
171 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", olio, hyppyVoima); |
---|
172 | Keyboard.Listen(Key.R, ButtonState.Pressed, palauta, "Palauttaa olion alkuun", olio); |
---|
173 | |
---|
174 | ControllerOne.Listen(Button.Start, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, null); |
---|
175 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu"); |
---|
176 | |
---|
177 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", olio, -nopeus); |
---|
178 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", olio, nopeus); |
---|
179 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", olio, hyppyVoima); |
---|
180 | ControllerOne.Listen(Button.Y, ButtonState.Pressed, palauta, "Palauttaa olion alkuun", olio); |
---|
181 | } |
---|
182 | |
---|
183 | |
---|
184 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
185 | { |
---|
186 | hahmo.Push(new Vector (nopeus, 0)); |
---|
187 | } |
---|
188 | |
---|
189 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double voima) |
---|
190 | { |
---|
191 | hahmo.Jump(voima); |
---|
192 | } |
---|
193 | |
---|
194 | void palauta(PlatformCharacter hahmo) |
---|
195 | { |
---|
196 | hahmo.Position = aloituspaikka; |
---|
197 | } |
---|
198 | |
---|
199 | |
---|
200 | PhysicsObject lisaaPelaajat() |
---|
201 | { |
---|
202 | olio = new PlatformCharacter(40, 40); |
---|
203 | olio.Shape = Shapes.Rectangle; |
---|
204 | olio.Color = Color.Black; |
---|
205 | olio.Size = new Vector(40, 40); |
---|
206 | olio.Y = 100; |
---|
207 | olio.CanRotate = true; |
---|
208 | olio.KineticFriction = 0.0; |
---|
209 | olio.StaticFriction = 0.0; |
---|
210 | olio.Mass = 1.0; |
---|
211 | return olio; |
---|
212 | } |
---|
213 | |
---|
214 | } |
---|